Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Defiler
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Reaver
Reaver - ciężka artyleria samobieżna

Choć Protossi polegają… głównie na swojej niesamowitej agresji, zajadłości do walki i przede wszystkim - siły psi, to jednak czasami wykorzystują… roboty, by wyręczały ich one w wielu sprawach. Takim przykładem jest Rozbójnik - powolny i mało wytrzymały robot w kształcie owada. Jednostka ta nie ma żadnej broni na swoim pokładzie - posiada jednak mini-fabrykę Scarabów - wysoce wybuchowych samobójczych jednostek, które po wyprodukowaniu wypuszczane są… z Reavera na daleki zasięg, niszczą…c z ogromną… siłą… wrogie cele. Roboty te są… niezwykle drogie - należy o nich dbać tym bardziej, że są… straszliwie wolne.

Statystyki
Koszt: 200 100 4
Czas budowy: 70 sek.
Budowany w: Robotics Facility
Potrzebne struktury: Robotics Support Bay
Klawisz budowy:

Build Reaver

Wytrzymałość: 100
Osłony: 80
Rozmiar: duży
Rodzaj: naziemny
mechaniczny, robot
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Broń naziemna: 100 + 25 Scarab Damage: Scarab (s)
Broń przeciw-powietrzna: brak
Zasięg: 8
Opóźnienie ataku: 60
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybkość: 0,5 t/s
Specjalne zdolności: Build Scarab
5 + 5

Increased Reaver Capacity: Scarabs
Opis

Reaver pełni rolę samobieżnej artylerii u Protossów. Jednostka ta posiada bardzo dużo wad - jest przede wszystkim potwornie powolna. Reaver jest najwolniejszą… jednostką… lą…dową… - mniej zwrotny jest już tylko zergowski Overlord, jednak on ma upgrade szybkości, a nasz biedny Reaver - nie. Na to jednak jest rozwią…zanie - trzeba po prostu wybudować Shuttle, w którego zapakujesz swoje Reavery. Nie masz nawet co myśleć o efektownym używaniu Reaverów bez przenoszeniu ich w Shuttle'u. Druga wada to cena - 200 minerałów i co najważniejsze połowę tyle gazu, to nie jest suma, która może być stracona (szczególnie w środkowych fazach gry, gdy preparujesz Reaver drop). Dlatego dbaj o swoje Reavery i oszczędzaj na eskorcie tylko i wyłą…cznie wtedy, gdy chcesz przyspieszyć drop. Reaver jest średnio wytrzymały i zamiast jego wystawiać na ogień, radziłbym używać w tym celu Zealotów lub Dragoonów.

Co sprawia zatem, że Reaver jest świetną… i niezwykle często używaną… jednostką…? Odpowiedź: broń. Jego broń nie może atakować jednostek latają…cych, za to cele naziemne razi z ogromną… siłą… 100, lub 125 po upgradzie. Do tego dochodzi splash damage, który sprawia, że jednym Scarabem można rozwalić nawet kilka ciasno zgrupowanych jednostek. Najlepiej więc niszczyć Marinesów, Firebatów i Hydralisków, robotników wroga, Dark Templarów i Zealotów (ale wtedy musisz mieć min. 2 Reavery). Reszta jednostek jest niestety zbyt wytrzymała, by Reavery mogły pokonać duże ich grupy (np. Dragoon), lub zbyt szybka i jednocześnie tania (Zergling). Jednak i te cele padają… jeśli twoje Reavery mają… ochronę, złożoną… z np. 4 Zealotów. Reaver może atakować na bardzo duży zasięg - bunkry, Sunkeny i działka nie będą… w stanie go dosięgną…ć, jednak jego największy wróg (i konkurent) - Siege Tank - będzie mógł go dosięgną…ć. Na te jednostki najbardziej więc uważaj.

Warto wiedzieć jedną… rzecz, że Reaver nie atakuje normalnie. Za jego amunicję trzeba płacić - za każdego Scaraba wydasz 15 minerałów, który budować się będzie przez jakieś 7 sekund. Reaver może mieć 5, a po upgradzie (niezwykle ważnym!) - maksymalnie 10 Scarabów. Możesz ustawić budowę Scarabów w kolejce - maksymalnie pięć. Wiedz też, że Scaraby się będą… budowały nawet wtedy, gdy Reaver będzie w Shuttle'u. Choć 15 minerałów to niedużo, warto jednak zadbać o to, aby amunicja Reaverowi się nie skończyła i nie musiał on czekać na budowę nowych Scarabów. Dlatego też upgrade pojemności Reavera jest tak ważny.

Reavery mogą… niszczyć praktycznie każde jednostki (w tym wieżyczki), jednak w niektórych przypadkach trzeba pamiętać o jednym - o wsparciu. Wróg po prostu może mieć multum jednostek, które rzucą… się na twoje Reavery, z których wiele nie zostanie. Wsparcie kilku Zealotów czy Dragoonów potrafi znacznie uskutecznić twój atak - ogień wroga nie będzie skupiał się na słabych Reaverach. Tylko Siege Tank w trybie Siege ma zasięg większy niż Reaver - radzę podejść Zealotem (czołg strzela), a potem Reaverami (rozwalają… one czołg). O resztę jednostek nie musisz się obawiać, miej Observera na DT i Lurki, Archona na Mutaliski, Zealotów na Marinesów itp.

Taktyki
REAVER DROP

Istnieje tylko i wyłą…cznie Reaver Drop. Nie ma czegoś takiego jak Reaver Rush, jak np. w przypadku Dark Templarów z tej prostej przyczyny, że Reavery są… diabelnie wolne i zanim doszłyby do bazy wroga, ten już miałby kilka Siege Tanków, może Guardiany (Mutaliski na pewno) czy dużo swoich Reaverów i High / Dark Templarów. Dlatego "nogami" Reavera będzie zawsze i wszędzie Shuttle. A oto plan budowy:

  1. wszystkie Proby do minerałów, wybuduj 5
  2. jeszcze 2 Probe'y
  3. siódmym - Pylon
  4. znowu 2 Probe'y
  5. Gateway
  6. Assimilator
  7. Probe
  8. Cybernetic Core
  9. 4 Probe'y do gazu
  10. Probe
  11. Pylon
  12. Robotics Facility
  13. 2x Probes
  14. Robotics Support Bay + Shuttle
  15. Pylon
  16. Probe
  17. Upgrade Reaver Capacity
  18. Reaver
  19. Probe
  20. Reaver (nawet jeśli poprzedni się nie zbudował)
  21. Probe
  22. Zapakuj Reavery do Shuttla i atakuj

No cóż, jak jest, sam każdy widzi. Drop polecam robić tylko i wyłą…cznie w grach 2 na 2, lub 1 na 1, lecz na wyspach. Grają…c na normalnej mapie z ziemnym dojściem możemy zostać zniszczeni nawet przez mały atak. Nie radziłbym więc używać go w grach takich. Pamiętaj, aby przed załadowaniem Reaverów ustawić w kolejce budowę Scarabów. Po wysadzeniu radzę się jak najszybciej wzią…ć za robotników - jeśli przeciwnik będzie zbyt wolny, to dużo ich straci. Jeśli natychmiast wyśle wojska w twoją… stronę, trzymaj Shuttle dokładnie nad Reaverami - jeśli zauważysz że nie masz szans, lub że twoje Reavery są… na wyczerpaniu, zapakuj ich z powrotem do Shuttle'a i wracaj do bazy. Nie bierz się za cholernie wytrzymałe struktury (Hatchery, Barracks), uważaj też ogromnie na Siege Tanki. To właściwie by było na tyle.

Zapobieganie

Terranie

Aby obronić siÄ™ przed ewentualnym Reaver Dropem, naprawdÄ™ wiele nie trzeba - wystarczy 1-2 Siege Tanki w trybie Siege w Å›rodku bazy. Ponieważ majÄ…Â… one wiÄ™kszy zasiÄ™g, niż Reavery, spokojnie sobie z nimi poradzÄ…Â…. JeÅ›li nie masz Siege Tanków - pozostaje tylko duża grupa Marinesów (ale nie Firebatów!) + Stimpack™. Medycy raczej siÄ™ nie przydadzÄ…Â…, bo Reavery bÄ™dÄ…Â… Marinesów zabijać od razu. PamiÄ™taj, aby atakować w rozsypce, a nie w zwartej grupie. Najlepiej atakować z powietrza, można też ochronić siÄ™ minami. Używaj Lockdowna, Optical Flare, EMP'a oraz Defensive Matrix - puść osÅ‚onÄ™ na jednego z wojaków i niech na niego pójdzie ogieÅ„, a reszta spokojnie bÄ™dzie mogÅ‚a atakować. PamiÄ™taj: nie możesz dopuÅ›cić, aby Reaver zaatakowaÅ‚ robotników.

Zergowie

Zaskoczyć wroga mogą… zakopane tu i ówdzie Lurkery, a jako główną… siłę proponuję Mutaliski - są… po prostu niezawodne - nawet, jeśli wróg się wycofa i wpakuje Reavery z powrotem do transportowca, to Mutaliski i tak go dogonią…. Możesz atakować Zerglingami czy Hydraliskami (atakuj w rozsypce, nie w kupie), ale licz się ze stratami. Dark Swarm niestety nie pomoże, Spawn Broodling też. Za to puszczaj Ensnare aby jeszcze bardziej spowolnić Reavery. Staraj się za pomocą… Hydralisków niszczyć Shuttle wraz z ładunkiem, zanim zdą…żą… one go wysadzić.

Protossi

W obronie świetni są… Zealoci, a jeszcze lepiej jak mają… upgrade szybkości. Jeśli wróg nie zabrał detektora - użyj Dark Templarów. Możesz użyć swoich Reaverów, ale staraj się, aby ogień wrogich nie był skupiany na twoich. Blokuj za pomocą… Disprution Web, puszczaj niezawodną… Psionic Storm. Dragoonami blokuj pole, gdzie wróg chciałby wysadzić Reavery i jednocześnie niszcz Shuttle'a. Możesz też atakować Carrierami :).

Upgrady i specjale

REAVER CAPACITY
Koszt: 200 200
Czas: 166 sek.
Miejsce: Robotics Support Bay
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Upgrade Reaver Capacity
Efekt: + 5 miejsca na Scaraby

Cholernie ważny upgrade, bez niego twój Reaver będzie w stanie pomieścić jednynie 5 Scarabów, co znacznie osłabi jego efektywność, szczególnie podczas walki z zaskoczonym wrogiem. Jego odkryj najpierw

SCARAB DAMAGE
Koszt: 200 200
Czas: 166 sek.
Miejsce: Robotics Support Bay
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Upgrade Scarab Damage
Efekt: + 25 do obrażeń zadawanych przez Scaraba

Mniej ważny upgrade, choć zwiększają…cy skuteczność Scarabów - odkryj go po odkryciu (w tej kolejności): Reaver Capacity i Gravitic Drive. Podniesie siłę Scarabów o 1/4 czyli o 25 punktów obrażeń.

PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Reavera
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do siły osłon Reavera

Poprzednia strona Na górę Następna strona