Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Raszagal
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Dragoon
Dragoon - wojownik wsparcia Got贸w jest umrze膰 drugi raz za Aiur
I have returned!

Ha hah... Well, after my unfortunate defeat, my ruined body was recovered by our brethren. I now reside within the cold, robotic shell of a Dragoon.

Nonsense! There is no shame in defeat so long as the spirit is unconquered, and I am still able to serve Aiur to a degree.

Martwi (cia艂em, lecz nie umys艂em) lub 艣miertelnie ranni Zealoci mog膮聟 si臋 zgodzi膰 na wszczepienie swego cia艂a do pancerza robota nazywanego Dragoon. Dzi臋ki temu, utrzymuj膮聟c cia艂o w bardzo niskiej temperaturze, Protossi nie trac膮聟 swych wojownik贸w bezpowrotnie, jak ma to miejsce w innych rasach. Po do艣膰 kr贸tkim czasie Zealot przyzwyczaja si臋 do szkieletu Dragoona poruszaj膮聟c nim z tak膮聟 wpraw膮聟, jakby by艂o to jego w艂asne cia艂o. Dragoon to pot臋偶ny paj膮聟k z czterema odn贸偶ami, kt贸re pozwalaj膮聟 mu si臋 dosta膰 na prawie ka偶dy teren, strzelaj膮聟cy potwornymi fotonowymi kulami, kt贸re zadaj膮聟 obra偶enia i powietrznym i naziemnym wrogom.

Statystyki
Koszt: 125 50 2
Czas teleportacji: 40 sek.
Teleportowany w: Gateway
Potrzebne struktury: Cybernetics Core
Klawisz budowy:

Warp in Dragoon

Wytrzyma艂o艣膰: 100
Os艂ony: 80
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: naziemny
mechaniczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Bro艅 naziemna: 20 + 2 x 3 (Protoss Ground Weapons: Phase Disruptor) (e)
Bro艅 przeciw-powietrzna: 20 + 2 x 3 (Protoss Ground Weapons: Phase Disruptor) (e)
Zasi臋g: 4 - 6 (Singularity Charge)
Op贸藕nienie ataku: 30
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 2,5 t/s
Specjalne zdolno艣ci: brak
Opis

Dragoon jest olbrzymim cybernetycznym paj膮聟kiem, kt贸ry spe艂nia wiele funkcji w armii Protoss贸w. Jest przede wszystkim ca艂kiem wytrzyma艂y (jak Zealoci i Dragoony razem w akcji wszystkie jednostki Protoss贸w), szybki i silny - jednym strza艂em zabiera 20 punkt贸w energii i jednostkom powietrznym i naziemnym. Ma te偶 do艣膰 du偶y zasi臋g, szczeg贸lnie z upgradem. Niestety, jednostka ta ma te偶 wiele wad. Po pierwsze - atak typu explosive. Jak wiadomo, zada on tylko po艂ow臋 obra偶e艅 ma艂ym jednostkom, a do nich zalicza si臋 np. Zergling czy Zealot. Do tego dochodzi potwornie d艂ugi, jak na wszechstronn膮聟 jednostk臋, cooldown, kt贸ry uniemo偶liwia skutecznie atakowa膰 Dragoonom, kiedy s膮聟 w ma艂ych grupach. Ma to odzwierciedlenie w przeprowadzonym te艣cie - gdy 3 oddzia艂y (900 min) Zergling贸w zaatakuje oddzia艂 Dragoon贸w (1500 min, 600 gazu), pieski spokojnie wygraj膮聟 i nawet du偶o ich zostanie. Tak samo jest z Zealotami. Kolejna s艂aba strona opisywanej jednostki to rozmiar. Nie chodzi tu o to, 偶e jest on Large, 偶e b臋dzie dostawa艂 max obra偶e艅 od jednostek z broni膮聟 typu explosive. Nie, tu problem jest innej ma艣ci - ot贸偶 strasznie trudno kierowa膰 Dragoonami w w膮聟skich przej艣ciach. Na du偶ym i otwartym terenie jak wiadomo, takiego problemu nie ma, ale mapy sk艂adaj膮聟 si臋 te偶 z w膮聟skich wej艣膰 (i wyj艣膰:)) do baz, przez kt贸re Dragoony przemieszczaj膮聟 si臋 bardzo topornie. To samo z atakowaniem wrog贸w w w膮聟skich przej艣ciach - tylko pierwszy rz膮聟d Dragoon贸w odpowie ogniem, a reszta za nimi b臋dzie si臋 bezmy艣lnie kr臋ci艂a.

Du偶a ilo艣膰 Dragoon贸w pozbywa si臋 Carrier贸w

Dlatego te偶 sam Dragoon praktycznie nic nie ma do gadania w pierwszych fazach gry. Doskonale si臋 sprawdza jednak偶e jako wsparcie dla Zealot贸w. Podczas gdy Zealoci w du偶ych ilo艣ciach rzucaj膮聟 si臋 na przeciwnika, Dragoony pomagaj膮聟 ogniem oraz odp臋dzaj膮聟 niewygodne lataj膮聟ce jednostki, np. Mutaliski czy Wraithy. W p贸藕niejszych fazach gry Dragoony b臋d膮聟 podstawow膮聟 jednostk膮聟, jak膮聟 b臋dziesz budowa膰. W du偶ych ilo艣ciach b臋d膮聟 czym艣 jakby "trudn膮聟 do nadgryzienia armi膮聟 l膮聟dow膮聟". S艂u偶y膰 ci b臋d膮聟 zar贸wno do ataku, jak i obrony. Dragoony 艣wietnie sobie radz膮聟 w艂a艣ciwie ze wszystkimi lataj膮聟cymi jednostkami, 艂膮聟cznie z Carrierami, Battlecruiserami oraz Guardianami (zak艂adam oczywi艣cie, 偶e Dragoon贸w b臋dzie kilkakro膰 wi臋cej, ni偶 wrogich jednostek wymienionych typ贸w). Dragoon to doskona艂a obrona na wyspach - jednostki te robi膮聟 za ruchome dzia艂ka, co bardzo ci si臋 przyda podczas unicestwiania wszelkich drop贸w. Upgrade zasi臋gu jest NIEZWYKLE wa偶ny - nale偶y go odkry膰 zaraz po wybudowaniu pierwszych Dragoon贸w.

Opr贸cz Zergling贸w i Zealot贸w tak偶e inne jednostki s膮聟 niebezpieczne dla Dragoona. Du偶e grupy Mutalisk贸w lub Hydralisk贸w mog膮聟 naprawd臋 sporo namiesza膰, jako 偶e te pierwsze b臋d膮聟 otrzymywa膰 tylko 10 punkt贸w obra偶e艅, a te drugie b臋d膮聟 na pewno w wi臋kszej ilo艣ci, a poza tym maj膮聟 bardzo ma艂y cooldown. Lurki nie s膮聟 gro藕ne o ile nie s膮聟 w bardzo du偶ych ilo艣ciach (6 i wi臋cej). Uwa偶a艂bym na Disprution Web (czyli pospolicie m贸wi膮聟c - "blokowanie") oraz na Psionic Storm, a bardzo uwa偶a艂bym na Dark Templar贸w i Siege Tanki w trybie Siege - te ostatnie rozwalaj膮聟 Dragoony straszliwie szybko a to dlatego, 偶e zwykle usadowione s膮聟 w w膮聟skich przej艣ciach, przez kt贸re Dragoony - po kolei si臋 przeciskaj膮聟 i po kolei gin膮聟. Nie pr贸bowa艂bym tak偶e 艂ama膰 typowej Terra艅skiej obrony (w艂a艣ciwie to NICZYM nie pr贸bowa艂bym jej niszczy膰 z ziemi i bez specjalnych umiej臋tno艣ci).

Taktyki
ZEALOT + DRAGOON

Je艣li b臋dziesz ci臋偶ko rushowa艂 Zealotami jakiego艣 Terrana, mo偶e on p贸j艣膰 w Firebaty. Wtedy ty wybuduj kilkana艣cie Dragoon贸w. Dragoon nie tylko b臋dzie m贸g艂 atakowa膰 z odleg艂o艣ci budynki wroga, kt贸rymi si臋 od obudowa艂 (jak zwykle czyni膮聟 to gracze Terra艅scy), ale tak偶e bardzo skutecznie ochroni twoje Zealoty przed Fireabtami. Jak? Ot贸偶 zatakuj Firebat贸w Zealotami (konieczny upgrade szybko艣ci!!!) lub przynajmniej sprowokuj wroga do ataku - wtedy Terran da swym Firebatom StimPacka™ i pogna w stron臋 Zealot贸w - a za nim Medycy. Teraz twoi Zealoci musz膮聟 szybko przej艣膰 przez lini臋 Dragoon贸w, kt贸rzy powinni sta膰 blisko, ale nie na tyle, by m贸g艂 wykry膰 ich przeciwnik. Je艣li si臋 pospieszy艂e艣, Stimpack jeszcze dzia艂a, wi臋c zanim dojd膮聟 Medycy, to ty ju偶 powiniene艣 zacz膮聟膰 rozwala膰 Firebat贸w os艂abionych Stimpackiem. Pozw贸l Dragoonom atakowa膰 Firebat贸w - zadaj膮聟 on swoim miotaczem (typ Concussive) tylko 1/4 ran (ale tarczom zadadz膮聟 maksimum). W najgorszym przypadku stracisz kilka Dragoon贸w, ale na 100% wi臋cej polegnie Firebat贸w (oczywi艣cie Dragoon贸w musi by膰 du偶o). Potem wkrocz Zealotami do walki.

DRAGOON RUSH

Ech, mam jedn膮聟 rad臋 - nigdy nie rushuj samymi Dragoonami! To jeden z najszybszych sposob贸w do przegrania walki. W艂a艣ciwie Dragoon rush mo偶e by膰 skuteczny tylko i wy艂膮聟cznie przeciwko Terranom - je艣li grasz przeciwko komu艣 innemu to Dragoony zacznij budowa膰 dopiero po zebraniu poka藕nej armii Zealot贸w.

  1. 5 Probe, wszystkie Proby do oddzielnych z艂贸偶
  2. 6, 7 Probe
  3. 7 Probem zbuduj Pylon
  4. Probe
  5. 8 Probem zbuduj Gateway
  6. Probe
  7. drugi Gateway
  8. Probe
  9. Zealot, Probe
  10. Pylon
  11. Zealot
  12. Probe
  13. Assimilator
  14. Probe
  15. Zealot (razem masz ju偶 3)
  16. Probe
  17. 1 Probe do Assimilatora
  18. Cybernetic Core
  19. Probe
  20. Pylon
  21. 2 Proby do Assimilatora (razem ju偶 3)
  22. Pylon
  23. 2 Dragoony (w obu Gatewayach)
  24. 3-ci Gateway
  25. Probe
  26. kolejne 2 Dragoony
  27. Pylon
  28. Probe
  29. Teraz same Dragoony, Proby i Pylony

Te 3 Zealoty co prawda op贸藕niaj膮聟 ci臋, ale za to zapewniaj膮聟 podstawow膮聟 obron臋 - radz臋 nimi si臋 nigdzie nie rusza膰 podczas wychodzenia z bazy. Gdy b臋dziesz to robi艂 zacznij odkrywa膰 upgrade zasi臋gu i zbuduj Forge. W po艂owie drogi do bazy wroga postaw ze 4 Photon Cannony - powinno ci臋 na to sta膰. Podczas budowy Dragoon贸w zwracaj uwag臋 na cholernie wa偶n膮聟 rzecz - aby nie zabrak艂o ci Pylon贸w. Bo je艣li to si臋 stanie, to stracisz czas na budow臋 Pylona, co mog艂e艣 zrobi膰 wcze艣niej. Gdy b臋dziesz ju偶 szed艂 oddzia艂em Dragoon贸w warto wzi膮聟膰 jednego Probe'a ze sob膮聟 i tu偶 przed atakiem postawi膰 Pylon oraz Shield Battery i Photon Cannony - gdy tych ostatnich b臋dziesz mia艂 przynajmniej 3, to mo偶esz by膰 spokojny - 偶adna piechota (chyba 偶e w NAPRAWD膮聵 du偶ych ilo艣ciach, ale te ilo艣ci zdziesi膮聟tkowa艂e艣 swymi Dragoonami, prawda?) si臋 nie przeci艣nie. W swojej desperacji wr贸g zacznie i艣膰 w Siege Tanki, a ty zaatakuj bunkry (kt贸rych Zealotami nie m贸g艂by艣 zaatakowa膰, bo otoczone by艂y one [bunkry, nie Zealoci :)] innymi strukturami). Po ich zniszczeniu zwyci臋stwo masz w kieszeni - gotowy do walki powinien by膰 ju偶 kolejny oddzia艂 Dragoon贸w (lub Zealot贸w, to ju偶 bez znaczenia) oraz w bazie wroga powiniene艣 mie膰 co艣 ze 6 Photon贸w. Dalej chyba nie b臋dzie problem贸w. Je艣li co艣 by nie wysz艂o i np. wszystkie twoje Dragoony zgin臋艂y, w bazie powiniene艣 mie膰 nowe. Za艂贸偶 drug膮聟 baz臋, id藕 w Reavery, Darki, Corsairy czy te偶 High Templar贸w.

Zapobieganie

Terranie

Zablokowane Dragoony blokuj膮聟 inne Dragoony

Musisz postawi膰 na obron臋. Je艣li chcesz atakowa膰 - to najpierw Marinesi + Stimpack™ + Medycy, a p贸藕niej wsparcie wymiataj膮聟cych Siege Tank贸w - te bardzo szybko pozbywaj膮聟 si臋 Dragoonow. Mo偶na u偶ywa膰 min Vultura oraz Lockdown. Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e Lockdown to zbyt dobra umiej臋tno艣膰 na takiego zwyk艂ego Dragoona. To nieprawda - blokuj膮聟c dwa Dragoony w przej艣ciu ZNACZNIE spowolnisz marsz pozosta艂ych - b臋d膮聟 one si臋 pcha膰 za tymi zablokowanymi. Z g贸ry nie u偶ywa艂bym Wraith贸w, za to EMP i Batki s膮聟 jak najbardziej wskazane.

Zergowie

Mo偶na atakowa膰 Hydrami czy Mutaliskami, ale najlepsze s膮聟 Zerglingi - w du偶ych (nie, nie w du偶ych - w bardzo du偶ych) ilo艣ciach. Musisz mie膰 przewag臋 przynajmniej 3 do 1 (co i tak taniej ci wyjdzie). Mo偶na te偶 atakowa膰 Guardianami, ale to tylko znad wody (aby Dragoony nie mog艂y ich dosi臋gn膮聟膰). Jednak na te paj膮聟ki moimi faworytami s膮聟 w艂a艣nie Zerglingi. A je艣li u偶yjesz jeszcze Dark Swarm (puszczaj je na Dragoony, nie na Zerglingi) - to wr贸g mo偶e powiedzie膰 swemu wojsku pa pa.

Protossi

Tutaj masz dwie mo偶liwo艣ci (Psionic odpada, bo jest zbyt cenny). Pierwsza to Zealoci - 12 Zealot贸w rozwala 12 Dragoon贸w (nic nie musz臋 dodawa膰). A druga? Niezawodny Disprution Web plus jakakolwiek jednostka z atakiem na zasi臋g (najlepiej te偶 Dragoony). Atak z powietrza odradzam, bo 偶adna jednostka nie jest na tyle skuteczna.

Upgrady i specjale

SINGULARITY CHARGE
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Cybernetics Core
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Develop Singularity Charge
Efekt: + 2 do zasi臋gu Dragoona

Bardzo wa偶ny upgrade, dzi臋ki niemu tw贸j Dragoon zyska wi臋kszy zasi臋g, co pomo偶e mu w bardzo wielu sytuacjach.

PROTOSS GROUND WEAPONS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Weapons
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Dragoona
PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Dragoona
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Dragoona

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona