Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Shuttle
Zobacz opis
Jednostki - Terran Battlecruiser
Terra艅ski okr臋t flagowy Battlecruiser operational.
Hailing frequencies open.
Make it happen.

Na kr贸tko przed wybuchem wojny w sektorze Koprulu, terra艅scy naukowcy opracowali now膮聟 wersj臋 kr膮聟偶ownika - ci臋偶ki okr臋t bojowy klasy Behemoth. W por贸wnaniu do swego poprzednika, Leviathana, Behemoth posiada nowocze艣niejsze wyposa偶enie oraz silniejsze uzbrojenie, na kt贸re sk艂adaj膮聟 si臋 baterie ci臋偶kich laser贸w oraz jeden z ostatnich owoc贸w terra艅skiej my艣li technicznej - pot臋偶ne dzia艂o energotw贸rcze zwane Yamato. Battlecruisery klasy Behemoth stanowi膮聟 trzon terra艅skiej floty. Wzbudzaj膮聟 szacunek swoj膮聟 pot臋g膮聟, wytrzyma艂o艣ci膮聟 i silnym uzbrojeniem. Tylko pot臋偶ne Protosskie Carriery lub ogromne roje Zergowskich Devourer贸w s膮聟 w stanie dotrzyma膰 im pola.

Statystyki
Koszt: 400 300 6
Czas budowy: 133 sek.
Budowany w: Starport
Potrzebne struktury: Control Tower, Science Facility z Physics Lab
Klawisz budowy:
Build Battlecruiser
Wytrzyma艂o艣膰: 500
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: lataj膮聟cy
mechaniczny
Pancerz: 3 + 1 x 3 (Terran Ship Plating)
Bro艅 naziemna: 25 + 3 x 3 (n) (Terran Ship Weapons): ATS Battery
Bro艅 przeciw-powietrzna: 25 + 3 x 3 (n) (Terran Ship Weapons): ATA Battery
Zasi臋g: 6 (10 - Yamato Gun)
Op贸藕nienie ataku: 30
Energia: 200 - 250 (Colossus Reactor)
Pole widzenia: 11
Szybko艣膰: 1,3 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Yamato Gun (Yamato Gun)
Opis

Ma艂e ilo艣ci Hydralisk贸w nie s膮 w stanie zagrozi膰 kr膮偶ownikomBattlecruiser - najpot臋偶niejsza jednostka Terran stosowana w walce bezpo艣redniej zas艂uguje na bardzo dok艂adne om贸wienie wraz z efektywno艣ci膮聟 wzgl臋dem innych jednostek. Jedn膮聟 z niezaprzeczalnych zalet Batk贸w nad niekt贸rymi pot臋偶nymi jednostkami (Reaver, Siege Tank, Carrier, Guardian) jest ich prostota. Battlecruiser nie potrzebuje Scarab贸w/Interceptor贸w, trybu obl臋偶niczego, atakuje wojska powietrzne i l膮聟dowe.

Battlecruisery to z pewno艣ci膮聟 jednostki, kt贸re wzbudzaj膮聟 "mi艂o艣膰 od pierwszego wejrzenia". Chocia偶 s膮聟 powolne, to dysponuj膮聟 silnym pancerzem, znaczn膮聟 wytrzyma艂o艣ci膮聟 i pot臋偶nym uzbrojeniem. To po prostu niszczycielskie jednostki uniwersalne, ostateczna bro艅 obok bomb atomowych. Upgrade broni Battlecruisera jest op艂acalny, zw艂aszcza, 偶e Batki s膮聟 drogie (r贸wnie偶 w Supply), a upgrade nie. Z pancerzem 3 (po upgradzie 6) oraz atakiem 25 (34 po upgradzie) jest w du偶ej liczbie dla wi臋kszo艣ci jednostek niepokonany. Nawet nagromadzenie znacznej ilo艣ci wie偶yczek nie stanowi dla niego 偶adnej zapory - bez problemu mo偶na likwidowa膰 wrog膮聟 obron臋 przeciwlotnicz膮聟 przy pomocy cudownej broni Battlecruisera - dzia艂a Yamato.

W艂a艣nie - Yamato. Pomimo 偶e jest to zwyk艂a zdolno艣膰 ofensywna, jest to jeden z lepszych spelli w grze. Ma du偶y zasi臋g, wi臋c podczas strzelania Battlecruiser nie wystawia si臋 niepotrzebnie na ostrza艂. Trafiony cel otrzymuje 260 punkt贸w obra偶e艅, co bez problemu likwiduje Missile Turrety i Photon Cannony jednym strza艂em. Na Bunker i Spore Colony potrzeba co prawda dw贸ch, zwr贸膰cie jednak uwag臋, 偶e po trafieniu Bunkra temu pozostaje jedynie 90 punkt贸w zdr贸wka... kt贸re na dodatek zaczyna ubywa膰. Wi臋c je艣li przeciwnik nie sprowadzi SVC i bunkier spali si臋, mo偶emy przyj膮聟膰, 偶e tak偶e i Bunkry niszczymy jednym strza艂em, zatem wi臋kszy problem stanowi jedynie Spore Colony. To zreszt膮聟 nie wszystko.

Yamato Gun - zbieranie si臋 do strza艂u i efekt widoczny na zgliszczach Photon Cannona

Nietrudno jednocze艣nie zauwa偶y膰, 偶e atak Battlecruiserami, cho膰 bardzo niszczycielski, ma racj臋 bytu tylko, je艣li tych jest spora ilo艣膰, a to z racji du偶ego cooldownu broni Battlecruisera, co nie pozwala mu w pojedynk臋 prowadzi膰 solidnego ostrza艂u. Je艣li zatem decydujemy si臋 postawi膰 na Battlecruisery, musimy si臋 liczy膰 ze znacznymi kosztami, a tak偶e z tym, 偶e potrzebna nam b臋dzie wi臋ksza ilo艣膰 Starport贸w. Budowa Battlecruisera jest na tyle powolna, 偶e maj膮聟c za ma艂o fabryk nie mamy co liczy膰 na dostatecznie szybkie zgromadzenie floty. Niemniej jednak na Battlecruiserach zawsze mo偶na polega膰. Nale偶y jednak unika膰 b艂臋du pope艂nianego przez wielu pocz膮聟tkuj膮聟cych, polegaj膮聟cego na zabunkrowaniu si臋 w bazie i produkowaniu jedynie Batk贸w. Nie nale偶y przesadnie ufa膰 pot臋dze Battlecruiser贸w, bo cho膰 s膮聟 to jednostki silne i wytrzyma艂e, posiadaj膮聟, jak ka偶de inne, swoje s艂abo艣ci. Jedna z nich jest taka: ma艂o Batk贸w, oznacza, 偶e liczba Ghost贸w / Defiler贸w / HT / DA potrzebnych do rzucenia wystarczaj膮聟cej ilo艣ci Lockdown贸w / Plague / Psionic Storm贸w / Mind Control贸w jest w kwestii kosztu, czasu produkcji i drzewa technologicznego praktycznie minimalna. Mo偶na co prawda zastosowa膰 jak膮聟艣 profilaktyk臋, ale takie s膮聟 fakty.

Z pocz膮聟tku mo偶na pomy艣le膰, 偶e jedynym sposobem wygrania w starciu z wrogiem wyposa偶onym w Battlecruisery jest zbudowanie analogicznej ilo艣ci Carrier贸w/BC/Devourer贸w (zale偶nie od rasy). Tak naprawd臋 jednak ka偶dy do艣wiadczony gracz zna wiele sposob贸w na pokonanie floty Batk贸w, i to przy stosunkowo niewielkich stratach w艂asnych. Najwi臋kszym chyba zagro偶eniem dla Battlecruiser贸w s膮聟 Ghosty z Lockdownem, kt贸rym na dodatek towarzysz膮聟 Goliathy. Nie raz i nie dwa razy zdarzy艂o si臋, 偶e moja flota Batk贸w zosta艂a ca艂kowicie zablokowana przez Ghosty, po czym bezsilnie obserwowa艂em, jak padaj膮聟 jeden po drugim, niezdolne do zrobienia czegokolwiek. Goliathy w du偶ej liczbie s膮聟 swoj膮聟 drog膮聟 tak偶e 艣wietnymi zab贸jcami Battlecruiser贸w - po wszystkich upgradach ich rakiety Hellfire zadaj膮聟 32 punkty obra偶e艅, co cz臋sto bywa niebezpieczne; co prawda s膮聟 to obra偶enia 2x, co w przypadku maksymalnego upgradu pancerza Battlecruisera redukuje realne obra偶enia do 20 punkt贸w (minus 6 punkt贸w od ka偶dej rakiety, czyli 16 - 6 = 10, pomno偶one przez dwa daj膮聟 20), ale i tak jest to si艂a, z kt贸r膮聟 trzeba si臋 liczy膰. Scourge stanowi膮聟 umiarkowane zagro偶enie - jednego Batka niszczy dopiero pi膮聟te trafienie, natomiast Battlecruisery s膮聟 w stanie do艣膰 skutecznie odstrzeliwa膰 nadlatuj膮聟ce Scourge, z racji, 偶e niszcz膮聟 je jednym trafieniem. Bardzo gro藕ne mog膮聟 by膰 za to hordy Hydralisk贸w, kt贸re wbrew pozorom mog膮聟 nie藕le napsu膰 krwi Batkom. Devourery tak偶e s膮聟 niebezpieczne w du偶ej liczbie. Unika膰 nale偶y te偶 jak ognia Protosskich Arbitr贸w, kt贸re skutecznie redukuj膮聟 liczebno艣膰 floty, u偶ywaj膮聟c Statis Field, oraz zgrupowa艅 Scout贸w. Nie mo偶na te偶 zapomnie膰 o Dragoonach. Na te szczeg贸lnie trzeba uwa偶a膰, je艣li Battlecruiser贸w jest ma艂o.

Taktyki
BATTLECRUISER + SCIENCE VESSEL

Cho膰 Battlecruisery s膮聟 jednostkami uniwersalnymi, staj膮聟 si臋 jeszcze skuteczniejsze przy wsparciu innych jednostek. Pierwsz膮聟 i najbardziej oczywist膮聟 kombinacj膮聟 jest dodanie kilku Science Vesseli. Nie do艣膰 bowiem, 偶e daje to Battlecruiserom mo偶liwo艣膰 swobodnego atakowania niewidzialnych cel贸w, to jeszcze zapewnia im istotne wsparcie w walce. Obj臋cie Battlecruisera Defensive Matrixem czyni go od razu jeszcze bardziej niebezpiecznym. Natomiast u偶ycie EMP Shockwave w walce przeciwko Protossom w zasadzie podaje wrog贸w na tacy - s膮聟 wtedy niemal o po艂ow臋 s艂absi. W walce z Carrierami ta kombinacja zawsze przechyla szal臋 zwyci臋stwa na twoj膮聟 stron臋.

BATTLECRUISER + MEDIC

Ta kombinacja tylko pozornie wydaje si臋 bez sensu. Ju偶 wcze艣niej wspomina艂em o zagro偶eniu, jakim jest dla Battlecruisera u偶ycie zdolno艣ci Lockdown. Utrzymywanie w pobli偶u Batk贸w kilku Medic贸w (6 - 8) znacznie zwi臋ksza ich szanse na przetrwanie - te bowiem maj膮聟 zdolno艣膰 Restoration, kt贸ra natychmiast uwalnia Battlecruisery od wp艂ywu zgubnego spella i umo偶liwia mu kontynuowanie walki. Jedynym problemem mo偶e by膰 ograniczona zdolno艣膰 ruchowa Medic贸w - s膮聟 takie sytuacje, w kt贸rych ze wzgl臋du na niekorzystny teren (woda, wzg贸rza, itp.) nie da si臋 u偶y膰 takiej taktyki.

Zapobieganie

Terranie

W tej sytuacji Battlecruisery mog膮 ju偶 tylko modli膰 si臋 o Medic贸wNajbardziej oczywistym wyj艣ciem jest zastosowanie w艂asnej floty Battlecruiser贸w (z u偶yciem Yamato Gun). O wiele szybsze jest jednak u偶ycie Ghost贸w z Lockdownem, oraz masowa produkcja Goliath贸w - te maszynki potrafi膮聟 naprawd臋 solidnie przetrzebi膰 Battlecruisery. Jeszcze innym wyj艣ciem jest u偶ycie Wraith贸w, co jest skuteczne zw艂aszcza je艣li wr贸g zapomnia艂 o detektorach. Mo偶na tak偶e stosowa膰 EMP Shockwave - jego u偶ycie uniemo偶liwi nieprzyjacielowi stosowanie Yamato Gun. O obronie za pomoc膮聟 Marines nie ma co nawet marzy膰 - to zwyk艂e posy艂anie ich na rze藕. Nawet Medics niewiele tu pomog膮聟.



Zergowie

Mo偶esz u偶y膰 Scourge, ale tylko je艣li jeste艣 got贸w stworzy膰 ich ogromne ilo艣ci. Zergowie og贸lnie s膮聟 w najgorszej sytuacji, jednak tak偶e i oni s膮聟 w stanie pokona膰 Battlecruisery. Pierwszym, co przychodzi do g艂owy, s膮聟 hordy Hydralisk贸w, kt贸re wbrew pozorom potrafi膮聟 ca艂kiem nie藕le radzi膰 sobie z Batkami. Ponadto przydaje si臋 Ensnare Queena, b膮聟d藕 te偶 Plague Defilera. Nie zapomnij o Dark Swarmie. Hydraliski pod chmur膮聟 s膮聟 nieosi膮聟galne dla Kr膮聟偶ownik贸w. Devourery s膮聟 niez艂e, ale tylko je艣li maj膮聟 przewag臋 liczebn膮聟 (do艣膰 du偶膮聟) i stosuj膮聟 taktyk臋 Hit'n'Run.

Protossi

Oczywistym wyj艣ciem jest u偶ycie Carrier贸w lub Archon贸w. Najgorsze co mo偶e je (tzn. Carriery i Archony) czeka膰 to potraktowanie ich przez Terrana EMP Shockwavem, wi臋c nie musz膮 si臋 zbytnio obawia膰 masowej utraty tych jednostek. Jednak w walce w Kr膮聟偶ownikami sprawdzaj膮聟 si臋 tak偶e Dragoony (ale tylko w znacznej liczbie) i Scouty (jak wcze艣niej). Corsairy maj膮聟 za s艂aby atak, wi臋c nie ma co pr贸bowa膰. Statis Field Arbitra cz臋sto bywa zbawieniem, mo偶na tak偶e u偶ywa膰 Dark Archon贸w - przejmuj膮聟c wrogie Batki b膮聟d藕 te偶 u偶ywaj膮聟c na nich Feedback. Je艣li maj膮聟 pe艂n膮聟 energi臋, strac膮聟 a偶 200 - 250 punkt贸w wytrzyma艂o艣ci. Stormy High Templar贸w to oczywisto艣膰, mo偶na nimi wszystko kosi膰, ale na Batka s膮 ma艂o efektywne, bo to twarde i trudno obj膮膰 kilka statk贸w jednym Stormem.

Upgrady i specjale

COLOSSUS REACTOR
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Physics Lab
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Colossus Reactor
Efekt: + 50 Battlecruisera

Upgrade wa偶ny, je艣li zamierzamy u偶ywa膰 Yamato Gun. Najpierw odkrywamy Yamato, p贸藕niej Colossus Reactor.

YAMATO GUN
Koszt: 100 100
Czas: 120 sek.
Miejsce: Physics Lab
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:
Research Yamato Gun
Koszt u偶ycia: 150
Dzia艂anie: Zadaje 260 obra偶e艅 pojedynczemu celowi.

Bardzo wa偶na umiej臋tno艣膰 czyni膮ca Battlecruisera u偶yteczn膮 jednostk膮. Stosowa膰 jak najcz臋艣ciej przeciw gro藕nym, wytrzyma艂ym celom i do n臋kania wroga spoza zasi臋gu.

TERRAN SHIP WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ship Weapons
Efekt: + 3 do naziemnych i + 3 do
przeciw-powietrznych obra偶e艅 Battlecruisera
TERRAN SHIP PLATING
Koszt: 150 150 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ship Plating
Efekt: + 1 do pancerza Battlecruisera

Autorzy: Der_Speeder, Gotrek, Lukin, sap


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona