Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Goliath
Zobacz opis
StarCraft 2 w E-Sporcie - Prognozy

Autor: Daniel "Super Daniel Man" Lee
殴r贸d艂o oryginalne: Sterfeeder
Zamieszczone za zgod膮聟 Autora
T艂umaczenie: Der_SpeeDer


Najbardziej oczekiwana gra na PC w historii e-sportu ma zosta膰 ujawniona, nadszed艂 czas na SC2!

To przywodzi na my艣l pytanie: Jaki wp艂yw b臋dzie mia艂a na e-sporty?

Jako 偶e pracowa艂em "w polu" przez ostatnie 10 lat, jest to moja pierwsza i jedyna troska.

Korea zdo艂a艂a zbudowa膰 najwi臋ksz膮 infrastruktur臋 e-sportow膮 na 艣wiecie, i w艂a艣nie dlatego mamy najlepsze ligi, graczy, i dru偶yny, co oznacza, 偶e mamy najwi臋ksz膮 zawarto艣膰 e-sportu, a mienie najwi臋kszej zawarto艣ci przek艂ada si臋 na pieni膮dze. Jestem pewien, 偶e jest to jeden z powod贸w, dla kt贸rych Blizzard publikuje SC2, zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e zawarto艣膰 e-sportu mo偶e stanowi膰 wielk膮 warto艣膰 dla nowego medium. Oczywi艣cie tylko tak przypuszczam, ale prawdopodobnie fenomen korea艅skich e-sport贸w ma co艣 wsp贸lnego z publikowaniem SC2.

sc coverZawsze by艂em zmistyfikowany nieobecno艣ci膮 Blizzarda w dawnych czasach Broodwara (m贸g艂bym bezpiecznie zgadywa膰, ale nie chc臋 tego docieka膰), nie pomogli wykszta艂ci膰 e-sportu, pozwolili raczej aby wszystko sz艂o swoim rytmem, i wtedy przysz艂y gigantyczne wie艣ci, na rozpowszechnianie kt贸rych zdobywa艂o oczywi艣cie prawa IEG, od tego za艣 momentu e-sporty przesta艂y by膰 lekcewa偶one, zrewolucjonizowa艂y przemys艂, ludzie zdali sobie spraw臋, 偶e e-sporty mog膮 przynosi膰 liczne i znaczne dochody, oraz 偶e mog膮 funkcjonowa膰 jak prawdziwe sporty. To, co by艂o najzwyczajniej dziwne w tej ca艂ej transakcji, to fakt, 偶e Blizzard nie by艂 w to zamieszany. Przecie偶 to oni zrobili t臋 gr臋? Prawda? Jestem pewien, 偶e Blizzard pomy艣la艂 to samo, w ko艅cu to ich gra. Ka偶dy mo偶e logicznie odgadn膮膰, jaka by艂aby reakcja Blizzarda na ignorowanie przez Kespa jego pozycji w tej sprawie, zatem nie b臋d臋 si臋 na ten temat szerzej wypowiada艂.

Wszystkie dru偶yny klubowe zosta艂y kolejno przej臋te, i teraz s膮 one w艂asno艣ci膮 korporacji, oryginalni zarz膮dcy sprzedali kompaniom wszystkie swoje dru偶yny, wliczaj膮c w to mnie. Gdy tylko dru偶yny sta艂y si臋 korporacyjne, wszystko si臋 zmieni艂o. Wszystko sta艂o si臋 bardzo napi臋te i czysto interesowne, wszyscy oddali si臋 zbytnio duchowi rywalizacji, i teraz mamy te macroboty, kt贸re przemawiaj膮 tylko do pewnych grup demograficznych.

Dobrym przyk艂adem jest 'Flash', jestem by艂ym g艂贸wnym trenerem/zarz膮dc膮, wi臋c je艣li kto艣 mo偶e doceni膰 jego talent, to jestem nim ja, ale dominacja tych nastolatk贸w w turnieju powoduje wi臋cej d艂ugofalowych szk贸d dla przemys艂u, ni偶 cokolwiek innego. Widzicie, to co si臋 dzieje, je艣li powiedzie膰 to prosto, to dziecinada, i kiedy zostaje jako taka napi臋tnowana, tak膮 si臋 staje. Staje si臋 mniej przyst臋pna dla masy. Zastanawiam si臋, jak popularne by艂yby MLB czy NBA, gdyby stadiony by艂y wype艂nione tylko nastolatkami. Oczywi艣cie tak by si臋 nigdy nie sta艂o z mainstreamowymi sportami, poniewa偶 nie osi膮gasz w nich szczytu formy przed wyj艣ciem poza wiek nastoletni. C贸偶, nigdy nie sta艂oby si臋 to mainstreamow膮 rozrywk膮, gdyby graczami by艂y tylko nastolatki. Doro艣li m臋偶czy藕ni i kobiety nie b臋d膮 uczestniczyli w dzieci臋cych ligach.

To wa偶ne, aby ka偶dy przemys艂 sportowy zaspokaja艂 potrzeby w pe艂ni dojrza艂ych m臋偶czyzn i kobiet, poniewa偶 to oni s膮 tymi, kt贸rzy maj膮 pieni膮dze. Mienie takich jak ?Flash? zmieni艂o oczywi艣cie metagr臋, i robi膮 oni rzeczy kt贸re wygl膮daj膮 dla nas na zwyczajnie niewyobra偶alne, i zmienili oni ca艂膮 gr臋 w nauk臋 i jako pasjonat, 艂apczywy u偶ytkownik pierwszego StarCrafta jestem im wdzi臋czny, ale osobi艣cie jestem przeciwnikiem idei takich m艂odych zawodnik贸w. Wszyscy zauwa偶yli艣my, jak ka偶dego roku gracze staj膮 si臋 coraz m艂odsi, i teraz "starzy zawodnicy" s膮 wystarczaj膮co wiekowi, aby by膰 wujkami dla wi臋kszo艣ci aktywnych graczy. By艂em r贸wnie偶 cz臋艣ci膮 tego systemu, rekrutowa艂em i poszukiwa艂em jak najm艂odszych graczy na poborach nowicjuszy, i zawsze czujnie wypatrywa艂em nowych m艂odych zawodnik贸w. To zazwyczaj zajmuje od roku do dw贸ch lat, 偶eby ich doskonali膰, a偶 stan膮 si臋 wystarczaj膮co dobrzy, by pokazywa膰 w telewizji ich umiej臋tno艣ci widzom.

Pomys艂 limitu wiekowego dla stania si臋 progamerem zosta艂 przed艂o偶ony na jednym ze spotka艅 komitetu w Kespie z mened偶erami oraz g艂贸wnymi trenerami, ale nie przeszed艂 nigdzie dalej. Jest po prostu zbyt kontrowersyjny. Obydwie strony w dyskusji maj膮 swoje istotne argumenty, ci, kt贸rzy si臋 sprzeciwiaj膮 i ci, kt贸rzy tego nie robi膮. W Korei wa偶ne jest, aby do艂膮czy膰 do tego interesu na dwa lata, co jest kolejnym powodem, dla kt贸rego lubimy rekrutowa膰 m艂odszych graczy. Jednym z powod贸w, dla kt贸rych 'Slayers Boxer' jest nazw膮 powszechnie znan膮, jest jego apel do masy. 呕aden gracz nie wyzwa艂 go jeszcze w zwi膮zku z tego statusem supergwiazdy.

Nada by艂 jednak tego bardzo bliski, Yellow Narla, iloveoov i oops reach byli supergwiazdami w swoim w艂asnym wymiarze, ale nigdy nie zbli偶yli si臋 do 'SlayersBoxera' w kategorii popularno艣ci. Wszyscy byli bardzo aktywni w czasie, kiedy 'Boxer' by艂 aktywny, co w ko艅cu pomog艂o im zdoby膰 popularno艣膰 z oczywistych powod贸w. Wiecie, 偶e dru偶yna Airforce zosta艂a stworzona tylko po to, aby 'Boxer' pozosta艂 aktywny w ligach? Tak, aby go nie utracono? Kespa odegra艂o du偶膮 rol臋 w tym, aby si臋 tak sta艂o, zdali sobie spraw臋, 偶e jego utrata spodowoda艂aby du偶e uszczuplenie popularno艣ci e-sportu, tak jak to si臋 sta艂o z boksem, kiedy Tyson trafi艂 do wi臋zienia. To pokazuje, jak wielki by艂 'SlayersBoxer'. M贸g艂by wci膮偶 odzyska膰 sw贸j status supergwiazdy oraz szacunek, gdyby tylko si臋 na to zdoby艂, ale teraz jest to ma艂o prawdopodobne. Korea艅skie e-sporty osi膮gn臋艂y sw贸j szczyt w roku 2006, i od tego momentu, powoli, lecz stopniowo, popularno艣膰 spada艂a.

Praktycznie ka偶da strona powi膮zana ze StarCraftem, lokalna b膮d藕 zagraniczna, obraca si臋 wok贸艂 korea艅skiego StarCrafta, jako 偶e my mamy najlepsze ligi. Kiedy SC2 zostanie opublikowany, czy b臋dziemy w stanie utrzyma膰 status quo? To si臋 oka偶e... to zagadnienie najbardziej mnie martwi.

Dla dobra wszystkich mam nadziej臋, 偶e Blizzard i Kespa jako艣 sobie z tym poradz膮, lecz je艣li tego nie zrobi膮, Kespa nie zazna tej samej wolno艣ci, co wcze艣niej, w organizowaniu lig, co oznacza, 偶e b臋d膮 musieli zrealizowa膰 plan awaryjny, jaki by on nie by艂. Gdybym mia艂 zgadywa膰 w oparciu o swoje do艣wiadczenie, mo偶e ka偶da dru偶yna si臋 po艂膮czy i za艣piewa "niech 偶yje Brood War i proliga!". Dla mnie to bez sensu, bo kto to b臋dzie ogl膮da艂? Na pocz膮tku cz臋艣膰 mo偶e i b臋dzie ogl膮da膰, ale SC1 nie b臋dzie mia艂 偶adnego innego wyboru, jak zej艣膰 do podziemia. Nawet je艣li SC2 nie spe艂ni oczekiwa艅, SC1 nie b臋dzie m贸g艂 tego dalej ci膮gn膮膰. Je艣li ju偶, to na wiele mniejsz膮 skal臋. Proliga jest sponsorowana przez trzy lata na okr膮g艂e 2,5 miliona dolar贸w przez ShinHanBank.

Kto b臋dzie sponsorowa艂 SC1, skoro b臋dzie SC2? SC1 jest "czerwonym oceanem", a SC2 jest "niebieskim oceanem", nikt nie b臋dzie nurkowa艂 w "czerwonym oceanie". Za艣 skoro reszta 艣wiata b臋dzie gra艂a w SC2, my nie mo偶emy by膰 tymi jedynymi, kt贸rzy w niego nie graj膮, m贸wi臋 oczywi艣cie o dru偶ynach profesjonalnych. Powiem wam tyle, 偶e je艣li te dru偶yny stan膮 si臋 aktywne w grze w SC2, reszta 艣wiata nie b臋dzie w stanie z nimi konkurowa膰, mo偶e zdo艂aj膮 si臋 utrzyma膰 na pocz膮tku, ale w miar臋 jak b臋dzie si臋 to posuwa艂o naprz贸d, stanie si臋 coraz mniej mo偶liwe, aby gracze rywalizowali z graczami profesjonalnymi. M贸wi臋 to ze wzgl臋du na struktur臋 korporacyjnych prodru偶yn, inwestowane s膮 w nie miliony dolar贸w, profesjonalni gracze s膮 op艂acani, pieni臋偶ne nagrody mog膮 by膰 czasami najbardziej zach臋caj膮ce, otrzymuj膮 te偶 odpowiedni wikt, maj膮 ca艂e sztaby trener贸w, i co najwa偶niejsze, profesjonalni gracze s膮 zdyscyplinowani, przynajmniej wi臋kszo艣膰... itd. I je艣li uwa偶acie, 偶e jeste艣cie w stanie pokona膰 graczy profesjonalnych, sami musicie du偶o 膰wiczy膰 ze swoimi przyjaci贸艂mi lub na battle.necie, przemy艣lcie zatem, czy jeste艣cie marzycielami, czy te偶 pragmatykami.

Turniej mi臋dzynarodowy mo偶e si臋 sta膰 ca艂kiem nudny, je偶eli tak si臋 stanie, wi臋c czy by艂oby lepiej dla e-sportu, aby rozwi膮za膰 korea艅skie prodru偶yny? Nie! Jest mo偶liwo艣膰, aby formowa膰 profesjonalne dru偶yny za granic膮, co by艂oby jak dla mnie idealnym scenariuszem i najlepsz膮 drog膮. Blizzard powinien wykorzysta膰 swoje wp艂ywy oraz sie膰 korporacyjnych dru偶yn, by przekonywa膰 inne megakorporacje poza naszym krajem do formowania dru偶yn, co jest na d艂u偶sz膮 met臋 w ich najlepszym interesie, poniewa偶 ostatecznymi graczami b臋d膮 ci, kt贸rzy wyka偶膮 wielk膮 warto艣膰. Najwy偶szej wagi jest to, aby mie膰 graczy pe艂nego wymiaru godzin, kt贸rzy oddaliby si臋 tylko grom, je偶eli chcecie utworzy膰 wielkie rozgrywki, a wielka rozgrywka gwiazd jest tym, co przyci膮ga widz贸w.

Wa偶ne dla SC2 jest tak偶e to, aby stale ewoluowa艂. To wszystko nie mo偶e by膰 osi膮gni臋te tylko poprzez dzia艂ania z g贸ry, jako 偶e ludzie z g贸ry cz臋艣ciej powoduj膮 ograniczenia. Musicie mie膰 偶o艂nierzy w polu, dogl膮da膰 owego pola, aby sprawy sz艂y naprz贸d, 偶o艂nierze musz膮 mie膰 jak膮艣 swobod臋 ruch贸w, aby odnale藕li drog臋 w d偶ungli, nie mo偶ecie kaza膰 偶o艂nierzowi je艣膰 warzyw, kiedy jest w d偶ungli, tylko pozwala膰 mu je艣膰, co chce, a je艣li jest w stanie zabi膰 tygrysa na sw贸j posi艂ek, pozw贸l mu na to. Z mojego punktu widzenia, aby e-sporty sta艂y si臋 mo偶liwe, po pierwsze i najwa偶niejsze gracze nie mog膮 chodzi膰 g艂odni, musz膮 si臋 sta膰 finansowo samowystarczalni tylko poprzez granie w gry. Nie m贸wi臋 o u偶ytkownikach, ale o graczach, kt贸rzy d膮偶膮 do osi膮gni臋cia wielko艣ci w grze, graczach z pasj膮! Kiedy zdecydowanie w ich sercach jest tak silne, 偶e nie mo偶na mu zaprzeczy膰 ani go zakwestionowa膰. Z jakim skutkiem b臋d膮 oni poszukiwani, kiedy SC2 pojawi si臋 na scenie? To si臋 jeszcze oka偶e...

Zreszt膮, czym s膮 miliony dolar贸w dla megakorporacji? To drobniaki. Chocia偶 musimy rozwa偶y膰 niedole w 艣wiecie finans贸w, skoro, jak ju偶 m贸wi艂em, s膮 to drobniaki, nie s膮dz臋, aby by艂o to zbyt niewygodne. W tym tkwi tego pi臋kno, jest stosunkowo 艂atwo sformowa膰 profesjonaln膮 dru偶yn臋, a je艣li por贸wna膰 to do ilo艣ci promocji i przychod贸w, jakie z tego wynikaj膮, jest to bardzo, bardzo tanie. Pami臋tam, jak w jednym z moich raport贸w, jaki sporz膮dzi艂em dla mojego sponsora AMD dawno temu, i w kt贸rym prze艂o偶y艂em ca艂y czas i ekspozycj臋, jakie moja dru偶yna mu da艂a, na pieni膮dze, by艂o to grubo ponad milion dolar贸w. Znacznie, znacznie wi臋cej, ni偶 w艂a艣ciwa ilo艣膰 pieni臋dzy, jakie nam dali.

Wi臋c w obecne dni, kiedy jest wi臋cej lig i platform, na kt贸rych mogliby si臋 oprze膰 gracze, jestem pewien, 偶e zainwestowanie jednego lub dw贸ch milion贸w dolar贸w w dru偶yn臋 nie jest marnotrawstwem, lecz ogromnym zyskiem. Pytanie brzmi, czy SC2 b臋dzie mia艂 odpowiedni膮 platform臋? Czy liga b臋dzie wystarczaj膮cej skali, by zr贸wnowa偶y膰 wysi艂ki megakorporacji w tworzeniu dru偶yn? I by膰 mo偶e i cia艂o zarz膮dcze? C贸偶, my艣l臋 偶e Blizzard powinien by膰 cia艂em zarz膮dzaj膮cym. Nie m贸wi臋 o AMD czy INTELu, kt贸re b臋d膮 oczywi艣cie zawsze odgrywa艂y kluczow膮 rol臋 w 艣wiecie gier, ale m贸wi臋 o takich kompaniach, jak Toyota czy GE. Pami臋tam czasy, kiedy CocaCola sponsorowa艂a Ongamenet Starleague dawno temu i jak to wszystkim zaimponowa艂o. Je艣li sprawi膰, 偶e kompanie, kt贸re nie maj膮 nic wsp贸lnego z grami czy komputerami, b臋d膮 inwestowa膰 pieni膮dze w tworzenie e-sportu, poniewa偶 to oznacza, 偶e s膮 akceptowalne przez u偶ytkownik贸w, baz臋 fan贸w, jak膮 ma spo艂eczno艣膰, mog艂oby to by膰 dobrym pomys艂em, aby wykorzystywa膰 spo艂eczno艣膰 graczy, ligi i samych graczy jako narz臋dzie marketingu. Na przyk艂ad je艣li spojrze膰 na fan贸w, kt贸rzy przychodz膮 na nasze gry ligowe, 60-70% z nich to dziewczyny ze szk贸艂 艣rednich lub wy偶szych. Firmy kosmetyczne, a nawet tamponowe powinny sponsorowa膰 ligi, b膮d藕 dru偶yny. I ostatecznie zorganizowa膰 jakie艣 ma艂e wydarzenie poza okresem ligi. Mam na my艣li to, 偶e w艂a艣nie tam jest ca艂y rynek przysz艂o艣ci! Gdybym by艂 wci膮偶 mened偶erem, z pewno艣ci膮 bym ich do tego zagania艂. By艂bym bardzo zaimponowany, gdyby sponsorowali lig臋.

Gdy CEO SKT1 sta艂 si臋 prezydentem Kespy, odegra艂o to du偶膮 rol臋 w tym, 偶e korporacje inwestowa艂y pieni膮dze w dru偶yny. Jedn膮 z pierwszych decyzji SKT1 CEO, kiedy zasiad艂 w biurze, by艂o to, 偶e wszystkie pozosta艂e dru偶yny b臋d膮 korporacyjne, i 偶e zrobi wszystko, co w jego mocy, aby pom贸c dru偶ynom klubowym, by sta艂y si臋 korporacyjne. Dzia艂o si臋 to wtedy, gdy wszystkie dru偶yny nie by艂y korporacyjne, wi臋c Kespa odgrywa艂a w zwi膮zku z tym du偶膮 rol臋.

Wi臋c je艣li Kespa nie mo偶e prowadzi膰 lig, najprawdopodobniej wszyscy z wyj膮tkiem prodru偶yn b臋d膮 gra膰 w StarCrafta, wiem, 偶e ja b臋d臋. Gorzej, 偶e pewne dru偶yny przestaj膮 istnie膰, gdybym ja by艂 prograczem, chcia艂bym huku przy nowej grze, a je艣li nie radzi艂bym sobie tak dobrze, albo zarabia艂 ma艂o pieni臋dzy w SC1, przerzuci艂bym si臋 na SC2 i mo偶e do艂膮czy艂 do jakiego艣 klanu. Wiele klan贸w ponownie by si臋 ujawni艂o, podobnie jak sta艂o si臋 to z SC1, i wszystko by si臋 wyzerowa艂o, zatem ludzie z zagranicy mieliby uczciwy start w grze, nie tak jak w SC1. Nie wiem, mo偶e niekt贸rzy 偶ycz膮 sobie, aby SC2 by艂 jak Warcraft 3, nie sta艂o si臋 to wydarzeniem medialnym. Ma wygl膮d i klimat Warcrafta 3, i prawdopodobnie niekt贸rzy nie chc膮, aby SC1 sta艂 si臋 tak przestarza艂y, kto wie, tylko czas poka偶e. Mog臋 tylko powiedzie膰, 偶e dla dobra e-sport贸w mam nadziej臋, i偶 SC2 oka偶e si臋 gr膮 ostateczn膮, kt贸ra dopasuje si臋 do profilu rozgrywek e-sportowych, tak 偶e e-sporty b臋d膮 mog艂y si臋 rozwija膰 na globaln膮 skal臋.

Innym, co Kespa mo偶e zrobi膰 jest uczynienie megakorporacji swoimi cz艂onkami, tak偶e ministerstwo kultury dotuje Kesp臋, wi臋c mo偶e niech zajm膮 si臋 brudn膮 polityk膮?
Oczywi艣cie inn膮 mo偶liwo艣ci膮 jest poddanie si臋 woli Blizzarda. Nie s膮dz臋, aby Blizzard by艂 zadowolony, i偶 Kespa prowadzi ligi starcraftowe bez jego udzia艂u, Kespie za艣 nie podobaj膮 si臋 偶膮dania Blizzarda. B臋d臋 kontynowa艂 w cz臋艣ci drugiej na moim nast臋pnym blogu. Dzi臋ki za przeczytanie.



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona