Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Defiler
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Arbiter
Arbiter - jednostka wsparcia Warp field stabilized.
And now for your first lesson... ha ha ha ha!
We feel your presence.

Arbitrzy to starzy Protossi, kt贸rzy maj膮聟 ogromne do艣wiadczenie w prowadzeniu wojen. Dzi臋ki ich m膮聟dro艣ci rasa Protoss贸w mo偶e bardzo dobrze zaplanowa膰 ka偶d膮聟 bitw臋. Arbiter posiada pod swoim pok艂adem pot臋偶ny generator zmiennego pola infrawizyjnego, dzi臋ki czemu jednostki b臋d膮聟ce pod nim staj膮聟 si臋 dla wroga niewidzialne. Ponadto Arbiter potrafi wystrzeli膰 w kierunku wroga 艂adunek, kt贸ry wybuchaj膮聟c gwa艂townie obni偶a temperatur臋 otoczenia, zamra偶aj膮聟c pobliskie istoty 偶ywe i pojazdy mechaniczne oraz u偶ywa膰 mocy, kt贸ra pozwala teleportowa膰 swoje wojsko.

Statystyki
Koszt: 100 350 4
Czas teleportacji: 160 sek.
Teleportowany w: Stargate
Potrzebne struktury: Arbiter Tribunal
Klawisz budowy:

Warp in Arbiter

Wytrzyma艂o艣膰: 200
Os艂ony: 150
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: lataj膮聟cy
mechaniczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Protoss Air Plating)
Bro艅 naziemna: 10 + 1 x 3 (Protoss Air Weapons): Phase Disruptor (e)
Bro艅 przeciw-powietrzna: 10 + 1 x 3 (Protoss Air Weapons): Phase Disruptor(e)
Zasi臋g: 5
Op贸藕nienie ataku: 45
Energia: 200 - 250 (Khaydarin Core)
Pole widzenia: 9
Szybko艣膰: 2,4 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Niewidzialno艣膰 dla
pobliskich jednostek
Recall
Statis Field


(Recall)
(Statis Field)
Opis

Arbiter to zaawansowana jednostka wsparcia. Pojawia si臋 wy艂膮聟cznie w p贸藕nej fazie gry. Ma on niezwykle mizern膮聟 bro艅 - Phase Disruptor - zadaj膮聟c膮聟 zaledwie 10-13 punkt贸w obra偶e艅 i to jednostkom du偶ym, a ma艂ym 50% tych obra偶e艅, bo posiada bro艅 typu explosive. Przy tym ma bardzo du偶y cooldown, co praktycznie wyklucza go z brania udzia艂u w walkach jako napastnik. A jednak ka偶dy ch臋tnie bierze go do asysty w bitwach. Dlaczego???

Niewidzialna armia pustoszy baz臋 wroga

Ot贸偶 dlatego, 偶e posiada on kilka specjalnych umiej臋tno艣ci, kt贸re czyni膮聟 go naprawd臋 wyj膮聟tkow膮聟 jednostk膮聟. Pierwsz膮聟 umiej臋tno艣ci膮聟 jest automatyczne cloakowanie jednostek znajduj膮聟cych si臋 pod Arbitrem. Niewa偶ne czy s膮聟 to jednostki lataj膮聟ce, czy chodz膮聟ce, czy je偶d偶膮聟ce (skakaj膮聟ce, pe艂zaj膮聟ce :-)), wszystkie nale偶膮聟ce do danego gracza staj膮聟 si臋 niewidzialne. Niestety, sam Arbiter jest widoczny i nawet je艣li wr贸g nie ma detektora, a ma porz膮聟dn膮聟 armi臋, to zniszczy on Arbitra, a p贸藕niej reszt臋 naszego wojska, kt贸re ju偶 b臋dzie m贸g艂 zobaczy膰 w pe艂nej okaza艂o艣ci :-). W艂a艣nie ta zdolno艣膰 Arbitra powoduje, 偶e bardzo cz臋sto ochrania on swoje jednostki podczas starcia. Staraj si臋 dobrze wykorzystywa膰 t臋 zdolno艣膰. Po pierwsze, nie pozw贸l zniszczy膰 swojego Arbitra. Powinien znajdowa膰 on troch臋 z ty艂u, nigdy na przodzie twojej armii. Je艣li nieprzyjaciel nie ma detektora, to b臋dzie oczywi艣cie atakowa艂 Arbitra, dlatego trzymaj go w pewnej odleg艂o艣ci od pierwszej linii starcia, jednak na tyle daleko, aby dawa艂 niewidzialno艣膰 jednostkom, kt贸re s膮聟 na czele twych wojsk.

Drug膮聟 umiej臋tno艣ci膮聟 Arbitra jest Recall. Recall dzia艂a na polu wielko艣ci 4x4. Dzi臋ki niemu Arbiter mo偶e natychmiastowo przywo艂a膰 do siebie swoje jednostki zar贸wno ziemne jak i lataj膮聟ce, kt贸re znajduj膮聟 si臋 cho膰by na drugim ko艅cu mapy. Przydaje si臋 to wtedy, gdy przeprowadzamy atak, ale widzimy, 偶e nic z tego nie b臋dzie, wi臋c zamiast po艣wi臋ca膰 nasze wojsko teleportujemy je z powrotem do bazy. Pozwoli to nam zaoszcz臋dzi膰 cenne surowce. Takie dzia艂anie potrafi bardzo wkurzy膰 wroga. Gdy tylko pod moj膮聟 baz膮聟 pojawiaj膮聟 si臋 jakie艣 mocne jednostki protoss贸w (Carriery, Arbitrzy, Archon), ja rozwalam je bez najmniejszych strat, a one nagle wymykaj膮聟 mi si臋 z przed nosa, to mnie 艂adnie m贸wi膮聟c, bardzo denerwuje. Gdybym zniszczy艂 te jednostki, wr贸g musia艂by d艂u偶ej tworzy膰 swoj膮聟 now膮聟 armi臋, a tak wystarczy, 偶e tylko zregeneruje os艂ny, doda kilka nowych unit贸w i nowa armia gotowa.
Ale Recalla mo偶na tak偶e u偶y膰 do szybkiego przerzucania naszego wojska przez jak膮聟艣 przeszkod臋, np. rzek臋, klif. Po prostu przelatujemy Arbitrem na drug膮聟 stron臋, u偶ywamy Recalla na naszej armii i ju偶. A trwa艂oby to znacznie d艂u偶ej przy u偶yciu transportowc贸w. Jest wiele mo偶liwo艣ci wykorzystania tej umiej臋tno艣ci. W dziale Taktyki mo偶ecie przeczyta膰, jak przeprowadzi膰 niespodziewany atak z wykorzystaniem Recalla.

Zamro偶onemu wrogowi jest trudniej si臋 broni膰

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze jedna umiej臋tno艣膰 - Statis Field. Dzi臋ki niej zamrozimy wroga. Dzia艂a ona na wszystkie jednostki, nie dzia艂a na struktury. Zamro偶ona jednostka nie mo偶e si臋 porusza膰 ani atakowa膰, ale nie mo偶na tak偶e jej zniszczy膰. Daje to nam przewag臋, bo 艂atwiej jest rozwali膰 cho膰by kilka mniejszych grupek ni偶 jedn膮聟 wi臋ksz膮聟. Zobaczysz, 偶e zamro偶enie wroga mo偶e przynie艣膰 Ci du偶膮聟 przewag臋. Jest jeszcze jeden plus: wr贸g zazwyczaj nie b臋dzie czeka艂, a偶 jego wojsko odmarznie, b臋dzie raczej zajmowa艂 si臋 tworzeniem nowej batalii, a ty mo偶esz wyniszczy膰 reszt臋 niedobitk贸w. I jeszcze jedna uwaga: uwa偶ajmy, aby nie u偶y膰 tego na naszych podopiecznych, bo mo偶e to tylko pogorszy膰 spraw臋 zamiast j膮聟 polepszy膰. No i jeszcze druga uwaga: je偶eli mamy zaznaczon膮聟 grup臋 jednostek jako jak膮聟艣 cyfr臋, to zamro偶one jednostki s膮聟 z niej automatycznie wykluczane. We藕my to pod uwag膮聟 planuj膮聟c odwr贸t, bo zamro偶eni nie wr贸c膮聟 gdy odmarzn膮聟.

Taktyki
RECALL

Arbiter znajduj膮聟cy si臋 w bazie nieprzyjaciela przywo艂uje do siebie wojsko U偶ywaj膮聟c Recalla mo偶na przygotowa膰 niespodziewany atak na wroga. Wystarczy podlecie膰 kilkoma Arbitrami na obrze偶a bazy i spr贸bowa膰 wlecie膰 do jej 艣rodka je艣li b臋dzie s艂abo chroniona albo znajdziemy luki. Postarajmy si臋 przy tym, aby wr贸g nas nie zauwa偶y艂. Gdy jeste艣my na miejscu zaczynamy teleportowa膰 nasz膮聟 armi臋 wprost do bazy wroga. A do tego nasze wojsko jest od razu niewidzialne i hmm... je偶eli nieprzyjaciel nie ma detektor贸w to mo偶na narobi膰 w jego bazie niez艂ego bajzlu :). Mo偶na do tego jeszcze u偶y膰 Statis Field i w czasie gdy wr贸g nie mo偶e nas atakowa膰 my demolujemy mu baz臋. Po jakiej艣 minucie, gdy jednostki nieprzyjaciela zaczn膮聟 odmarza膰 mo偶emy dobi膰 niedobitki ;). Je偶eli wi臋c wszystko posz艂o po naszej my艣li wr贸g ma ju偶 jedn膮聟 baz臋 mniej. Wydaje mi si臋, 偶e taki atak jest szybszy od jakich艣 tam rushy, a do tego bardziej zaskakuj膮聟cy i niebezpieczny dla wroga, bo mo偶na omin膮聟膰 jego pot臋偶n膮聟 obron臋 naziemn膮聟, przez kt贸r膮聟 na pewno nie uda艂oby nam si臋 przej艣膰.

ZAMRA呕ANIE ROBOTNIK膫聯W

Statis Field mo偶na wykorzysta膰 do os艂abienia przeciwnika od strony ekonomicznej. Nie ma si臋 co tutaj rozpisywa膰 - wystarczy, 偶e zamrozimy mu robotnik贸w w jednej z jego baz, aby znacznie spowolni膰 mu wydobycie surowc贸w. Wolniej przybywaj墓膭ce surowce = d艂u偶szy czas oczekiwania na wojsko. Je艣li wr贸g nie ma nadwy偶ek, to z pewno艣ci墓膭 odbije si臋 to na jego dzia艂aniach. Dobrze jest u偶ywa膰 tego w miar臋 cz臋sto, gdy偶 jedno u偶ycie nie przynosi zbyt wymiernych korzy艣ci.

Zapobieganie
Og贸lna uwaga dla wszystkich ras: Atakuj膮聟c Arbitra staraj si臋 trzyma膰 swoje jednostki w rozproszeniu, aby zapobiec zablokowaniu twojego wojska przez Statis Field.

Terranie

Stawiaj du偶o Missile Turrer贸w zar贸wno na obrze偶ach bazy jak i w 艣rodku, aby Arbiter przypadkiem si臋 w niej nie znalaz艂. Gdy tylko go zobaczysz u偶ywaj Yamato Guna, lub puszczaj Lockdowna Ghostem. Valkyrie nie powinny mie膰 problem贸w z Arbitrem bez obstawy. I oczywi艣cie Goliathy, jak na ka偶de lataj膮聟ce jednostki. Kiedy jest ju偶 za p贸藕no i wr贸g znalaz艂 si臋 w bazie, u偶yj Scanner Sweepa, gdy nie masz detektor贸w . Je艣li masz Science Vesseli to wystrzel EMP Shockwave w kierunku niewidzialnego wojska (na pewno b臋d膮聟 tam Archony).

Zergowie

Z powietrza atakuj Scourgami. Warto po艣wi臋ci膰 te 4. U偶ywaj te偶 grupy Devourery + Mutaliski. Z ziemi oczywi艣cie uniwersalne Hydraliski. Miej du偶o Spore Colonies. Niewidzialno艣膰 nie powinna ci przeszkadza膰, bo przecie偶 masz du偶o Overlord贸w. Oczywi艣cie musisz mie膰 do nich upgrade szybko艣ci.

Protossi

U偶ywaj zar贸wno Scout贸w, Carrier贸w, jak i Corsair贸w. Z ziemi atakuj Dragoonami. Archoni raczej si臋 nie sprawdz膮聟 z powodu swojego ma艂ego zasi臋gu - Arbiter zd膮聟偶y uciec lub przywo艂a膰 wojsko zanim go zniszczy Archon. Bardzo cz臋sto staraj si臋 przejmowa膰 Arbitr贸w wroga. Je偶eli chce ci wlecie膰 do bazy - natychmiast u偶ywaj Mind Control. Je偶eli wr贸g zamierza atakowa膰 ci臋 od frontu z Arbitrem na czele, to poczekaj a偶 dojdzie do starcia i wtedy go przejmij. Twoje jednostki od razu b臋d膮聟 niewidzialne, a wr贸g straci niewidzialno艣膰 wtedy, gdy najbardziej jej potrzebowa艂. Oczywi艣cie jeszcze Photon Cannony i Observery do wykrywania ukrytych pod Arbitrem jednostek.

Upgrady i specjale

KHAYDARIN CORE
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Develop Khaydarin Core
Efekt: + 50 Arbitra

Je偶eli zamierzasz cz臋sto u偶ywa膰 Arbitr贸w koniecznie odkryj. Wtedy b臋dziesz m贸g艂 za jednym razem przywo艂a膰 jednostki i zamrozi膰 wroga.

RECALL
Koszt: 150 150
Czas: 120 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Develop Recall

Koszt u偶ycia: 150
Zasi臋g: nieograniczony
Rozrzut: 4 x 4
Dzia艂anie: Teleportuje jednostki wprost pod Arbitra

Mo偶esz przywo艂ywa膰 swoje wojsko wprost pod Arbitra. Wymarzone na niespodziewane ataki.

STATIS FIELD
Koszt: 150 150
Czas: 100 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Develop Statis Field

Koszt u偶ycia: 100
Zasi臋g: 9
Rozrzut: 4 x 4
Czas trwania: 60 sek.
Dzia艂anie: Zamra偶a pobliskie jednostki

Zamro偶one jednostki trac膮聟 mo偶liwo艣膰 poruszania si臋 i atakowania, lecz nie mo偶na ich zaatakowa膰. Mo偶esz rozwala膰 wroga na raty :-).

PROTOSS AIR WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Cybernetics Core
Wymagania: 1) brak, 2-3) Fleet Beacon
Klawisz ulepszenia: Upgrade Air Weapons
Efekt: + 1 do obra偶e艅 Arbitra
PROTOSS AIR PLATING
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Cybernetics Core
Wymagania: 1) brak, 2-3) Fleet Beacon
Klawisz ulepszenia: Upgrade Air Plating
Efekt: + 1 do pancerza Arbitra
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Arbitra

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona