Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Goliath
Zobacz opis
Jednostki - Protoss Zealot
Zealot - wojownik szturmowy Wojownik Khala My life for Aiur!
For the Khala is my strength!
For the Khala is eternal!

Zealoci to podstawowi wojownicy armii Protoss贸w, kt贸rzy osi膮聟gn臋li wy偶szy poziom nauki Khala. Ich si艂a PSI materializuje si臋 w postaci psionicznych no偶y, kt贸re s膮聟 g艂贸wn膮聟 ich broni膮聟. Zealoci s膮聟 agresywni, szybcy, maniakalnie wr臋cz odwa偶ni. Nie zwa偶aj膮聟c na ilo艣膰 i si艂臋 wrog贸w rzucaj膮聟 si臋 w wir walki walcz膮聟c z niezwyk艂膮聟 zajad艂o艣ci膮聟, kt贸ra zwykle prowadzi ich do zwyci臋stwa. Nigdy nie uciekaj膮聟 z pola walki - nawet je艣li pozostanie ma oznacza膰 dla nich 艣mier膰. Zealoci zrobi膮聟 wszystko, by ochroni膰 sw贸j ojczysty 艣wiat Aiur przed bezlitosnymi naje藕d藕cami.

Statystyki
Koszt: 100 2
Czas teleportacji: 40 sek.
Teleportowany w: Gateway
Potrzebne struktury: brak
Klawisz budowy:

Warp in Zealot

Wytrzyma艂o艣膰: 100
Os艂ony: 60
Rozmiar: ma艂y transport: 2 miejsca
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Protoss Ground Armor)
Bro艅 naziemna: 16 + 2 x 3 (Protoss Ground Weapons): Psi Blades
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: bezpo艣redni
Op贸藕nienie ataku: 22
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybko艣膰: 2,0 t/s - 2,9 t/s (Leg Enhancements)
Specjalne zdolno艣ci: brak
Opis

Zealot to pierwsza jednostka szturmowa, jak膮聟 b臋dziesz m贸g艂 wybudowa膰. Jak na pierwsz膮聟, nie jest zbyt tania - za 100 minera艂贸w mo偶na przecie偶 zbudowa膰 4 Zerglingi lub 2 Marines贸w. Jednak nie oznacza to, 偶e Zealot nie ma szans, wr臋cz przeciwnie - czw贸rka Zergling贸w rozwali Zealota, gdy b臋d膮聟 razem - atakuj膮聟c pojedynczo wr贸g straci艂by 6 Zergling贸w, by pozby膰 si臋 jednego Zealota. Jeszcze lepiej ma si臋 sprawa z Marinesami - nawet ich para (czyli r贸wnowarto艣膰 ceny Zealota) nie mo偶e sobie z nim poradzi膰, a je艣li nasz Zealot bra艂by ich po kolei, mia艂by na koncie 7 zab贸jstw! To nie koniec zalet tego wojownika. Jest przede wszystkim cholernie wytrzyma艂y - razem z tarczami ma 160 energii 偶yciowej, co na pierwsz膮聟 jednostk臋 jest imponuj膮聟cym wynikiem. Tak偶e jego si艂a oraz szybko艣膰 (szczeg贸lnie z upgradem) nie pozostawia wiele do 偶yczenia. Zealot ma jednak dwie wady - pierwsza z nich to atak bezpo艣redni. Aby zaatakowa膰 przeciwnika, wojownik ten musi do niego doj艣膰 na maksymalnie blisk膮聟 odleg艂o艣膰 - jest to do艣膰 niewygodne szczeg贸lnie podczas ataku Terrana, kt贸ry si臋 zapuszkowa艂. Druga wada to brak jakiejkolwiek obrony przeciwlotniczej - teoretycznie jeden Wraith potrafi wyko艅czy膰 ca艂膮聟 armi臋 Zealot贸w (teoretycznie, bo chyba zbudujesz sobie co艣 przeciwlotniczego, prawda?). Jednak nie jest to tak straszne, poniewa偶 w pocz膮聟tkowych fazach gry i tak nie ma samolot贸w, a p贸藕niej wsparcie zapewnia膰 b臋d膮聟 Dragoony.

Zealoci broni膮聟 si臋 przed Zerglingami. Z ty艂u dzia艂ka i Shield Batteries

Obrona jest g艂贸wn膮聟 funkcj膮聟 Zealot贸w w pierwszych fazach gry. Kiedy nie b臋dziesz mia艂 jeszcze dzia艂ek, tylko oni b臋d膮聟 mogli obroni膰 ci臋 przed rushem. Je艣li zamierzasz broni膰 si臋, nie atakowa膰, to koniecznie wspomagaj Zealot贸w za pomoc膮聟 Shield Battery oraz kilku dzia艂ek. Bardzo wa偶ne walcz膮聟c z Zerglingami - nie mo偶esz wyj艣膰 na otwarty teren, musisz koniecznie znale藕膰 w膮聟skie przej艣cie i w ten spos贸b si臋 broni膰, obstawiaj膮聟c je murem Zealot贸w. Dzi臋ki temu tylko jeden Zergling b臋dzie m贸g艂 atakowa膰 Zealota na raz, a nie 3-4, jakby mia艂o to miejsce na otwartym terenie. Najlepszym lekarstwem na wszelkie mniejsze dropy (Reaver, Marine) b臋dzie posiadanie 6-12 Zealot贸w w bazie koniecznie z upgradem szybko艣ci - takim sposobem szybko podbiegniesz do przeciwnika i je艣li go nie zniszczysz, to przynajmniej odci膮聟gniesz go od wa偶niejszych dla niego cel贸w.

Zealoci robi膮聟 dym w bazie Terran

Atak to podstawa bytu Zealot贸w. Taktyk z ich udzia艂em s膮聟 dziesi膮聟tki. Na pocz膮聟tku b臋d膮聟 wykorzystywani do zwyk艂ego Zealot Rush. Dwunastka Zealot贸w mo偶e naprawd臋 sporo namiesza膰, z 艂atwo艣ci膮聟 przedzieraj膮聟c si臋 przez wrogie dzia艂ka dzi臋ki swojej energii. Je艣li zauwa偶ysz, 偶e wr贸g zbudowa艂 dzia艂ka (bunkry) tylko przy wyj艣ciu, mo偶esz spr贸bowa膰 po prostu je omin膮聟膰, nie atakowa膰 - narobisz jeszcze wi臋kszych zniszcze艅. Nawet atak czw贸rk膮聟 b臋dzie bardzo bolesny dla wroga, je艣li zamierza艂 si臋 on rozbudowa膰 i ma w bazie tylko wielu robotnik贸w i tylko jedno dzia艂ko. Mo偶esz ca艂y czas atakowa膰 Zealotami, ale wtedy musisz za ka偶dym razem dobudowywa膰 nowy Gateway je艣li zauwa偶ysz, 偶e masz za du偶o kasy. Mo偶esz te偶 p贸j艣膰 dalej w technologii - wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e p贸藕niej Zealoci nie b臋d膮聟 mieli nic do gadania, jako 偶e s膮聟 inne, lepsze od nich jednostki. Nic bardziej mylnego. Zealoci to jednostka, kt贸ra z praktycznie ka偶d膮聟 inn膮聟 tworzy 艣wietne i zab贸jcze kombinacje. Doskonale chroni膮聟 Reavery podczas drop贸w, razem z Dragoonami tworz膮聟 艣wietn膮聟 armi臋 i do ataku i do obrony. Blokuj膮聟 wrogie wojska (szczeg贸lnie te atakuj膮聟ce na odleg艂o艣膰), pozwalaj膮聟c rzuca膰 Psionic Storm. A gdy przeciwnik skupi si臋 ju偶 tylko na samolotach, wybuduj 3-5 oddzia艂贸w Zealot贸w i teleportuj ich do bazy przeciwnika za pomoc膮聟 Arbitra... Efekt murowany.

Jest jednak kilka jednostek, kt贸rych Zealot powinien si臋 wystrzega膰. U Terran s膮聟 to przede wszystkim Firebaci wraz z Medykami i Stimpackiem - co prawda pojedynczo nic ci nie zrobi膮聟, ale w grupach 8+ s膮聟 w stanie rozwali膰 ca艂膮聟 twoj膮聟 armi臋 przy minimalnych stratach. Bunkry z Firebatami te偶 s膮聟 szalenie niebezpieczne. Lurkery w wi臋kszych liczbach s膮聟 tak偶e niebezpieczne, nie pr贸buj te偶 atakowa膰 wi臋kszych grup Hydralisk贸w - wiem, 偶e jeden Zealot rozwali dwie Hydry, tylko 偶e w wi臋kszych grupach Zealoci atakowa膰 b臋d膮聟 tylko te Hydry, kt贸re dosi臋gn膮聟, a Hydraliski wszystkie Zealoty ze wzgl臋du na sw贸j zasi臋g. U Protoss贸w mo偶na atakowa膰 w艂a艣ciwie wszystko - uwa偶a艂bym tylko na Maelstrom i Psionic Storm no i na wi臋ksze grupy Zealot贸w :). Niebezpieczne s膮聟 tak偶e wszelkie jednostki lataj膮聟ce - ich Zealoci nie s膮聟 w stanie atakowa膰.

Taktyki
ZEALOT RUSH
  1. 4 Probe'y do minera艂贸w, wybuduj 5'tego
  2. 6 Probe - do minera艂贸w
  3. 7 Porbe buduje Pylon, potem do minera艂贸w
  4. 8 Probe
  5. 9 Probe
  6. Gateway
  7. A potem drugi Gateway
  8. 10 Probe
  9. Zealot w I Gatewayu
  10. 11 Probe zbuduje Pylon
  11. Zbuduj 2 Zealot贸w, ka偶dy w innym Gatewayu (17/17 slot贸w)
  12. Po zbudowaniu Pylona - 12 Probe
  13. Zealot
  14. 13 Probe oraz 4 Zealot
  15. 13 Probe buduje Pylon
  16. Jeszcze jeden Zealot
  17. I jeszcze jeden

Teraz masz prawie 6 Zealot贸w. Mo偶esz teraz zaatakowa膰, mo偶esz poczeka膰 na wi臋cej. W ka偶dym razie gdy zauwa偶ysz, 偶e w produkcji masz Zealot贸w (w obu Gatewayach) oraz Probe (w Nexusie), a masz kas臋, to dobuduj nowy Gateway, ale nie wi臋cej ni偶 5. Ogromnie wa偶n膮聟 rzecz膮聟 jest licznik slot贸w - je艣li zauwa偶ysz, 偶e masz 4 lub 5 wolne sloty, to stawiaj Pylona - w ten spos贸b nie spotkasz si臋 z sytuacj膮聟, w kt贸rej b臋dziesz musia艂 straci膰 czas na budow臋 Pylona, bo sloty ci si臋 sko艅czy艂y. Mo偶esz te偶 zaatakowa膰 12 Zealot贸w, a p贸藕niej i艣膰 w co艣 bardziej wyrafinowanego (jak np. Revaer, Dark Templar, High Templar...).

Zapobieganie

Terranie

Nie wiesz czy na pocz膮聟tku wr贸g b臋dzie atakowa艂 ci臋 Zealotami, wi臋c lepiej wybuduj Marines贸w zamiast Firebat贸w. Konieczno艣ci膮聟 jest Comsat Station i odkrycie bazy wroga - je艣li zauwa偶ysz 4 i wi臋cej Gateway贸w, to koniecznie zbuduj kilkana艣cie (wystarczy 12) Firebat贸w wraz z 6 Medykami i StimPackiem™. Dobrzy (i niezwykle tani) s膮聟 te偶 Vultury wraz ze swymi minami. P贸藕niej ka偶da jednostka lataj膮聟ca b臋dzie mog艂a ci臋 obroni膰. W bazie - bunkry, a EMP niech zmi臋kcza atakuj膮聟cych Zealot贸w.

Zergowie

Nie musisz si臋 obawia膰 - w przeciwie艅stwie do innych ras, ka偶da jednostka dobrze sobie radzi z Zealotem. Atakuj膮聟c Zerglingami nale偶y wybiera膰 otwarty teren, aby m贸c otoczy膰 wroga. Hydraliskami - wr臋cz przeciwnie, trzeba te偶 mie膰 ich du偶膮聟 grup臋 (12+). Do obrony najlepsze s膮聟 Lurkery - maj膮聟c ich kilka sprawi膰, 偶e Zealoci albo si臋 wycofaj膮聟, albo zostan膮聟 i zgin膮聟. P贸藕niej du偶e grupy Mutalisk贸w i Guardian贸w - Zealoci b臋d膮聟 gin膮聟膰 w niebieskich p艂omieniach PSI.

Protossi

Maelstrom & Psionic Storm Combo

Jedyne co mo偶esz robi膰, to albo si臋 broni膰 (wtedy ty masz przewag臋), albo atakowa膰 (wtedy wr贸g ma przewag臋). Na Zealot贸w najlepsi s膮聟 Zealoci - u偶ywaj膮聟c umiej臋tnie Shield Battery i dzia艂ek mo偶esz przechyli膰 szal臋 zwyci臋stwa na swoj膮聟 stron臋. W p贸藕niejszych fazach gry u偶ywaj Maelstrom (do blokowania) oraz Psionic Storm (do wyka艅czania) wrogiej armii. U偶ycie ok. czterech Dark Templar贸w te偶 nie b臋dzie z艂ym pomys艂em.

Upgrady i specjale

LEG ENHANCEMENTS
Koszt: 150 150
Czas: 133 sek.
Miejsce: Citadel of Adun
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Develop Leg Enhancements
Efekt: + 0,9 t/s do szybko艣ci Zealota

Upgrade zwi臋kszaj膮聟cy szybko艣膰 poruszania si臋 Zealot贸w (zwany te偶 "upgradem ruchania" :), jeden z najwa偶niejszych. Dzi臋ki nim twoi Zealoci stan膮聟 si臋 jeszcze bardziej skuteczni i b艂yskawicznie b臋d膮聟 mogli przemieszcza膰 si臋 po terenie walki.

PROTOSS GROUND WEAPONS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Weapons
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Zealota
PROTOSS GROUND ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Templar Archives
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ground Armor
Efekt: + 1 do pancerza Zealota
PROTOSS PLASMA SHIELDS
Koszt: 200 200 + 100 + 100
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Forge
Wymagania: 1) brak, 2-3) Cybernetics Core
Klawisz ulepszenia: Upgrade Plasma Shields
Efekt: + 1 do si艂y os艂on Zealota

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona