Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Rasy - Terran
Zobacz opis
Historia profesjonalnych lig i TV w Korei

Autor: Daniel "Super Daniel Man" Lee
殴r贸d艂o oryginalne: Sterfeeder
Zamieszczone za zgod膮聟 Autora
T艂umaczenie: Deimos0


<= Poprzednia cz臋艣膰 artyku艂u.

Tematem przewodnim bloga jest u艂atwienie wam zrozumienia korea艅skiej sceny e-sportu, wi臋c ka偶da informacja dotycz膮ca tego zagadnienia, jest jak najbardziej na miejscu. Zaczn臋 wi臋c od ostatnio przerwanego momentu, a je艣li zdarzy mi si臋 zboczy膰 z tematu, wr贸c臋 do niego w tym lub nast臋pnym wpisie - notuj臋 my艣li w takiej kolejno艣ci, w jakiej mnie nachodz膮.

Guillaume (XD's~grrr) by艂 niesamowicie popularny w艣r贸d fan贸w, nic dziwnego wi臋c, 偶e by艂 r贸wnie偶 najbardziej poszukiwany przez stacje telewizyjne. W tym czasie trzy kana艂y nadawa艂y tre艣ci zwi膮zane z grami komputerowymi, programy dotyczy艂y g艂贸wnie StarCrafta, jako 偶e by艂a to najbardziej popularna gra. Stacjami zajmuj膮cymi si臋 tym tematem by艂a ITV (odpowiednik Fox News), Ongamenet i Ghemtv (ta stacja przesta艂a istnie膰 po paru latach).

Grrr raz na jaki艣 czas zapraszany by艂 do kt贸rego艣 z najpopularniejszych program贸w, co by艂o naprawd臋 wa偶nym wydarzeniem i wci膮偶 nim jest. Guillaume mia艂 szalony rozk艂ad dnia, co oznacza艂o r贸wnie偶 chaos w moich planach przez spotkania w kafejkach, wywiady i rozgrywki lig.

StarCraftByli艣my bardzo zaj臋ci, StarCraft wci膮偶 pozostawa艂 g艂贸wnym tematem w telewizji i gazetach - wyobra藕cie sobie, 偶e otwieracie sekcj臋 sportow膮 USA Today, w kt贸rej mo偶ecie przeczyta膰 o wynikach kolejnych gier i wywiady z graczami - niesamowite, prawda? Dla mnie by艂o to niemal jak sen.

Za godzin臋 gry z przypadkowymi lud藕mi w kafejce, znani gracze otrzymywali od 1 tys. do 3 tys. dolar贸w ameryka艅skich. Grrr w kiepskim okresie miewa艂 tylko jedno takie wyst膮pienie, podczas lepszych - nawet 3, dodaj膮c do tego regularne wyp艂aty, apana偶e za wyst臋py w telewizji, wp艂ywy z nagr贸d? c贸偶, nietrudno jest wyliczy膰 ile tego w sumie by艂o. W tym czasie w Korei istnia艂o 20-30 tys. kafejek internetowych. Za ka偶dym razem, gdy otwierana by艂a nowa, progamerzy przychodzili tam rozegra膰 kilka partii i podpisa膰 autografy - by艂 to najlepszy spos贸b na zwi臋kszenie popularno艣ci danego miejsca. Pomieszczenia komputerowe tak偶e go艣ci艂y wiele turniej贸w z oczywistych wzgl臋d贸w promocji.

Popularno艣膰 tych miejsc oraz innych offline'owych imprez, umo偶liwi艂y Hanvit i Ongamenet zainwestowanie w transmisje na 偶ywo - przy tysi膮cach komputer贸w 艂膮czonych w lokalne sieci, ci膮g艂ej promocji gry, trzeba by艂o by by膰 idiot膮 by nie spr贸bowa膰 p贸j艣膰 dalej. Gdy pojawia si臋 艣wietna gra, nie tylko sprzedajesz j膮 indywidualnym nabywcom, ale tak偶e 30 tysi膮com "pokojom do grania" w ca艂ym kraju.

Turnieje z nagrodami pieni臋偶nymi przyci膮ga艂y nowych graczy, nast臋pnym wi臋c krokiem by艂o utworzenie dru偶yn, co rzeczywi艣cie sta艂o si臋 faktem. Okaza艂o si臋, 偶e by mie膰 przewag臋 i wygrywa膰, lepiej jest by膰 cz艂onkiem teamu, z kt贸rym si臋 trenuje i omawia wszelkie aspekty meczu.

S艂yszeli艣cie zapewne historie o graczach, zmuszonych przetrwa膰 dzie艅 o jednej misce klusek. Zespo艂y nie mia艂y 艣rodk贸w, by ogrzewa膰 swoje siedziby podczas srogich mroz贸w. By艂 te偶 czas, 偶e najwi臋kszym marzeniem graczy by艂o zje艣膰 trzy miski ry偶u dziennie. Ci臋偶ko to sobie wsp贸艂cze艣nie wyobrazi膰, gdy偶 dla nowej generacji s膮 to odleg艂e czasy. Pierwsi zawodnicy mieli trudno艣ci finansowe i emocjonalne, z powodu spo艂ecznej niech臋ci wobec tego zaj臋cia. Chodzi mi o to, 偶e je艣li np. jeste艣 pocz膮tkuj膮cym szachist膮 albo koszykarzem, otoczenie b臋dzie Ci臋 wspomaga膰 nawet gdy jeste艣 kiepski, natomiast wtedy ludzie patrzyli na graczy z g贸ry. 艢mia艂o mo偶na powiedzie膰, 偶e graczy by艂a wtedy jedynie garstka, a i ci nie byli w najlepszej formie. W samym 艣rodku tych chaotycznych czas贸w Guillaume pozostawa艂 niepokonany - by艂 najwi臋ksz膮 gwiazd膮 StarCrafta w 1999 i 2000 roku.

Istnia艂o wiele lig, jednak ci臋偶ko by艂o znale藕膰 sponsor贸w. Gdy jeste艣 aktorem, potrzebujesz dobrego agenta, by zaj艣膰 daleko, prawda? Gracze chc膮 przecie偶 po prostu gra膰, a nie zawraca膰 sobie g艂ow臋 biznesem. Gdy pojawia艂o si臋 coraz wi臋cej zawodnik贸w, wraz z nimi ros艂a ilo艣膰 menager贸w zajmuj膮cych si臋 poszczeg贸lnymi dru偶ynami i postaciami. Za wzrostem ilo艣ci imprez pozasieciowych, okaza艂o si臋 偶e mecze przyci膮gaj膮 tak偶e zwyk艂ych widz贸w. Nikt nie przewidzia艂 takiego obrotu spraw, wi臋c gdy miejsca wype艂nia艂y si臋 fanami, kolejnym krokiem musia艂y by膰 transmisje telewizyjne.

Hanvit, dystrybutor Blizzarda w 1999 r. zdecydowa艂 si臋 prowadzi膰 turnieje na antenie, co by艂o genialnym pomys艂em. Bez producenta o naprawd臋 otwartym umy艣le, ca艂o艣膰 nie mia艂a by szans powodzenia. Ongamenetowi z kolei nale偶膮 si臋 zas艂ugi za uczynienie StarCraft widowiskiem przyjaznym dla widz贸w, wszystkie inne ligi przysz艂y po Ongamenet - ta stacja by艂a pionierem w moim odczuciu.

StarCraftPierwsza, telewizyjna liga, PKO - ProGamera Korea Open, ruszy艂a w 1999 r. Transmitowana by艂a na Tooniverse (kanale przeznaczonym dla kresk贸wek), tam te偶 prezentowane by艂y 3 kolejne ods艂ony. Kana艂 by艂 i nadal jest, w艂asno艣ci膮 Onmedia. Po sukcesie 4 niesamowicie popularnych lig, zarz膮d zdecydowa艂 o utworzeniu w 2000 r. kana艂u po艣wi臋conego profesjonalnym meczom - Ongamenet, transmisje trwa艂y tam non stop!

Sieci telewizyjne s膮 niczym bez ogl膮dalno艣ci, a StarCraft jej dostarcza艂. Korporacj膮 odpowiedzialn膮 za powstanie Ongamenet jest Onmedia, posiadaj膮ca w艂a艣ciwie po艂ow臋 sieci kablowych w Korei. Druga po艂owa nale偶y do CJ i pomniejszych firm. Swoj膮 drog膮, Onmedia jest cz臋艣ci膮 korporacji Orion (ogromnej korea艅skiej firmy).

Wracaj膮c do transmisji - popularno艣膰 turniej贸w przesz艂a naj艣mielsze oczekiwania i wkr贸tce fani mogli cieszy膰 si臋 imprezami, organizowanymi przez pozosta艂e telewizje - itv, ghemtv, mbcgame, czy nawet sie膰 SBS (odpowiednik NBC w Stanach Zjednoczonych). Szkoda, 偶e SBS w艂a艣nie nie pokusi艂a si臋 o wi臋cej ni偶 tylko epizodyczn膮 przygod臋 z relacjami meczy StarCrafta. Wyobra偶acie sobie, jak wygl膮da艂a by obecnie scena, gdyby tamta telewizja kontynuowa艂a nagrania?

Podsumowuj膮c, StarCraft zacz膮艂 jako pozycja dost臋pna dla czynnych graczy, powoli zmieniaj膮c si臋 w widowisko dost臋pne tak偶e dla os贸b ch臋tnych obejrze膰 poczynania lepiej radz膮cych sobie graczy, a ko艅cz膮c jako zjawisko medialne, co przy tej kolejno艣ci jest r贸wnie偶 adekwatne dla innych dyscyplin sportowych.

Pozw贸lcie, 偶e na tym sko艅cz臋, a ci膮g dalszy umieszcz臋 w kolejnym wpisie. Dzi臋ki za przeczytanie ca艂o艣ci.



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona