Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Scourge
Zobacz opis
Jednostki - Protosss Probe
Probe - zbieracz surowc贸w / robotnik

Poniewa偶 bezsensem by艂oby wykorzystywanie wojownik贸w do 偶mudnych rob贸t, Protossi wynale藕li sondy. Te ma艂e roboty maj膮聟 podstawow膮聟 tarcz臋 psioniczn膮聟 oraz wyposa偶one s膮聟 w miotacz cz膮聟steczkowy - mizernie radz膮聟 sobie z wrogami, za to transportuj膮聟 wykruszone minera艂y oraz gaz do g艂贸wnej bazy. Potrafi膮聟 te偶 tworzy膰 psioniczne kotwice, w kt贸rych miejsce teleportuj膮聟 si臋 Protosskie struktury. Kotwice wymagaj膮聟 sta艂ego dop艂ywu energii PSI emitowanej z kryszta艂贸w Khaydarin, dlatego mog膮聟 by膰 one ustawione wy艂膮聟cznie w zasi臋gu Pylon贸w.

Statystyki
Koszt: 50 1
Czas teleportacji: 20 sek.
Teleportowany w: Nexus
Potrzebne struktury: brak
Klawisz budowy:

Build Probe

Wytrzyma艂o艣膰: 20
Os艂ony: 20
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: naziemny (przyziemny)
mechaniczny, robot
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Bro艅 naziemna: 5 Particle Beam
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: zwarcie
Op贸藕nienie ataku: 22
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 2,4 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Basic Structure
Advanced Structure
Opis

Probe to jedyna jednostka u Protoss贸w, kt贸ra zajmuje si臋 zbiorem surowc贸w oraz budow膮聟 struktur. Prawa dotycz膮聟ce robotnik贸w w SC sprawdzaj膮聟 si臋 i tym razem (dziwne, 偶eby si臋 nie sprawdza艂y :). Po pierwsze, Probe b臋d膮聟 u偶ywane w ataku tylko i wy艂膮聟cznie w jednym przypadku - kiedy wr贸g ci臋 rushuje Zerglingami, a ty masz tylko 1 Zealota. W tym wypadku b臋dziesz musia艂 u偶y膰 swych robotnik贸w do walki, inaczej przegrasz. W innym przypadku zawsze chro艅 swoje Probe'y - uciekaj nimi, je艣li wr贸g atakuje je, a nie twoje wojsko.

Do minera艂贸w b臋dziesz potrzebowa艂 oko艂o 30 Probe'贸w, a do ka偶dej gazowni po 4, je艣li Assimilator b臋dzie blisko Nexusa. Wiem, 偶e trudno jest od razu zbudowa膰 30 Prob贸w, tym bardziej 偶e nie tylko nie starczy ci na to czasu, ale tak偶e wr贸g mo偶e ci臋 ju偶 dawno rozwali膰. Co masz zatem robi膰? Po zbudowaniu podstaw obrony (czyli minimum 2 Zealoty) musisz ca艂y czas budowa膰 Probe'y - nie ustawiaj ich w kolejce, aby nie traci膰 minera艂贸w - w tym czasie buduj Gatewaye, Pylony, Zealot贸w... R贸b tak, aby zawsze w budowie by艂 przynajmniej (ale i maksimum) jeden Probe.

Protossi maj膮聟 najlepiej je艣li chodzi o budow臋 struktur - jeden Probe mo偶e postawi膰 niesko艅czon膮聟 ich ilo艣膰 pod warunkiem, 偶e starczy ci na to kasy. Jest to szczeg贸lnie przydatne przy rekonstruowaniu zniszczonych dzia艂ek. Ja w 艣redniej fazie gry zawsze mam 2 Proby, kt贸re nic nie robi膮聟 opr贸cz budowy struktur. Wtedy nie musz臋 bra膰 ich ze zbi贸rki minera艂贸w czy te偶 gazu - bardzo cz臋sto zapominamy o wybranym Probie, kt贸ry stoi bezczynnie po zbudowaniu budynku. Na pocz膮聟tku, gdy nie mog臋 sobie pozwoli膰 na taki luksus jak 2 nic nie robi膮聟ce Probe'y, u偶ywam nast臋puj膮聟cej rzeczy: je艣li chc臋 zbudowa膰 struktur臋, to przytrzymuj臋 Shift, wybieram Probe'a, buduj臋 budowl臋, a potem klikam PPM na minera艂ach / gazowni. Dzi臋ki temu m贸j Probe od razu po zbudowaniu struktury b臋dzie kontynuowa艂 zbi贸r surowc贸w.

Taktyki
PROBE - KLUCZEM DO ZWYCI膮聵STWA!

Jak ju偶 wspomnia艂em, Probe nie ma praktycznie nic do gadania, je艣li chodzi o atak. Ale nie znaczy to, 偶e nie mo偶e uczestniczy膰 w ofensywie. Jak, pewnie zapytasz. To proste i najlepiej sprawdza si臋, je艣li wiesz gdzie jest tw贸j przeciwnik. Photon Cannon nie daj膮聟 spa膰 Zergowi Po prostu zamiast wszystko budowa膰 w swojej bazie, zrobisz to w bazie, lub w pobli偶u bazy przeciwnika. Pylony, Gatewaye, dzia艂ka - wszystko bardzo blisko wroga. Jest to do艣膰 ryzykowne, bo gdy tw贸j Probe zostanie odkryty lub nast膮聟pi atak na twoj膮聟 baz臋 w bazie wroga wtedy, gdy ty nie b臋dziesz na to przygotowany, stracisz mn贸stwo minera艂贸w i przede wszystkim - czasu. Mo偶e si臋 te偶 okaza膰, 偶e wr贸g zaatakuje twoj膮聟 g艂贸wn膮聟 baz臋, w kt贸rej na pocz膮聟tku nie b臋dzie nic opr贸cz Probe'贸w i Nexusa - nie musz臋 chyba m贸wi膰, co si臋 z ni膮聟 stanie. Jednak te mo偶liwo艣ci s膮聟 raczej ma艂o prawdopodobne - maj膮聟c kilka dzia艂ek i Zealot贸w mo偶esz odetchn膮聟膰 - atakuj wroga raz po raz, a tarcze odnawiaj w Shield Battery. Mo偶esz te偶 budowa膰 same Photon Cannony - odwr贸c膮聟 uwag臋 i skutecznie spowolni膮聟 ruchy przeciwnika.

Przy standardowym Zealot rush dobrym pomys艂em b臋dzie przed atakiem podjechanie Probem w pobli偶e bazy wroga i zbudowanie tam Pylona, a nast臋pnie 3-4 Shield Batteries. Gdy zaatakujesz i zauwa偶ysz, 偶e jeden z twoich Zealot贸w zgin膮聟艂 - od razu si臋 wycofuj (chyba 偶e wiesz, 偶e wygrasz) i na艂aduj tarcze. Robi膮聟c tak kilka razy twoja armia znacznie zwi臋kszy sw膮聟 skuteczno艣膰. We wczesnych fazach gry, je艣li ju偶 odkryjesz wroga mo偶esz odwr贸ci膰 jego uwag臋 stawiaj膮聟c mu na gazowni Assimilator - je艣li b臋dzie g艂upi to we藕mie swoich wszystkich peon贸w i zaatakuje twoj膮聟 gazowni臋. Stracone 100 minera艂贸w zwr贸ci si臋 z nawi膮聟zk膮聟 poprzez op贸藕nienie przeciwnika.

Zapobieganie

Ka偶da jednostka poradzi sobie z Probe'em, tu opisz臋 te, kt贸re robi膮聟 to najszybciej i najskuteczniej.

Terranie

Gdy tylko b臋dziesz mia艂 szans臋 - niszcz Probe'y. Dobry pomys艂 to zrzut 8 Firebat贸w wprost na pracuj膮聟cych Probe'贸w, mo偶esz tak偶e je wyniszczy膰 du偶膮聟 ilo艣ci膮聟 Wraith贸w. Mo偶na te偶 u偶y膰 nuki.

Psionic Storm to koszmar wszystkich robotnik贸w - tak偶e Probe'贸w

Zergowie

Zergowskie jednostki w szybkim niszczeniu Probe'贸w s膮聟 chyba najlepsze w calej grze. I Hydralisk, Zergling, Lurker czy Mutalisk b臋d膮聟c w grupach przera偶aj膮聟co szybko wyko艅cz膮聟 robotnik贸w przeciwnika.

Protossi

Atak Scoutami odradzam - s膮聟 zbyt drogie, lepszym pomys艂em b臋dzie Reaver Drop, a najlepiej High Templar Drop - 3 Psionic Stormy wyko艅cz膮聟 wszystkie Probe'y w oka mgnieniu..

Upgrady i specjale

BASIC STRUCTURE
Nexus 400 120 sek.
Pylon 100 30 sek.
Assimilator 100 40 sek.
Gateway 150 60 sek.
Forge 150 40 sek.
Photon Cannon 150 50 sek.
Cybernetics Core 200 60 sek.
Shield Battery 100 30 sek.
ADVANCED STRUCTURE
Robotics Facility 200 200 80 sek.
Stargate 150 150 70 sek.
Citadel of Adun 150 100 60 sek.
Robotics Support Bay 150 100 30 sek.
Fleet Beacon 300 200 60 sek.
Templar Archives 150 200 60 sek.
Observatory 50 100 30 sek.
Arbiter Tribunal 200 150 60 sek.

PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Probe'a
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Probe'a

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona