Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Zergling
Zobacz opis
Jednostki - Terran Battlecruiser
Terrański okręt flagowy Battlecruiser operational.
Hailing frequencies open.
Make it happen.

Na krótko przed wybuchem wojny w sektorze Koprulu, terrańscy naukowcy opracowali nową… wersję krą…żownika - ciężki okręt bojowy klasy Behemoth. W porównaniu do swego poprzednika, Leviathana, Behemoth posiada nowocześniejsze wyposażenie oraz silniejsze uzbrojenie, na które składają… się baterie ciężkich laserów oraz jeden z ostatnich owoców terrańskiej myśli technicznej - potężne działo energotwórcze zwane Yamato. Battlecruisery klasy Behemoth stanowią… trzon terrańskiej floty. Wzbudzają… szacunek swoją… potęgą…, wytrzymałością… i silnym uzbrojeniem. Tylko potężne Protosskie Carriery lub ogromne roje Zergowskich Devourerów są… w stanie dotrzymać im pola.

Statystyki
Koszt: 400 300 6
Czas budowy: 133 sek.
Budowany w: Starport
Potrzebne struktury: Control Tower, Science Facility z Physics Lab
Klawisz budowy:
Build Battlecruiser
Wytrzymałość: 500
Rozmiar: duży
Rodzaj: latajÄ…Â…cy
mechaniczny
Pancerz: 3 + 1 x 3 (Terran Ship Plating)
Broń naziemna: 25 + 3 x 3 (n) (Terran Ship Weapons): ATS Battery
Broń przeciw-powietrzna: 25 + 3 x 3 (n) (Terran Ship Weapons): ATA Battery
Zasięg: 6 (10 - Yamato Gun)
Opóźnienie ataku: 30
Energia: 200 - 250 (Colossus Reactor)
Pole widzenia: 11
Szybkość: 1,3 t/s
Specjalne zdolności: Yamato Gun (Yamato Gun)
Opis

Małe ilości Hydralisków nie są w stanie zagrozić krążownikomBattlecruiser - najpotężniejsza jednostka Terran stosowana w walce bezpośredniej zasługuje na bardzo dokładne omówienie wraz z efektywnością… względem innych jednostek. Jedną… z niezaprzeczalnych zalet Batków nad niektórymi potężnymi jednostkami (Reaver, Siege Tank, Carrier, Guardian) jest ich prostota. Battlecruiser nie potrzebuje Scarabów/Interceptorów, trybu oblężniczego, atakuje wojska powietrzne i lą…dowe.

Battlecruisery to z pewnością… jednostki, które wzbudzają… "miłość od pierwszego wejrzenia". Chociaż są… powolne, to dysponują… silnym pancerzem, znaczną… wytrzymałością… i potężnym uzbrojeniem. To po prostu niszczycielskie jednostki uniwersalne, ostateczna broń obok bomb atomowych. Upgrade broni Battlecruisera jest opłacalny, zwłaszcza, że Batki są… drogie (również w Supply), a upgrade nie. Z pancerzem 3 (po upgradzie 6) oraz atakiem 25 (34 po upgradzie) jest w dużej liczbie dla większości jednostek niepokonany. Nawet nagromadzenie znacznej ilości wieżyczek nie stanowi dla niego żadnej zapory - bez problemu można likwidować wrogą… obronę przeciwlotniczą… przy pomocy cudownej broni Battlecruisera - działa Yamato.

Właśnie - Yamato. Pomimo że jest to zwykła zdolność ofensywna, jest to jeden z lepszych spelli w grze. Ma duży zasięg, więc podczas strzelania Battlecruiser nie wystawia się niepotrzebnie na ostrzał. Trafiony cel otrzymuje 260 punktów obrażeń, co bez problemu likwiduje Missile Turrety i Photon Cannony jednym strzałem. Na Bunker i Spore Colony potrzeba co prawda dwóch, zwróćcie jednak uwagę, że po trafieniu Bunkra temu pozostaje jedynie 90 punktów zdrówka... które na dodatek zaczyna ubywać. Więc jeśli przeciwnik nie sprowadzi SVC i bunkier spali się, możemy przyją…ć, że także i Bunkry niszczymy jednym strzałem, zatem większy problem stanowi jedynie Spore Colony. To zresztą… nie wszystko.

Yamato Gun - zbieranie się do strzału i efekt widoczny na zgliszczach Photon Cannona

Nietrudno jednocześnie zauważyć, że atak Battlecruiserami, choć bardzo niszczycielski, ma rację bytu tylko, jeśli tych jest spora ilość, a to z racji dużego cooldownu broni Battlecruisera, co nie pozwala mu w pojedynkę prowadzić solidnego ostrzału. Jeśli zatem decydujemy się postawić na Battlecruisery, musimy się liczyć ze znacznymi kosztami, a także z tym, że potrzebna nam będzie większa ilość Starportów. Budowa Battlecruisera jest na tyle powolna, że mają…c za mało fabryk nie mamy co liczyć na dostatecznie szybkie zgromadzenie floty. Niemniej jednak na Battlecruiserach zawsze można polegać. Należy jednak unikać błędu popełnianego przez wielu począ…tkują…cych, polegają…cego na zabunkrowaniu się w bazie i produkowaniu jedynie Batków. Nie należy przesadnie ufać potędze Battlecruiserów, bo choć są… to jednostki silne i wytrzymałe, posiadają…, jak każde inne, swoje słabości. Jedna z nich jest taka: mało Batków, oznacza, że liczba Ghostów / Defilerów / HT / DA potrzebnych do rzucenia wystarczają…cej ilości Lockdownów / Plague / Psionic Stormów / Mind Controlów jest w kwestii kosztu, czasu produkcji i drzewa technologicznego praktycznie minimalna. Można co prawda zastosować jaką…ś profilaktykę, ale takie są… fakty.

Z począ…tku można pomyśleć, że jedynym sposobem wygrania w starciu z wrogiem wyposażonym w Battlecruisery jest zbudowanie analogicznej ilości Carrierów/BC/Devourerów (zależnie od rasy). Tak naprawdę jednak każdy doświadczony gracz zna wiele sposobów na pokonanie floty Batków, i to przy stosunkowo niewielkich stratach własnych. Największym chyba zagrożeniem dla Battlecruiserów są… Ghosty z Lockdownem, którym na dodatek towarzyszą… Goliathy. Nie raz i nie dwa razy zdarzyło się, że moja flota Batków została całkowicie zablokowana przez Ghosty, po czym bezsilnie obserwowałem, jak padają… jeden po drugim, niezdolne do zrobienia czegokolwiek. Goliathy w dużej liczbie są… swoją… drogą… także świetnymi zabójcami Battlecruiserów - po wszystkich upgradach ich rakiety Hellfire zadają… 32 punkty obrażeń, co często bywa niebezpieczne; co prawda są… to obrażenia 2x, co w przypadku maksymalnego upgradu pancerza Battlecruisera redukuje realne obrażenia do 20 punktów (minus 6 punktów od każdej rakiety, czyli 16 - 6 = 10, pomnożone przez dwa dają… 20), ale i tak jest to siła, z którą… trzeba się liczyć. Scourge stanowią… umiarkowane zagrożenie - jednego Batka niszczy dopiero pią…te trafienie, natomiast Battlecruisery są… w stanie dość skutecznie odstrzeliwać nadlatują…ce Scourge, z racji, że niszczą… je jednym trafieniem. Bardzo groźne mogą… być za to hordy Hydralisków, które wbrew pozorom mogą… nieźle napsuć krwi Batkom. Devourery także są… niebezpieczne w dużej liczbie. Unikać należy też jak ognia Protosskich Arbitrów, które skutecznie redukują… liczebność floty, używają…c Statis Field, oraz zgrupowań Scoutów. Nie można też zapomnieć o Dragoonach. Na te szczególnie trzeba uważać, jeśli Battlecruiserów jest mało.

Taktyki
BATTLECRUISER + SCIENCE VESSEL

Choć Battlecruisery są… jednostkami uniwersalnymi, stają… się jeszcze skuteczniejsze przy wsparciu innych jednostek. Pierwszą… i najbardziej oczywistą… kombinacją… jest dodanie kilku Science Vesseli. Nie dość bowiem, że daje to Battlecruiserom możliwość swobodnego atakowania niewidzialnych celów, to jeszcze zapewnia im istotne wsparcie w walce. Objęcie Battlecruisera Defensive Matrixem czyni go od razu jeszcze bardziej niebezpiecznym. Natomiast użycie EMP Shockwave w walce przeciwko Protossom w zasadzie podaje wrogów na tacy - są… wtedy niemal o połowę słabsi. W walce z Carrierami ta kombinacja zawsze przechyla szalę zwycięstwa na twoją… stronę.

BATTLECRUISER + MEDIC

Ta kombinacja tylko pozornie wydaje się bez sensu. Już wcześniej wspominałem o zagrożeniu, jakim jest dla Battlecruisera użycie zdolności Lockdown. Utrzymywanie w pobliżu Batków kilku Mediców (6 - 8) znacznie zwiększa ich szanse na przetrwanie - te bowiem mają… zdolność Restoration, która natychmiast uwalnia Battlecruisery od wpływu zgubnego spella i umożliwia mu kontynuowanie walki. Jedynym problemem może być ograniczona zdolność ruchowa Mediców - są… takie sytuacje, w których ze względu na niekorzystny teren (woda, wzgórza, itp.) nie da się użyć takiej taktyki.

Zapobieganie

Terranie

W tej sytuacji Battlecruisery mogą już tylko modlić się o MedicówNajbardziej oczywistym wyjściem jest zastosowanie własnej floty Battlecruiserów (z użyciem Yamato Gun). O wiele szybsze jest jednak użycie Ghostów z Lockdownem, oraz masowa produkcja Goliathów - te maszynki potrafią… naprawdę solidnie przetrzebić Battlecruisery. Jeszcze innym wyjściem jest użycie Wraithów, co jest skuteczne zwłaszcza jeśli wróg zapomniał o detektorach. Można także stosować EMP Shockwave - jego użycie uniemożliwi nieprzyjacielowi stosowanie Yamato Gun. O obronie za pomocą… Marines nie ma co nawet marzyć - to zwykłe posyłanie ich na rzeź. Nawet Medics niewiele tu pomogą….



Zergowie

Możesz użyć Scourge, ale tylko jeśli jesteś gotów stworzyć ich ogromne ilości. Zergowie ogólnie są… w najgorszej sytuacji, jednak także i oni są… w stanie pokonać Battlecruisery. Pierwszym, co przychodzi do głowy, są… hordy Hydralisków, które wbrew pozorom potrafią… całkiem nieźle radzić sobie z Batkami. Ponadto przydaje się Ensnare Queena, bą…dź też Plague Defilera. Nie zapomnij o Dark Swarmie. Hydraliski pod chmurą… są… nieosią…galne dla Krą…żowników. Devourery są… niezłe, ale tylko jeśli mają… przewagę liczebną… (dość dużą…) i stosują… taktykę Hit'n'Run.

Protossi

Oczywistym wyjściem jest użycie Carrierów lub Archonów. Najgorsze co może je (tzn. Carriery i Archony) czekać to potraktowanie ich przez Terrana EMP Shockwavem, więc nie muszą się zbytnio obawiać masowej utraty tych jednostek. Jednak w walce w Krą…żownikami sprawdzają… się także Dragoony (ale tylko w znacznej liczbie) i Scouty (jak wcześniej). Corsairy mają… za słaby atak, więc nie ma co próbować. Statis Field Arbitra często bywa zbawieniem, można także używać Dark Archonów - przejmują…c wrogie Batki bą…dź też używają…c na nich Feedback. Jeśli mają… pełną… energię, stracą… aż 200 - 250 punktów wytrzymałości. Stormy High Templarów to oczywistość, można nimi wszystko kosić, ale na Batka są mało efektywne, bo to twarde i trudno objąć kilka statków jednym Stormem.

Upgrady i specjale

COLOSSUS REACTOR
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Physics Lab
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Colossus Reactor
Efekt: + 50 Battlecruisera

Upgrade ważny, jeśli zamierzamy używać Yamato Gun. Najpierw odkrywamy Yamato, później Colossus Reactor.

YAMATO GUN
Koszt: 100 100
Czas: 120 sek.
Miejsce: Physics Lab
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:
Research Yamato Gun
Koszt użycia: 150
Działanie: Zadaje 260 obrażeń pojedynczemu celowi.

Bardzo ważna umiejętność czyniąca Battlecruisera użyteczną jednostką. Stosować jak najczęściej przeciw groźnym, wytrzymałym celom i do nękania wroga spoza zasięgu.

TERRAN SHIP WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ship Weapons
Efekt: + 3 do naziemnych i + 3 do
przeciw-powietrznych obrażeń Battlecruisera
TERRAN SHIP PLATING
Koszt: 150 150 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ship Plating
Efekt: + 1 do pancerza Battlecruisera

Autorzy: Der_Speeder, Gotrek, Lukin, sap


Poprzednia strona Na górę Następna strona