Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Larva
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Reaver
Reaver - ci臋偶ka artyleria samobie偶na

Cho膰 Protossi polegaj膮聟 g艂贸wnie na swojej niesamowitej agresji, zajad艂o艣ci do walki i przede wszystkim - si艂y psi, to jednak czasami wykorzystuj膮聟 roboty, by wyr臋cza艂y ich one w wielu sprawach. Takim przyk艂adem jest Rozb贸jnik - powolny i ma艂o wytrzyma艂y robot w kszta艂cie owada. Jednostka ta nie ma 偶adnej broni na swoim pok艂adzie - posiada jednak mini-fabryk臋 Scarab贸w - wysoce wybuchowych samob贸jczych jednostek, kt贸re po wyprodukowaniu wypuszczane s膮聟 z Reavera na daleki zasi臋g, niszcz膮聟c z ogromn膮聟 si艂膮聟 wrogie cele. Roboty te s膮聟 niezwykle drogie - nale偶y o nich dba膰 tym bardziej, 偶e s膮聟 straszliwie wolne.

Statystyki
Koszt: 200 100 4
Czas budowy: 70 sek.
Budowany w: Robotics Facility
Potrzebne struktury: Robotics Support Bay
Klawisz budowy:

Build Reaver

Wytrzyma艂o艣膰: 100
Os艂ony: 80
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: naziemny
mechaniczny, robot
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Bro艅 naziemna: 100 + 25 Scarab Damage: Scarab (s)
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: 8
Op贸藕nienie ataku: 60
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 0,5 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Build Scarab
5 + 5

Increased Reaver Capacity: Scarabs
Opis

Reaver pe艂ni rol臋 samobie偶nej artylerii u Protoss贸w. Jednostka ta posiada bardzo du偶o wad - jest przede wszystkim potwornie powolna. Reaver jest najwolniejsz膮聟 jednostk膮聟 l膮聟dow膮聟 - mniej zwrotny jest ju偶 tylko zergowski Overlord, jednak on ma upgrade szybko艣ci, a nasz biedny Reaver - nie. Na to jednak jest rozwi膮聟zanie - trzeba po prostu wybudowa膰 Shuttle, w kt贸rego zapakujesz swoje Reavery. Nie masz nawet co my艣le膰 o efektownym u偶ywaniu Reaver贸w bez przenoszeniu ich w Shuttle'u. Druga wada to cena - 200 minera艂贸w i co najwa偶niejsze po艂ow臋 tyle gazu, to nie jest suma, kt贸ra mo偶e by膰 stracona (szczeg贸lnie w 艣rodkowych fazach gry, gdy preparujesz Reaver drop). Dlatego dbaj o swoje Reavery i oszcz臋dzaj na eskorcie tylko i wy艂膮聟cznie wtedy, gdy chcesz przyspieszy膰 drop. Reaver jest 艣rednio wytrzyma艂y i zamiast jego wystawia膰 na ogie艅, radzi艂bym u偶ywa膰 w tym celu Zealot贸w lub Dragoon贸w.

Co sprawia zatem, 偶e Reaver jest 艣wietn膮聟 i niezwykle cz臋sto u偶ywan膮聟 jednostk膮聟? Odpowied藕: bro艅. Jego bro艅 nie mo偶e atakowa膰 jednostek lataj膮聟cych, za to cele naziemne razi z ogromn膮聟 si艂膮聟 100, lub 125 po upgradzie. Do tego dochodzi splash damage, kt贸ry sprawia, 偶e jednym Scarabem mo偶na rozwali膰 nawet kilka ciasno zgrupowanych jednostek. Najlepiej wi臋c niszczy膰 Marines贸w, Firebat贸w i Hydralisk贸w, robotnik贸w wroga, Dark Templar贸w i Zealot贸w (ale wtedy musisz mie膰 min. 2 Reavery). Reszta jednostek jest niestety zbyt wytrzyma艂a, by Reavery mog艂y pokona膰 du偶e ich grupy (np. Dragoon), lub zbyt szybka i jednocze艣nie tania (Zergling). Jednak i te cele padaj膮聟 je艣li twoje Reavery maj膮聟 ochron臋, z艂o偶on膮聟 z np. 4 Zealot贸w. Reaver mo偶e atakowa膰 na bardzo du偶y zasi臋g - bunkry, Sunkeny i dzia艂ka nie b臋d膮聟 w stanie go dosi臋gn膮聟膰, jednak jego najwi臋kszy wr贸g (i konkurent) - Siege Tank - b臋dzie m贸g艂 go dosi臋gn膮聟膰. Na te jednostki najbardziej wi臋c uwa偶aj.

Warto wiedzie膰 jedn膮聟 rzecz, 偶e Reaver nie atakuje normalnie. Za jego amunicj臋 trzeba p艂aci膰 - za ka偶dego Scaraba wydasz 15 minera艂贸w, kt贸ry budowa膰 si臋 b臋dzie przez jakie艣 7 sekund. Reaver mo偶e mie膰 5, a po upgradzie (niezwykle wa偶nym!) - maksymalnie 10 Scarab贸w. Mo偶esz ustawi膰 budow臋 Scarab贸w w kolejce - maksymalnie pi臋膰. Wiedz te偶, 偶e Scaraby si臋 b臋d膮聟 budowa艂y nawet wtedy, gdy Reaver b臋dzie w Shuttle'u. Cho膰 15 minera艂贸w to niedu偶o, warto jednak zadba膰 o to, aby amunicja Reaverowi si臋 nie sko艅czy艂a i nie musia艂 on czeka膰 na budow臋 nowych Scarab贸w. Dlatego te偶 upgrade pojemno艣ci Reavera jest tak wa偶ny.

Reavery mog膮聟 niszczy膰 praktycznie ka偶de jednostki (w tym wie偶yczki), jednak w niekt贸rych przypadkach trzeba pami臋ta膰 o jednym - o wsparciu. Wr贸g po prostu mo偶e mie膰 multum jednostek, kt贸re rzuc膮聟 si臋 na twoje Reavery, z kt贸rych wiele nie zostanie. Wsparcie kilku Zealot贸w czy Dragoon贸w potrafi znacznie uskuteczni膰 tw贸j atak - ogie艅 wroga nie b臋dzie skupia艂 si臋 na s艂abych Reaverach. Tylko Siege Tank w trybie Siege ma zasi臋g wi臋kszy ni偶 Reaver - radz臋 podej艣膰 Zealotem (czo艂g strzela), a potem Reaverami (rozwalaj膮聟 one czo艂g). O reszt臋 jednostek nie musisz si臋 obawia膰, miej Observera na DT i Lurki, Archona na Mutaliski, Zealot贸w na Marines贸w itp.

Taktyki
REAVER DROP

Istnieje tylko i wy艂膮聟cznie Reaver Drop. Nie ma czego艣 takiego jak Reaver Rush, jak np. w przypadku Dark Templar贸w z tej prostej przyczyny, 偶e Reavery s膮聟 diabelnie wolne i zanim dosz艂yby do bazy wroga, ten ju偶 mia艂by kilka Siege Tank贸w, mo偶e Guardiany (Mutaliski na pewno) czy du偶o swoich Reaver贸w i High / Dark Templar贸w. Dlatego "nogami" Reavera b臋dzie zawsze i wsz臋dzie Shuttle. A oto plan budowy:

  1. wszystkie Proby do minera艂贸w, wybuduj 5
  2. jeszcze 2 Probe'y
  3. si贸dmym - Pylon
  4. znowu 2 Probe'y
  5. Gateway
  6. Assimilator
  7. Probe
  8. Cybernetic Core
  9. 4 Probe'y do gazu
  10. Probe
  11. Pylon
  12. Robotics Facility
  13. 2x Probes
  14. Robotics Support Bay + Shuttle
  15. Pylon
  16. Probe
  17. Upgrade Reaver Capacity
  18. Reaver
  19. Probe
  20. Reaver (nawet je艣li poprzedni si臋 nie zbudowa艂)
  21. Probe
  22. Zapakuj Reavery do Shuttla i atakuj

No c贸偶, jak jest, sam ka偶dy widzi. Drop polecam robi膰 tylko i wy艂膮聟cznie w grach 2 na 2, lub 1 na 1, lecz na wyspach. Graj膮聟c na normalnej mapie z ziemnym doj艣ciem mo偶emy zosta膰 zniszczeni nawet przez ma艂y atak. Nie radzi艂bym wi臋c u偶ywa膰 go w grach takich. Pami臋taj, aby przed za艂adowaniem Reaver贸w ustawi膰 w kolejce budow臋 Scarab贸w. Po wysadzeniu radz臋 si臋 jak najszybciej wzi膮聟膰 za robotnik贸w - je艣li przeciwnik b臋dzie zbyt wolny, to du偶o ich straci. Je艣li natychmiast wy艣le wojska w twoj膮聟 stron臋, trzymaj Shuttle dok艂adnie nad Reaverami - je艣li zauwa偶ysz 偶e nie masz szans, lub 偶e twoje Reavery s膮聟 na wyczerpaniu, zapakuj ich z powrotem do Shuttle'a i wracaj do bazy. Nie bierz si臋 za cholernie wytrzyma艂e struktury (Hatchery, Barracks), uwa偶aj te偶 ogromnie na Siege Tanki. To w艂a艣ciwie by by艂o na tyle.

Zapobieganie

Terranie

Aby obroni膰 si臋 przed ewentualnym Reaver Dropem, naprawd臋 wiele nie trzeba - wystarczy 1-2 Siege Tanki w trybie Siege w 艣rodku bazy. Poniewa偶 maj膮聟 one wi臋kszy zasi臋g, ni偶 Reavery, spokojnie sobie z nimi poradz膮聟. Je艣li nie masz Siege Tank贸w - pozostaje tylko du偶a grupa Marines贸w (ale nie Firebat贸w!) + Stimpack™. Medycy raczej si臋 nie przydadz膮聟, bo Reavery b臋d膮聟 Marines贸w zabija膰 od razu. Pami臋taj, aby atakowa膰 w rozsypce, a nie w zwartej grupie. Najlepiej atakowa膰 z powietrza, mo偶na te偶 ochroni膰 si臋 minami. U偶ywaj Lockdowna, Optical Flare, EMP'a oraz Defensive Matrix - pu艣膰 os艂on臋 na jednego z wojak贸w i niech na niego p贸jdzie ogie艅, a reszta spokojnie b臋dzie mog艂a atakowa膰. Pami臋taj: nie mo偶esz dopu艣ci膰, aby Reaver zaatakowa艂 robotnik贸w.

Zergowie

Zaskoczy膰 wroga mog膮聟 zakopane tu i 贸wdzie Lurkery, a jako g艂贸wn膮聟 si艂臋 proponuj臋 Mutaliski - s膮聟 po prostu niezawodne - nawet, je艣li wr贸g si臋 wycofa i wpakuje Reavery z powrotem do transportowca, to Mutaliski i tak go dogoni膮聟. Mo偶esz atakowa膰 Zerglingami czy Hydraliskami (atakuj w rozsypce, nie w kupie), ale licz si臋 ze stratami. Dark Swarm niestety nie pomo偶e, Spawn Broodling te偶. Za to puszczaj Ensnare aby jeszcze bardziej spowolni膰 Reavery. Staraj si臋 za pomoc膮聟 Hydralisk贸w niszczy膰 Shuttle wraz z 艂adunkiem, zanim zd膮聟偶膮聟 one go wysadzi膰.

Protossi

W obronie 艣wietni s膮聟 Zealoci, a jeszcze lepiej jak maj膮聟 upgrade szybko艣ci. Je艣li wr贸g nie zabra艂 detektora - u偶yj Dark Templar贸w. Mo偶esz u偶y膰 swoich Reaver贸w, ale staraj si臋, aby ogie艅 wrogich nie by艂 skupiany na twoich. Blokuj za pomoc膮聟 Disprution Web, puszczaj niezawodn膮聟 Psionic Storm. Dragoonami blokuj pole, gdzie wr贸g chcia艂by wysadzi膰 Reavery i jednocze艣nie niszcz Shuttle'a. Mo偶esz te偶 atakowa膰 Carrierami :).

Upgrady i specjale

REAVER CAPACITY
Koszt: 200 200
Czas: 166 sek.
Miejsce: Robotics Support Bay
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Upgrade Reaver Capacity
Efekt: + 5 miejsca na Scaraby

Cholernie wa偶ny upgrade, bez niego tw贸j Reaver b臋dzie w stanie pomie艣ci膰 jednynie 5 Scarab贸w, co znacznie os艂abi jego efektywno艣膰, szczeg贸lnie podczas walki z zaskoczonym wrogiem. Jego odkryj najpierw

SCARAB DAMAGE
Koszt: 200 200
Czas: 166 sek.
Miejsce: Robotics Support Bay
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Upgrade Scarab Damage
Efekt: + 25 do obra偶e艅 zadawanych przez Scaraba

Mniej wa偶ny upgrade, cho膰 zwi臋kszaj膮聟cy skuteczno艣膰 Scarab贸w - odkryj go po odkryciu (w tej kolejno艣ci): Reaver Capacity i Gravitic Drive. Podniesie si艂臋 Scarab贸w o 1/4 czyli o 25 punkt贸w obra偶e艅.

PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Reavera
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Reavera

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona