Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Alexei Stukov
Zobacz opis
Animacja 艢mierci

SC Legacy Logo Autor: Gradius
殴r贸d艂o oryginalne: StarCraft Legacy
Zamieszczone za zgod膮聟 StarCraft Legacy
T艂umaczenie: Deimos0


Od lat uwa偶ali艣my, 偶e cia艂o umieraj膮cego Protossa znika w otch艂ani, poch艂oni臋te rozb艂yskiem b艂臋kitnego 艣wiat艂a. Prawdopodobnie traci on wtedy kontrol臋 nad swoimi psionicznymi mocami i fizyczna forma nie mo偶e utrzyma膰 tej si艂y w ryzach. Jednak w Q&A 26 Andy Chambers omawia艂 kwesti臋 animacji 艣mierci. Stwierdzi艂, 偶e niebieski b艂ysk jest po prostu mechanizmem teleportuj膮cym wojownika do najbli偶szej plac贸wki.

1. Czy protosscy 偶o艂nierze w og贸le umieraj膮? Czym jest b艂臋kitny b艂ysk w chwili ich 艣mierci?

W chaosie bitwy, Protossi walcz膮 z ogromn膮 si艂膮 i gracj膮, mimo to, mog膮 zosta膰 jednak 艣miertelnie zranieni. Przeciwnik jest wtedy cz臋sto 艣wiadkiem niezwyk艂ego widoku ? zraniony wojownik znika w o艣lepiaj膮cym 艣wietle. Widok ten skutkowa艂 przes膮dami pe艂nymi strachu w kulturach prymitywnych ras, cho膰 zjawisko to nie ma nadnaturalnego pochodzenia. Jest to zaledwie efekt teleportacji, kt贸ra jest jedn膮 z g艂贸wnych zdobyczy technologicznych Protoss贸w. Zealoci zazwyczaj maj膮 wbudowane teleportery w swoich pancerzach. Je艣li dany oddzia艂 zosta艂 wystarczaj膮co zraniony, mechanizm sam przenosi go do najbli偶szego posterunku.

呕o艂nierz, kt贸ry jest powa偶nie ranny, lecz 偶yje mo偶e zosta膰 umieszczony w szkielecie dragoona, obecnie ? immortala, i kontynuowa膰 walk臋. Jest to niezale偶ny wyb贸r danego Protossa. Niekt贸rzy decyduj膮 si臋 dzieli膰 brzemi臋 偶ycia w taki spos贸b, zamiast do艂膮czy膰 do dusz zawartych w Khala. Warto te偶 wspomnie膰, 偶e Protossi w Khala nie stanowi膮 jednolitych byt贸w, 偶ywi pobratymcy nie mog膮 wi臋c rozmawia膰 ze zmar艂ymi. Istniej膮 jednak wspomnienia i 藕r贸d艂a do艣wiadczenia, z kt贸rych mo偶na czerpa膰. Tylko Protossi o najwi臋kszych umiej臋tno艣ciach mog膮 zlokalizowa膰 i skorzysta膰 z okre艣lonych 藕r贸de艂 wiedzy. Ogromna warto艣膰 tych jednostek stanowi fakt, 偶e dzier偶膮 oni wiedz臋 i wspomnienia ca艂ej rasy i ka偶dy z osobna mo偶e j膮 przywo艂a膰.

Jest to przyk艂ad retcon. Retcon jest odniesieniem do wcze艣niejszego tworu wyobra藕ni, jak np. StarCraft, gdzie fakty lub historia zostaj膮 zmienione, by pasowa艂y do obecnej pracy w tych samych klimatach, np. uniwersum StarCrafta. Retcon mo偶e si臋 r贸wnie偶 odnosi膰 do zmiany interpretacji historii. Ten przypadek wywo艂a艂 w 艣rodowisku graczy sporo kontrowersji, gdy偶 niekt贸rzy uwa偶aj膮 nowe spojrzenie na omawiane w poprzednim akapicie zagadnienie, za zabicie wojowniczego ducha Protoss贸w, podczas gdy inni uwa偶aj膮 dok艂adnie odwrotnie.

Zalety

Wyja艣nienie jak Protossi odzyskuj膮 cia艂a poleg艂ych i jak istotni protosscy 偶o艂nierze s膮 naprawd臋. Populacja rasy zosta艂a zdziesi膮tkowana, wi臋c nawet jeden Zealot jest bezcenny na polu bitwy. Powsta艂o zbyt wiele Dragoon贸w, wytworzonych w wyniku dzia艂a艅 innych ni偶 teleportacja. G艂贸wn膮 zalet膮 jest w艂a艣nie przeniesienie rannego wprost do oddzia艂贸w medycznych, gdzie Zealoci maj膮 spore szanse na prze偶ycie.

Retcon ten wsp贸艂gra r贸wnie偶 z Sag膮 Mrocznych Templariuszy , napisanej przez Christie Golden. Wyja艣nia, dlaczego Protossi w StarCraft: Pierworodni nie gin臋li w rozb艂ysku 艣wiat艂a. Podczas Eonu Gniewu, nie istnia艂y zaawansowane pancerze ani inna rozwini臋ta technologia. Kiedy wi臋c Protoss gin膮艂, po prostu pada艂 na ziemi臋 i krwawi艂 jak ka偶de inne stworzenie. Zmarli wojownicy s膮 obecnie poddawani rytualnej k膮pieli. Protossi nie mogli by znie艣膰 pozostawienia cia艂 poleg艂ych pobratymc贸w w r臋kach wroga, to oznacza艂o by ich zbezczeszczenie.

Koncepcja pasuje r贸wnie偶 do scenki ze 艣mierci膮 Fenixa. Wed艂ug relacji tego bohatera, jego cia艂o zosta艂o fizycznie odzyskane, a nie teleportowane. Ma to sens, zw艂aszcza, 偶e przecie偶 jego psioniczne ostrza, wi臋c i ca艂y pancerz, zawiod艂y. Sta艂o si臋 to jednak tylko dlatego, 偶e natarcie Zerg贸w na Antiochi臋 by艂o bardzo silne i Fenix d艂ugo pozostawa艂 bez odpoczynku i napraw. Uzna膰 wi臋c nale偶y, 偶e wadliwe pancerze s膮 wyj膮tkiem, a nie regu艂膮.

Najwi臋ksz膮 chyba zalet膮 wspomnianego wy偶ej pomys艂u jest to, 偶e po prostu pasuje on do uniwersum StarCrafta. Cytat:

"Tak wi臋c Protosscy wrogowie cz臋sto utrzymuj膮, 偶e do艣wiadczyli zaskakuj膮cego widoku: zraniony Protoss znika w o艣lepiaj膮cym b艂ysku 艣wiat艂a. Mimo, i偶 wizja ta jest przyczyn膮 l臋ku i przes膮d贸w u prymitywnych ras, to jednak nie ma to nadnaturalnej przyczyny."

Uniwersum StarCrafta zbudowane jest na popularno-naukowej fikcji. Mimo, 偶e mo偶emy nie rozumie膰 jak dok艂adnie wszystko dzia艂a, elementy musz膮 mie膰 sens i pasowa膰 do siebie. Wszyscy mo偶emy si臋 zgodzi膰, 偶e "dusze" nie powinny mie膰 racji bytu w SC. Z tego powodu w艂a艣nie spo艂eczno艣膰 g艂o艣no zaprotestowa艂a przeciw umieszczeniu Soul Huntera w grze i dlatego te偶, nale偶a艂o by pogrzeba膰 wszelkie odniesienia do Protoss贸w, uwalniaj膮cych swe dusze przed 艣mierci膮.

Wady

Najwi臋kszym problemem jest utrata wizualnej wiarygodno艣ci. Animacje dla stworze艅, takich jak bengalaas i kakaru staj膮 si臋 nieaktualne. Zwierz臋ta te, gin膮 w spos贸b podobny do protosskich wojownik贸w. Animacje 艣mierci postaci Raszagal i Aldarisa tak偶e trac膮 na wiarygodno艣ci. W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, by Blizzard wskrzesi艂 Aldarisa.

Widok Zealota, teleportuj膮cego si臋 po trafieniu z dzia艂a Yamato wydaje si臋 niew艂a艣ciwy. Niew艂a艣ciwa z innego powodu r贸wnie偶 jest animacja 艣mierci i d藕wi臋k jej towarzysz膮cy - Protoss wygl膮da jak gdyby naprawd臋 umiera艂 (s艂anianie si臋 na nogach, krzyk). Retcon wywo艂uje r贸wnie偶 w膮tpliwo艣ci na temat tego, co zawiera przycz贸艂ek zbieraj膮cy teleportowanych rannych i dlaczego nie mo偶na wykorzysta膰 tego mechanizmu, gdy np. Protossi stawiaj膮 czo艂a o wiele liczniejszemu przeciwnikowi.

Prawdopodobnie g艂贸wn膮 przyczyn膮, dla kt贸rej Retcon jest nielubiany jest stwierdzenie, 偶e Protossi tak naprawd臋 nie umieraj膮 w walce. Prowadzi to do znies艂awienia s艂ynnego okrzyku bojowego "Moje 偶ycie za Aiur!" Kolejn膮 kwesti膮 jest to, 偶e ca艂y pomys艂 nadal nie wyja艣nia, jak teleportacja dzia艂a艂a by dla innych Protoss贸w, np. Mrocznych Templariuszy i dlaczego animacje 艣mierci dla nich s膮 r贸偶ne od pozosta艂ych ? Zealoci, Dark Templarzy, Bengalaasy gin膮 w w艣r贸d b艂臋kitnego ognia, podczas gdy Wysocy Templariusze znikaj膮, pozostawiaj膮c po sobie jedynie widmo.

Wygl膮da wi臋c na to, 偶e Blizzard sam dok艂adnie nie wie, jak dzia艂a proces reinkarnacji. Andy Chambers na pocz膮tku powiedzia艂:

"艢miertelnie ranny, lecz jeszcze 偶ywy Protoss mo偶e zosta膰 umieszczony w egzoszkielecie Dragoona - obecnie wy艂膮cznie Immortala - i kontynuowa膰 walk臋."

Na stronie SC2 znale藕li艣my jednak takie informacje:

"Utrata ka偶dego Nie艣miertelnego jest bole艣nie odczuwana. Ci przedwieczni wojownicy s膮 gin膮c膮 ras膮, zobowi膮zan膮 da膰 z siebie wszystko w obliczu zagro偶enia? Wkr贸tce nie pozostanie ju偶 ani jeden."

"Dragoony przepad艂y. 艢wi膮tynia oddana ich kreacji zosta艂a splugawiona przez Zerg贸w i utracona wraz z protossk膮 ojczyzn膮."

"Stalker jest maszyn膮, kontrolowan膮 przez duchow膮 esencj臋 Mrocznego Templariusza, w艂膮czonego w metalowe cia艂o dla obrony pobratymc贸w."

Wida膰 wi臋c, 偶e Dragoony i Immortale nie mog膮 by膰 ju偶 tworzone, a Stalkerzy kontrolowani s膮 wy艂膮cznie przez Mrocznych Templariuszy. Gdzie wi臋c teleportowani s膮 wojownicy pod膮偶aj膮cy 艣cie偶k膮 Khala? By膰 mo偶e Andy m贸wi艂 o czasie sprzed zniszczenia drago艅skich kaplic. Gdyby jednak tak by艂o, nie odnosi艂by si臋 do mo偶liwo艣ci umieszczenia Zealota w szkielecie Immortala.

Co nie jest retconem?

Wiele os贸b ma mylne poj臋cie co do tego jakie elementy omawiany pomys艂 porusza.

1. Dlaczego Dragoony nie wykorzystuj膮 swojej zaawansowanej technologii? Protoss wewn膮trz mechanicznego szkieletu jest prawie martwy. Egzoszkielet pozostaje wi臋c jedyn膮 form膮 podtrzymywania 偶ycia i je艣li zostanie uszkodzony, niemo偶liwe b臋dzie uratowanie wojownika wewn膮trz. Nale偶y r贸wnie偶 pami臋ta膰, 偶e Rdze艅 Cybernetyczny nie odpowiada za tworzenie Dragoon贸w, ma za zadanie natomiast przechowywa膰 tajemnicze przeka藕niki esencji, 艂膮cz膮ce rannego Protossa z jego nowym cia艂em poprzez Khal臋. Prawdopodobnie translatory esencji stworzone zosta艂y w kaplicy, a nast臋pnie przetransportowane do Rdzenia.

2. Protossi u偶ywaj膮cy teleportacji, by uchroni膰 si臋 przed 艣mierci膮 lub uciec z nieprzyjaznej sytuacji. Jakkolwiek jest to mo偶liwe, nie ma dowod贸w potwierdzaj膮cych tak膮 tez臋.

3. Czy Mroczni Templariusze nadal nie nosz膮 pancerzy? DT zostali przedstawieni jako wojownicy nosz膮cy wy艂膮cznie p艂aszcze i w艂asne ostrza jako uzbrojenie. Ci templariusze posiadaj膮 jednak zbroje ? w StarCraft: Queen of blades, opisano 偶e nosz膮 oni ci臋偶kie zbroje. Poza tym w Q&A 26, Karune wspomnia艂, 偶e tylko tarcze wygenerowane przez maszyny zostaj膮 poch艂oni臋te przez EMP Science Vessela, w tym tarcze np. Dark Templar贸w.

4. Protossi nie mog膮 ju偶 zmieni膰 si臋 w wi膮zk臋 energii w chwili 艣mierci. Cho膰 kwestia poruszana w tek艣cie mog艂a by to sugerowa膰, nie jest to prawd膮. Protossi nadal mog膮 zmieni膰 swoje cia艂a w czyst膮 energi臋, co widoczne jest w zdolno艣ci Szar偶y Zealot贸w, po艂膮czeniu w Archona (na tyle, na ile wiemy) i 艣mierci Aduna, om贸wionej w Shadow Hunters przez Christie Golden.

Jak mia艂o by to dzia艂a膰?

Nie otrzymali艣my dok艂adniejszych informacji na temat samego procesu i je艣li Chambers (Andy Chambers - dop. Deimos0) wyt艂umaczy dok艂adniej dzia艂anie mechanizmu i pow贸d opracowania retconu, by膰 mo偶e zmniejszy to ilo艣膰 negatywnych reakcji. Oto tymczasem hipotetyczne wyja艣nienie dzia艂ania omawianej technologii.

ZealotProtoss niekoniecznie musi nosi膰 teleporter wbudowany w pancerz. Zamiast tego, mo偶e mie膰 przy sobie ma艂膮 sond臋, pozwalaj膮c膮 namierzy膰 go swojej bazie i przenie艣膰 w razie 艣mierci. Sonda (dos艂ownie: boja [beacon] - dop. Deimos0) by艂a by na tyle ma艂a, by da艂a si臋 ukry膰 pod p艂aszczami Mrocznych Templariuszy. By膰 mo偶e nie jest to urz膮dzenie wmontowane w zbroj臋, ale zestaw elektroniczny umieszczony bezpo艣rednio w ciele Protossa, monitoruj膮cy jego funkcje 偶yciowe. Dlatego te偶, gdy baza przenosi rannego wojownika, animacja mog艂a by by膰 r贸偶na dla ka偶dego typu Protossa, gdy偶 wszyscy oni maj膮 inne sygnatury psioniczne. Zealot nie mia艂by kontroli nad tym, kiedy zosta艂by teleportowany - ca艂y proces najprawdopodobniej zosta艂by zautomatyzowany, przenosz膮c Protossa b臋d膮cego na skraju 艣mierci. Bior膮c to pod uwag臋, nie ma gwarancji, 偶e dana jednostka dotrze w bezpieczne miejsce w jednym kawa艂ku i fakt, 偶e Protoss zgin膮艂by na miejscu, nie stanowi艂by plamy na honorze teleportowanego 偶o艂nierza.

Ten sam mechanizm m贸g艂by instalowany by膰 na okr臋tach. Mo偶liwe, 偶e protosscy piloci s膮 zabierani z pok艂adu przed eksplozj膮 statku, a sama jednostka ulega samo-zniszczeniu, nie pozwalaj膮c na przechwycenie technologii.

Alternatywy?

Zak艂adamy, 偶e nie jest to najbardziej kreatywny pomys艂, z jakim m贸g艂 wyj艣膰 Blizzard, ale czy s膮 lepsze rozwi膮zania?

Mogli by艣my zosta膰 przy poprzedniej wersji, m贸wi膮cej 偶e Protoss uwalnia przed 艣mierci膮 swoje psi lub zmienia cia艂o w czyst膮 energi臋. Inn膮, popularn膮 wersj膮 jest to, i偶 umieraj膮cy wojownik 艂膮czy si臋 ze swymi bra膰mi w Khali. Najwi臋ksz膮 zalet膮 tych rozwi膮za艅 jest strona wizualna, nie ma to jednak nic wsp贸lnego z pomniejszaj膮c膮 si臋 liczb膮 Protoss贸w i wci膮偶 posiada wady, om贸wione wcze艣niej.

By膰 mo偶e te偶 mo偶na zastosowa膰 kombinacj臋 obu pomys艂贸w. Protossi wci膮偶 mog膮 zmieni膰 swoje cia艂a w energi臋, a ci 艣miertelnie ranni lub niezdolni do dalszej walki - powinni by膰 teleportowani do bazy. Zabici wojownicy mogli by umiera膰 w tym samym rozb艂ysku 艣wiat艂a lub mo偶emy rozr贸偶ni膰 okresy mi臋dzy wydarzeniami, m贸wi膮c 偶e zacz臋to u偶ywa膰 teleportacji dopiero po wydarzeniach z Brood War. Wci膮偶 jednak napotykamy problem wizualnej poprawno艣ci i ca艂y pomys艂 wydaje si臋 by膰 pozbawiony artyzmu w por贸wnaniu do nowego konceptu.

Podsumowanie

Ten retcon posiada solidn膮 dawk臋 wad i zalet. By膰 mo偶e w nadchodz膮cych miesi膮cach pojawi si臋 wi臋cej informacji, dlaczego trzeba by艂o opracowa膰 omawiane wyja艣nienie. Oto, co nasza ekipa ma do powiedzenia na ten temat.

ChaosSmurf

Moim zdaniem nie jest to a偶 tak wa偶ne, jak niekt贸rzy m贸wi膮. Jasne, to jest retcon, ale mo偶e zosta膰 u偶yty w dyskusji na temat "dlaczego Protoss, b臋d膮c tak zaawansowany technologicznie, zostaje pokonany przez kolesia z gwo藕dziownic膮 (nail gun - dop. Deimos0)?" Podoba mi si臋 ta zmiana, my艣l臋 偶e jest to dobre uzupe艂nienie uniwersum. Nie jestem pewny DLACZEGO zosta艂o to opracowane, lecz by膰 mo偶e wyja艣ni si臋 to wraz z wydaniem SC2/Dark Templar 3. Nie wiemy te偶 jak wiele obra偶e艅 aktywuje teleportacj臋. Czy dzieje si臋 to przed zadaniem POWA呕NYCH obra偶e艅, czy w chwili, kiedy nieszcz臋艣nikom przypada 艣mier膰, a tym kt贸rym fortuna sprzyja, umieszczenie w ciele Dragoona?

Drake Clawfang

Te informacje przewarto艣ciowuj膮 wszystko, co wiedzieli艣my o spo艂ecze艅stwie Protoss贸w. 呕yj膮 oni bowiem dla chwa艂y i honoru, s膮 ras膮 wojownik贸w. Gotowi odda膰 偶ycie za Aiur, co sami podkre艣laj膮. Teraz natomiast wygl膮da na to, 偶e ka偶dy Zealot, o kt贸rym my艣leli艣my, 偶e umar艂 z honorem broni膮c ojczyzny, zostaje teleportowany, by prze偶y膰. Unikanie umierania w bitwie dzi臋ki teleportacji? To tch贸rzostwo. Protossi stawiaj膮 czo艂a 艣mierci z honorem. Wszystko, co widzieli艣my na ich temat w grze, pokazuje 偶e ta rasa ceni sobie 艣mier膰 wojownika. Obecnie nie umieraj膮, tylko uciekaj膮 i zostaj膮 przywr贸ceni do walki w postaci Dragoon贸w. Istnienie wojownika w tym szkielecie musi by膰 dla niego prawdziw膮 udr臋k膮, wiedz膮c walczy艂 dzielnie, lecz zawi贸d艂 i batali臋 kontynuowa膰 musi za pomoc膮 maszyny. Dlaczego jakikolwiek Protoss chcia艂by 偶ycia w takim stanie? Odpowied藕 jest prosta: 偶aden by tego nie chcia艂. Dlaczego Zealoci i Templariusze uciekaj膮 jak tch贸rze w obliczu przewagi wroga? 呕yj jak tch贸rz, lub zgi艅 jak na wojownika przysta艂o ? jak my艣licie, co wybra艂by prawdziwy Protoss?
Podsumowuj膮c, w StarCrafcie okrzyk bojowy brzmia艂:

"Moje 偶ycie za Aiur!"

Teraz natomiast cytat ten wymaga poprawek, zawieraj膮cych obecn膮 wiedz臋 o Zealotach, wi臋c ma on brzmienie:

"Moje 偶ycie za Aiur, chyba 偶e mam zgin膮膰, w zwi膮zku z czym zostan臋 teleportowany i przywr贸cony do 偶ycia jako robot."



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona