Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Larva
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Arbiter
Arbiter - jednostka wsparcia Warp field stabilized.
And now for your first lesson... ha ha ha ha!
We feel your presence.

Arbitrzy to starzy Protossi, którzy mają… ogromne doświadczenie w prowadzeniu wojen. Dzięki ich mą…drości rasa Protossów może bardzo dobrze zaplanować każdą… bitwę. Arbiter posiada pod swoim pokładem potężny generator zmiennego pola infrawizyjnego, dzięki czemu jednostki będą…ce pod nim stają… się dla wroga niewidzialne. Ponadto Arbiter potrafi wystrzelić w kierunku wroga ładunek, który wybuchają…c gwałtownie obniża temperaturę otoczenia, zamrażają…c pobliskie istoty żywe i pojazdy mechaniczne oraz używać mocy, która pozwala teleportować swoje wojsko.

Statystyki
Koszt: 100 350 4
Czas teleportacji: 160 sek.
Teleportowany w: Stargate
Potrzebne struktury: Arbiter Tribunal
Klawisz budowy:

Warp in Arbiter

Wytrzymałość: 200
Osłony: 150
Rozmiar: duży
Rodzaj: latajÄ…Â…cy
mechaniczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Protoss Air Plating)
Broń naziemna: 10 + 1 x 3 (Protoss Air Weapons): Phase Disruptor (e)
Broń przeciw-powietrzna: 10 + 1 x 3 (Protoss Air Weapons): Phase Disruptor(e)
Zasięg: 5
Opóźnienie ataku: 45
Energia: 200 - 250 (Khaydarin Core)
Pole widzenia: 9
Szybkość: 2,4 t/s
Specjalne zdolności: Niewidzialność dla
pobliskich jednostek
Recall
Statis Field


(Recall)
(Statis Field)
Opis

Arbiter to zaawansowana jednostka wsparcia. Pojawia się wyłą…cznie w późnej fazie gry. Ma on niezwykle mizerną… broń - Phase Disruptor - zadają…cą… zaledwie 10-13 punktów obrażeń i to jednostkom dużym, a małym 50% tych obrażeń, bo posiada broń typu explosive. Przy tym ma bardzo duży cooldown, co praktycznie wyklucza go z brania udziału w walkach jako napastnik. A jednak każdy chętnie bierze go do asysty w bitwach. Dlaczego???

Niewidzialna armia pustoszy bazÄ™ wroga

Otóż dlatego, że posiada on kilka specjalnych umiejętności, które czynią… go naprawdę wyją…tkową… jednostką…. Pierwszą… umiejętnością… jest automatyczne cloakowanie jednostek znajdują…cych się pod Arbitrem. Nieważne czy są… to jednostki latają…ce, czy chodzą…ce, czy jeżdżą…ce (skakają…ce, pełzają…ce :-)), wszystkie należą…ce do danego gracza stają… się niewidzialne. Niestety, sam Arbiter jest widoczny i nawet jeśli wróg nie ma detektora, a ma porzą…dną… armię, to zniszczy on Arbitra, a później resztę naszego wojska, które już będzie mógł zobaczyć w pełnej okazałości :-). Właśnie ta zdolność Arbitra powoduje, że bardzo często ochrania on swoje jednostki podczas starcia. Staraj się dobrze wykorzystywać tę zdolność. Po pierwsze, nie pozwól zniszczyć swojego Arbitra. Powinien znajdować on trochę z tyłu, nigdy na przodzie twojej armii. Jeśli nieprzyjaciel nie ma detektora, to będzie oczywiście atakował Arbitra, dlatego trzymaj go w pewnej odległości od pierwszej linii starcia, jednak na tyle daleko, aby dawał niewidzialność jednostkom, które są… na czele twych wojsk.

Drugą… umiejętnością… Arbitra jest Recall. Recall działa na polu wielkości 4x4. Dzięki niemu Arbiter może natychmiastowo przywołać do siebie swoje jednostki zarówno ziemne jak i latają…ce, które znajdują… się choćby na drugim końcu mapy. Przydaje się to wtedy, gdy przeprowadzamy atak, ale widzimy, że nic z tego nie będzie, więc zamiast poświęcać nasze wojsko teleportujemy je z powrotem do bazy. Pozwoli to nam zaoszczędzić cenne surowce. Takie działanie potrafi bardzo wkurzyć wroga. Gdy tylko pod moją… bazą… pojawiają… się jakieś mocne jednostki protossów (Carriery, Arbitrzy, Archon), ja rozwalam je bez najmniejszych strat, a one nagle wymykają… mi się z przed nosa, to mnie ładnie mówią…c, bardzo denerwuje. Gdybym zniszczył te jednostki, wróg musiałby dłużej tworzyć swoją… nową… armię, a tak wystarczy, że tylko zregeneruje osłny, doda kilka nowych unitów i nowa armia gotowa.
Ale Recalla można także użyć do szybkiego przerzucania naszego wojska przez jaką…ś przeszkodę, np. rzekę, klif. Po prostu przelatujemy Arbitrem na drugą… stronę, używamy Recalla na naszej armii i już. A trwałoby to znacznie dłużej przy użyciu transportowców. Jest wiele możliwości wykorzystania tej umiejętności. W dziale Taktyki możecie przeczytać, jak przeprowadzić niespodziewany atak z wykorzystaniem Recalla.

Zamrożonemu wrogowi jest trudniej się bronić

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze jedna umiejętność - Statis Field. Dzięki niej zamrozimy wroga. Działa ona na wszystkie jednostki, nie działa na struktury. Zamrożona jednostka nie może się poruszać ani atakować, ale nie można także jej zniszczyć. Daje to nam przewagę, bo łatwiej jest rozwalić choćby kilka mniejszych grupek niż jedną… większą…. Zobaczysz, że zamrożenie wroga może przynieść Ci dużą… przewagę. Jest jeszcze jeden plus: wróg zazwyczaj nie będzie czekał, aż jego wojsko odmarznie, będzie raczej zajmował się tworzeniem nowej batalii, a ty możesz wyniszczyć resztę niedobitków. I jeszcze jedna uwaga: uważajmy, aby nie użyć tego na naszych podopiecznych, bo może to tylko pogorszyć sprawę zamiast ją… polepszyć. No i jeszcze druga uwaga: jeżeli mamy zaznaczoną… grupę jednostek jako jaką…ś cyfrę, to zamrożone jednostki są… z niej automatycznie wykluczane. Weźmy to pod uwagą… planują…c odwrót, bo zamrożeni nie wrócą… gdy odmarzną….

Taktyki
RECALL

Arbiter znajdują…cy się w bazie nieprzyjaciela przywołuje do siebie wojsko Używają…c Recalla można przygotować niespodziewany atak na wroga. Wystarczy podlecieć kilkoma Arbitrami na obrzeża bazy i spróbować wlecieć do jej środka jeśli będzie słabo chroniona albo znajdziemy luki. Postarajmy się przy tym, aby wróg nas nie zauważył. Gdy jesteśmy na miejscu zaczynamy teleportować naszą… armię wprost do bazy wroga. A do tego nasze wojsko jest od razu niewidzialne i hmm... jeżeli nieprzyjaciel nie ma detektorów to można narobić w jego bazie niezłego bajzlu :). Można do tego jeszcze użyć Statis Field i w czasie gdy wróg nie może nas atakować my demolujemy mu bazę. Po jakiejś minucie, gdy jednostki nieprzyjaciela zaczną… odmarzać możemy dobić niedobitki ;). Jeżeli więc wszystko poszło po naszej myśli wróg ma już jedną… bazę mniej. Wydaje mi się, że taki atak jest szybszy od jakichś tam rushy, a do tego bardziej zaskakują…cy i niebezpieczny dla wroga, bo można ominą…ć jego potężną… obronę naziemną…, przez którą… na pewno nie udałoby nam się przejść.

ZAMRAŻANIE ROBOTNIKÓW

Statis Field można wykorzystać do osłabienia przeciwnika od strony ekonomicznej. Nie ma się co tutaj rozpisywać - wystarczy, że zamrozimy mu robotników w jednej z jego baz, aby znacznie spowolnić mu wydobycie surowców. Wolniej przybywajĹĄce surowce = dłuższy czas oczekiwania na wojsko. Jeśli wróg nie ma nadwyżek, to z pewnościĹĄ odbije się to na jego działaniach. Dobrze jest używać tego w miarę często, gdyż jedno użycie nie przynosi zbyt wymiernych korzyści.

Zapobieganie
Ogólna uwaga dla wszystkich ras: Atakują…c Arbitra staraj się trzymać swoje jednostki w rozproszeniu, aby zapobiec zablokowaniu twojego wojska przez Statis Field.

Terranie

Stawiaj dużo Missile Turrerów zarówno na obrzeżach bazy jak i w środku, aby Arbiter przypadkiem się w niej nie znalazł. Gdy tylko go zobaczysz używaj Yamato Guna, lub puszczaj Lockdowna Ghostem. Valkyrie nie powinny mieć problemów z Arbitrem bez obstawy. I oczywiście Goliathy, jak na każde latają…ce jednostki. Kiedy jest już za późno i wróg znalazł się w bazie, użyj Scanner Sweepa, gdy nie masz detektorów . Jeśli masz Science Vesseli to wystrzel EMP Shockwave w kierunku niewidzialnego wojska (na pewno będą… tam Archony).

Zergowie

Z powietrza atakuj Scourgami. Warto poświęcić te 4. Używaj też grupy Devourery + Mutaliski. Z ziemi oczywiście uniwersalne Hydraliski. Miej dużo Spore Colonies. Niewidzialność nie powinna ci przeszkadzać, bo przecież masz dużo Overlordów. Oczywiście musisz mieć do nich upgrade szybkości.

Protossi

Używaj zarówno Scoutów, Carrierów, jak i Corsairów. Z ziemi atakuj Dragoonami. Archoni raczej się nie sprawdzą… z powodu swojego małego zasięgu - Arbiter zdą…ży uciec lub przywołać wojsko zanim go zniszczy Archon. Bardzo często staraj się przejmować Arbitrów wroga. Jeżeli chce ci wlecieć do bazy - natychmiast używaj Mind Control. Jeżeli wróg zamierza atakować cię od frontu z Arbitrem na czele, to poczekaj aż dojdzie do starcia i wtedy go przejmij. Twoje jednostki od razu będą… niewidzialne, a wróg straci niewidzialność wtedy, gdy najbardziej jej potrzebował. Oczywiście jeszcze Photon Cannony i Observery do wykrywania ukrytych pod Arbitrem jednostek.

Upgrady i specjale

KHAYDARIN CORE
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Develop Khaydarin Core
Efekt: + 50 Arbitra

Jeżeli zamierzasz często używać Arbitrów koniecznie odkryj. Wtedy będziesz mógł za jednym razem przywołać jednostki i zamrozić wroga.

RECALL
Koszt: 150 150
Czas: 120 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Develop Recall

Koszt użycia: 150
Zasięg: nieograniczony
Rozrzut: 4 x 4
Działanie: Teleportuje jednostki wprost pod Arbitra

Możesz przywoływać swoje wojsko wprost pod Arbitra. Wymarzone na niespodziewane ataki.

STATIS FIELD
Koszt: 150 150
Czas: 100 sek.
Miejsce: Arbiter Tribunal
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Develop Statis Field

Koszt użycia: 100
Zasięg: 9
Rozrzut: 4 x 4
Czas trwania: 60 sek.
Działanie: Zamraża pobliskie jednostki

Zamrożone jednostki tracą… możliwość poruszania się i atakowania, lecz nie można ich zaatakować. Możesz rozwalać wroga na raty :-).

PROTOSS AIR WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Cybernetics Core
Wymagania: 1) brak, 2-3) Fleet Beacon
Klawisz ulepszenia: Upgrade Air Weapons
Efekt: + 1 do obrażeń Arbitra
PROTOSS AIR PLATING
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Cybernetics Core
Wymagania: 1) brak, 2-3) Fleet Beacon
Klawisz ulepszenia: Upgrade Air Plating
Efekt: + 1 do pancerza Arbitra
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do siły osłon Arbitra

Poprzednia strona Na górę Następna strona