Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss High Templar
Zobacz opis
Droga do StarCrafta 2 - Mapmaking

SC Wire Logo Autor: player_72985
殴r贸d艂o oryginalne: StarCraft Wire
Zamieszczone za zgod膮聟 SCWire
T艂umaczenie: Pojotr

Wprowadzenie do Mapmakingu

Warcraft: Orcs and Humans
Pozbawiony edytora Warcraft:
Orcs and Humans

Wr贸膰my do 1995, gdy Blizzard Entertainment wyposa偶y艂 swoj膮 drug膮 gr臋 RTS w edytor dla ludzi kt贸rzy chcieliby stworzy膰 sw贸j w艂asny plac zabaw. To by艂o co艣 co fani chcieli zrobi膰 wcze艣niej z WarCraft: Orcs and Humans, ale nie mogli. Edytor do WarCrafta II dawa艂 u偶ytkownikom mo偶liwo艣膰 tworzenia ich w艂asnych map do gry, z w艂asnor臋cznie przygotowanym terenem, rozmieszczeniem jednostek i budynk贸w, edytowaniem parametr贸w jednostek i budynk贸w, przerabianiem zakl臋膰, itp.

Dla tych kt贸rzy poznali produkcje Blizzarda niedawno, np. przy okazji WarCrafta III i StarCrafta, lub po prostu nie wiedz膮 dok艂adnie czym jest "World Editor"; to pot臋偶ne narz臋dzie, kt贸re Blizzard stworzy艂 by umo偶liwi膰 graczom wykorzystanie tych samych (no, prawie) narz臋dzi co Blizzard podczas tworzenia poziom贸w/map. "World Editor" ewoluowa艂 przez lata, i to co zaczyna艂o jako proste narz臋dzie do tworzenia map, przekszta艂ci艂o si臋 w jedno z najwi臋kszych 藕r贸de艂 kilku popularnych map, kt贸re widzimy obecnie w spo艂eczno艣ciach StarCrafta i WarCrafta.

World Editor

World Editor umo偶liwia u偶ytkownikom edycj臋 ju偶 istniej膮cych map i rozmieszczanie jednostek (mi臋dzy innymi Marines/Ork贸w/Zerg贸w/Nieumar艂ych, zale偶nie od gry) gdziekolwiek na powierzchni, lub stworzenie twojej w艂asnej, zupe艂nie nowej mapy. U偶ytkownik uzyskuje tak偶e mo偶liwo艣膰 edytowania powierzchni mapy, cho膰by zamieniaj膮c traw臋 w 艣nieg, bagno w pustyni臋, r贸wniny w rzeki, a nawet dodawanie klif贸w, wysp na jeziorach, czy g贸r do otoczenia.

Wraz z pojawieniem si臋 edytor贸w do StarCrafta i potem WarCrafta III, u偶ytkownicy dostali mo偶liwo艣膰 by nawet bardziej spersonalizowa膰 swoje mapy dodaj膮c "triggery", kt贸re pozwala艂y im na samodzielne okre艣lanie warunk贸w zwyci臋stwa i przegranej, zamiast z g贸ry okre艣lonej zasady, 偶e przegrywasz gdy wszystkie twoje budynki zostan膮 zniszczone. Te triggery pozwalaj膮 u偶ytkownikom na tworzenie niewielkich wstawek RPG-podobnych mini-gier (niekt贸re nawet powa偶nie zaprojektowane), popularnych Tower Defence i wielu innych.

Dzisiejsza Generacja Mapmakingu

Teraz, 14 lat p贸藕niej, istnieje wielka spo艂eczno艣膰 mapmaker贸w sk艂adaj膮ca si臋 z tysi臋cy ludzi kochaj膮cych tworzenie map, lub graj膮cych w mapy stworzone przez innych. World Editor pom贸g艂 wielu tw贸rcom stworzy膰 w艂asne, unikatowe mapy takie jak DoTA (Defence of the Ancients), TD (Tower Defence), Kodo Tag, Who?s The Alien, Changeling i wiele, wiele innych.

Wraz ze zbli偶aj膮cym si臋 wydaniem StarCrafta 2 przygotowujemy si臋 poraz kolejny na wypuszczenie zupe艂nie nowego World Editora dla wsp贸lnoty mapmaker贸w, umo偶liwiaj膮cego nam tworzenie wielu nowych map z nowymi, dziwnymi pomys艂ami, rozwi膮zaniami i wszystkimi ulubionymi mapami z przesz艂o艣ci.

Ten artyku艂 stanowi przegl膮d wcze艣niejszych gier Blizzarda wyposa偶onych w World Editor, ale tak偶e da wam troch臋 wiedzy na temat bie偶膮cych program贸w. Rozpoczniemy od najwcze艣niejszej gry Blizzarda wykorzystuj膮cej Edytor Map: Warcraft II: Tides of Darkness...


Warcraft: Orcs and Humans
WarCraft II WarEdit

WarCraft II: Tides of Darkness zosta艂 wydany w grudniu 1995, wyposa偶ony w Edytor Map do艂膮czony do gry. Dzi臋ki temu edytorowi wielu zwyk艂ych fan贸w zmieni艂o si臋 w mapmaker贸w, niekt贸rzy w dobrych, inni w z艂ych. Stanowi艂o to inspiracje dla zewn臋trznych zestaw贸w narz臋dzi do WarCrafta szczeg贸lnie dla edytora map War2xEd, kt贸ry wykorzystywa艂 standard *.pud format plik贸w map WarCrafta II i wprowadzi艂 kilka rzeczy, kt贸rych edytor map do艂膮czony do gry nie potrafi艂, takich jak edytowanie atrybut贸w jednostek. Podstawa dla bogactwa wsp贸lnoty tw贸rc贸w zosta艂a umy艣lnie, lub nie postawiona.

Cechy edytora WarCrafta 2/War2xEd:

  • Mo偶liwo艣膰 edytowania terenu mapy (ziemia, woda, las).
  • Umo偶liwienie u偶ytkownikom umieszczania jednostek gdzie tylko chc膮.
  • Mo偶liwo艣膰 konfigurowania parametr贸w jednostek (偶ycia, many itp.).
  • Edytor przedstawia tak偶e bardzo ograniczone funkcje AI (Artificial Intelligence).
  • Wszystkie te opcje sta艂y si臋 ca艂kiem popularne tak w mapach typu melee jak i scenariuszach tworzonych przez fan贸w, dla fan贸w.

Po zobaczeniu programu Blizzard zacz膮艂 wykorzystywa膰 War2xEd osobi艣cie i dostrzeg艂, 偶e fani dos艂ownie krzyczeli o bardziej funkcjonalne i jeszcze bardziej zaawansowane rozwi膮zania. Wkr贸tce do艂膮czy艂 nowy edytor do ich najnowszej gry: StarCrafta. Wydany 31-ego Marca 1998 by艂 pierwszym RTS-em Blizzarda osadzonym w kosmosie. Fani gier z serii WarCraft, jak i innych RTS-贸w dali si臋 wci膮gn膮膰 w t膮 gr臋, kt贸ra okaza艂a si臋 mia偶d偶膮cym hitem (jeszcze wi臋kszym dla Korei, i jej e-sportu).

StarCraft
StarCraft StarEdit

Gry w StarCrafcie mia艂y now膮 klasyfikacj臋 typ贸w rozgrywki, gdzie gra mog艂a polega膰 nie tylko na zniszczeniu przeciwnika. W tym tzw. UMS, gdzie prosty system programowania przy pomocy trigger贸w dysponowa艂 niemal nieograniczonymi mo偶liwo艣ciami powsta艂y niezliczone rodzaje map w艂膮czaj膮c w to cinematic, lings, Madness, Evolving Madness, wszelkiego rodzaju mapy RPG, a tak偶e turret defence i wiele innych. Ka偶dy z tych gatunk贸w ma wiele r贸偶nych wersji i r贸偶nych tw贸rc贸w.

Mapa nie by艂a ju偶 ograniczona do surowc贸w, czy produkcji, ale mog艂a mie膰 kompletnie odmienne cele. Mapa RPG np. na艣ladowa艂a inne gry RPG, oddaj膮c pod komend臋 ka偶dego gracza tylko jedn膮 jednostk臋, wykorzystuj膮c "punkty do艣wiadczenia" za zabijanie wrogich potwor贸w i mo偶liwo艣膰 zwi臋kszenia si艂y tej jednostki, w przeciwie艅stwie do regularnych RTS-贸w oddaj膮cych do dyspozycji mn贸stwo jednostek.

Cechy edytora do StarCrafta:

  • Edytor zrewolucjonizowa艂 mapmaking poprzez wykorzystanie Trigger贸w.
  • Wiele przygotowanych przez fan贸w map UMS (przyk艂adowo "Cinematic", "RPG", "Ling", "Madness", "Evolving Madness").
  • Wykorzystanie bardziej zaawansowanego modyfikowania terenu z dodaniem klif贸w i "doodads".
  • Mo偶e edytowa膰 umiej臋tno艣ci jednostek wykorzystuj膮c specjalny mod.
  • Nie pozwala na tworzenie nowych jednostek.

WarCraft 3
WarCraft 3 WorldEditor

WarCraft 3: Reign of Chaos, wydany 5 lipca 2002 stanowi艂 kontynuacj臋 popularnego WarCraft II: Tides of Darkness. WarCraft III zawiera艂 unowocze艣nion膮 grafik臋 3D i w przeciwie艅stwie do WarCrafta II i StarCrafta poraz pierwszy pozwala艂 na tworzenie w艂asnych tr贸jwymiarowych modeli i sk贸rek, pozwalaj膮c na tworzenie dowolnych map w World Editorze.

To dzi臋ki tak du偶ej swobodzie tw贸rczej powsta艂a tak popularna obecnie DoTA (Defense of the Ancients), w kt贸r膮 wci膮偶 zagrywaj膮 si臋 miliony graczy na Battle.necie.

Cechy edytora WarCraft 3:

  • World Edytor ma mo偶liwo艣膰 edycji zakl臋膰 i umiej臋tno艣ci.
  • Mo偶liwo艣膰 pozwalaj膮ca u偶ytkownikom na tworzenie w艂asnych modeli jednostek z program贸w 3RD i importowanie do edytora.
  • Umo偶liwienie graczom tworzenia w艂asnych sk贸rek dla jednostek przy wykorzystaniu program贸w 3RD takich jak MS Paint, czy Photoshop dla stworzenia w艂asnego wygl膮du dla jednostek.
  • Edytor terenu wykorzystuj膮cy grafik臋 3D, z mo偶liwo艣ci膮 wstawienia w艂asnych sk贸rek przy pomocy program贸w 3RD.
  • Mo偶liwo艣膰 importowania plik贸w: Muzyki (wy艂膮cznie MP3 & WMA ) / Wczytywanie obrazk贸w (.JPG lub .BLP) / Ikon (.JPG).
  • Maksymalny rozmiar mapy: 256x256

Witajcie w 2009. StarCraft II: Wings of Liberty b臋dzie pierwsz膮 z trzech kampanii wypuszczonych pod wsp贸lnym szyldem StarCrafta II, skoncentrowan膮 na Terranach z rozszerzeniami dla Zerg贸w i Protoss贸w planowanymi na dwa kolejne lata. Fanom zostan膮 udost臋pnione du偶e ilo艣ci swobody tw贸rczej i nowe w艂a艣ciwo艣ci. Blizzard obiecuje te偶, 偶e jest to narz臋dzie, kt贸re sami wykorzystywali, oczekuj膮c tym samym od bardziej ambitnych fan贸w prawdziwych arcydzie艂. Wraz z ka偶dym rozszerzeniem pojawi膮 si臋 te偶 dodatkowe jednostki dla poszczeg贸lnych ras, kt贸re jeszcze bardziej wzbogac膮 edytor. Wierni fani tworzenia map w StarCrafcie i WarCrafcie III nie mog膮 si臋 doczeka膰 by dorwa膰 World Editor StarCrafta II w swoje r臋ce.

Potwierdzone cechy edytora StarCraft II:

  • B臋dzie w pe艂ni wspiera艂 kampanie multiplayer i powi膮zane ze sob膮 mapki. Pozwoli to graczom na przechodzenie razem ca艂ych kampanii.
  • Mo偶liwo艣膰 wymieszania i dodania w艂asnych region贸w w edytorze.
  • Dowolna jednostka i obiekt mo偶e teraz zosta膰 umieszczona gdziekolwiek, bez wzgl臋du na naturalne 艣rodowisko, z kt贸rego pochodzi.
  • Dost臋pne stan膮 si臋 efekty pogodowe, 艂膮cznie z w艂膮czaniem i wy艂膮czaniem ich przy pomocy trigger贸w.
  • Do wykorzystania b臋d膮 tak偶e efekty dnia i nocy.
  • Trzeci, w艂asny (customowy) surowiec zosta艂 dodany do StarCrafta II specjalnie dla mapmaker贸w.
  • Zaimplikowana do Edytora Map mo偶liwo艣膰 zdobywania do艣wiadczenia przez bohater贸w i jednostki.
  • Jednostki mog膮 nosi膰 ekwipunek tak jak w WarCrafcie III.
  • Maksymalny rozmiar mapy to wci膮偶 256x256.
  • Maksymalna liczba graczy to co najmniej 8, mo偶liwe 12, zale偶nie od wykonania.
  • Ulepszenia mog膮 by膰 usuwane przy pomocy trigger贸w, z wykorzystaniem negatywnych warto艣ci.
  • Pe艂ne wsparcie dla tworzenia w艂asnych ras, w艂膮czaj膮c w to mo偶liwo艣膰 wyboru ich podczas gry w zwyk艂e mapy typu melee (tak d艂ugo jak wczytywana jest modyfikacja zawieraj膮ca te zmiany).
  • Tworzenie twoich w艂asnych zdolno艣ci, 艂膮cznie z ich animacjami i efektami w plikach data (偶adne triggery nie s膮 potrzebne).
  • Efekt zaciemnienia mg艂膮 wojny w StarCrafcie II b臋dzie usuwalny.
  • Mo偶liwo艣膰 wykorzystywania wstawek 3D przy pomocy mechanizm贸w z kampanii single player do tworzenia film贸w.
  • Budynki b臋d膮 teraz mog艂y produkowa膰 dowolne jednostki okre艣lone przez tw贸rce mapy.
  • Ca艂e drzewko rozwoju technologii b臋dzie modyfikowalne przy pomocy trigger贸w.
  • Mapmakerzy b臋d膮 teraz mogli u偶ywa膰 map lockingu do zabezpieczania swoich map przed edytowaniem i wypuszczaniem ich pod now膮 nazw膮 przez innych mapmaker贸w.
  • Wielka liczba dodatkowych jednostek, zdolno艣ci i budynk贸w niezaimplementowanych do gry pozostanie dost臋pna dla tw贸rc贸w map i mod贸w.
  • A偶 do wydania gry Blizzard b臋dzie sprawdza艂 fora internetowe w poszukiwaniu dobrych sugestii, o kt贸re m贸g艂by uzupe艂ni膰 sw贸j edytor.
  • W przysz艂o艣ci mapmakerzy otrzymaj膮 szans臋 na umieszczenie ich map do wsp贸lnego laddera. Selekcja oparta b臋dzie na walorach do gry multiplayer.

To wszystko co wiemy do tej pory na temat edytora StarCrafta II, nie ma 偶adnych wi臋cej informacji ze strony Blizzarda na temat jego zawarto艣ci, ale mo偶emy oczekiwa膰, 偶e ten edytor b臋dzie znacznie pot臋偶niejszy i bardziej zaawansowany od tego w WarCrafcie III. Obecnie, gdy wci膮偶 czekamy na StarCrafta II, przynajmniej otrzymujemy coraz wi臋c odpowiedzi na to czego mo偶emy oczekiwa膰 od edytora i nieco wi臋kszy wgl膮d w jego mo偶liwo艣ci.

Osobi艣cie, nie mog臋 si臋 doczeka膰 StarCrafta II, a jeszcze bardziej jego edytora. Jak wielu innych mapmaker贸w mam plany zwi膮zane z wydaniem StarCrafta II i mam nadziej臋, 偶e uda mi si臋 wyci膮gn膮膰 z niego jeszcze wi臋cej ni偶 z edytora do WarCrafta III. Zrobiwszy 20 lub wi臋cej cinematic dla samego WarCrafta III mam zamiar w pe艂ni wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci jakie zaoferuje mi edytor. Interesuj膮ca b臋dzie mo偶liwo艣膰 zobaczenia czy rzeczywi艣cie jest on w stanie spe艂ni膰 nasze marzenia z zakresu atrybut贸w i funkcjonalno艣ci, czy mo偶e nawet je przerosn膮膰.

PS. Wszystkie powy偶sze informacje pochodz膮 z wywiad贸w i blue post贸w. 呕adnych spekulacji.



Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona