Choć Protossi polegają… głównie na swojej niesamowitej agresji, zajadłości do walki i przede wszystkim - siły psi, to jednak czasami wykorzystują… roboty, by wyręczały ich one w wielu sprawach. Takim przykładem jest Rozbójnik - powolny i mało wytrzymały robot w kształcie owada. Jednostka ta nie ma żadnej broni na swoim pokładzie - posiada jednak mini-fabrykę Scarabów - wysoce wybuchowych samobójczych jednostek, które po wyprodukowaniu wypuszczane są… z Reavera na daleki zasięg, niszczą…c z ogromną… siłą… wrogie cele. Roboty te są… niezwykle drogie - należy o nich dbać tym bardziej, że są… straszliwie wolne.
Koszt: |
200 100 4 |
Czas budowy: |
70 sek. |
Budowany w: |
Robotics Facility |
Potrzebne struktury: |
Robotics Support Bay |
Klawisz budowy:
|
Build Reaver
|
Wytrzymałość: |
100 |
Osłony: |
80 |
Rozmiar: |
duży |
Rodzaj: |
naziemny mechaniczny, robot |
Pancerz: |
0 + 1 x 3 |
(Protoss Ground Armor) |
Broń naziemna: |
100 + 25 |
Scarab Damage: Scarab (s) |
Broń przeciw-powietrzna: |
brak |
Zasięg: |
8 |
Opóźnienie ataku: |
60 |
Energia: |
brak |
Pole widzenia: |
8 |
Szybkość: |
0,5 t/s |
Specjalne zdolności: |
Build Scarab 5 + 5 |
Increased Reaver Capacity: Scarabs |
Reaver pełni rolę samobieżnej artylerii u Protossów. Jednostka ta posiada bardzo dużo wad - jest przede wszystkim potwornie powolna. Reaver jest najwolniejszą… jednostką… lą…dową… - mniej zwrotny jest już tylko zergowski Overlord, jednak on ma upgrade szybkości, a nasz biedny Reaver - nie. Na to jednak jest rozwią…zanie - trzeba po prostu wybudować Shuttle, w którego zapakujesz swoje Reavery. Nie masz nawet co myśleć o efektownym używaniu Reaverów bez przenoszeniu ich w Shuttle'u. Druga wada to cena - 200 minerałów i co najważniejsze połowę tyle gazu, to nie jest suma, która może być stracona (szczególnie w środkowych fazach gry, gdy preparujesz Reaver drop). Dlatego dbaj o swoje Reavery i oszczędzaj na eskorcie tylko i wyłą…cznie wtedy, gdy chcesz przyspieszyć drop. Reaver jest średnio wytrzymały i zamiast jego wystawiać na ogień, radziłbym używać w tym celu Zealotów lub Dragoonów.
Co sprawia zatem, że Reaver jest świetną… i niezwykle często używaną… jednostką…? Odpowiedź: broń. Jego broń nie może atakować jednostek latają…cych, za to cele naziemne razi z ogromną… siłą… 100, lub 125 po upgradzie. Do tego dochodzi splash damage, który sprawia, że jednym Scarabem można rozwalić nawet kilka ciasno zgrupowanych jednostek. Najlepiej więc niszczyć Marinesów, Firebatów i Hydralisków, robotników wroga, Dark Templarów i Zealotów (ale wtedy musisz mieć min. 2 Reavery). Reszta jednostek jest niestety zbyt wytrzymała, by Reavery mogły pokonać duże ich grupy (np. Dragoon), lub zbyt szybka i jednocześnie tania (Zergling). Jednak i te cele padają… jeśli twoje Reavery mają… ochronę, złożoną… z np. 4 Zealotów. Reaver może atakować na bardzo duży zasięg - bunkry, Sunkeny i działka nie będą… w stanie go dosięgną…ć, jednak jego największy wróg (i konkurent) - Siege Tank - będzie mógł go dosięgną…ć. Na te jednostki najbardziej więc uważaj.
Warto wiedzieć jedną… rzecz, że Reaver nie atakuje normalnie. Za jego amunicję trzeba płacić - za każdego Scaraba wydasz 15 minerałów, który budować się będzie przez jakieś 7 sekund. Reaver może mieć 5, a po upgradzie (niezwykle ważnym!) - maksymalnie 10 Scarabów. Możesz ustawić budowę Scarabów w kolejce - maksymalnie pięć. Wiedz też, że Scaraby się będą… budowały nawet wtedy, gdy Reaver będzie w Shuttle'u. Choć 15 minerałów to niedużo, warto jednak zadbać o to, aby amunicja Reaverowi się nie skończyła i nie musiał on czekać na budowę nowych Scarabów. Dlatego też upgrade pojemności Reavera jest tak ważny.
Reavery mogą… niszczyć praktycznie każde jednostki (w tym wieżyczki), jednak w niektórych przypadkach trzeba pamiętać o jednym - o wsparciu. Wróg po prostu może mieć multum jednostek, które rzucą… się na twoje Reavery, z których wiele nie zostanie. Wsparcie kilku Zealotów czy Dragoonów potrafi znacznie uskutecznić twój atak - ogień wroga nie będzie skupiał się na słabych Reaverach. Tylko Siege Tank w trybie Siege ma zasięg większy niż Reaver - radzę podejść Zealotem (czołg strzela), a potem Reaverami (rozwalają… one czołg). O resztę jednostek nie musisz się obawiać, miej Observera na DT i Lurki, Archona na Mutaliski, Zealotów na Marinesów itp.
REAVER DROP
Istnieje tylko i wyłą…cznie Reaver Drop. Nie ma czegoś takiego jak Reaver Rush, jak np. w przypadku Dark Templarów z tej prostej przyczyny, że Reavery są… diabelnie wolne i zanim doszłyby do bazy wroga, ten już miałby kilka Siege Tanków, może Guardiany (Mutaliski na pewno) czy dużo swoich Reaverów i High / Dark Templarów. Dlatego "nogami" Reavera będzie zawsze i wszędzie Shuttle. A oto plan budowy:
- wszystkie Proby do minerałów, wybuduj 5
- jeszcze 2 Probe'y
- siódmym - Pylon
- znowu 2 Probe'y
- Gateway
- Assimilator
- Probe
- Cybernetic Core
- 4 Probe'y do gazu
- Probe
- Pylon
- Robotics Facility
- 2x Probes
- Robotics Support Bay + Shuttle
- Pylon
- Probe
- Upgrade Reaver Capacity
- Reaver
- Probe
- Reaver (nawet jeśli poprzedni się nie zbudował)
- Probe
- Zapakuj Reavery do Shuttla i atakuj
No cóż, jak jest, sam każdy widzi. Drop polecam robić tylko i wyłą…cznie w grach 2 na 2, lub 1 na 1, lecz na wyspach. Grają…c na normalnej mapie z ziemnym dojściem możemy zostać zniszczeni nawet przez mały atak. Nie radziłbym więc używać go w grach takich. Pamiętaj, aby przed załadowaniem Reaverów ustawić w kolejce budowę Scarabów. Po wysadzeniu radzę się jak najszybciej wzią…ć za robotników - jeśli przeciwnik będzie zbyt wolny, to dużo ich straci. Jeśli natychmiast wyśle wojska w twoją… stronę, trzymaj Shuttle dokładnie nad Reaverami - jeśli zauważysz że nie masz szans, lub że twoje Reavery są… na wyczerpaniu, zapakuj ich z powrotem do Shuttle'a i wracaj do bazy. Nie bierz się za cholernie wytrzymałe struktury (Hatchery, Barracks), uważaj też ogromnie na Siege Tanki. To właściwie by było na tyle.
Terranie
Aby obronić siÄ™ przed ewentualnym Reaver Dropem, naprawdÄ™ wiele nie trzeba - wystarczy 1-2 Siege Tanki w trybie Siege w Å›rodku bazy. Ponieważ majÄ…Â… one wiÄ™kszy zasiÄ™g, niż Reavery, spokojnie sobie z nimi poradzÄ…Â…. JeÅ›li nie masz Siege Tanków - pozostaje tylko duża grupa Marinesów (ale nie Firebatów!) + Stimpack™. Medycy raczej siÄ™ nie przydadzÄ…Â…, bo Reavery bÄ™dÄ…Â… Marinesów zabijać od razu. PamiÄ™taj, aby atakować w rozsypce, a nie w zwartej grupie. Najlepiej atakować z powietrza, można też ochronić siÄ™ minami. Używaj Lockdowna, Optical Flare, EMP'a oraz Defensive Matrix - puść osÅ‚onÄ™ na jednego z wojaków i niech na niego pójdzie ogieÅ„, a reszta spokojnie bÄ™dzie mogÅ‚a atakować. PamiÄ™taj: nie możesz dopuÅ›cić, aby Reaver zaatakowaÅ‚ robotników.
Zergowie
Zaskoczyć wroga mogą… zakopane tu i ówdzie Lurkery, a jako główną… siłę proponuję Mutaliski - są… po prostu niezawodne - nawet, jeśli wróg się wycofa i wpakuje Reavery z powrotem do transportowca, to Mutaliski i tak go dogonią…. Możesz atakować Zerglingami czy Hydraliskami (atakuj w rozsypce, nie w kupie), ale licz się ze stratami. Dark Swarm niestety nie pomoże, Spawn Broodling też. Za to puszczaj Ensnare aby jeszcze bardziej spowolnić Reavery. Staraj się za pomocą… Hydralisków niszczyć Shuttle wraz z ładunkiem, zanim zdą…żą… one go wysadzić.
Protossi
W obronie świetni są… Zealoci, a jeszcze lepiej jak mają… upgrade szybkości. Jeśli wróg nie zabrał detektora - użyj Dark Templarów. Możesz użyć swoich Reaverów, ale staraj się, aby ogień wrogich nie był skupiany na twoich. Blokuj za pomocą… Disprution Web, puszczaj niezawodną… Psionic Storm. Dragoonami blokuj pole, gdzie wróg chciałby wysadzić Reavery i jednocześnie niszcz Shuttle'a. Możesz też atakować Carrierami :).
REAVER CAPACITY
|
Koszt: |
200 200 |
Czas: |
166 sek. |
Miejsce: |
Robotics Support Bay |
Wymagania: |
brak |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Reaver Capacity |
Efekt: |
+ 5 miejsca na Scaraby |
Cholernie ważny upgrade, bez niego twój Reaver będzie w stanie pomieścić jednynie 5 Scarabów, co znacznie osłabi jego efektywność, szczególnie podczas walki z zaskoczonym wrogiem. Jego odkryj najpierw
SCARAB DAMAGE
|
Koszt: |
200 200 |
Czas: |
166 sek. |
Miejsce: |
Robotics Support Bay |
Wymagania: |
brak |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Scarab Damage |
Efekt: |
+ 25 do obrażeń zadawanych przez Scaraba |
Mniej ważny upgrade, choć zwiększają…cy skuteczność Scarabów - odkryj go po odkryciu (w tej kolejności): Reaver Capacity i Gravitic Drive. Podniesie siłę Scarabów o 1/4 czyli o 25 punktów obrażeń.
PROTOSS GROUND ARMOR
|
Koszt: |
100 100 |
+ 75 + 75 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Forge |
Wymagania: |
1) brak, 2-3) Templar Archives |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Ground Armor |
Efekt: |
+ 1 do pancerza Reavera |
PROTOSS PLASMA SHIELDS
|
Koszt: |
200 200 |
+ 100 + 100 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Forge |
Wymagania: |
1) brak, 2-3) Cybernetics Core |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Plasma Shields |
Efekt: |
+ 1 do siły osłon Reavera |
|