Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Scourge
Zobacz opis
Poradniki - Lagi

Podczas internetowej gry w SC generalnie wyst臋puj膮聟 2 rodzaje zjawiska nazywanego powszechnie lagiem.

Pierwszy z nich wywo艂uj膮聟 ludzie z powolnym zapchanym po艂膮聟czeniem internetowym (np. tandetna sie膰 osiedlowa). Taka osoba "laguje" wszystkie inne osoby w grze, czego wynikiem jest np. przycinanie gry co jaki艣 czas (albo w og贸le non stop przy skrajnych przypadkach).

Jak sprawdzi膰, czy mam takiego laga?
Otwieramy okienko "Uruchom" z menu Start, wpisujemy:
ping -l 400 -t www.onet.pl
Parametry s膮聟 bardzo wa偶ne, 400 to rozmiar pakietu, szczerzej opisa艂 to PWL w zacytowanych w dalszych postach jego wypowiedziach.
Teraz patrzymy na wyniki, najbardziej interesuje nas informacja "czas=XXms", dobrym wynikiem jest max 100-200 ms - je艣li twoje 艂膮聟cze takiego nie przekracza mo偶esz by膰 spokojny o ten typ laga. Je艣li wska藕nik ten skacze, np. 4x masz 50ms a tu nagle 2x po 800ms to NIE jest to dobry wynik, w tym momencie twoja gra w SC by si臋 "zacie艂a" na moment.

UWAGA: Pingowa膰 mo偶na inne serwery, niekoniecznie onet, po prostu ja zwykle pinguje onet bo stoi blisko mojego miasta i moge liczy膰 na ma艂e op贸藕nienia, r贸wnie dobrze mo偶na pingowa膰 wp czy inne portale, a ju偶 w szczeg贸lno艣ci je艣li masz wysokie wyniki, wtedy warto si臋 upewni膰 i spingowa膰 tak偶e inne miejsca w internecie.

Po do艂膮聟czeniu do gry lag ten jest badany non stop a wyniki s膮聟 pokazywane na prawo od rasy danego gracza. Z tego co wiem wynik zielony oznacza 0-250ms, 偶贸艂ty 250-500ms, a czerwony 500ms i wi臋cej.

UWAGA: Tu偶 po do艂膮聟czeniu do gry lag mo偶e "skoczy膰" u gracza, podobnie jak podczas 艣ci膮聟gania mapy. Nie nale偶y wi臋c od razu kogo艣 wyrzuca膰 bo z艂apa艂 w艂asnie czerwone kreski.

Jest jeszcze szczeg贸lny przypadek, gdy kto艣 ma STRASZNIE powolne po艂膮聟czenie z internetem (na poziomie 1/3 modemowego = 1/8 neo128), 艂atwo to zauwa偶y膰 baaaardzo powolnym 艣ci膮聟ganiem mapy.

Wymagania transferu do poszczeg贸lnych typ贸w gier:
gry 1v1: oko艂o 0,4 kB/s = 3,2 kbit/s
gry 2v2: oko艂o 1,2 kB/s = 9,6 kbit/s
gry 3v3: oko艂o 2,0 kB/s = 12,8 kbit/s
gry 4v4: oko艂o 2,8 kB/s = 22,4 kbit/s
Warto艣ci szacunkowe ^^. Warto je pomno偶y膰 x2 dla zachowania dobrego marginesu.

UWAGA: komenda /ping nie jest dobrym sposobem na sprawdzanie lag贸w, gdy偶 sprawdza lagi w stosunku do serwera NTC a nie graczy w grze. Tak wi臋c to 偶e kto艣 ma 2000ms mo偶e si臋 ca艂kowicie nie zgadza膰 z rzeczywisto艣ci膮聟!

Drugi typ laga wywo艂ywany jest przez brak forwardowania port贸w u偶ywanych do gry w SC. Taki brak forwardowania wywo艂uj膮聟 najcz臋艣ciej firewalle na bramkach (serwerach) sieciowych (95% przypadk贸w).

Lag tego typu powoduje 2 widoczne od razu efekty. Po pierwsze, po odliczeniu od 5 do 0 gra si臋 nie w艂膮聟cza... dopiero po kr贸tkiej lub d艂ugiej chwili. Drugim jest niesamowite przycinanie, gra si臋 wlecze niemi艂osiernie.

Jednak sprawa z brakiem forwardowania jest nieco bardziej skomplikowana. Ot贸偶 w grze MO呕E by膰 JEDEN gracz bez forwardowania, wtedy laga NIE MA!

Po czym pozna膰 "firewallowca" w grze? Generalnie si臋 nie da, pingi b臋dzie mia艂 w normie, wszyscy "normalni" gracze b臋d膮聟 widzie膰 co pisze, jedynie druga osoba z firewallem nie b臋dzie widzia艂a co pisze pierwsza i vice versa. O tym czy gra b臋dzie dobrze chodzi膰 mo偶na si臋 przekona膰 zmieniaj膮聟c swoj膮聟 ras臋, liczy si臋 odst臋p mi臋dzy wybraniem rasy a ponown膮聟 mo偶liwo艣ci膮聟 jej zmiany (jak wiadomo pole staje si臋 szare na pewien czas i w艂a艣nie o ten czas si臋 rozchodzi) - je艣li czekasz ponad 1 sekund臋, nie ma raczej szans na p艂ynn膮聟 gr臋, warto to powt贸rzy膰 ze 2 razy by si臋 upewni膰.

Jak pozna膰, czy ty masz firewalla? Mo偶e 艣mieszne pytanie ale wiem z do艣wiadczenia, 偶e po艂owa ludzi kt贸rzy go maj膮聟 NIE JEST TEGO 艢WIADOMA! Tak wi臋c typowy u偶ytkownik po艂膮聟czenia internetowego z firewallem NIE MO呕E zak艂ada膰 gier (dot. gier typu peer to peer czyli np. Starcrafta, Civ3conquests itd.), wysy艂a膰 plik贸w przez gg do niekt贸rych b膮聟d藕 wszystkich ludzi, ponadto zwykle posiada "lowID" w eMulu b膮聟d藕 ikonk臋 z "murkiem" w DC++.

Gdzie jest ten firewall? To zale偶y. Je艣li korzystasz z netu poprzez sie膰 lokaln膮聟 LAN (np. macie DSL na ca艂y blok albo mo偶e jak膮聟艣 "radi贸wk臋", generalnie je艣li net dostajesz przez wtyczke RJ-45 czyli tak膮聟 podobn膮聟 do telefonicznej tyle 偶e wi臋ksz膮聟, pod艂膮聟czan膮聟 do karty sieciowej z ty艂u twojego kompa), to firewall znajduje si臋 na serwerze g艂贸wnym, zarz膮聟dzanym przez administratora twojej sieci (zwykle ten kt贸remu p艂acisz ^^).

No dobrze mam firewalla na serwerze ale jak zrobi膰 to ca艂e forwardowanie? Ano musisz przekona膰 admina do zrobienia tego co teraz napisz臋. Starcraft korzysta z port贸w od 6112 do 6119, zar贸wno TCP jak i UDP, dodatkowo te porty musz膮聟 by膰 OBUSTRONNIE otwarte (standardowo port jest otwarty jedynie od wewn膮聟trz sieci). Mo偶esz powiedzie膰 adminowi tak:"chcia艂bym, by pan przeforwardowa艂 porty od 6112 do 6119, protoko艂y TCP oraz UDP, na m贸j IP wewn臋trzny, oraz obustronnie je otworzy艂, czyli zezwoli艂 na ustanawianie po艂膮聟czenia z moim komputerem poprzez te porty przez klient贸w spoza naszej sieci lokalnej, gdy偶 w inny spos贸b nie mog臋 w pe艂ni korzysta膰 z rozrywki jak膮聟 oferuje mi gra Starcraft". Je艣li admin powie, 偶e nie wie o co ci chodzi, to 艣ciemnia albo jest totalna noga, raczej to pierwsze wi臋c warto ponaciska膰 troche, mo偶e czym艣 przekupi膰 ^^, ostatecznie zap艂aci膰 kilkadziesi膮聟t z艂otych...

LISTA PROVIDER膫聯W:
TPSA: 艂膮聟cza Neostrada i DSL, Polpak, modem ==> wszystkie bez firewall贸w (w przypadku DSL - TPSA w艂膮聟cza firewall tylko na 偶yczenie klienta)
Chello, Netia itd.: Tak jak u TPSA
Kabl贸wki: Tu bywa r贸偶nie...
Sieci lokalne kablowe i radiowe: W wi臋kszo艣ci przypadk贸w firewall obecny
Internet z gniazdka elektrycznego: Nie mam zielonego poj臋cia

UWAGA: W przypadku TPSA, Chello itd. oczywi艣cie chodzi o BEZPO艢REDNIE korzystanie z w/w providera, nie za艣 poprzez sie膰 lokaln膮聟.

No tak, a je艣li ja nie mam 偶adnej sieci tylko np. neostrad臋 a mimo to net zachowuje si臋 tak jakby mia艂 firewalla? Odpowied藕 jest prosta - zapewne masz firewalla i nawet o tym nie wiesz ^^. Windows XP posiada wbudowany firewall, je艣li nie znasz si臋 na forwardowaniu opisanym wy偶ej, lepiej go po prostu wy艂膮聟cz. Wchodzimy do po艂膮聟cze艅 sieciowych, bierzemy w艂a艣ciwo艣ci po艂膮聟czenia internetowego, na jednej z zak艂adek (nie pami臋tam dok艂adnie kt贸rej) jest taki tekst "chro艅 m贸j komputer za pomoc膮聟 zapory blablabla" wystarczy odznaczy膰 pole obok tekstu i potwierdzi膰. Powinno ju偶 dzia艂a膰, jak nie proponuje restart kompa ^^.

Nie zalecam wy艂膮聟cza膰 firewalla, traktuj to jako ostateczno艣膰. Lepiej pogrzeb w necie na temat jak forwardowa膰 XPkowski firewall, ja nie wiem nigdy nie u偶ywa艂em i nie chce mi si臋 pisa膰 kolejnych wypracowa艅.

No a je艣li to pole by艂o ju偶 odznaczone? No co偶... albo tw贸j provider ma swojego firewalla (w ko艅cu to mo偶liwe) albo te偶 ty lub kto艣 z twojej rodziny/znajomych zainstalowa艂 ci na kompie jaki艣 programowy firewall. Przeszukaj teren woko艂o (tray, start, programy w start, lista programow w oknie dodaj/usu艅 programy itd.) i generalnie szukaj czego艣 w stylu "bla bla firewall" np. "Norton Personal Firewall", potem no c贸偶 proponuje poszpera膰 w internecie jak ustawia膰 forwardowanie, albo po prostu odinstalowa膰 (ostateczno艣膰).

Jest jeszcze opcja, 偶e masz wirusa kt贸ry dzia艂a jak firewall (w jakim艣 tam zwykle nie艂adnym celu), no c贸偶 proponuje zrobi膰 skan antywirusowy... albo format... albo podpi膮聟膰 inny komp? To ju偶 nale偶y do Ciebie i twojego IQ.

I jeszcze na zako艅czenie - po wykonaniu forwardowania/wy艂膮聟czeniu firewalla prawdopodobnie b臋dziesz m贸g艂 zak艂ada膰 gry, ale nie jest to pewne! Pami臋taj tak偶e, je艣li okaza艂o si臋, 偶e jeste艣 za firewallem, nie utrudniaj 偶ycia innym i je艣li jest w grze opisany wy偶ej lag, po prostu wyjd藕 i za艂atw sobie wreszcie to forwardowanie!

Problem z niemo偶no艣ci膮聟 zagrania z kim艣 w BARDZO rzadkich przypadkach NIE jest spowodowany Firewallem, mo偶e to by膰 np. b艂膮聟d architektury sieciowej lub telefonicznej, b膮聟d藕 te偶 awaria jakiego艣 elementu w szkielecie sieci internetowej (np. routera, centrali, terminala etc.). Mo偶e to czasami spowodowa膰, 偶e niekt贸rzy nie b臋d膮聟 mogli do艂膮聟czy膰 do twojej gry, sytuacja ta powinna ust膮聟pi膰 po paru godzinach opcjonalnie dniach...
Jednak powy偶sza sytuacja zwykle powoduje ca艂kowit膮聟 niemo偶no艣膰 zagrania z danym graczem = niemo偶no艣膰 do艂膮聟czenia do gry tote偶 nie wywo艂uje niszcz膮聟cego gry problemu z lagiem.

Autor: HungChi


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona