Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Firebat
Zobacz opis
Podstawy - Interfejs

Interfejs w SC jest rzeczą… niezwykle ważną…. Znają…c wszystkie funkcje i możliwości klawiszów oraz myszki można znacznie usprawnić swą… grę w StarCrafta. Można oczywiście grać samą… myszką… - ale od razu możesz o tym zapomnieć. Podam prosty przykład - jak postawimy Hatchery szybciej - czy klikają…c myszką… na ikonkę struktur podstawowych, potem na ikonkę Hatchery i w końcu na miejsce, w którym chcemy nasz budynek postawić, czy też wciskają…c B-H, a potem klikają…c w miejsce przyszłego położenia Hatchery? Odpowiedzi powinniście udzielić sobie sami. Właściwie na interfejs składają… się następują…ce klawisze: litery, cyfry, klawisze Alt, Shift, Ctrl i Spacja, strzałki, F2-F4. Oprócz tego oba przyciski myszki. Mówię oczywiście o klawiszach potrzebnych w czasie gry, pomijam skróty do menu, do wyjścia z gry itd. Interfejs omawiał będę także od podstaw. No dobra, zaczniemy od Myszki.

Lewy przycisk myszy (LPM)
Lewy przycisk służy praktycznie tylko do wybierania jednostek. Razem z klawiszami typu Shift czy Ctrl można uzyskać inne efekty, ale o tym później. Po kliknięciu na jednostkę zostaje ona wybrana - widzisz jej statystyki i możesz jej wydać jakieś rozkazy, jeśli należy do ciebie. Po wybraniu struktury, którą… nasz peon ma zbudować, albo specjalnej umiejętności, którą… nasz spellcaster ma rzucić, lewym przyciskiem wybieramy miejsce, w którym struktura ma być zbudowana / zaklęcie rzucone. Za pomocą… LPM wybieramy miejsce dla wszelkich komend wybranych za pomocą… klawiszy, jak np. Attack, Gather. O ile w drugim przypadku jest to bez sensu (lepiej wybrać robotnika i klikną…ć PPM na złożu minerałów lub gazowni), to za pomocą… klawisza A wydajemy rozkaz Attack-Move. Opcja ta jest o wiele lepsza od zwykłego Move, dlatego że jednostki odpowiedzą… ogniem, jeśli zostaną… zaatakowane lub w ogóle spotkają… jakiś wrogi cel. Jeśli wydasz rozkaz Move (czyli klikniesz PPM na jakiś obszar), jednostka pójdzie tam i nie będzie zważać na ogień jednostek przeciwnika. Dlatego komenda Attack-Move jest częściej używana niż zwykłe Attack.

Prawy przycisk myszy (PPM)
Prawy przycisk pełni o wiele więcej funkcji niż jego brat. Może zacznę od końca - jeśli za pomocą… jakiegoś klawisza wybierzemy komendę (Attack, Gather), strukturę lub specjalną… umiejętność - to lewym wybieramy jej lokację, a prawym - anulujemy to wybranie. Oprócz tego, klikają…c prawym przyciskiem na poszczególne obiekty uzyskujemy szeroki wachlarz opcji. Żeby użyć jakiejkolwiek z nich trzeba mieć wybraną… jednostkę. Poniżej macie tabelkę, która przedstawia wszystkie, mam nadzieję, opcje. W kolumnie Dla kogo? podaję, jaka jednostka może spełnić dany rozkaz. W Obiekt wpisuję na co klikamy, a w Efekt - efekt danej funkcji. Zaczynamy.

Dla kogo? Obiekt Efekt
dowolna jednostka teren jednostka pójdzie we wskazane miejsce
dowolna jednostka jednostka przeciwnika jednostka zaatakuje wroga - jeśli nie może go zaatakować, to będzie za nim podą…żać
dowolna jednostka twoja jednostka, neutralna, lub partnera jednostka będzie podą…żać za celem
SCV, Drone, Probe złoża minerałów, gazownia robotnik zacznie zbierać surowiec
SCV twoja struktura lub jednostka mechaniczna naprawa struktury / jednostki
jednostka Protossów
(z niepełnymi Osłonami)
Shield Battery (z energiÄ…Â…) regeneracja tarcz
twoja jednostka naziemna twój transportowiec zabranie jednostki na pokład transportowca
twój transportowiec twoja jednostka naziemna zabranie jednostki na pokład transportowca


Klawisze H i P
Te dwa klawisze wydają… komendy Hold Position i Patrol. Obie są… ważne w grze. Hold Position rozkazuje jednostkom staną…ć w miejscu i atakować tylko tych wrogów, którzy wejdą… w zasięg strzału. Jest to bardzo przydatne, gdyż twoje jednostki nie polecą… za uciekają…cym wrogiem, jak w przypadku komendy Stop. Komenda ta jest bardzo przydatna w prowadzenia np. Guardianów albo Battlecruiserów. Jeśli nie chcesz, aby zatrzymane przed bazą… wroga wojska jakaś mała jednostka zwabiła w pułapkę (a robią… to nader często...) to zawsze dawaj swoim wojskom Hold Position. Kolejna przydatna komenda to Patrol - po jej wybraniu, i wybraniu lokacji, jednostka będzie poruszać się od swojej aktualnej pozycji do wybranej lokacji, atakują…c wroga, jeśli ten wejdzie w zasięg jej wzroku. Można tego używać np. do obrony brzegów bazy (2 Scourge, które mają… za zadanie zniszczyć wrogi transportowiec i udaremnić drop - to jedna z jednostek, która jest naprawdę skuteczne z komendą… Patrol).

Shift, Ctrl, Alt - grupowanie jednostek
Jeśli mamy wybraną… grupę jednostek (jak ją… wybrać - pisałem przy opisie LPM), to możemy wykopać jedną… z nich, klikają…c na jej ikonkę LPM i trzymają…c Shift (lub na nią… samą…). Jeśli zamiast Shift przytrzymamy Ctrl, to wtedy wybierzemy jeden typ jednostek (jeśli mamy w grupie jednostki tego samego typu, to ta komenda nie będzie miała żadnego znaczenia). Jeśli chcemy dołą…czyć jednostkę do grupy, to klikamy na nią… LPM z przytrzymanym Shift. A co zrobić, jeśli chcemy zaznaczyć grupę? Proste (i bardzo przydatne). Mają…c zaznaczoną… grupę, wciskamy Ctrl i #, gdzie # to jedna z liczb od 0 do 9. Aby wybrać zaznaczoną… grupę, wystarczy tylko wcisną…ć odpowiedni klawisz (liczbę), aby scentrować widok na grupie - wciskamy klawisz dwa razy. Zaznaczać można także struktury - mają…c zaznaczone fabryki (np. Hatchery) lub inne przydatne budynki (np. Comsat Station) wykorzystasz je bardzo szybko, będziesz mógł np. produkować wojsko nawet podczas przeprowadzania działań ofensywnych. Zaznaczanie fabryk jest najbardziej przydatne u Zergów, gdyż w dwóch pozostałych rasach można produkowane jednostki ustawić w kolejce (do maksymalnie pięciu). Jeśli wybierzemy jaką…ś grupę jednostek, a potem wybierzemy jedną… z nich trzymają…c Alt, to wybierzemy całą… grupę. Nie dotyczy zapamiętanych grup.

Shift, Spacja, Alt, C, strzałki, Home, End, Page Up, Page Down - centrowanie widoków
Jeśli usłyszymy komunikat o ataku naszych jednostek / struktur lub o wyprodukowaniu jednostki / zbudowaniu struktury, wtedy możemy szybko zlokalizować źródło sygnału, centrują…c na nim widok poprzez wciśnięcie Spacji. Wraz z danym sygnałem pojawi się zielony lub czerwony prostoką…t na minimapie, informują…cy o miejscu obiektu, który komunikat wysłał. Jest to niezwykle pomocne, kiedy np. atakują… ci bazę, a ty nie wiesz którą… i nie wiesz w od której strony - wciśnięcie Spacji pozwoli ci na szybkie zlokalizowanie zagrożenia. Kolejną… funkcją… zwią…zaną… z widokami jest ich zapamiętywanie - można zapamiętać maksymalnie trzy widoki. Po prostu ustawiamy widok i wciskamy Shift oraz F2, F3 lub F4. Aby scentrować ekran w zapamiętanym miejscu, wciskamy tylko F2, F3, lub F4. Jeśli mamy wybraną… jednostkę i chcemy wiedzieć, gdzie ona się znajduje, klikamy na jej portret LPM, lub wciskamy klawisz C razem z Ctrl lub Alt. Używają…c strzałek możesz przesuwać widok w stronę tą…, w którą… strzałka jest skierowana. Aby kierować widokiem na ukos, będziesz używał klawiszy: Home (góra - lewo), End (dół - lewo), Page Up (góra - prawo), Page Down (dół - prawo).

Shift - kolejkowanie rozkazów
Ustawianie rozkazów w kolejki jest rzeczą… bardzo przydatną… w wielu aspektach gry. Zamiast wydawać rozkazy w różnych odstępach czasu, wydajemy jeden, ale bardziej złożony. Przydaje się to w szczególności dlatego, że człowiek jest tylko człowiekiem i często zdarza mu się zapomnieć np. o SCV, który zbudował strukturę i czeka bezczynnie na dalsze rozkazy, zamiast zbierać w tym czasie surowce. Aby ustawić rozkazy w kolejce, przytrzymujemy Shift i je po prostu wydajemy (używają…c myszki i / lub klawiszy). Jednostka może zapamiętać maksymalnie 10 rozkazów. Być może nadal nie bardzo rozumiesz, pozwól więc, że posłużę się przykładem. Masz wybranego SCV'a, naciskasz i przytrzymujesz Shift, potem klikasz PPM gdzieś na teren, potem wybierasz budowlę i ją… stawiasz, potem klikasz PPM na popsutym Battlecruiserze i wreszcie klikasz (też PPM :) na minerałach. SCV pójdzie teraz w miejsce, w którym pierwszy raz klikną…łeś. Gdy tam dojedzie, wróci się i zbuduje strukturę we wskazanym miejscu. Po zbudowaniu struktury pojedzie do krą…żownika i go naprawi, a gdy ten będzie miał pełną… energię, SCV zacznie zbierać minerały. Zamiast czterech różnych rozkazów, wydajesz jeden i bardzo zaoszczędzasz czas. Można tego używać w wielu sytuacjach - np. używają…c jednostki zwiadowczej (i nie tylko oczywiście) wyznaczać tzw. waypointy, czyli punkty, po których zwiadowca ten ma się poruszać. W ten sposób szybko zwiedzisz wszystkie respawny i dowiesz się, gdzie przeciwnik się znajduje. Mają…c grupkę SCV'ów, które mają… być użyte do naprawy floty Batków, zamiast klikać PPM na jednym, czekać aż się na naprawi, potem na drugim itp. można przytrzymać Shift i poklikać po kolei na 10 z nich (12 nie, bo 10 to maksymalna liczba rozkazów, zresztą…, była o tym mowa przed chwilą…). SCV 'y będą… naprawiać tego, na którym klikną…łeś pierwszy raz, po naprawie pojadą… do drugiego i tak do końca. Jeśli jakiś z krą…żowników ma pełną… energię, to SCV'y ominą… go i pojadą… do następnego. Tak samo z jednostkami, które zajmują… dużo miejsca w transportowcach (Dragoon, Reaver, Siege Tank, Lurker) lub z jakimikolwiek naziemnymi - klikają…c PPM z wciśniętym Shiftem na transportowce po kolei sprawisz, że jeśli jeden się zapełni, wojsko wejdzie do następnego. Możesz też (przydatne tylko u Terran i Protossów) rozkazać robotnikowi zbudować strukturę, a potem od razu zbierać minerały. Tym sposobem będziesz miał pewność, że nie zapomnisz o danym robotniku.

Tab, Shift - minimapa
Minimapa to ta mała mapka znajdują…ca się w lewym dolnym rogu ekranu. Jest niezwykle pomocna, gdyż dzięki niej będziesz mógł szybko zobaczyć, czy wróg znajduje się w twoim polu widzenia oraz oszacować, jak bardzo jest ono wielkie i które tereny są… jeszcze nie odkryte. Wciskają…c Tab możesz ukryć lub pokazać teren na mini-mapie - osobiście uważam, że lepiej się gra z terenem aktywnym. Możesz także, wciskają…c Shift + Tab zmienić kolory jednostek na mini-mapie - normalnie są… one takie, jak kolory wojsk danego gracza. Po zmianie twoje oddziały będą… miały kolor zielony, sojusznicze / neutralne - żółty, a wrogie - czerwony.

Skróty klawiszowe
Wszystkie komendy, które mają… swe ikonki na panelu w prawym dolnym rogu ekranu podczas gry, można uruchomić na dwa sposoby - klikają…c na nie LPM lub wciskają…c odpowiedni klawisz (KAŻDA komenda ma swój klawisz). Drugi sposób jest o wiele szybszy. Po przykład spójrzcie na począ…tek tego tekstu. Teraz wypiszę tu wszystkie skróty klawiszowe używane przez wszystkie rasy (w kolejności takiej: Terran, Zerg, Protoss).

Terran

Produkcja Jednostek

S - SCV (Command Center)

M - Marine (Barracks)
F - Firebat (Barracks)
C - Medic (Barracks)
G - Ghost (Barracks)
V - Vulture (Factory)
T - Siege Tank (Factory)
G - Goliath (Factory)
W - Wraith (Starport)
D - Dropship (Starport)
V - Science Vessel (Starport)
B - Battlecruiser (Starport)
Y - Valkyrie (Starport)

Produkcja Budynków (tylko dla SCV)

B - Basic Structure (struktury podstawowe)
V - Advanced Structure (struktury zaawansowane)

Struktury podstawowe
C - Command Center
S - Supply Depot
R - Refinery
B - Barracks
E - Engineering Bay
T - Missile Turret
A - Academy
U - Bunker

Struktury zaawansowane
F - Factory
S - Starport
I - Science Facility
A - Armory

Dobudówki
C - Comsat Station (Command Center)
N - Nuclear Silo (Command Center)
C - Machine Shop (Factory)
C - Covert Ops (Science Facility)
P - Physics Labs (Science Facility)

Specjalne umiejętności

R - Repair (SCV)
L - Lift-Off (Command Center, Barracks, Engineering Bay, Factory, Starport, Science Facility)
S - Scanner Sweep (ComSat Station)
T - StimPack™ (Marines & Firebats)
A - Heal (Medics)
R - Restoration (Medics)
F - Optic Flare (Medics)
Y - Yamato (Battlecruisers)
L - Lockdown (Ghosts)
C - Cloak / Decloak (Ghosts & Wraiths)
D - Defensive Matrix (Science Vessels)
I - Irradiate (Science Vessels)
E - EMP Shockwave (Science Vessels)
L - Load (Bunkers & Dropships)
U - Unload (Bunkers & Dropships)
O - Siege/Tank Mode (Tanks)
I - Use Spider Mines (Vultures)
N - Nuclear Strike (Ghosts)
N - Arm Nuclear Silo

Hot-key'e struktur (upgrady i specjalne umiejętności)

Engineering Bay
W - Infantry Weapons
A - Infantry Armor

Academy
U - U-238 Shells
T - Stim Pack Tech
R - Restoration
F - Optic Flare
D - Caduceus Reactor

Armory
W - Vehicle Weapons
P - Vehicle Plating
S - Ship Weapons
H - Ship Plating

Control Tower (Starport)
C - Cloaking Field
A - Apollo Reactor

Machine Shop (Factory)
I - Ion Thrusters
M - Spider Mines
S - Siege Tech
C - Charon Boosters

Science Facility
E - EMP Shockwave
I - Irradiate
T - Titan Reactor

Covert Ops (Science Facility)
L - Lockdown
O - Ocular Implants
M - Moebius Reactor
C - Personal Cloaking

Physics Lab (Science Facility)
Y - Yamato Gun
C - Colossus Reactor

Zerg

Mutacja Jednostek
S - Select Larva (Hatchery)

Larva
D - Morph to Drone
Z - Morph to Zergling
O - Morph to Overlord
H - Morph to Hydralisk
M - Morph to Mutalisk
S - Morph to Scourge
Q - Morph to Queen
U - Morph to Ultralisk
F - Morph to Defiler

Hydralisk
L - Lurker Aspect

Mutalisk
G - Guardian Aspect
D - Devourer Aspect

Mutacja Struktur (tylko dla Drone, Hatchery, Creep Colony, Spire, Lair)

B - Basic Mutation (struktury podstawowe)
V - Advanced Mutation (struktury zaawansowane)

Struktury podstawowe
H - Hatchery
C - Creep Colony
E - Extractor
S - Spawning Pool
V - Evolution Chamber
D - Hydralisk Den

Struktury zaawansowane
S - Spire
Q - Queen's Nest
N - Nydus Canal
U - Ultralisk Cavern
D - Defiler Mound

Struktury mutowane z innych
L - Lair (z Hatchery)
H - Hive (z Lair)
U - Sunken Colony (z Creep Colony)
S - Spore Colony (z Creep Colony)
G - Greater Spire (ze Spire)

Specjalne umiejętności

U - Burrow (Zerlings, Drones, Hydralisks, Lurkers, Defilers, Infested Terrans)
R - Parasite (Queens)
B - Spawn Broodlings (Queens)
E - Ensnare (Queens)
W - Dark Swarm (Defilers)
G - Plague (Defilers)
C - Consume (Defilers)
L - Load (Overlords)
U - Unload (Overlords)
N - Place Nydus Canal Exit

Hot-key'e struktur

Hatchery / Lair / Hive
B - Burrow

Lair / Hive
V - Ventral Sacs
A - Antennae
P - Pneumatized Carapace

Spawning Pool
M - Metabolic Boost
A - Adrenal Glands

Evolution Chamber
M - Melee Attacks
A - Missile Attacks
C - Carapace

Hydralisk Den
M - Muscular Augments
G - Grooved Spines
L - Lurker Aspect

Spire / Greater Spire
A - Flyer Attacks
C - Flyer Carapace

Queen's Nest
B - Spawn Broodlings
E - Ensnare
G - Gamete Meiosis

Ultralisk Cavern
A - Anabolic Synthesis
C - Chitinous Plating

Defiler Mound
G - Plague
C - Consume
M - Metasynaptic Node

Protoss

Produkcja Jednostek

P - Probe (Nexus)
Z - Zealot (Gateway)
D - Dragoon (Gateway)
T - High Templar (Gateway)
K - Dark Templar (Gateway)
S - Shuttle (Robotics Facility)
V - Reaver (Robotics Facility)
O - Observer (Robotics Facility)
S - Scout (Stargate)
C - Carrier (Stargate)
A - Arbiter (Stargate)
O - Corsair (Stargate)

R - Archon Warp (2 lub więcej High Templarów)
R - Dark Archon Melt (2 lub więcej Dark Templarów)

R - Build Scarab (Reaver)
I - Build Interceptor (Carrier)

Produkcja Budynków (tylko dla Probe)

B - Basic Structure (struktury podstawowe)
V - Advanced Structure (struktury zaawansowane)

Struktury podstawowe
N - Nexus
P - Pylon
A - Assimilator
G - Gateway
F - Forge
C - Photon Cannon
Y - Cybernetic Core
B - Shield Battery

Struktury zaawansowane
R - Robotics Facility
S - Stargate
C - Citadel of Adun
B - Robotics Support Bay
F - Fleet Beacon
T - Templar Archives
O - Observatory
A - Arbiter Tribunal

Specjalne umiejętności

R - Recharge Shields (Shield Battery)
T - Psionic Storm (High Templars)
L - Hallucination (High Templars)
F - Feedback (Dark Archons)
C - Mind Control (Dark Archons)
E - Maelstrom (Dark Archons)
D - Disprution Web (Corsairs)
R - Recall (Arbiters)
T - Statis Field (Arbiters)

Hot-key'e struktur (upgrady i specjalne umiejętności)

Forge
W - Ground Weapons
A - Ground Armor
S - Shields

Cybernetic Core
W - Air Weapons
A - Air Armor
S - Singularity Charge

Citadel of Adun
L - Leg Enhancements

Robotics Support Bay
S - Scarab Damage
C - Reaver Capacity
G - Gravitic Drive

Fleet Beacon
A - Apial Sensors
G - Gravitic Thrusters
C - Carrier Capacity
D - Disprution Web
J - Argus Jewel

Templar Archives
P - Psionic Storm
H - Hallucination
K - Khaydarin Core
M - Mind Control
E - Maelstrom
T - Argus Talisman

Observatory
G - Gravitic Booster
S - Sensor Array

Arbiter Tribunal
R - Recall
S - Statis Field
K - Khaydarin Core

Skróty te dzielę na bardziej i mniej przydatne. Tych, które są… bardziej przydatne, należy się bezwzględnie nauczyć. Tych, które są… mniej przydatne, uczyć się można, ale nie jest to wymagane. Do pierwszej grupy należą…: budowa jednostek, struktur oraz używanie specjalnych umiejętności. Do mniej przydatnych: hot-key'e struktur służą…ce do odkrywania specjalnych umiejętności lub upgrade'owania.

To wszystkie skróty klawiszowe. Tych podstawowych (Move, Attack, Gather) nie podaję, gdyż albo zrobiłem to wcześniej, albo nie uważam je za przydatne (np. Gather czy Move). Na koniec podam może małą… radę - jak się tych klawiszów uczyć? Otóż nie na pamięć - to bez sensu - NIC ci to nie da (albo da, ale baaardzo mało), jeśli będziesz wiedział że zbudowanie Probe'a wymaga wciśnięcia klawisza P. Musisz wiedzieć, gdzie ten klawisz się znajduje, wyćwiczyć ruch ręki, która wciśnie właśnie ten klawisz - w ferworze walki nie będziesz się nawet nad tym zastanawiał. Wciskanie klawiszy musi być twoim nawykiem. Najlepiej graj albo ćwicz na klawiaturze. To najlepszy sposób.

Ziuziek


Poprzednia strona Na górę Następna strona