Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Arbiter
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Dark Templar
Dark Templar - mroczny wojownik szturmowy Mroczny ze swym pot臋偶nym ostrzem Adun Toridas!
[...] but we do it for Aiur, not you!

Mroczni Templariusze to wygnani z ojczystego 艣wiata Aiur Protossi, kt贸rzy osiedlili si臋 na planecie Shakuras. Mroczna moc psi sprawia, 偶e s膮聟 praktycznie niezauwa偶alni i dysponuj膮聟 niesamowit膮聟 si艂膮聟. Dopiero niedawno ci co pod膮聟偶yli 艣cie偶k膮聟 Khala i ci, kt贸rzy j膮聟 odrzucili, pogodzili si臋 tworz膮聟c jeszcze pot臋偶niejsz膮聟 ras臋. Pomimo wygnania Mroczni Templariusze nie zapomnieli swego ojczystego 艣wiata Aiur i zrobi膮聟 wszystko, aby go chroni膰.

Statystyki
Koszt: 125 100 2
Czas teleportacji: 50 sek.
Teleportowany w: Gateway
Potrzebne struktury: Templar Archives
Klawisz budowy:

Warp in Dark Templar

Wytrzyma艂o艣膰: 80
Os艂ony: 40
Rozmiar: ma艂y transport: 2 miejsca
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Bro艅 naziemna: 40 + 3 x 3 (Protoss Ground Weapons): Warp Blades
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: bezpo艣redni
Op贸藕nienie ataku: 30
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybko艣膰: 2,5 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Sta艂a niewidzialno艣膰
Dark Archon Meld
Opis

Mroczni Templariusze s膮聟 nowym dodatkiem do armii Protoss贸w. S膮聟 raczej szybcy jak na piechot臋, cho膰 ma艂o wytrzymali. Ale ich najwi臋ksz膮聟 zalet膮聟 jest sta艂a niewidzialno艣膰 - Dark Templarzy s膮聟 niewidzialni od pocz膮聟tku swego istnienia do ko艅ca gry lub swej 艣mierci, nie potrzebuj膮聟c na to ani odrobiny energii, podobnie zreszt膮聟 jak Observer. O ile Observer jednak jest jednostk膮聟 zwiadowcz膮聟 i nie ma 偶adnej broni na pok艂adzie, Dark Templar ma bro艅 jak najbardziej. Wady jego broni - Warp Blades, to do艣膰 du偶y cooldown oraz bezpo艣redni zasi臋g - aby m贸c zaatakowa膰, Dark Templar musi do wroga podej艣膰. Natomiast zalet膮聟 jest ogromna si艂a - 40 - sprawia, 偶e Dark Templar jednym ciosem za艂atwia s艂absze jednostki, takie jak np. Marines, Probe, Drone czy Zergling. A sam Mroczny Templariusz jest raczej drogi, jednak za to szybko si臋 buduje - maj膮聟c kas臋 w banku i kilka Gateway'贸w mo偶na szybko zebra膰 poka藕n膮聟 armi臋 tych zab贸jczych jednostek.

Dark Templarzy prowokuj膮聟 wroga do u偶ywania Scanner Sweep

G艂贸wnym i najgro藕niejszym przeciwnikiem Dark Templara s膮聟 detektory. Najgorzej ma si臋 sprawa z Zergiem - chocia偶 zazwyczaj Spore Colonies mo偶esz spotka膰 w p贸藕niejszych fazach gry, oni maj膮聟 od razu lataj膮聟ce, cho膰 wolno, detektory - Overlordy. Dlatego wszelkie Dark Templar Rushe zazwyczaj nie mog膮聟 by膰 wykonane na Zergu. Protossi mog膮聟 mie膰 Photon Cannony- jednak wystarczy, aby inne jednostki przyci膮聟gn臋艂y uwag臋 dzia艂ek, a DT b臋d膮聟 wycina膰 reszt臋 wojska. Mo偶na te偶 omin膮聟膰 dzia艂ka. A co do Terran - maj膮聟 oni du偶o sposob贸w na naszych templariuszy, ale r贸wnie 艂atwo padaj膮聟 pod ich ciosami. Po pierwsze - Missile Turrety - musisz si臋 ich jak najszybciej pozby膰. Z Comsatem nie b臋dzie problemu - wystarczy zaatakowa膰 jednym DT co艣 - armi臋 czy te偶 struktur臋 wroga, aby ten pu艣ci艂 w to miejsce Comsata. Je艣li pu艣ci - straci energi臋, je艣li nie - b臋dzie traci艂 energi臋 swojego wojska i struktur. "Zaczepiaj" wroga dop贸ki mu si臋 nie sko艅czy energia w Comsat Station. Wtedy zaatakuj. Troch臋 p贸藕niej uwa偶aj na miny (jedna niszczy Dark Templara od razu - chyba wiadomo, 偶e miny s膮聟 detektorami), a jeszcze p贸藕niej - Science Vessele (ale te przegonisz Corsairami). Opr贸cz tego ka偶da powietrzna jednostka jest wrogiem mrocznego templariusza, gdy偶 ich niepotrafi on w 偶aden spos贸b atakowa膰. Dlatego powinni by膰 oni eskortowani, wystarczy jednak do tego kilka Corsair贸w.

Mroczni Templariusze mog膮聟 atakowa膰 w dwojaki spos贸b. Po pierwsze, mo偶na u偶y膰 ich do rush贸w, wykorzystuj膮聟c nieuwag臋 i brak detekcji u przeciwnika. Je艣li b臋dzie on tak g艂upi i nie zrobi Comsata, lub nie postawi dzia艂ka - detektora w bazie (przynajmniej ko艂o robotnik贸w), mo偶esz to spokojnie wykorzysta膰. Po prostu nie ma 偶adnych szans na obron臋 swych robotnik贸w (kt贸re powinny by膰 twoim g艂贸wnym celem), jednak przed tym we藕 si臋 za Engineering Bay / Academy / Comsat Station / Forge, je艣li wr贸g posiada jedn膮聟 z tych struktur - nie mo偶e on mie膰 obiekt贸w mog膮聟cych wykry膰 twoich Dark Templar贸w. Aby przyspieszy膰 rush, mo偶esz zamieni膰 go w dropa, przenosz膮聟c templariuszy w Shuttle'u - wtedy nie tylko DT znajd膮聟 si臋 od razu w bazie, ale tak偶e w najbardziej niebezpiecznym dla przeciwnika miejscu - np. ko艂o robotnik贸w lub wa偶nej struktury. Druga sprawa, to u偶ywanie ich jako jednostek szturmuj膮聟cych zamiast Zealot贸w - cho膰 s膮聟 dro偶si, to s膮聟 tak偶e silniejsi i co najwa偶niejsze - niewidzialni. Wypakuj du偶膮聟 ich ilo艣膰 (oczywi艣cie w p贸藕niejszych fazach gry), jak np. 24 w Shuttle'ach czy te偶 teleportuj膮聟c ich za pomoc膮聟 Arbitra w bazie wroga, a na pewno d艂ugo on nie po偶yje. Albo jeszcze inna mo偶liwo艣膰 - zaatakuj kombinowan膮聟 grup膮聟 Zealot贸w, Dragoon贸w, HT i DT - podczas gdy ci pierwsi skupi膮聟 na sobie ogie艅 dzia艂ek i wojsk wroga, DT pozb臋d膮聟 si臋 detektor贸w (dzia艂ek). Potem bierz si臋 za robotnik贸w.

W obronie, opr贸cz wy偶szych templariuszy - mistrz贸w jasnej mocy Psi, przyda ci si臋 tak偶e par臋 tych mrocznych. Wystarczy w zupe艂no艣ci 4 rozstawionych losowo po bazie - poniewa偶 zazwyczaj do Marine, DT, HT czy Reaver drop wr贸g nie zabierze detektora, to twoi Dark Templarzy mog膮聟 szybko i bez przeszk贸d wyci膮聟膰 wrogie jednostki sabota偶owe (oczywi艣cie aby pokona膰 innych Dark Templar贸w, ty b臋dziesz potrzebowa艂 detektora). Celowo pomin膮聟艂em Zerg贸w, gdy偶 oni: po pierwsze raczej nie robi膮聟 drop贸w, a po drugie ich transporter - Overlord - jest tak偶e Detektorem.

Dark Templar to wyj膮聟tkowo mocna jednostka i ma naprawd臋 niewielu wrog贸w, opr贸cz detektor贸w. Jednak b臋d膮聟c odkrytymi mog膮聟 mie膰 problemy - po pierwsze, du偶e ilo艣ci Firebat贸w masakruj膮聟 DT tak samo jak Zealot贸w, cho膰 walka jest 艣miertelnie szybka (mile widziany StimPack™ i Medycy). Nie pr贸bowa艂bym te偶 szar偶owa膰 na "typow膮聟 terra艅sk膮聟 obron臋" - bunkry i czo艂gi ci臋 po prostu roznios膮聟 (mo偶na jednak Zealot贸w pos艂a膰 na pierwszy ogie艅, a dopiero potem do walki rzuci膰 DT). Uwa偶a艂bym na Irradiate, za to EMP nie zrobi wiele (DT ma ma艂o tarczy). Marines贸w mo偶na spokojnie atakowa膰, gdy偶 jeden cios pozbawia ich 偶ycia. Co do Zerg贸w, to tu mroczni radz膮聟 sobie z wojskiem (oczywi艣cie, je艣li nie ma przera偶aj膮聟co wielkich ilo艣ci), lecz nie z obron膮聟. Walcz膮聟c z Zerglingami masz szans臋 tylko i wy艂膮聟cznie wtedy, gdy b臋dziesz sta艂 w膮聟skim przej艣ciu i nie pozwolisz si臋 otoczy膰. Z Lurkerami i Hydraliskami jest odwrotnie - to ty musisz ich otoczy膰, i przede wszystkim uwa偶a膰 na splash damage Lurk贸w. Co do Protoss贸w - omijaj Photon Cannony lub odwracaj ich uwag臋 innymi jednostkami. Gdy wr贸g - Protoss - odkryje twoich templariuszy, obawia艂bym si臋 przede wszystkim du偶ych grup Zealot贸w, Dragoon贸w, a przede wszystkim Reaver贸w i High Templar贸w ze swoim Psionic Storm. Wszystkie rasy mog膮聟 u偶y膰 powietrznych jednostek do zniszczenia twoich DT, bo DT nie potrafi膮聟 takich w 偶aden spos贸b atakowa膰.

Warto jeszcze wspomnie膰, 偶e Dark Templar ma specjaln膮聟 umiej臋tno艣膰: Dark Archon Meld. Aby jej u偶y膰 trzeba zaznaczy膰 co najmniej 2 DT, kt贸rzy stapiaj膮聟 si臋 razem w Mrocznego Archonta. Nie warto jest u偶ywa膰 tego w sytuacjach zagro偶enia, jak to ma miejsce w przypadku High Templar贸w i Archon Warp. Dark Archon to jednostka nie potrafi膮聟ca atakowa膰, ma tylko energi臋 magiczn膮聟 i specjalne umiej臋tno艣ci, kt贸re do u偶ycia wymagaj膮聟 w艂a艣nie tej energii. A 艣wie偶o po utworzeniu si臋 DA nie b臋dzie mia艂 on wystarczaj膮聟co du偶o energii, aby zdzia艂a膰 cokolwiek. Dark Archon贸w powiniene艣 tworzy膰 w swojej bazie, nie na polu bitwy.

Taktyki
DARK TEMPLAR RUSH 1

Dzia艂a przede wszystkim na Terran, mo偶e zosta膰 u偶yty na Protoss贸w. Przeciwko Zergom raczej nie polecam.

  1. wszystkie Proby do minera艂贸w, wybuduj 5
  2. jeszcze 2 Probe'y
  3. si贸dmym - Pylon
  4. znowu 2 Probe'y
  5. Gateway
  6. Assimilator
  7. Probe
  8. Cybernetic Core
  9. 4 Probe'y do gazu
  10. Probe
  11. Pylon
  12. Citadel of Adun
  13. Gateway
  14. Probe
  15. Templar Archives
  16. 2 Probe'y
  17. 2 Dark Templarzy
  18. Probe
  19. 2 Dark Templarzy
  20. Atak!

Wada tej taktyki - ca艂kowity brak obrony w pierwszej fazie gry. Zaleta: cztery niewidzialne jednostki w niespe艂na 5 minut. Proponuj臋 postawi膰 drugi Pylon gdzie艣 dalej, aby wr贸g po rzuceniu Comstata nie widzia艂 wszystkich struktur - ko艂o drugiego Pylona postawisz i Cytadel臋 i Archiwa. Tych budynk贸w wr贸g nie zobaczy i b臋dzie my艣la艂, 偶e na tym sko艅czy艂e艣. O manewrawaniu Dark Templarami sp贸jrz do dzia艂u "Opis". Rush sprawdza si臋 w grach 2 na 2, bo wtedy tw贸j kumpel mo偶e ci臋 ochrania膰, podczas gdy ty skupisz si臋 na Dark Templarach.

DARK TEMPLAR RUSH 2
  1. Do punktu 5 jak w Dark Templar Rush
  2. 2 Probe'y
  3. Assimilator
  4. Probe
  5. Zealot
  6. Pylon
  7. 3 Probe'y wy艣lij do gazu i buduj nast臋pne 3
  8. Zealot
  9. Cybernetic Core
  10. Pylon
  11. Probe
  12. Citadel of Adun
  13. Gateway
  14. Shield Battery
  15. Templar Archives
  16. Zealot
  17. Pylon
  18. 4 Dark Templar (2 w jednym Gatewayu, 2 w drugim - od razu wydaj kas臋)
  19. Atak!
Dark Templarzy dos艂ownie i w przeno艣ci 'wycinaj膮聟' Marines贸w wroga

Ten rush jest troszeczk臋 d艂u偶szy od poprzedniego, jednak wi臋cej zalet: po pierwsze, nie jeste艣 bezbronny - tr贸jka Zealot贸w spokojnie wystarczy, aby odeprze膰 jakie艣 ma艂e ataki (np. 6-12 Zergling贸w, 6-12 Marines贸w bez Stimpacka i Medyk贸w) - m贸wi臋 tu oczywi艣cie o u偶ywaniu Shield Battery. Kiedy wr贸g b臋dzie mocniej rushowa艂 - twoi mroczni wojownicy b臋d膮聟 ju偶 gotowi. Ten rush jest najlepszy w grach 1 na 1, gdy nie masz pewno艣ci co do posuni臋膰 przeciwnika.

DARK TEMPLAR DROP

Trac膮聟c 2-3 minuty, 400 minera艂贸w i 200 gazu mo偶esz zamieni膰 rusha w dropa. Je艣li walczysz na wsypach - tylko drop b臋dzie dost臋pny. Najlepiej zrobi膰 to w taktyce numer 2 - postawi膰 (gdy tylko b臋dzie mia艂o si臋 kas臋) - Robotics Facility. Potem oczywi艣cie - Shuttle. Do niego w艂adujesz swoich templariuszy i wysadzisz w najbardziej odpowiednim dla ciebie i najmniej dla przeciwnika miejscu - np. w samym 艣rodku pracuj膮聟cych robotnik贸w, tu偶 przy wa偶nej strukturze. Na Zerg贸w drop raczej nie dzia艂a (patrz: Overlordy), jednak na Protoss贸w i Terran jak najbardziej - atakuj膮聟c tych pierwszych upewnij si臋, 偶e przy Nexusie nie ma Photon Cannona (ale je艣li jest jeden - mo偶esz spr贸bowa膰 zniszczy膰), a Terran - Missile Tower. Nawet je艣li jest Comsat, to mo偶esz go zniszczy膰 zanim wr贸g zd膮聟偶y go u偶y膰.

Zapobieganie

Terranie

MUSISZ zaopatrzy膰 si臋 w Missile Tower. To najwi臋kszy wr贸g Dark Templara. W ataku (nie w obronie) unikaj u偶ywania Marines贸w (jeden cios i koniec), za to trzymaj ich bunkrach. Comsat konieczny, ale uwa偶aj na prowokacj臋 wroga do stracenia energii - musisz mie膰 pewno艣膰, 偶e wyko艅czysz tego Dark Templara, na kt贸rego zu偶y艂e艣 50 energii. Gdy wr贸g masowo poszed艂 w Darki - ty p贸jd藕 w Firebaty (oczywi艣cie Stimpack™ + Medycy jako niezb臋dny dodatek). P贸藕niej: miny, Science Vessele z Irradiate powinny ci臋 ochroni膰.

Zergowie

Dzia艂ka i Zealoci broni膮聟 bazy przed Dark Templarami

Overlordy spokojnie ci臋 obroni膮聟. Du偶e grupy Hydralisk贸w radz膮聟 sobie z mniejsz膮聟 ilo艣ci膮聟 Dark Templar贸w (bo je艣li ilo艣膰 jest r贸wna, to Hydry przegraj膮聟. Jednak je艣li masz ok. 36 Hydr i wr贸g tyle samo Dark贸w, to wygrasz pod jednym warunkiem - nie pozwolisz si臋 otoczy膰 i b臋dziesz sta艂 w w膮聟skim przej艣ciu. Dark贸w naziemnymi jednostkami nie radz臋 atakowa膰 - odkryj upgrade szybko艣ci Oversa i poluj na nich Mutaliskami. Najlepsza metoda, uwa偶aj tylko na Corsairy. U偶ywaj te偶 Ensnare - nie tylko spowolni, ale odkryje wrog贸w. Guardiany, co oczywiste, te偶 si臋 艣wietnie sprawdzaj膮聟.

Protossi

W obronie dzia艂ka i Zealoci. U偶ywaj te偶 Psionic Storm, Reaver贸w oraz w艂asnych Dark Templar贸w. Mo偶esz uderzy膰 wroga z pomoc膮聟 Dark贸w, zanim on uderzy ciebie. W akcie desperacji mo偶esz rzuca膰 Disprution Web na w艂asne budynki, aby DT nie mogli ich atakowa膰.

Upgrady i specjale

DARK ARCHON MELD
Koszt u偶ycia: po艣wi臋cenie 2 Dark Templar贸w
Dzia艂anie: Tworzy Dark Archona

Po艣wi臋caj膮聟c dw贸ch Dark Templar贸w mo偶emy powo艂a膰 do 偶ycia Dark Archona.

PROTOSS GROUND WEAPONS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Weapons
Efekt: + 3 do obra偶e艅 Dark Templara
PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Dark Templara
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Dark Templara

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona