Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Gerard DuGalle
Zobacz opis
Jednostki - Terran Firebat
Firebat - Spopielacz / Operator miotacza ognia Specjalny skafander chroni Firebata przed wysokÄ…Â… temperaturÄ…Â… Let's burn!
I love the smell of napalm.
Is something burning?

Firebaty są… szkolone po to, aby zadbać o dobro naszego przeciwnika - na pewno nie pozwolą… mu zamarzną…ć ;-). Po ich przejściu pozostają… tylko zgliszcza i płoną…ce budynki... Ich miotacz poskromi każdą… lekką… jednostkę naziemną…. Mieszanka różnych palą…cych się substancji jest szczególnie groźna dla piechoty. Firebaty mają… trochę lepszą… zbroję niż Marines i potrafią… przeżyć dłużej. Tak samo jak zwykli żołnierze wspomagają… się narkotykami, które pozwalają… im na szybsze działanie.

Statystyki
Koszt: 50 25 1
Czas budowy: 24 sek.
Budowany w: Barracks
Potrzebne struktury: Academy
Klawisz budowy:

Train Firebat

Wytrzymałość: 50
Rozmiar: mały
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Terran Infantry Armor)
Broń naziemna: 16 + 2 x 3 (Terran Infantry Weapon): Flamethrower (c)(s)
Broń przeciw-powietrzna: brak
Zasięg: bezposredni
Opóźnienie ataku: 22 - 11 (Stim Pack)
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybkość: 2,0 t/s - 3,0 t/s (Stim Pack)
Specjalne zdolności: Stim Pack (Stim Pack)
Opis

Szczerze mówią…c, to nie za bardzo wiem co tu napisać o Firebatach. Jedno jest pewne: na począ…tku gry są… bardzo skuteczne. Broń jaką… posiadają… zadaje 16 punktów obrażeń, ale tak naprawdę są… to 2 oddzielne płomienie ognia zadają…ce każdy po 8 pkt. obrażeń. I to jest ich wada. Upgrade broni podnosi obrażenia o 2 pkt., czyli 1 pkt. dla każdego płomienia. Ale tak samo upgrade pancerza wroga. 1 poziom - obrażenia mniejsze o 1, ale od każdego płomienia, czyli w sumie o 2 mniejsze :-/.

Zerglingi mają… ciepło :)

Zaczą…łem od broni, więc opiszę ją… do końca. Zasięg miotacza ognia, jak wiadomo jest bardzo mały, zaledwie jedno pole. Ale ma bardzo ciekawą… własność. Sama salwa ognia zajmuje 2 pola, więc upiecze kilku wrogów jednocześnie stoją…cych blisko siebie. Tak więc jeden Firebat może swoim ogniem obją…ć nawet 6 Zealotów! Ale oczywiście te stoją…ce z boku otrzymają… mniejsze obrażenia. Splash damage Firebata gra więc u niego istotną… rolę. Gdyby wśród wrogów zaplą…tała się jakaś twoja jednostka i weszła w zasięg ognia Firebata, to możesz być spokojny. Na nią… nie zadziała temperatura. Inna sprawa twój sojusznik - on niestety oberwie. Splash Firebata ma rozmiar 2x2 pola. Wiesz chyba, że to bardzo dobrze dla ciebie :). Armia Firebatów wspomaganych przez Medyków naprawdę wyrzą…dzi dużo szkód, szczególnie wszystkim podstawowym jednostkom. Opiszę je w następnym paragrafie. Jeśli chodzi o typ broni Firebata to jest to broń typu concussive. Chyba wiecie - słaba na duże. Czyli raczej nie do struktur i większych jednostek. Budynki dostaną… zaledwie nędzne 4 punkty obrażeń. Tak samo z cięższą… armią…, ale ona może mieć upgrady pancerza, więc jednak gorzej ;) (ale pokręciłem :)).

No to przechodzę do tych jednostek. Przede wszystkim wszytko co jest małe będzie stanowić cel Firebatów. Zerglingi giną… w ogniu bardzo szybko. Nawet Firebaty bez Stimpacka szybko je usmażą…. Oczywiście, jeżeli Zerglingi mają… upgrade'y, to tak łatwo się nie dają…, ale muszą… mieć ulepszoną… szybkość, aby szybciej doczłapać do Firebatów i w szczególności szybkość ataku. Następna sprawa to Hydry. Sytuacja z nimi jest gorsza - skuteczność ogniomiotaczy już zaczyna zawodzić, bo zadają… im 50% obrażeń. Więc Zerg powiniem wystawić Hydry, jeżeli nie ma nic lepszego. Teraz piechota terrańska, czyli to co tygryski lubią… najbardziej :). Ech... tutaj to dopiero jest zażarta walka. Zazwyczaj obserwujemy starcia całej piechoty, tzn. pomieszane Marines, Firebaty i Medics, ewentualnie Ghosty. Cóż tu rzec... musisz mieć po prostu przewagę i dużo Medyków. I oczywiście Stimpacka! W walkach Terran vs Terran postaraj się jak najszybciej go odkryć. To on głównie zadecyduje o zwycięstwie. Oprócz tego próbuj najpierw eliminować wrogich Medyków. Bez odpowiedniego zaplecza medycznego wróg szybko się podda. Jego wojsko będzie padać jak zdechłe muchy ;). Jeżeli atakujesz, tzn. wróg prawie na pewno ma bunkry i ma tę wspaniałą… przewagę, to już chyba pisałem, że nie opłaca się atakować Firebatami budynków, ale jeśli masz przewagę i myślisz, że wygrasz to oczywiście próbuj. A u Protossów? Tutaj małe są… Zealoty i Templarzy. Czyli jednostki atakują…ce bezpośrednio. Znaczy to więc, że same będą… dą…żyły do starcia. Jednak Protossi to nieprzyzwoicie wytrzymała rasa :-/. Szybko bierz Stimpacka i niech Medycy mają… ich w swojej opiece :). Niestety DT mają… aż 40 punktów ataku - Medycy nie zdą…ża z leczeniem. Firebaty muszą… być dodatkowo wspierane przez inne jednostki. Ach... starcia piechoty są… zawsze bardzo widowiskowe No i nie zapomnij detektora na Dark Templarów. A na High Templarów również miej oko - Psionic Storm może cię zgubić.

Przejdźmy do obrony. Tutaj raczej się nie rozpiszę. Firebaty mają… 50 życia i 1 pkt. pancerza. Nawet Norad II nie może jednym strzałem rozwalić Firebata, jeśli nie ma upgradów (pamiętacie 8 misję Terran w podstawowym SC? Zawsze to mnie wkurzało ;)). Dobrze jest bronić się w bunkrach. Ale zasięg miotacza nie pozwala na wykorzystanie Firebatów we wszystkich starciach. Przecież Marinesi albo Dragoony nie podejdą… pod sam bunkier. Ale Zerglingi będą… wniebozwięte - od razu ciepłe powitanie :). Jeżeli wiesz czym wróg zaatakuje, to obsadzaj bunkry stosownie do typu atakują…cych jednostek. Czyli jeśli będzie to armia z atakiem na odległość, to w bunkry wsadź Marinesów lub Ghosty, a Firebaty niech będą… na zewną…trz. Ale jeśli będą… to jednostki atakują…ce bezpośrednio, to ja preferuję Firebaty.

Jeśli chodzi o Stimpacka, to używaj go jak najczęściej zarówno w ataku jak i w obronie. To znacznie zwiększa twoje szanse na wygraną… bitwę. Pamiętam czasy, gdy grałem w zwykłego StarCrafta bez Broodwara, gdzie nie było Mediców i zawsze miałem dylemat - użyć Stimpacka czy nie użyć. W BW już tego problemu nie mam :). Jeszcze coś doradzę. Staraj się atakować kombinowanymi grupami piechoty. Marines zawsze się przydadzą…, gdyby przyleciały jakieś natręty w postaci Mutalisków czy Wraithów. Chociaż tego nie napisałem, ale rzecz jasna, że Firebaty nie atakują… celów powietrznych. I jest to sprawa oczywista - nigdy nie wybieraj się na atak bez Medyków. Chyba, że grasz w podstawową… wersję Starcrafta. Firebaty opłaca się trenować. Kosztują… tylko 25 gazu więcej niż Marines, a mogą… zniszczyć więcej, jeśli tylko dobrze nimi zagrasz.

Taktyki
FIREBATS + MEDICS COMBO

Za bardzo się nie rozpiszę, bo jest to praktycznie ta sama taktyka co Marines + Medics Combo, z tą… tylko różnicą…, że zamiast Marines bierzemy Firebaty. Mieszanka ta jest używana w ataku, raczej nie do obrony, bo Firebaty mają… mały zasięg. Trenujemy określoną… liczbę Firebatów (najlepiej 12) i dołą…czamy do nich połowę tylke Medyków lub tyle samo, zależy od upodobań. I zaznaczmy Firebaty - Ctrl + 1, Medycy - Ctrl + 2. No i teraz atakujemy, a przed atakiem oczywiście nie zapomij dać Firebatom Stimpacka.

FIREBAT RUSH 1

Jest to bardzo fajna taktyka, pozwalają…ca nam zaskoczyć wroga. Firebaty są… najskuteczniejsze na podstawowe jednostki. Postaraj się więc, aby mieć je jak najszybciej.

  1. Zbuduj 7 SCV'ów
  2. Barrack
  3. 8-my SCV
  4. Zbuduj nim Supply Depot
  5. 9-ty SCV
  6. Zbuduj nim Refinery
  7. Academy
  8. 10-ty SCV
  9. Drugi Barrack
  10. Jeszcze kilka SCV i daj ich do gazowni
  11. Firebaty w jednym z Barracków
  12. Medics w drugim
  13. W międzyczasie zbuduj Depot
  14. Odkryj Stimpacka (opcjonalnie)
  15. Gdy będziesz miał 12 Firebatów i 6 Medyków - atakuj

Ewentualnie jeśli chcesz przyspieszyć atak to weź tylko 6 Firebatów i 3 Medyków. Odkrycie Stimpacka nie powinno w żadnym stopniu opóźnić ataku, bo gdy się odkryje to jeszcze nie masz porzą…dnej armii. Kosztuje on 100 minerałów i 100 gazu, więc kasy też ci starczy. Gdy zaatakujesz wróg może być już dobrze przygotowany, jeśli stawiał na szybki atak. Gdy zauważy, że poszedłeś w Firebaty, to lepiej z nich zrezygnuj, bo zapewne się na nie "uodporni". Atak ten niestety ma wady. Firebaty masz dość późno, bo musisz mieć Refinery i Academy, więc będzie ci trudno, jeżeli wpadną… ci do bazy Zerglingi lub coś innego. Możesz się spróbować zabezpieczyć stawiają…c przy wejściu bunkier i umieszczają…c w nim Marines, ale to jeszcze bardziej cię opóźni. Z drugiej strony, jeśli wróg też próbuje ci coś przygotować, to najwyraźniej ty go zaskoczysz :). Skuteczne za Zergów, którzy mają… w bazie tylko Zerglingi.

FIREBAT RUSH 2
  1. 7 SCV'ów
  2. Barrack
  3. 8-my SCV i Depot
  4. Kilka Marines, ok. 6
  5. Dobuduj do 10 SCV'ów
  6. Postaw bunkier
  7. Refinery, gdy tylko będziesz miał finanse
  8. Academy, również gdy będziesz miał minerały
  9. Drugi Barrack
  10. W międzyczasie kilku Marines
  11. Teraz Firebaty i Medycy
  12. Na bieżą…co dostawiaj Supply Depoty
  13. Odkryj Stimpacka
  14. I atak!

Począ…tek indentyczny jak w Rush 1, tylko trenujesz kilku Marines. Ta taktyka jest może bezpieczniejsza, bo w razie jakiegoś ataku masz Marines w bunkrze. Trudno będzie z kasą…, bo w jednym czasie musisz postawić Rafinerię, Akademię i drugi Barak. Gdy już nadejdzie czas ataku masz wybór: zaatakować samymi Firebatami z Medykami, a Marines zostawić w bazie do obrony lub zaatakować kombinowaną… grupą… Marines + Firebats. Polecam raczej to drugie, z tym że w bazie zostaw sobie kilku Firebatów i Marines.

FIREBAT DROP

To jest coś mocnego. Używane w średnich fazach gry. Musisz mieć już dostęp do lotnictwa. Do tego dropa wystarczy Ci jeden Dropship, no ewentualnie dwa, jeśli chcesz wzią…ść więcej Firebatów lub Medyków. Wsadzasz 8 Firebatów w transportowca (jeżeli masz drugiego, to do niego następnych Firebatów lub Medyków). Jako obstawę proponuję kilka Wraithów, na wypadek ewentualnego ataku. Jeśli zależy ci na szybkości i nie chcesz brać niczego dodatkowego, to przynajmiej poślij jednego Wraitha do bazy przeciwnika i zobacz czy po drodze nic go nie zatrzyma. Za nim już powinien lecieć Dropship. Teraz najtrudniejsza część zadania: znaleźć lukę w obronie przeciwpowietrznej przeciwnika. Ale gdy już taką… znajdziesz, to wlatujesz do bazy i wyładowujesz Firebaty prosto na robotników (u Zergów uważałbym na Lurkery).

Drugi wariant tego dropu jest taki, że eskortujesz Dropshipy porzą…dną… flotą… - Valkyrie + Wraithy (tylko nie Battlecruisery). Teraz w razie natrafienia na lotnictwo przeciwnika powinineś dać mu radę. I jeśli chodzi o szukanie dziury w obronie przeciwpowietrznej, to tutaj będzie lepiej, bo Valkyrie i Wraithy odwrócą… uwagę floty wroga, również działka na nich skupią… ogień, a Ty będziesz mógł spokojnie wlecieć do bazy.

Zapobieganie

Terranie

Bardzo trudno będzie na począ…tku. Przeciwko Firebatom wystaw również Firebaty. Oczywiście z Medykami. Jeżeli wróg atakuje twoją… bazę, to piechota nie powinna walczyć bezpośrednio, lecz powinna stacjonować w bunkrach. Ghosty z dużym zasięgiem mogą… zabić kilku Firebatów, zanim zdą…żać do ciebie dojść. Nigdy nie wystawiaj samych Marines nawet z Medykami! Jeżeli chodzi o późniejsze fazy gry, to czołgi skutecznie masakrują… piechotę. Staraj się używać Vulturów do stawiania min, które na pewno nie oszczędzą… piechoty. Z powietrza jedynym sensownym rozwią…zaniem będą… Battlecruisery, ale gdy ty je będziesz miał, to raczej wróg nie będzie już cię atakował piechotą…. Ale ogólnie, to stawiaj dużo bunkrów.

Zergowie

NIGDY nie posyłaj Zerglingów!!! To najszybszy sposób na przegraną…. Hydralisk z racji tego, że ma rozmiar średni otrzyma połowę obrażeń, więc jakoś to będzie. Ale za wszelką… cenę staraj się nie dopuścić do bezpośredniego starcia. Zakop Lurkery gdzie tylko możesz - one raczej nie ucierpią…. Queen niech działa - Ensnare spowolni marsz wroga, a to oznacza, że masz dużo większe szanse. Jeżeli nie ma Marinesów, to zaangażuj lotnictwo - Mutaliski niech ścigają… Ogniomiotaczy. A jeśli posiadasz Guardiany, to sprawa wyglą…da bardzo dobrze :). Nie powinny przepuścić żadnej piechoty. Stawiaj dużo Sunken Colonies na począ…tku gry.

Protossi

Tutaj Firebaty nie powinni się znaleźć

Zealoci, chociaż są… wytrzymali, to Firebaty są… tym, co ich boli. Najgorsze co może ich spotkać z piechoty terrańskiej. Staraj się więc ich ukryć, a na pewno nie atakuj nimi Firebatów, chyba że masz przewagę. Dragoony mają… rozmiar large - to dobrze. Ale mają… broń explosive - to źle. Są… jednak duże, więc Firebaty nie obejmą… ogniem kilku jednostek za nimi. Nadawają… się one do blokowania Firebatów. Archony są… fajne, ale pamiętaj, że chociaż mają… rozmiar Large, to ich osłony odbiorą… maximum obrażeń. Możesz być na 99% pewny, że Terran nie weźmie ze sobą… detektora, czyli Science Vessela, przynajmniej na począ…tku. A więc pole do popisu mają… Dark Templarzy. Jednak jeżeli armia Terrana jest bardzo liczebna, to po kilku pierwszych cięciach wycofaj Dark Templary - nie zapominaj, że Terranie dysponują… Comsatem. Ale jeżeli wiesz, że wygrasz, to pozwól DT dokończyć dzieła. Sił powietrznych raczej nie angażuj. Jedynie Carriery mogą… się przydać, ale oczywiście tu jest tak samo jak z Batkami - jeżeli będziesz już miał Carriery, to raczej nie będzie czas ataków podstawowych jednostek. A i High Templar się przyda :) Sztorm rozgromi piechotę :]. DA również - Maelstrom, ale od razu po jego użyciu działaj.

Upgrady i specjale

STIM PACK
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Academy
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Stim Pack Tech

Koszt użycia: 10 pkt. życia
Czas trwania: 20 sek.
Działanie: - 11 do opóźnienia ataku i + 1,0 t/s do szybkości Firebata

Przydatne przy ostrych grach podstawowymi jednostkami. Dzięki Stimpackowi poprawisz skuteczność Firebatów. Używaj zawsze w ataku.

TERRAN INFANTRY WEAPON
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Weapon
Efekt: + 2 do obrażeń Firebata

TERRAN INFANTRY ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Armor
Efekt: + 1 do pancerza Firebata

Poprzednia strona Na górę Następna strona