Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Tassadar
Zobacz opis
Felietony - Archony

Na wst臋pie chcia艂bym zaznaczy膰, 偶e tekst ten nie jest stwierdzeniem „fakt贸w”. Oczywi艣cie w tek艣cie zawarte s膮聟 wszystkie informacje „oficjalne” (ze stron Blizzarda) i stanowi膮聟 spor膮聟 cz臋艣膰 informacji tu zawartych. Jednak pozosta艂a wi臋kszo艣膰 jest wynikiem moich subiektywnych przemy艣le艅. Stara艂em si臋, aby wszystko to mia艂o jaki艣 sens i brzmia艂o logicznie oraz realistycznie. My艣l臋, 偶e wszystko to, co jest tu zawarte jest sp贸jne z uniwersum StarCrafta oraz natur膮聟 Protoss贸w.

WST膮聵P - WEWN膮聵TRZNA SI艁A
Energie ¶wiat艂a powsta艂e w wyniku oddania 偶ycia dw贸ch Templariuszy
Protoss – Pierworodny. Tak w艂a艣nie Xel’Naga ochrzcili swoje pierwsze udane dzie艂o, pi臋kn膮聟 i pot臋偶n膮聟 ras臋, kt贸r膮聟 nazywali swoimi dzie膰mi. Zaawansowana technologia, wysoki poziom inteligencji, kreatywno艣膰 – wszystkie te czynniki czyni膮聟 t膮聟 ras臋 bardzo siln膮聟. Jednak Cz艂owiek w tych dziedzinach nie pozostaje zbyt daleko w tyle za Protossami. Co w takim razie czyni mieszka艅c贸w Aiur tak pot臋偶nymi?

Przyczyn膮聟 rozwoju ka偶dej cywilizacji jest rozw贸j intelektualny. To w艂a艣nie on determinuje wszelkie dzia艂ania i d膮聟偶enia ku lepszej przysz艂o艣ci. Jednak Protossi na tej p艂aszczy藕nie zaszli du偶o dalej, ni偶 cz艂owiek m贸g艂by 艣ni膰. Pr贸cz my艣li przez lata doskonalili swoje si艂y psychiczne. To w艂a艣nie ta droga zawiod艂a ich du偶o dalej ni偶 jakakolwiek technologia. Pocz膮聟tkowym osi膮聟gni臋ciem by艂a tylko telepatia, jednak kolejne milenia pozwoli艂y im zapanowa膰 nad si艂膮聟 umys艂u i zamienia膰 j膮聟 na energi臋 PSI. To w艂a艣nie psionika jest najwy偶szym szczeblem rozwoju umys艂owego. Pozwala ona si艂膮聟 umys艂u operowa膰 olbrzymi膮聟 i niszczycielsk膮聟 energi膮聟 PSI. Wysoki Templariusz, b臋d膮聟cy szczeg贸lnie uzdolnionym psionikiem potrafi w艂asn膮聟 my艣l膮聟 wywo艂ywa膰 nawet burze psioniczne, kt贸re s膮聟 pot臋偶niejsze ni偶 wy艂adowania elektromagnetyczne.

NAJWY呕SZA OFIARA
Przez lata Protossi doskonalili swoje rzemios艂o wojenne. Z czasem technologia i zwyk艂a bro艅 w ich szeregach by艂a zast臋powana przez osi膮聟gni臋cia psioniki. Dzi艣 jedn膮聟 z najpot臋偶niejszych broni w Protosskiej armii s膮聟 Wysocy Templariusze. S膮聟 to pot臋偶ni wojownicy, kt贸rzy walcz膮聟 umys艂em – wykorzystuj膮聟 niszczycielsk膮聟 energi臋 PSI. Jednak wbrew pozorom to nie Wysocy Templariusze s膮聟 najbardziej 艣mierciono艣nymi Protosskimi wojownikami.

W czasie wielkiego zagro偶enia, gdy szanse na zwyci臋stwo drastycznie spadaj膮聟, Wysocy Templariusze mog膮聟 wykona膰 ostateczny krok na swojej 偶yciowej 艢cie偶ce Wojownika. Po艣wi臋caj膮聟c w艂asne 偶ycia dla Protosskiego narodu mog膮聟 oni po艂膮聟czy膰 si臋 w Archona. Istota ta jest wynikiem chwilowego uniesienia dw贸ch pot臋偶nych psionik贸w. Widz膮聟c niekorzystny przebieg bitwy, po wzajemnym porozumieniu telepatycznym porzucaj膮聟 swoje fizyczne cia艂a i 艂膮聟cz膮聟 swoje ja藕nie w jeden byt. Obydwaj wojownicy przekazuj膮聟 ca艂膮聟 energi臋, jaka wype艂nia艂a ich cia艂a i umys艂y nowopowstaj膮聟cemu „stworzeniu”. W wyniku tego po艂膮聟czenia obydwaj Templariusze gin膮聟 a ich fizyczne cia艂a ulegaj膮聟 spaleniu w niewyobra偶alnie wysokiej energii PSI. Jednak przed 艣mierci膮聟, w trakcie procesu po艂膮聟czenia wsp贸lne pragnienie obydwu Templariuszy „programuje” Archona. W ten spos贸b, mimo i偶 posiada w艂asn膮聟, olbrzymi膮聟 inteligencj臋, Archon ma odg贸rnie narzucone zadanie do wykonania. Archon jest bytem na tyle pot臋偶nym, 偶e mo偶e przewa偶y膰 szal臋 zwyci臋stwa na stron臋 Protoss贸w, mimo i偶 czasem wszystko wydaje si臋 ju偶 stracone.

Po艂膮聟czenia w Archona mog膮聟 dokona膰 jedynie wybrani. Poniewa偶 do stworzenia takiego bytu potrzeba olbrzymiej energii, zaszczytu tego dost臋puj膮聟 jedynie najwybitniejsi Wysocy Templariusze, posiadaj膮聟cy olbrzymi potencja艂 umys艂owy. Dodatkowo do zainicjowania procesu po艂膮聟czenia potrzebny jest czynnik determinuj膮聟cy (np. olbrzymi gniew, niebezpiecze艅stwo). Z艂o偶enie tych czynnik贸w jest przyczyn膮聟 tego, 偶e Archony s膮聟 zjawiskiem bardzo rzadkim. Imiona wszystkich Wysokich Templariuszy, kt贸rzy po艣wi臋c膮聟 si臋 w ten spos贸b s膮聟 honorowane wiecznym wpisem w archiwach i przechowywane dla potomno艣ci jako przyk艂ady najwy偶szego po艣wi臋cenia i odwagi.

呕YJ膮聞CA ENERGIA
Archon jest uosobieniem olbrzymiego i nieopanowanego gniewu Templariuszy. Nie jest to po艂膮聟czenie „wewn臋trznego ducha” (cokolwiek to znaczy) dw贸ch Templariuszy gdy偶 w czasie procesu po艂膮聟czenia przenosz膮聟 si臋 one (te duchy) „na drug膮聟 stron臋”. Nie jest to te偶 tw贸r powsta艂y z dw贸ch zdezintegrowanych cia艂 Templariuszy – ulegaj膮聟 one ca艂kowitemu spaleniu w olbrzymiej energii, jaka jest wytwarzana przy po艂膮聟czeniu. Tak wi臋c Archon jest zupe艂nie nowym bytem, czyst膮聟 energi膮聟 PSI dw贸ch wojownik贸w. Archon ma posta膰 olbrzymiej p艂on膮聟cej jasn膮聟 energi膮聟 kuli o 艣rednicy ok. 2 do 3 metr贸w. Otoczony bardzo siln膮聟 tarcz膮聟 energetyczn膮聟, p艂on膮聟cy Archon bez problem贸w mo偶e utorowa膰 sobie drog臋 poprzez wrogie oddzia艂y. Broni膮聟 takiego niszczyciela s膮聟 pioruny (wy艂adowania) czystej energii PSI. Nat臋偶enie energii „wewn膮聟trz” Archona jest tak du偶e, 偶e gdyby jakie艣 stworzenie znalaz艂o si臋 w 艣rodku takiej kuli, uleg艂oby natychmiastowemu spaleniu.

B臋d膮聟c czyst膮聟 energi膮聟, Archon nie jest w stanie sam jej uzyskiwa膰 z innych 藕r贸de艂. Zu偶ywaj膮聟c olbrzymie zasoby energii w trakcie anihilacji przeciwnik贸w Archon powoli wypala si臋. Raz zu偶yta energia nie wraca ju偶 do niego. Jednak zasoby PSI, jakie posiada, s膮聟 na tyle du偶e, 偶e jest on w stanie efektywnie walczy膰 przez kilka godzin. Po tym czasie zwyczajnie rozp艂ywa si臋, nie pozostawiaj膮聟c po sobie 偶adnego 艣ladu. Nasuwa si臋 pytanie czy Archona mo偶na jako艣 „do艂adowa膰”. Poniewa偶 jest on bytem z艂o偶onym jedynie z energii PSI tylko taka energia mog艂aby wyd艂u偶y膰 jego „偶ycie”. Tylko inny Wysoki Templariusz o wystarczaj膮聟cym potencjale PSI m贸g艂by przekaza膰 energi臋 Archonowi. Teoretycznie jest to wykonalne, jednak problemy pojawiaj膮聟 si臋 w praktyce. Pr贸by „do艂膮聟czenia” do Archona, czyli po艂膮聟czenia si臋 Archona z Templariuszem s膮聟 niemo偶liwe – Templariusz, po zbli偶eniu si臋 do Archona natychmiast uleg艂by spaleniu, tak jak inne jednostki. Dzieje si臋 tak, gdy偶 Archon b臋d膮聟cy uciele艣nieniem gniewu nie jest w stanie w pe艂ni zapanowa膰 nad swoj膮聟 wewn臋trzn膮聟 energi膮聟. Innym sposobem jest przekazanie energii na odleg艂o艣膰. Jednak w trakcie procesu po艂膮聟czenia Templariusze integruj膮聟 si臋 na sobie tylko znanych cz臋stotliwo艣ciach, przez co energia os贸b (Templariuszy) trzecich jest zwyczajnie „niekompatybilna” z Archonem, podobnie jak „niekompatybilne” ze sob膮聟 s膮聟 dwa r贸偶ne Archony.

Archon, pr贸cz w艂asnej pot臋gi ma jeszcze inny, po艣redni wp艂yw na przebieg bitwy. Jego obecno艣膰 mo偶e bardzo zmobilizowa膰 i umocni膰 reszt臋 Protosskich oddzia艂贸w. Wojownicy widz膮聟c wielkie po艣wi臋cenie swoich towarzyszy, kt贸rzy zdecydowali si臋 na stworzenie Archona, zyskuj膮聟 dodatkow膮聟 si艂臋 psychiczn膮聟 i zdolni s膮聟 do jeszcze zacieklejszej walki.

MROCZNA POT膮聵GA
Esencja mrocznej energii Psi Po wygnaniu z Aiur i odci臋ciu od ca艂ej spo艂eczno艣ci Protoss贸w rozw贸j umys艂owy Mrocznych Templariuszy poszed艂 zupe艂nie inn膮聟 drog膮聟. Odci臋ci od o艣wieconej 艣cie偶ki Khala uzyskali dost臋p do mrocznych aspekt贸w pot臋gi PSI. Zaowocowa艂o to zupe艂nie innym charakterem energii PSI Mrocznych Templariuszy. Jednak istniej膮聟 pewne podobie艅stwa mi臋dzy wszystkimi Templariuszami. Dlatego w艂a艣nie Mroczni Templariusze r贸wnie偶 zdolni s膮聟 do utworzenia Mrocznego Archona po艣wi臋caj膮聟c samych siebie. Proces po艂膮聟czenia przebiega bardzo podobnie jak w przypadku zwyk艂ych Archon贸w, jednak na tym wszelkie podobie艅stwa si臋 ko艅cz膮聟.

Mroczny (Dark) Archon jest troch臋 wi臋kszy od zwyk艂ego Archona i p艂onie ciemn膮聟 energi膮聟 PSI, co nadaje mu kolor ciemno czerwony. Najwi臋ksz膮聟 r贸偶nic膮聟 pomi臋dzy obydwoma tworami jest spos贸b ich walki. Mimo, i偶 Dark Archon r贸wnie偶 mo偶e unicestwia膰 wrog贸w korzystaj膮聟c z wy艂adowa艅 energetycznych, to du偶o efektywniejszy jest, gdy wykorzystuje energi臋 PSI w innych celach. W艂a艣nie to jest najwi臋ksz膮聟 broni膮聟 Mrocznego Archona. Moce, jakie czerpie ze skumulowanej energii PSI dw贸ch Mrocznych Templariuszy s膮聟 tak pot臋偶ne, 偶e mog膮聟 bardzo szybko zmieni膰 przebieg bitwy. Najbardziej znan膮聟 moc膮聟 Dark Archona jest przej臋cie przez niego ca艂kowitej kontroli nad umys艂em innego stworzenia i wykorzystania go do w艂asnych cel贸w. Si艂a, kt贸r膮聟 dysponuje Archon jest tak wielka, 偶e mo偶e nawet wyrywa膰 Zergi spod kontroli Nad艣wiadomo艣ci. Niestety taka moc skutkuje bardzo szybkim up艂ywem energii z Archona i w efekcie jego szybkiego wypalenia si臋.

Nasuwa si臋 pytanie, czy istnieje mo偶liwo艣膰 po艂膮聟czenia si臋 Wysokiego Templariusza z Mrocznym? Mimo i偶 w edytorze map do StarCrafta mo偶na znale藕膰 Archona b臋d膮聟cego po艂膮聟czeniem Tassadara i Zeratula (Wysoki i Mroczny Templariusz), to po艂膮聟czenie takie jest raczej niemo偶liwe. Poniewa偶 natura energii Mrocznych Templariuszy jest inna ni偶 pozosta艂ych Protoss贸w, najprawdopodobniej niemo偶liwe jest nawet zainicjowanie procesu po艂膮聟czenia. Jednak gdyby ju偶 do niego dosz艂o, tw贸r powsta艂y w wyniku takiej mieszanki by艂by bardzo niestabilny. Mog艂oby to doprowadzi膰 do dezintegracji procesu i silnego wybuchu olbrzymiej energii jeszcze w czasie procesu. Sytuacja taka poci膮聟ga za sob膮聟 wiele ofiar, gdy偶 si艂a drzemi膮聟ca w takich ilo艣ciach czystej energii, jak膮聟 obydwaj Templariusze przekazuj膮聟 Archonowi jest bardzo du偶a.

ARCHONY W GRZE
W StarCrafcie (grze) Archony s膮聟 najpot臋偶niejszymi jednostkami Protoss贸w. Ich bardzo du偶e warto艣ci Os艂on Plazmowych (Plasma Shield) s膮聟 odpowiednikiem os艂on energetycznych, jakie ich otaczaj膮聟. Natomiast bardzo ma艂a ilo艣膰 punkt贸w 偶ycia odwzorowuje ich energetyczn膮聟 natur臋. Zwyk艂e Archony s膮聟 najsilniejszymi jednostkami szturmowymi w ca艂ej grze, natomiast Dark Archony s膮聟 psionikami o najwi臋kszych mocach.

W grze Archony nie ulegaj膮聟 wypaleniu. Gdyby by艂o inaczej, tak silne i drogie jednostki by艂y by niemal zupe艂nie nieop艂acalne – wr贸g widz膮聟c Archony wycofywa艂by si臋 i wraca艂 dopiero po pewnym czasie, po wypaleniu si臋 Archon贸w.


Wi臋cej – opisy jednostek z gry:
- Archon
- Dark Archon

Autor: Negro


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona