Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Zobacz opis
FABU艁A SC - PRELUDIUM

FABU艁A STARCRAFTA

Preludium # Epizod 1 # Epizod 2 # Epizod 3 # Nast臋pstwa
Epizod 4 # Epizod 5 # Epizod 6 # Epilog # Dodatki
Postacie Terran # Postacie Protoss贸w # Postacie Zerg贸w # Postacie pomniejsze


PRELUDIUM
Czyli jak rasy trafi艂y do konfliktu

TERRANIE

Na pocz膮聟tku XXIII wieku, kiedy ludzie byli ju偶 gotowi do podboju kosmosu, spe艂ni艂o si臋 marzenie globalist贸w. Gros kraj贸w ziemskich zosta艂 zjednoczony pod sztandarem Ligi Zjednoczonych Si艂 – UPL (ang. United Powers League). Nie wszyscy godzili si臋 jednak z now膮聟 form膮聟 w艂adzy, wci膮聟偶 pozostawa艂 te偶 narastaj膮聟cy problem marginalnego elementu terra艅skiego spo艂ecze艅stwa, do kt贸rego zaliczali si臋 rozmaici przest臋pcy, a tak偶e mutanty i cyborgi nie tolerowane przez ludzi. Wydarzenia z XXIII wieku zaowocowa艂y og贸lnoziemskim powstaniem, kt贸re zosta艂o krwawo st艂umione. Wi臋kszo艣膰 buntownik贸w zgin臋艂a w walce, albo te偶 posz艂a pod n贸偶 w masowych egzekucjach, kt贸re mia艂y miejsce po wojnie. Wci膮聟偶 jednak pozostawa艂 znaczny odsetek zb臋dnego ludzkiego elementu, kt贸ry oczekiwa艂 na eksterminacj臋. Stan taki trwa艂 do czasu, gdy z inicjatywy Dorana Routha zrodzi艂 si臋 pomys艂 tak zwanego Projektu Czysto艣膰. Cz艂owiek, kt贸ry go stworzy艂, stwierdzi艂 mianowicie, i偶 lepszym rozwi膮聟zaniem od zabijania jest odes艂anie buntownik贸w na tyle daleko, aby nie stanowili k艂opotu. Projekt zosta艂 wdro偶ony, zbudowano cztery pot臋偶ne statki, za艂adowane komorami kriogenicznymi i wyposa偶one w prymitywny nap臋d nadprzestrzenny, super艂adowce. Nagglfar, Argo, Sarengo i Reagan zosta艂y zaopatrzone w niezb臋dne zapasy, a na ich pok艂adzie umieszczeni zostali i zahibernowani wyrzutkowie z Ziemi. Ca艂a ta flota zosta艂a wys艂ana w 2231 roku w dalekie rejony galaktyki w poszukiwaniu planet zdatnych do zamieszkania. Ruchami flotylli zawiadywa艂 system sztucznej inteligencji o nazwie ATLAS (ang. Artificial Tele – empathic Logistics Analysis System), podleg艂y Doranowi Routhe’owi. Pocz膮聟tkowo lot przebiega艂 bez zarzutu, jednak pewnego dnia Routhe straci艂 艂膮聟czno艣膰 z ATLASem. Wobec takiej sytuacji komputer podj膮聟艂 decyzj臋 o odszukaniu w okolicznej przestrzeni odpowiednich planet do kolonizacji. Statki znajdowa艂y si臋 obecnie w sektorze galaktyki zwanym Koprulu, za艣 skany wykaza艂y istnienie trzech takich planet. ATLAS natychmiast zdecydowa艂, aby przerwa膰 lot i wyl膮聟dowa膰. Proces przebiega艂 bez zarzutu, jedynie na planecie Umoja jeden ze statk贸w, Sarengo (drugim l膮聟duj膮聟cym tam by艂 Argo), z nieznanych przyczyn rozbi艂 si臋 podczas l膮聟dowania, w katastrofie za艣 zgin臋li wszyscy z 8000 pasa偶er贸w statku. Krater powsta艂y po eksplozji mia艂 zreszt膮聟 sta膰 si臋 symbolem 偶a艂oby Umojan po zmar艂ych towarzyszach. W sumie przybyli koloni艣ci z Ziemi za艂o偶yli trzy kolonie na trzech planetach: Morii, Umoi i Tarsonis. Najszybciej rozwin臋艂a si臋 kolonia tzw. Konfederacji na Tarsonis. Sta艂o si臋 to nie tylko dzi臋ki temu, 偶e Tarsonis by艂o planet膮聟 bogat膮聟 w zasoby (ale i tak nie tak bardzo, jak Moria), ale te偶 dzi臋ki szcz臋艣liwemu zrz膮聟dzeniu losu – na owej planecie wyl膮聟dowa艂 bowiem Nagglfar, na kt贸rym znajdowa艂 si臋 o艣rodek ATLASa, daj膮聟cy Tarsonia艅czykom dost臋p do licznych technologicznych danych, jakie posiada艂 system. To oni jako pierwsi ze wszystkich kolonii skonstruowali statki z nap臋dem nadprzestrzennym, dzi臋ki czemu odnale藕li pozosta艂e dwie kolonie i nawi膮聟zali z nimi kontakt.

PROTOSSI

Aby zrozumie膰 fakt zaistnienia rasy Protoss贸w w konflikcie, nale偶y wiedzie膰 o istnieniu obcej, wysoko zaawansowanej technologicznie cywilizacji, jak膮聟 by艂a Xel’Naga – rasa w臋druj膮聟ca na swoich statkach we wszech艣wiecie i przeprowadzaj膮聟ca liczne eksperymenty na innych formach 偶ycia. Marzeniem bowiem Xel’Nagi by艂o stworzenie rasy doskona艂ej…
W nieznanych bli偶ej okoliczno艣ciach natkn臋li si臋 na Protoss贸w, zamieszkuj膮聟cych bujn膮聟 planet臋 Aiur. By艂a to w贸wczas prymitywna rasa, o niskim stopniu zaawansowania technologicznego i cywilizacyjnego, opieraj膮聟ca si臋 na wsp贸lnotach plemiennych. Jednak偶e stanowili efekt d艂ugich lat ewolucji, a ich niesamowite zdolno艣ci telepatyczne i psioniczne zafascynowa艂y Xel’Nag臋, kt贸ra postanowi艂a ukierunkowa膰 rozw贸j Protoss贸w. Pocz膮聟tkowo odnosili si臋 oni nieufnie do przybysz贸w, jednak z czasem zacz臋li wr臋cz otacza膰 ich czci膮聟 (zbudowano nawet, w p贸藕niejszych latach, wspania艂膮聟 艣wi膮聟tyni臋 w miejscu, gdzie Xel’Naga艅czycy po raz pierwszy postawili stop臋 na Aiur). Protossi zostali wyposa偶eni w zdobycze technologiczne Xel’Nagi, dzi臋ki czemu w kr贸tkim okresie dokonali niebywa艂ego skoku cywilizacyjnego. Wci膮聟偶 jednak dominuj膮聟c膮聟 u nich rol臋 odgrywa艂y plemiona, kt贸re co gorsza darzy艂y si臋 wzajemnie nienawi艣ci膮聟. Dotychczas poprawne stosunki na Aiur zaczyna艂y si臋 psu膰, punkt krytyczny nast膮聟pi艂, gdy po serii utarczek mi臋dzy plemionami cz臋艣膰 Protoss贸w obr贸ci艂a si臋 przeciw samej Xel’Nadze. Cz艂onkowie tej rasy uznali, 偶e Protossi zawiedli pok艂adane w nich nadzieje i pozostawili ich samym sobie. Na Aiur tymczasem wybuch艂a era krwawych wojen, kt贸ra przesz艂a do protosskiej historii pod nazw膮聟 Eonu Gniewu. Po wielu latach walk spory ucich艂y i rozpocz臋艂a si臋 powolna budowa porz膮聟dku na Aiur. Przeprowadzono wiele reform, m.in. powo艂uj膮聟c w tamtym okresie protosskie Konklawe, rad臋 z艂o偶on膮聟 z przedstawicieli kasty s臋dzi贸w, kt贸rej zadaniem by艂o utrzymywanie pokoju mi臋dzy plemionami. W tamtym czasie powo艂ano te偶 urz膮聟d najwy偶szego dow贸dcy wojskowego – Egzekutora. Tymczasem mia艂 nadej艣膰 kolejny konflikt. Protossi uznali, 偶e najlepsz膮聟 drog膮聟 do powszechnego pokoju i jedno艣ci jest oddanie si臋 wsp贸lnej, telepatycznej wi臋zi, zwanej Khal膮聟. Po艂膮聟czy艂a ona w kr贸tkim czasie wszystkich Protoss贸w, z jednym wyj膮聟tkiem. Mianowicie kasta pot臋偶nych wojownik贸w, zwanych Mrocznymi Templariuszami (ang. Dark Templars), odm贸wi艂a przyst膮聟pienia do Khali, czym narazili si臋 s臋dziowskiemu Konklawe. S臋dziowie uznali Mrocznych Templariuszy za heretyk贸w, a ich moc za wypaczon膮聟. Szybko wydano rozkaz wymordowania wszystkich cz艂onk贸w tej kasty, lecz Protossi odm贸wili pope艂nienia masowego bratob贸jstwa. Wobec takiego obrotu spraw Mroczni Templariusze zostali wygnani z Aiur, staj膮聟c si臋 na zawsze wykl臋tymi i pogardzanymi przez Konklawe heretykami.
Gdy Protossi zako艅czyli porz膮聟dkowanie spraw na swej rodzinnej planecie, rozpocz臋li w臋dr贸wki po kosmosie. Przez to mieli si臋 natkn膮聟膰 na swoich „braci”…

ZERGOWIE

Rasa ta by艂a drugim dzie艂em Xel’Nagi, powsta艂a za艣 nied艂ugo po odej艣ciu Staro偶ytnych z Protosskiego Aiur. Dotarli oni nast臋pnie na niezamieszka艂膮聟, ja艂ow膮聟 planet臋, kt贸ra zosta艂a nazwana p贸藕niej Zerus. Znalezione na jej powierzchni bakterie zosta艂y poddane procesowi przyspieszonej ewolucji, daj膮聟c pocz膮聟tek rasie Zerg贸w. Wtedy najprawdopodobniej narodzi艂a si臋 Nad艣wiadomo艣膰 (ang. Overmind), b臋d膮聟ca uosobieniem woli roju i jednocze艣nie jego przyw贸dc膮聟. Zergowie nie posiadali technologii, ale mieli niezwyk艂e zdolno艣ci przyswajania sobie DNA innych organizm贸w. Dzi臋ki temu ich R贸j r贸s艂 w si艂臋. Na czele Zerg贸w stan臋艂a Nad艣wiadomo艣膰, podlegali jej za艣 pomniejsi s艂udzy - agenci, kontroluj膮聟cy roje – Cerebratorzy (ang. Cerebrates). Te ostatnie istoty by艂y inteligentne, stworzone po to, by my艣le膰 i decydowa膰. Jednocze艣nie mia艂y niezwyk艂膮聟 cech臋, mianowicie nie da艂o si臋 ich zabi膰. Zab贸jstwo Cerebratora spowodowa艂oby jego szybkie zreinkarnowanie przez Nad艣wiadomo艣膰.
Dzi臋ki pot臋偶nym mocom psychicznym Nad艣wiadomo艣膰 wyczu艂a orbituj膮聟ce statki Xel’Nagi. Zerwa艂a z nimi 艂膮聟czno艣膰, aby Xel’Naga nie mog艂a odkry膰 jej plan贸w, gdy za艣 Zergowie stali si臋 wystarczaj膮聟co pot臋偶ni, zaatakowali zupe艂nie nieprzygotowan膮聟 do obrony Xel’Nag臋 i zniszczyli jej flot臋. Stw贸rcy ulegli swemu dzie艂u.
Nad艣wiadomo艣膰 wch艂on臋艂a w siebie Xel’Nag臋, przejmuj膮聟c ich bogat膮聟 wiedz臋 z zakresu genetyki i biologii. Dzi臋ki temu sta艂o si臋 mo偶liwe manipulowanie DNA 偶ywych organizm贸w i tworzenie krwio偶erczych bestii, zdolnych pokona膰 ka偶dego wroga.
Zergowie stworzyli organizmy zdolne do przebywania w pr贸偶ni i dzi臋ki temu mogli opu艣ci膰 Zerus i rozpocz膮聟膰 ekspansj臋. Zergowie istotnie okazali si臋 by膰 ostatecznym ogniwem drabiny pokarmowej – wszystko inne, co 偶y艂o, stanowi艂o dla nich materia艂 genetyczny dla ich stworzenia, albo mi臋so dla ich potomstwa. Utworzyli pot臋偶ny, liczny r贸j gro藕nych istot, kt贸re pos艂uszne by艂y rozkazom Nad艣wiadomo艣ci i Cerebrator贸w, steruj膮聟cych ca艂ym rojem za pomoc膮聟 psionicznych przekaz贸w. Zergowie nie maj膮聟 przed sob膮聟 innego celu, jak infekowa膰 kolejne planety, pod膮聟偶a膰 naprz贸d i po偶era膰 kolejne istnienia.
Ju偶 na pocz膮聟tku swej ekspansji Zergowie natkn臋li si臋 na Protoss贸w… dzieci Xel’Nagi zapa艂a艂y do siebie nienawi艣ci膮聟 od pierwszego wejrzenia, t臋pi膮聟c si臋 wzajemnie. Odt膮聟d Zergowie pod膮聟偶ali przez wszech艣wiat, infekuj膮聟c kolejne planety, Protossi za艣, uwa偶aj膮聟cy si臋 za odpowiedzialnych za t臋pienie zergowskiej zarazy, pod膮聟偶ali ich tropem, obracaj膮聟c w py艂 kolejne zaj臋te przez Zerg贸w 艣wiaty.

Konflikty mi臋dzy koloniami Terran

Konfederaci z Tarsonis wysun臋li si臋 na prowadzenie w艣r贸d terra艅skich kolonii w sektorze Koprulu, z czasem narzucaj膮聟c im swoje zwierzchnictwo. Kolonie zak艂adane by艂y dalej na kolejnych planetach – m.in. na Braxis, Dylarze IV, Antidze Prime, a przede wszystkim na Korhalu IV oraz Chau Sarze i Mar Sarze. Wszystie z tych kolonii znalaz艂y si臋 pod jarzmem Konfederacji, kt贸ra wkr贸tce utworzy艂a despotyczny, biurokratyczny rz膮聟d, nie ceni膮聟cy losu swych obywateli. Grono Rady Tarsonis, kt贸ra terrorem utrzymywa艂a si臋 przy w艂adzy, a Konfederacj臋 przy pot臋dze, zacie艣ni艂o si臋 do cz艂onk贸w tzw. Starych Rodzin Konfederacji – uprzywilejowanych familii, w prostej linii potomk贸w pierwszych wysoko postawionych kolonist贸w. Nie wszystkie planety godzi艂y si臋 na nieludzkie dzia艂ania Konfederacji, dlatego mi臋dzy koloniami notorycznie dochodzi艂o do walk. Szczeg贸lnie dwa epizody kolonialnych konflikt贸w zas艂uguj膮聟 na uwag臋 – Wojny Gildii oraz destrukcja Korhala IV.

Wojny Gildii

Jedn膮聟 z nielicznych kolonii nie uznaj膮聟cych zwierzchnictwa Konfederacji, by艂a Moria. Sta艂o si臋 jednak jasne, 偶e planet臋 t臋 upatrzyli sobie jako 艂up Tarsonia艅czycy, ze wzgl臋du na jej nieprzebrane bogactwo w zasoby naturalne. Sp贸r zacz膮聟艂 si臋 od coraz bardziej wyg贸rowanych 偶膮聟da艅 Konfederacji wobec Morian, kt贸re zreszt膮聟 ci z oburzeniem odrzucali. Obawiaj膮聟c si臋 ewentualnego ataku, Morianie zademonstrowali swoj膮聟 niezale偶no艣膰, tworz膮聟c w celu zwi臋kszenia obrony og贸lnoplanetarne przymierze wojskowo – administracyjne pod nazw膮聟 Kombinatu Kel-Moria艅skiego (ang. Kel-Morian Combine). Konfederaci w odpowiedzi wys艂ali znaczne si艂y wojskowe, zamierzaj膮聟c si艂膮聟 zmusi膰 Morian do spe艂nienia postawionych 偶膮聟da艅. Ci jednak stawili im zaciek艂y op贸r, kt贸ry z drugiej strony nie mia艂 wielkich szans powodzenia ze wzgl臋du na przewag臋 liczebn膮聟 i techniczn膮聟 Konfederat贸w.
Po trwaj膮聟cych kilka lat starciach, kt贸re przesz艂y do historii pod nazw膮聟 Wojen Gildii (ang. Guild Wars), Kombinat Kel-Moria艅ski skapitulowa艂. Zwyci臋scy Konfederaci zachowali pozorn膮聟 suwerenno艣膰 Morii. Cho膰 teoretycznie z艂o偶a moria艅skie nale偶a艂y do Kombinatu, wi臋kszo艣膰 wydobytego surowca przechodzi艂a na konto Konfederacji. Rz膮聟d za艣 Morii nie mia艂 ju偶 mo偶liwo艣ci sprzeciwiania si臋 sugestiom Rady Tarsonis.
Po wojnie mieszka艅cy Umoi, obawiaj膮聟c si臋 stania kolejnym celem agresji Konfederacji, za艂o偶yli na wz贸r Kombinatu organizacj臋 obronn膮聟, kt贸ra przybra艂a nazw臋 Protektoratu Umoja艅skiego (ang. Umojan Protectorate). Umoja nie zosta艂a jednak zaatakowana. Co ciekawe, nie do艣wiadczy艂a ona wojny w czasie ca艂ego trwania akcji StarCrafta, nie zosta艂a te偶 zainfekowana przez Zerg贸w.

Rebelia na Korhalu

Kr贸tko po zako艅czeniu Wojen Gildii wybuch艂a kolejna antykonfederacka rebelia, tym razem na planecie Korhal IV. Jej mieszka艅cy w zbyt ma艂ym powa偶aniu mieli przekupstwo i korupcj臋, kt贸re by艂y nieod艂膮聟czn膮聟 cz臋艣ci膮聟 Konfederacji. Dosz艂o do otwartej rebelii pod wodz膮聟 Angusa Mengska. Podleg艂e mu si艂y milicyjne zaatakowa艂y i zmusi艂y do odwrotu lokalny garnizon wojsk Konfedracji. Syn Angusa, Arcturus Mengsk, nie popiera艂 tak gor膮聟co dzia艂a艅 ojca, lecz opu艣ci艂 Korhal IV i rozpocz膮聟艂 zbieranie armii.
Tymczasem na jego rodzimej planecie dosz艂o do tragedii, gdy Konfederaci, w pierwszej wst臋pnej pr贸bie st艂umienia rebelii, wys艂ali trzech zab贸jc贸w, zwanych Duchami (telepatyczni 偶o艂nierze, forsownie szkoleni i wyposa偶eni w urz膮聟dzenie czyni膮聟ce ich niewidzialnymi), kt贸rzy w szokuj膮聟cym potr贸jnym morderstwie dokonali egzekucji Angusa Mengska, jego 偶ony oraz c贸rki. G艂owa Angusa zosta艂a odci臋ta, nigdy jej nie odnaleziono. Ten czyn tylko podburzy艂 dodatkowo Korhalczyk贸w, w tym Arcturusa, kt贸ry sta艂 si臋 gorliwym przeciwnikiem Konfederacji.
Najgorsze jednak mia艂o dopiero nadej艣膰. Gdy Konfederaci us艂yszeli, 偶e rz膮聟d Protektoratu Umoja艅skiego rozwa偶a zbrojn膮聟 interwencj臋 po stronie mieszka艅c贸w Korhala, si臋gn臋li po drastyczne 艣rodki, uznaj膮聟c i偶 sytuacja jest zbyt powa偶na, aby j膮聟 lekcewa偶y膰. 艢ci膮聟gn臋li na orbit臋 Korhala oko艂o tysi膮聟ca g艂owic nuklearnych, odpalaj膮聟c ca艂y ten arsena艂 w kierunku planety. Zgin臋艂a ca艂a populacja Korhala IV, a planeta obr贸ci艂a si臋 w pustkowie.
Gdy hiobowa wie艣膰 dotar艂a do Arcturusa Mengska, wpad艂 w gniew. Sta艂 si臋 nieprzejednanym wrogiem Konfederacji, staj膮聟c na czele zbrojnego ugrupowania, kt贸re nazwa艂o siebie Synami Korhala (ang. Sons of Korhal). Synowie Korhala szybko stali si臋 najbardziej znan膮聟 i najbardziej poszukiwan膮聟 „terrorystyczn膮聟” grup膮聟 w sektorze Koprulu. Za cel postawili sobie obalenie zbrodniczej Konfederacji Terra艅skiej.

Dzia艂ania Syn贸w Korhala

Pocz膮聟tkowo Mengsk dzia艂a艂 z ukrycia, jako 偶e w otwartej walce nie mia艂 szans z Konfederacj膮聟. Stopniowo r贸s艂 w si艂臋, werbuj膮聟c coraz wi臋cej ludzi do swej grupy. Synom Korhala uda艂o si臋 nawet przej膮聟膰 uszkodzony konfederacki kr膮聟偶ownik, kt贸rego nazw臋 przemianowali na „Hyperion”. Statek ten sta艂 si臋 okr臋tem flagowym Mengska.
Pierwsz膮聟 powa偶n膮聟 akcj膮聟 dywersyjn膮聟 Syn贸w Korhala by艂 sabota偶 w konfederackiej bazie badawczej na planecie Vyctor V, zwanej Kompleksem Fujita (ang. Fujita Complex). Mengsk uda艂 si臋 tam, gdy偶 z pewnych 藕r贸de艂 wiedzia艂, i偶 przebywa艂 tam przynajmniej jeden z Duch贸w, kt贸rzy zamordowali jego ojca. W kompleksie jego ludzie odkryli Sar臋 Kerrigan, Ducha na us艂ugach Konfederacji. Przeprowadzano tam na niej eksperymenty z Zergami (wtedy Mengsk po raz pierwszy napotka艂 t臋 ras臋). W zamian za oswobodzenie do艂膮聟czy艂a do rebelii Arcturusa, za艣 jako dow贸d swych intencji zamordowa艂a jednego z poszukiwanych Duch贸w.
Kolejn膮聟 akcj膮聟, du偶o bardziej ryzykown膮聟, by艂 atak na g艂贸wn膮聟 akademi臋 Duch贸w na Tarsonis. Misja omal nie sko艅czy艂a si臋 fiaskiem, lecz Synowie Korhala zdo艂ali porwa膰 z obozu treningowego wszystkich cz艂onk贸w Duch贸w, Kerrigan za艣 zabi艂a majora Rumma, swego by艂ego instruktora, kt贸ry zn臋ca艂 si臋 nad ni膮聟 podczas szkolenia.
Porwani cz艂onkowie Duch贸w, niemal zupe艂nie bezbronni, zostali zamordowani, w tym drugi odpowiedzialny za 艣mier膰 Angusa Mengska. Po tej rzezi Mengsk powiedzia艂 Kerrigan, 偶e to ona by艂a tym trzecim Duchem. I to najwa偶niejszym – tym, kt贸ry odci膮聟艂 jego ojcu g艂ow臋. Arcturus uzna艂 j膮聟 jednak za u偶yteczn膮聟 i zatrzyma艂 przy sobie w charakterze przybocznej. Kerrigan pozosta艂a ca艂kowicie lojalna wobec swego nowego przyw贸dcy.
Tymczasem Mengsk coraz wi臋cej dowiadywa艂 si臋 o dzia艂aniach Konfederat贸w, i liczy艂, 偶e obr贸ci na swoj膮聟 korzy艣膰 to, co sta膰 si臋 mia艂o…

KONFRONTACJA

W ko艅cu, w sektorze Koprulu, musia艂o doj艣膰 do zderzenia trzech si艂. Pierwsz膮聟 obc膮聟 ras膮聟, napotkan膮聟 przez zbuntowanych Terran, byli Zergowie. Okoliczno艣ci spotkania nie s膮聟 dok艂adnie znane, wiadomo jednak, 偶e rz膮聟d Konfederacji utrzyma艂 w 艣cis艂ej tajemnicy swe odkrycie. Konfederaci nie byli zbytnio zak艂opotani powsta艂膮聟 sytuacj膮聟, nie dostrzegaj膮聟c zagro偶enia, a jedynie lekkomy艣lnie stwierdzaj膮聟c, i偶 Zergowie mog膮聟 pos艂u偶y膰 im jako doskona艂a bro艅 biologiczna. Nie maj膮聟c poj臋cia, co rozp臋tuj膮聟, sprowadzili Zerg贸w na planet臋 Chau Sara, kt贸r膮聟 zacz臋to wykorzystywa膰 jako wielki poligon do艣wiadczalny. Wybudowano specjalne tajne laboratoria, gdzie badano Zerg贸w, szukaj膮聟c mo偶liwo艣ci ich kontrolowania. Ju偶 jednak od tego momentu zacz臋艂y si臋 k艂opoty, ca艂kowicie zreszt膮聟 zbagatelizowane przez pewnych siebie Konfederat贸w. Sprowadzili oni mianowicie na Chau Sar臋 nie kilka osobnik贸w, lecz ca艂y ekosystem Zerg贸w, kt贸ry co gorsza zacz膮聟艂 si臋 rozwija膰 i wymyka膰 spod kontroli. Niezra偶eni tym Konfederaci podj臋li kolejn膮聟 decyzj臋, o za艂o偶eniu laboratorium na kolejnej planecie, bli藕niaczej Mar Sarze. Uczynili to prawdopodobnie w czasie, gdy w systemie pojawili si臋 tropi膮聟cy Zerg贸w Protossi, za艣 stabilna dot膮聟d sytuacja na Chau Sarze zacz臋艂a si臋 komplikowa膰. Dosz艂o do licznych atak贸w Zerg贸w na ludzi. Konfederacja zareagowa艂a, wysy艂aj膮聟c na Chau Sar臋 elitarn膮聟 Eskadr臋 Alfa (ang. Alpha Squadron) pod dow贸dztwem genera艂a Edmunda Duke’a, oraz specjalnie wyszkolone oddzia艂y zwane jednostk膮聟 Cerberus. Zdo艂a艂y one, przynajmniej cz臋艣ciowo, powstrzyma膰 nap贸r Zerg贸w, odpieraj膮聟c ich atak na stolic臋 Chau Sary, miasto Los Andares, oraz ratuj膮聟c uwi臋zionych naukowc贸w z najechanej przez Zerg贸w instalacji badawczej Flannum (ang. Flannum Installation). W tamtym okresie na Chau Sarze zjawili si臋 tak偶e Synowie Korhala, ale szybko zostali zmuszeni do wycofania si臋 z planety przez wojska Eskadry Alfa. Po opanowaniu sytuacji Konfederaci wci膮聟偶 wierzyli, 偶e uda im si臋 zapanowa膰 nad Zergami, zatem nadal trzymali ich istnienie w tajemnicy, w propagandzie obarczaj膮聟c win膮聟 za zniszczenia na Chau Sarze dzia艂alno艣膰 Syn贸w Korhala.

Ta k艂opotliwa dla Konfederacji sytuacja by艂a jednak dopiero preludium do prawdziwych problem贸w. Sprawa sta艂a si臋 znacznie powa偶niejsza, gdy tropem Zerg贸w do systemu Sary przybyli Protossi. Egzekutorem dowodz膮聟cym ich flot膮聟 by艂 naonczas Tassadar, cz艂onek kasty Wysokich Templariuszy (ang. High Templars). Obdarzony by艂 on szlachetn膮聟 dusz膮聟 i szanowa艂 ka偶de 偶ycie, zatem sytuacja, jak膮聟 zasta艂, wprawi艂a go w zak艂opotanie. Odkrywszy, 偶e Chau Sara jest planet膮聟 zamieszkan膮聟 przez cywilizowane istoty, nie by艂 skory do oczyszczenia tego 艣wiata. Przyw贸dca Konklawe, s臋dzia Aldaris, stawia艂 jednak spraw臋 jasno – Chau Sara mia艂a ulec ca艂kowitemu zniszczeniu.
Nie jest wiadome, czy Protossi nawi膮聟zali kontakt z Konfederacj膮聟, udzielaj膮聟c jej ostrze偶enia (cho膰 jest to wysoce prawdopodobne), jednak wkr贸tce sprawy potoczy艂y si臋 lawinowo. Protossi podlegli Tassadarowi, wierni woli Konklawe (kt贸rej on sam tak偶e si臋 w贸wczas podporz膮聟dkowywa艂), wykonali rozkazy. Zaatakowali i zniszczyli Chau Sar臋, wypalaj膮聟c j膮聟 z wszelkiego 偶ycia.

Fakt 艣mierci ca艂ej planety nie by艂 ju偶 mo偶liwy do ukrycia, zatem wie艣膰 o agresywnej rasie Protoss贸w rozesz艂a si臋 b艂yskawicznie w艣r贸d terra艅skich kolonii, wywo艂uj膮聟c masow膮聟 panik臋, zw艂aszcza w艣r贸d mieszka艅c贸w Mar Sary. Co gorsza, r贸wnie偶 na tej planecie hodowla Zerg贸w zacz臋艂a si臋 wymyka膰 spod kontroli, a Konfederaci przestawali ukrywa膰, 偶e Mar Sara jest zainfekowana. Starannie jednak ukryli fakt, i偶 przy艂o偶yli r臋ki do pojawienia si臋 tam Zerg贸w…

Wojna wybuch艂a w grudniu 2449 roku. W celu stworzenia pozor贸w panowania nad sytuacj膮聟, Konfederaci oddelegowali Eskadr臋 Alfa na Mar Sar臋, na kt贸r膮聟 ataku Protossi zaniechali, by膰 mo偶e z tego w艂a艣nie powodu. Aby uspokoi膰 ludno艣膰, Konfederaci zarz膮聟dzili, 偶e planeta zostanie ewakuowana. Ich prawdziwe plany by艂y jednak inne…


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona