Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Arbiter
Zobacz opis
GamesCom 2009 - Wra偶enia (Spychi)

Przemy艣lenia z GamesComu na temat StarCrafta 2 spisane przez Tomasza "Spychiego" Spycha艂臋.

Zaczn臋 od ogromnych podzi臋kowa艅 dla Krzysztofa "Element'a" Baranowskiego, dzi臋ki kt贸remu m贸j wyjazd mia艂 sens oraz dzi臋ki kt贸remu sp臋dzi艂em 艣wietnie weekend na targach GamesCom, mam u Niego ogromny d艂ug wdzi臋czno艣ci i nie wiem, czy go kiedykolwiek sp艂ac臋.
Chcia艂bym podzi臋kowa膰 r贸wnie偶 Pannie Stefanie Gwinner AKA Xordiah, dzi臋ki kt贸rej uzyska艂em wej艣cie VIP na Live Stream z BlizzConu oraz dzi臋ki kt贸rej omin膮艂em kolejki do StarCrafta 2 i Diablo 3, jest ona bardzo przyjazna, a tak偶e pomocna dla wszystkich - z ca艂ego serca dzi臋kuj臋.
Podzi臋kowania z mojej strony nale偶y si臋 te偶 ekipie Battlenet.pl, kt贸ra podczas GamesComu zapewni艂a mi nie lada wra偶enia, dobry humor i towarzystwo - Piotrowi "Phoenixowi" Siejczukowi, Dominikowi "BeLiaowi" Misiakowi oraz Grzegorzowi "Sigmarowi" Sadzi艅skiemu.

Po kr贸tkim wst臋pie przejd臋 do konkret贸w, czyli moich wra偶e艅 z StarCrafta 2. Zaczn臋 mo偶e od macro mechanizm贸w.
Mia艂em bardzo du偶o problem贸w z zaadaptowaniem si臋. Pierwszy raz gdy gra艂em Protossami skupi艂em si臋 na jednostkach, budynkach oraz oprawie graficznej (na sam膮 my艣l jeszcze mi 艣linka cieknie)ca艂kowicie zapomnia艂em wi臋c o Dark Pylonie i jego Proton Charge. Przez ca艂y pierwszy mecz u偶y艂em tej umiej臋tno艣ci tylko dwa razy, a rozgrywka trwa艂a d艂u偶szy czas. 艁adunek Protonowy wspomnianego Dark Pylona jest zdolno艣ci膮 obszarow膮, przyspieszaj膮c膮 wydobycie surowc贸w przez Proby. Terranie z kolei maj膮 budynek Orbital Command, kt贸ry mo偶e przywo艂a膰 jednostki Mule, aby pomog艂y przez jaki艣 czas zbiera膰 surowce, po up艂ywie kt贸rego gin膮. Zergowie posiadaj膮 Kr贸lowe, kt贸re "wyrzucaj膮" par臋 dodatkowych larw. Ka偶dy z tych mechanizm贸w kosztuje energi臋 odpowiednich budynk贸w i jednostek. Trzeba tego ca艂y czas pilnowa膰, aby mo偶na by艂o maksymalnie wykorzysta膰 swoje macro.

PIERWSZY MECZ

Gra艂em z koleg膮 z Diablo3.net.pl (Grzesiem AKA Sigmar). Twierdzi艂, 偶e jest pocz膮tkuj膮cym - zupe艂nie tak, jak gdybym ja nim nie by艂. Wpad艂em wi臋c na pomys艂 zainscenizowania meczu, poniewa偶 chcia艂em zebra膰 jak najwi臋cej informacji na temat jednostek, budynk贸w oraz "build贸w". Rozegrali艣my PvZ, ze wzgl臋du na fakt, 偶e uwielbiam gra膰 Protossami, a koledzy z SC: Legacy chcieli si臋 dowiedzie膰 czego艣 wi臋cej na temat Zerg贸w.
Pocz膮tek meczu i pierwsze zdziwienie - Assimilator kosztuje 75 minera艂贸w, a miejsc wydobywczych gazu przy ka偶dym starcie s膮 dwa.
Techowa艂em do Warp Gate: Gateway => Cybernetics Core => upgrade dla Gateways po 50 minera艂贸w i gazu jednorazowo, gdy mi si臋 to uda艂o wybudowa艂em par臋 Warp Gate'贸w, 偶eby sprawdzi膰 system warp-in - by艂em zdziwiony jak 艂atwo przy pomocy MBS (Multiple Building Selection - zaznaczenie wielu budynk贸w naraz) mo偶na by艂o spamowa膰 jednostki w obr臋bie Pylon贸w i gdyby nie cooldown, kt贸ry ogranicza mo偶liwo艣膰 zr贸wnania z ziemi膮 wszystkiego, powiedzia艂bym, 偶e warp-in jest zbyt silnym mechanizmem.
MBS to 艣wietna sprawa, u艂atwia ono rozgrywk臋, poniewa偶 mo偶na oczywi艣cie organizowa膰 budynki w grupy i przygl膮da膰 si臋 potem, jak jednostki wychodz膮 jednoczesnie z Gateway'贸w, Fabryk lub Hatchery.
Nie my艣lcie jednak, 偶e StarCraft 2 jest wy艂膮cznie dla nowych graczy i ogranicza rozw贸j umiej臋tno艣ci Micro/Macro, gdy偶 byli by艣cie w b艂臋dzie. Macro mechanizmy, o kt贸rych wspomnia艂em wcze艣niej pozwalaj膮 rozpozna膰 dobrego gracza w艣r贸d pocz膮tkuj膮cych. Xordiah powiedzia艂a, 偶e te (nowe) mechaniki maj膮 na celu uczynienie ze zwyk艂ego gracza progamera i jeszcze wi臋ksz膮 selekcj臋 w tej偶e grupie.
Po jakim艣 czasie nauczy艂em si臋 u偶ywa膰 tych mechanizm贸w i w miar臋 up艂ywu czasu stwierdzi艂em, co艣 co by艂o mi znane ale dopiero teraz do mnie dotar艂o, mianowicie 偶e StarCraft 2 rzeczywi艣cie bardzo nastawiony jest na e - Sport i hardkorowych graczy.

Ci膮gn膮c dalej ten mecz, chcia艂em doj艣膰 do ko艅ca drzewka technologicznego i wybudowa膰 wszystkie jednostki jakie by艂y dost臋pne, co te偶 uczyni艂em. Nie wybudowa艂em Mothershipa, poniewa偶 nie starczy艂o mi na to czasu, ale poza tym wypr贸bowa艂em wszystko. Wspomniane budowanie wszystkich jednostek mia艂o na celu r贸wnie偶 sprawdzenie, jak sprawdza si臋 w praktyce idea Dustina Browdera na temat tak zwanych "counter贸w". Na przyk艂ad Zealot pokonuje Maraudera, Marauder - Stalkera, Void Ray - Corruptora. Pomys艂y ze StarCrafta 1 r贸wnie偶 znajduj膮 tu zastosowania, poniewa偶 jak wspomnia艂em w walce 1vs1 Void Ray niszczy Corruptora, jednak w przypadku 4vs4 to Corruptor jest g贸r膮, co oznacza , 偶e Zergowie nie zmienili swojego charakteru - to wci膮偶 masy jednostek i gracz musi przewy偶sza膰 swojego oponenta liczebno艣ci膮, aby wygra膰.

Graficznie gra powala p艂ynno艣ci膮, najwi臋cej z silnika wyci膮gaj膮 zbli偶enia na Zergowy Creep, zauwa偶y膰 mo偶na spadek ilo艣ci klatek na sekund臋, co zapewne jest objawem tymczasowym, poniewa偶 zostali艣my zapewnieni, i偶 kod zostanie zoptymalizowany jak najlepiej.
Bardzo podobaj膮 mi si臋 modele jednostek, a moje ulubione to:
Phoenix, Stalker, High Templar, Immortal, Colossus, Marines, Thor, Banshee, Hydralisk, Roach, Mutalisk, Ultralisk - nie znaczy to, 偶e pozosta艂e mi si臋 nie podobaj膮. Wymienione przeze mnie to po prostu te, kt贸re najbardziej do mnie przem贸wi艂y.
Elementy otoczenia i teren s膮 艣wietnie wykonane. Nie raz zapatrzy艂em si臋 w grafik臋 podczas rozgrywki, w czasie gdy moje jednostki gin臋艂y. Niestety nie doko艅czyli艣my meczu, bo zrobi艂o si臋 p贸藕no i panowie z Battlenet.pl musieli ucieka膰 do hotelu, ja jednak zosta艂em i porozmawia艂em ze Stefanie.

Moje strategie dla ka偶dej z ras oraz porady (wnioski moje oraz innych przypadkowych graczy)

PROTOSSI

Je艣li chodzi o koncepcj臋, prawie nic si臋 nie zmieni艂o: wci膮偶 mamy tu silne i drogie jednostki. Pisz臋 "prawie" gdy偶 chodzi o mobilno艣膰 - desant za pomoc膮 Warp Gate'贸w oraz Warp Prism贸w jest dziecinnie prosty, ale zab贸jczy, szczeg贸lnie 偶e z pomoc膮 przychodzi nam MBS, kt贸ry potrafi nie藕le namiesza膰.
Je艣li chodzi dobre kombinacje, zauwa偶y艂em par臋 艣wietnych strategii:
Je艣li w PvZ Zerg korzysta z Zergling贸w, Baneling贸w i Roachy, dobrym rozwi膮zaniem jest skorzystanie z Zealot贸w, wspieranych przez Distruptory (z Force Field, 偶eby nie da膰 si臋 okr膮偶y膰)oraz os艂anianych przez Stalker贸w i - je艣li posiadasz - Colossusy, jednak z regu艂y w tym samym czasie Zerg ma Hydraliski, a s膮 one zab贸jczo skuteczne przeciwko Colossusom. Gdy Zerg nastawia si臋 na Zerglingi i Hydraliski, ty powiniene艣 skorzysta膰 z Zealot贸w z ulepszeniem szybko艣ci oraz High Templar贸w w towarzyswie Archon贸w, jako wsparcie pos艂a膰 Stalker贸w - oni s膮 w tym 艣wietni.
Ze wzgl臋du na to, 偶e Overlordy nie maj膮 detekcji (dopiero po mutacji w Overseer贸w uzyskuj膮 t臋 umiej臋tno艣膰), dobrym rozwi膮zaniem jest techowanie do Dark Templar贸w, staraj膮c si臋 偶eby oponent nie wiedzia艂, 偶e idziesz w DT, bo istotny jest tu element zaskoczenia, tak jak w wielu innych strategiach zreszt膮.
Je艣li natomiast Zerg sk艂ania si臋 ku Mutaliskom i Zerglingom, trenuj wielu Zealot贸w i Phoenix贸w. Tu zaczyna si臋 zabawa - je艣li Zerg zacznie broni膰 si臋 Hydraliskami, mo偶esz u偶y膰 przeciwko mniejszym ilo艣ciom umiej臋tno艣ci Phoenix'a: Graviton Beam, kt贸ra unosi wybran膮 jednostk臋 w powietrze. Gdyby Zerg techowa艂 do Ultralisk贸w, na pewno jako wsparcie powietrzne doda Corruptory, ty wtedy buduj: Zealot贸w lub Immortali oraz Void Ray'e - jednostki te 艣wietnie sobie radz膮 z Ultraliskami. Mo偶na te偶 u偶y膰 Distruptor贸w i ich Force Field, by zablokowa膰 Ultraliski i da膰 sobie troch臋 czasu na przygotowanie si臋. Jedno udane Pole Si艂owe i Ultraliski zostan膮 zblokowane w przej艣ciach. Uwa偶aj na Overlordy i ich umiej臋tno艣膰 zrzucania creepu - gdy Zerg ma Nydus Network, mo偶esz nie zorientowa膰 si臋 nim b臋dzie za p贸藕no. Staraj si臋 niszczy膰 Kr贸lowe, dla Zerga to cios w samo serce.

W przypadku PvT, mo偶esz by膰 pewien, 偶e Terran najpierw p贸jdzie w masowe M&M&M (Marauder, Medivac, Marine), przeciw tym si艂om kombinacja High Templar贸w i ich Psi Storm贸w, Zealoty oraz, je艣li masz dost臋pnych, Colossus贸w - to wi臋cej ni偶 wystarczaj膮co. Jako wsparcie paru Stalker贸w, aby niszczy艂y one Medivaki i masz Terrana w gar艣ci.
Gdyby Terran poszed艂 w 'heavy-metal', czyli Siege Tanki, Helliony ze wsparciem Thor贸w (trudno massowa膰 Thory), masz du偶o trudniej. Zadzia艂a膰 mo偶e wtedy zestaw, z艂o偶ony z Zealot贸w, Dark Templar贸w, Warp Prism贸w (dla Warp-in) i Phoenix贸w, aby usuwa膰 kluczowe jednostki z pola bitwy. Przeciwko Banshee wysy艂aj w du偶ych ilo艣ciach Stalker贸w ze wsparciem Observer贸w. Staraj si臋 nie dawa膰 rozbudowa膰 Terranowi - Raven i jego umiej臋tno艣ci s膮 zab贸jcze w po艂膮czeniu z M&M&M.
Uwa偶aj te偶 偶eby Reaperzy nie dokonali zbyt wielu zniszcze艅 za pomoc膮 swoich 艂adunk贸w wybuchowych.
Chro艅 przed Infestorami swoje kluczowe jednostki - jeden fa艂szywy ruch a szybko mo偶esz straci膰 przewag臋.

Na temat PvP nie powiem niczego odkrywczego, gdy偶 sprawdza si臋 stwierdzenie, i偶 najlepsz膮 strategi膮 w takiej sytuacji jest "wi臋cej jednostek ni偶 ma oponent".

ZERGOWIE

Koncepcja poprawiona w stosunku do StarCrafa 1 - usprawniono mobilno艣膰 oraz u艂atwiono wybudowanie wi臋kszej ilo艣ci jednostek w kr贸tszym czasie.
Buduj jak najwi臋cej Queen - ich umiej臋tno艣膰 tworzenia dodatkowych larw jest bezcenna w po艂膮czeniu z MBS. Zauwa偶y艂em, 偶e wydobywam o wiele wi臋cej minera艂贸w ni偶 w przypadku innych ras wi臋c najlepszym rozwi膮zaniem i najbardziej oczekiwanym przez oponenta by艂o zagranie Zergling贸w, Baneling贸w i Roachy, dlatego nie powinno si臋 pope艂nia膰 tego b艂臋du. Ja na przyk艂ad za dodatkowe minera艂y budowa艂em Spine oraz Spore Crawlery, kt贸re s膮 艣wietnymi strukturami obronnymi. Dodatkowo inwestowa艂em w Infestor贸w maj膮c oczywi艣cie w odwodzie du偶膮 armi臋 Hydralisk贸w, kt贸r膮 n臋ka艂em przeciwnika. Neural Parasite wprowadza zamieszanie we wrogiej armii - przejmuj膮c kluczowe jednostki mo偶esz z 艂atwo艣ci膮 zmieni膰 losy bitwy.
Mutalisk harrasment jest nadal bardzo efektywny i wierzcie mi, najmniej spodziewany przez oponent贸w.
Ultraliski s膮 niesamowite - 600HP, 20 obra偶e艅 przeciwko jednostkom i 60 przeciwko budynkom. Niewiele jest si艂 zdolnych oprze膰 si臋 grupie od 5 wzwy偶.
W przypadku ZvP, staraj si臋 korzysta膰 z jednostek powietrznych, gdy偶 z regu艂y przeciwnik spodziewa si臋 wspomnianego po艂膮czenia Zergling贸w, Baneling贸w i Roachy, idzie wi臋c w masy Zealot贸w, Distruptor贸w i Stalker贸w.
Nie gra艂em ZvT, nie wiem wi臋c co si臋 sprawdza, a co nie.

TERRANIE

Zaznaczam, 偶e najmniej czasu sp臋dzi艂em nad t膮 ras膮, niestety nie by艂o czasu by bardziej si臋 zag艂臋bia膰.

Terranie zyskali na mobilno艣ci oraz mo偶liwo艣ci lepszego zabudowania si臋. Bardzo spodoba艂 mi si臋 Reaper (bomby czasowe) i p贸藕niejszy tech do Medivac贸w - harrasment w tym przypadku jest dla robotnik贸w zab贸jczy. M&M&M (+stimpack oczywi艣cie) jest, jak ju偶 wspomnia艂em, 艣wietn膮 strategi膮, poniewa偶 Marines bez trudu radz膮 sobie z lekkimi jednostkami, a Maruderzy z ci臋偶ko opancerzonymi. Tak wi臋c, ka偶da z tych jednostek odgrywa unikaln膮 rol臋 w armii Terran. Siege Tanki maj膮 wi臋kszy zasi臋g ni偶 w StarCrafcie 1, wi臋cej HP - maj膮 200 oraz o jeden punkt pancerza wi臋cej. Zadaj膮 jednak mniej obra偶e艅 w trybie Siege - 60. Thor jest naprawd臋 super jednostk膮 do wsparcia ka偶dego rodzaju armii. Ma 400HP, zadaje 30 obra偶e艅 przeciwko jednostkom naziemnym oraz (chyba) 4x10 obra偶e艅 przeciwko jednostkom powietrznym.
Zd膮偶y艂em zobaczy膰, 偶e Raveny wraz z M&M&M stanowi膮 艣wietny zesp贸艂. Stary, dobry "heavy-metal" bulid jest r贸wnie偶 skuteczny - Helliony, Siege Tanki i Thory.
To tyle je艣li chodzi o ras臋 Terran. Jak ju偶 wspomnia艂em mia艂em ma艂o czasu i nie zdo艂a艂em si臋 lepiej przygotowa膰. Wiem natomiast, 偶e drzewko Terran by艂o dla mnie bardzo skomplikowane i ci臋偶ko by艂o mi wymy艣li膰 co艣 po偶ytecznego.

Specjalne Q&A

Przed czwartkiem zadawali艣cie pytanie na temat StarCrafta 2 oraz og贸lnie Battle.netu 2.0. Tak jak obieca艂em, uzyska艂em odpowiedzi na niekt贸re pytania od Panny Xordiah oraz pozosta艂ych pracownik贸w.

  • Kiedy mo偶emy spodziewa膰 si臋 bety?

    Nied艂ugo (z rozm贸w z innymi pracownikami Blizzarda wywnioskowa艂em, 偶e bety mo偶emy si臋 spodziewa膰 za 2-3 miesi膮ce, ale mo偶e nie by膰 to potwierdzone).

  • Czy opr贸cz tych trzech cz臋艣ci wyjd膮 jakie艣 inne dodatki do gry?

    Na dzie艅 dzisiejszy nic innego nie jest planowanego i raczej nie b臋dzie.

  • Czy podczas gry pojawi膮 si臋 ekrany 艂adowania?

    Tak, podczas grania w rozgrywk臋 dla wielu graczy StarCrafta 2 ukazuje si臋 obraz planety oraz jej terenu.

  • Czy wyjdzie wersja StarCrafta 2 na iPoda?

    Nie *艣miech*

  • Czy b臋dzie mo偶na ogl膮da膰 replaye w Multiplayerze, tak jak w SC 1?

    Tak, podczas panelu dyskusyjnego na temat Battle.net 2.0 ta kwestia zostanie om贸wiona.

  • Czy mogli by艣cie zaanga偶owa膰 Piotra "Przed Wyruszeniem W Drog臋 Nale偶y Zebra膰 Dru偶yn臋" Fronczewskiego, jako g艂os m贸wi膮cy "Musisz zbudowa膰 wi臋cej Pylon贸w" w polskiej wersji gry? To by艂oby cudowne.

    *艣miech* kto?! *艣miech* sorry nie wiem *艣miech*

  • Czy Bnet.2.0 b臋dzie darmowy, czy pojawi膮 si臋 dodatki, za kt贸re b臋dzie trzeba zap艂aci膰?

    Nie, kupujesz Trylogi臋, rejestrujesz i cieszysz si臋 wszystkim funkcjami Battle.net 2.0 za darmo.

  • Jaka jest ilo艣膰 jednostek planowanych do wydania w nast臋pnych cz臋艣ciach Trylogii?

    Nie ma 偶adnej ilo艣ci planowanych jednostek. Pomy艣limy o tym, gdy Wings of Liberty b臋dzie gotowe do wydania.


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona