Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Ultralisk
Zobacz opis
Jednostki - Terran Firebat
Firebat - Spopielacz / Operator miotacza ognia Specjalny skafander chroni Firebata przed wysok膮聟 temperatur膮聟 Let's burn!
I love the smell of napalm.
Is something burning?

Firebaty s膮聟 szkolone po to, aby zadba膰 o dobro naszego przeciwnika - na pewno nie pozwol膮聟 mu zamarzn膮聟膰 ;-). Po ich przej艣ciu pozostaj膮聟 tylko zgliszcza i p艂on膮聟ce budynki... Ich miotacz poskromi ka偶d膮聟 lekk膮聟 jednostk臋 naziemn膮聟. Mieszanka r贸偶nych pal膮聟cych si臋 substancji jest szczeg贸lnie gro藕na dla piechoty. Firebaty maj膮聟 troch臋 lepsz膮聟 zbroj臋 ni偶 Marines i potrafi膮聟 prze偶y膰 d艂u偶ej. Tak samo jak zwykli 偶o艂nierze wspomagaj膮聟 si臋 narkotykami, kt贸re pozwalaj膮聟 im na szybsze dzia艂anie.

Statystyki
Koszt: 50 25 1
Czas budowy: 24 sek.
Budowany w: Barracks
Potrzebne struktury: Academy
Klawisz budowy:

Train Firebat

Wytrzyma艂o艣膰: 50
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Terran Infantry Armor)
Bro艅 naziemna: 16 + 2 x 3 (Terran Infantry Weapon): Flamethrower (c)(s)
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: bezposredni
Op贸藕nienie ataku: 22 - 11 (Stim Pack)
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybko艣膰: 2,0 t/s - 3,0 t/s (Stim Pack)
Specjalne zdolno艣ci: Stim Pack (Stim Pack)
Opis

Szczerze m贸wi膮聟c, to nie za bardzo wiem co tu napisa膰 o Firebatach. Jedno jest pewne: na pocz膮聟tku gry s膮聟 bardzo skuteczne. Bro艅 jak膮聟 posiadaj膮聟 zadaje 16 punkt贸w obra偶e艅, ale tak naprawd臋 s膮聟 to 2 oddzielne p艂omienie ognia zadaj膮聟ce ka偶dy po 8 pkt. obra偶e艅. I to jest ich wada. Upgrade broni podnosi obra偶enia o 2 pkt., czyli 1 pkt. dla ka偶dego p艂omienia. Ale tak samo upgrade pancerza wroga. 1 poziom - obra偶enia mniejsze o 1, ale od ka偶dego p艂omienia, czyli w sumie o 2 mniejsze :-/.

Zerglingi maj膮聟 ciep艂o :)

Zacz膮聟艂em od broni, wi臋c opisz臋 j膮聟 do ko艅ca. Zasi臋g miotacza ognia, jak wiadomo jest bardzo ma艂y, zaledwie jedno pole. Ale ma bardzo ciekaw膮聟 w艂asno艣膰. Sama salwa ognia zajmuje 2 pola, wi臋c upiecze kilku wrog贸w jednocze艣nie stoj膮聟cych blisko siebie. Tak wi臋c jeden Firebat mo偶e swoim ogniem obj膮聟膰 nawet 6 Zealot贸w! Ale oczywi艣cie te stoj膮聟ce z boku otrzymaj膮聟 mniejsze obra偶enia. Splash damage Firebata gra wi臋c u niego istotn膮聟 rol臋. Gdyby w艣r贸d wrog贸w zapl膮聟ta艂a si臋 jaka艣 twoja jednostka i wesz艂a w zasi臋g ognia Firebata, to mo偶esz by膰 spokojny. Na ni膮聟 nie zadzia艂a temperatura. Inna sprawa tw贸j sojusznik - on niestety oberwie. Splash Firebata ma rozmiar 2x2 pola. Wiesz chyba, 偶e to bardzo dobrze dla ciebie :). Armia Firebat贸w wspomaganych przez Medyk贸w naprawd臋 wyrz膮聟dzi du偶o szk贸d, szczeg贸lnie wszystkim podstawowym jednostkom. Opisz臋 je w nast臋pnym paragrafie. Je艣li chodzi o typ broni Firebata to jest to bro艅 typu concussive. Chyba wiecie - s艂aba na du偶e. Czyli raczej nie do struktur i wi臋kszych jednostek. Budynki dostan膮聟 zaledwie n臋dzne 4 punkty obra偶e艅. Tak samo z ci臋偶sz膮聟 armi膮聟, ale ona mo偶e mie膰 upgrady pancerza, wi臋c jednak gorzej ;) (ale pokr臋ci艂em :)).

No to przechodz臋 do tych jednostek. Przede wszystkim wszytko co jest ma艂e b臋dzie stanowi膰 cel Firebat贸w. Zerglingi gin膮聟 w ogniu bardzo szybko. Nawet Firebaty bez Stimpacka szybko je usma偶膮聟. Oczywi艣cie, je偶eli Zerglingi maj膮聟 upgrade'y, to tak 艂atwo si臋 nie daj膮聟, ale musz膮聟 mie膰 ulepszon膮聟 szybko艣膰, aby szybciej docz艂apa膰 do Firebat贸w i w szczeg贸lno艣ci szybko艣膰 ataku. Nast臋pna sprawa to Hydry. Sytuacja z nimi jest gorsza - skuteczno艣膰 ogniomiotaczy ju偶 zaczyna zawodzi膰, bo zadaj膮聟 im 50% obra偶e艅. Wi臋c Zerg powiniem wystawi膰 Hydry, je偶eli nie ma nic lepszego. Teraz piechota terra艅ska, czyli to co tygryski lubi膮聟 najbardziej :). Ech... tutaj to dopiero jest za偶arta walka. Zazwyczaj obserwujemy starcia ca艂ej piechoty, tzn. pomieszane Marines, Firebaty i Medics, ewentualnie Ghosty. C贸偶 tu rzec... musisz mie膰 po prostu przewag臋 i du偶o Medyk贸w. I oczywi艣cie Stimpacka! W walkach Terran vs Terran postaraj si臋 jak najszybciej go odkry膰. To on g艂贸wnie zadecyduje o zwyci臋stwie. Opr贸cz tego pr贸buj najpierw eliminowa膰 wrogich Medyk贸w. Bez odpowiedniego zaplecza medycznego wr贸g szybko si臋 podda. Jego wojsko b臋dzie pada膰 jak zdech艂e muchy ;). Je偶eli atakujesz, tzn. wr贸g prawie na pewno ma bunkry i ma t臋 wspania艂膮聟 przewag臋, to ju偶 chyba pisa艂em, 偶e nie op艂aca si臋 atakowa膰 Firebatami budynk贸w, ale je艣li masz przewag臋 i my艣lisz, 偶e wygrasz to oczywi艣cie pr贸buj. A u Protoss贸w? Tutaj ma艂e s膮聟 Zealoty i Templarzy. Czyli jednostki atakuj膮聟ce bezpo艣rednio. Znaczy to wi臋c, 偶e same b臋d膮聟 d膮聟偶y艂y do starcia. Jednak Protossi to nieprzyzwoicie wytrzyma艂a rasa :-/. Szybko bierz Stimpacka i niech Medycy maj膮聟 ich w swojej opiece :). Niestety DT maj膮聟 a偶 40 punkt贸w ataku - Medycy nie zd膮聟偶a z leczeniem. Firebaty musz膮聟 by膰 dodatkowo wspierane przez inne jednostki. Ach... starcia piechoty s膮聟 zawsze bardzo widowiskowe No i nie zapomnij detektora na Dark Templar贸w. A na High Templar贸w r贸wnie偶 miej oko - Psionic Storm mo偶e ci臋 zgubi膰.

Przejd藕my do obrony. Tutaj raczej si臋 nie rozpisz臋. Firebaty maj膮聟 50 偶ycia i 1 pkt. pancerza. Nawet Norad II nie mo偶e jednym strza艂em rozwali膰 Firebata, je艣li nie ma upgrad贸w (pami臋tacie 8 misj臋 Terran w podstawowym SC? Zawsze to mnie wkurza艂o ;)). Dobrze jest broni膰 si臋 w bunkrach. Ale zasi臋g miotacza nie pozwala na wykorzystanie Firebat贸w we wszystkich starciach. Przecie偶 Marinesi albo Dragoony nie podejd膮聟 pod sam bunkier. Ale Zerglingi b臋d膮聟 wniebozwi臋te - od razu ciep艂e powitanie :). Je偶eli wiesz czym wr贸g zaatakuje, to obsadzaj bunkry stosownie do typu atakuj膮聟cych jednostek. Czyli je艣li b臋dzie to armia z atakiem na odleg艂o艣膰, to w bunkry wsad藕 Marines贸w lub Ghosty, a Firebaty niech b臋d膮聟 na zewn膮聟trz. Ale je艣li b臋d膮聟 to jednostki atakuj膮聟ce bezpo艣rednio, to ja preferuj臋 Firebaty.

Je艣li chodzi o Stimpacka, to u偶ywaj go jak najcz臋艣ciej zar贸wno w ataku jak i w obronie. To znacznie zwi臋ksza twoje szanse na wygran膮聟 bitw臋. Pami臋tam czasy, gdy gra艂em w zwyk艂ego StarCrafta bez Broodwara, gdzie nie by艂o Medic贸w i zawsze mia艂em dylemat - u偶y膰 Stimpacka czy nie u偶y膰. W BW ju偶 tego problemu nie mam :). Jeszcze co艣 doradz臋. Staraj si臋 atakowa膰 kombinowanymi grupami piechoty. Marines zawsze si臋 przydadz膮聟, gdyby przylecia艂y jakie艣 natr臋ty w postaci Mutalisk贸w czy Wraith贸w. Chocia偶 tego nie napisa艂em, ale rzecz jasna, 偶e Firebaty nie atakuj膮聟 cel贸w powietrznych. I jest to sprawa oczywista - nigdy nie wybieraj si臋 na atak bez Medyk贸w. Chyba, 偶e grasz w podstawow膮聟 wersj臋 Starcrafta. Firebaty op艂aca si臋 trenowa膰. Kosztuj膮聟 tylko 25 gazu wi臋cej ni偶 Marines, a mog膮聟 zniszczy膰 wi臋cej, je艣li tylko dobrze nimi zagrasz.

Taktyki
FIREBATS + MEDICS COMBO

Za bardzo si臋 nie rozpisz臋, bo jest to praktycznie ta sama taktyka co Marines + Medics Combo, z t膮聟 tylko r贸偶nic膮聟, 偶e zamiast Marines bierzemy Firebaty. Mieszanka ta jest u偶ywana w ataku, raczej nie do obrony, bo Firebaty maj膮聟 ma艂y zasi臋g. Trenujemy okre艣lon膮聟 liczb臋 Firebat贸w (najlepiej 12) i do艂膮聟czamy do nich po艂ow臋 tylke Medyk贸w lub tyle samo, zale偶y od upodoba艅. I zaznaczmy Firebaty - Ctrl + 1, Medycy - Ctrl + 2. No i teraz atakujemy, a przed atakiem oczywi艣cie nie zapomij da膰 Firebatom Stimpacka.

FIREBAT RUSH 1

Jest to bardzo fajna taktyka, pozwalaj膮聟ca nam zaskoczy膰 wroga. Firebaty s膮聟 najskuteczniejsze na podstawowe jednostki. Postaraj si臋 wi臋c, aby mie膰 je jak najszybciej.

  1. Zbuduj 7 SCV'贸w
  2. Barrack
  3. 8-my SCV
  4. Zbuduj nim Supply Depot
  5. 9-ty SCV
  6. Zbuduj nim Refinery
  7. Academy
  8. 10-ty SCV
  9. Drugi Barrack
  10. Jeszcze kilka SCV i daj ich do gazowni
  11. Firebaty w jednym z Barrack贸w
  12. Medics w drugim
  13. W mi臋dzyczasie zbuduj Depot
  14. Odkryj Stimpacka (opcjonalnie)
  15. Gdy b臋dziesz mia艂 12 Firebat贸w i 6 Medyk贸w - atakuj

Ewentualnie je艣li chcesz przyspieszy膰 atak to we藕 tylko 6 Firebat贸w i 3 Medyk贸w. Odkrycie Stimpacka nie powinno w 偶adnym stopniu op贸藕ni膰 ataku, bo gdy si臋 odkryje to jeszcze nie masz porz膮聟dnej armii. Kosztuje on 100 minera艂贸w i 100 gazu, wi臋c kasy te偶 ci starczy. Gdy zaatakujesz wr贸g mo偶e by膰 ju偶 dobrze przygotowany, je艣li stawia艂 na szybki atak. Gdy zauwa偶y, 偶e poszed艂e艣 w Firebaty, to lepiej z nich zrezygnuj, bo zapewne si臋 na nie "uodporni". Atak ten niestety ma wady. Firebaty masz do艣膰 p贸藕no, bo musisz mie膰 Refinery i Academy, wi臋c b臋dzie ci trudno, je偶eli wpadn膮聟 ci do bazy Zerglingi lub co艣 innego. Mo偶esz si臋 spr贸bowa膰 zabezpieczy膰 stawiaj膮聟c przy wej艣ciu bunkier i umieszczaj膮聟c w nim Marines, ale to jeszcze bardziej ci臋 op贸藕ni. Z drugiej strony, je艣li wr贸g te偶 pr贸buje ci co艣 przygotowa膰, to najwyra藕niej ty go zaskoczysz :). Skuteczne za Zerg贸w, kt贸rzy maj膮聟 w bazie tylko Zerglingi.

FIREBAT RUSH 2
  1. 7 SCV'贸w
  2. Barrack
  3. 8-my SCV i Depot
  4. Kilka Marines, ok. 6
  5. Dobuduj do 10 SCV'贸w
  6. Postaw bunkier
  7. Refinery, gdy tylko b臋dziesz mia艂 finanse
  8. Academy, r贸wnie偶 gdy b臋dziesz mia艂 minera艂y
  9. Drugi Barrack
  10. W mi臋dzyczasie kilku Marines
  11. Teraz Firebaty i Medycy
  12. Na bie偶膮聟co dostawiaj Supply Depoty
  13. Odkryj Stimpacka
  14. I atak!

Pocz膮聟tek indentyczny jak w Rush 1, tylko trenujesz kilku Marines. Ta taktyka jest mo偶e bezpieczniejsza, bo w razie jakiego艣 ataku masz Marines w bunkrze. Trudno b臋dzie z kas膮聟, bo w jednym czasie musisz postawi膰 Rafineri臋, Akademi臋 i drugi Barak. Gdy ju偶 nadejdzie czas ataku masz wyb贸r: zaatakowa膰 samymi Firebatami z Medykami, a Marines zostawi膰 w bazie do obrony lub zaatakowa膰 kombinowan膮聟 grup膮聟 Marines + Firebats. Polecam raczej to drugie, z tym 偶e w bazie zostaw sobie kilku Firebat贸w i Marines.

FIREBAT DROP

To jest co艣 mocnego. U偶ywane w 艣rednich fazach gry. Musisz mie膰 ju偶 dost臋p do lotnictwa. Do tego dropa wystarczy Ci jeden Dropship, no ewentualnie dwa, je艣li chcesz wzi膮聟艣膰 wi臋cej Firebat贸w lub Medyk贸w. Wsadzasz 8 Firebat贸w w transportowca (je偶eli masz drugiego, to do niego nast臋pnych Firebat贸w lub Medyk贸w). Jako obstaw臋 proponuj臋 kilka Wraith贸w, na wypadek ewentualnego ataku. Je艣li zale偶y ci na szybko艣ci i nie chcesz bra膰 niczego dodatkowego, to przynajmiej po艣lij jednego Wraitha do bazy przeciwnika i zobacz czy po drodze nic go nie zatrzyma. Za nim ju偶 powinien lecie膰 Dropship. Teraz najtrudniejsza cz臋艣膰 zadania: znale藕膰 luk臋 w obronie przeciwpowietrznej przeciwnika. Ale gdy ju偶 tak膮聟 znajdziesz, to wlatujesz do bazy i wy艂adowujesz Firebaty prosto na robotnik贸w (u Zerg贸w uwa偶a艂bym na Lurkery).

Drugi wariant tego dropu jest taki, 偶e eskortujesz Dropshipy porz膮聟dn膮聟 flot膮聟 - Valkyrie + Wraithy (tylko nie Battlecruisery). Teraz w razie natrafienia na lotnictwo przeciwnika powinine艣 da膰 mu rad臋. I je艣li chodzi o szukanie dziury w obronie przeciwpowietrznej, to tutaj b臋dzie lepiej, bo Valkyrie i Wraithy odwr贸c膮聟 uwag臋 floty wroga, r贸wnie偶 dzia艂ka na nich skupi膮聟 ogie艅, a Ty b臋dziesz m贸g艂 spokojnie wlecie膰 do bazy.

Zapobieganie

Terranie

Bardzo trudno b臋dzie na pocz膮聟tku. Przeciwko Firebatom wystaw r贸wnie偶 Firebaty. Oczywi艣cie z Medykami. Je偶eli wr贸g atakuje twoj膮聟 baz臋, to piechota nie powinna walczy膰 bezpo艣rednio, lecz powinna stacjonowa膰 w bunkrach. Ghosty z du偶ym zasi臋giem mog膮聟 zabi膰 kilku Firebat贸w, zanim zd膮聟偶a膰 do ciebie doj艣膰. Nigdy nie wystawiaj samych Marines nawet z Medykami! Je偶eli chodzi o p贸藕niejsze fazy gry, to czo艂gi skutecznie masakruj膮聟 piechot臋. Staraj si臋 u偶ywa膰 Vultur贸w do stawiania min, kt贸re na pewno nie oszcz臋dz膮聟 piechoty. Z powietrza jedynym sensownym rozwi膮聟zaniem b臋d膮聟 Battlecruisery, ale gdy ty je b臋dziesz mia艂, to raczej wr贸g nie b臋dzie ju偶 ci臋 atakowa艂 piechot膮聟. Ale og贸lnie, to stawiaj du偶o bunkr贸w.

Zergowie

NIGDY nie posy艂aj Zergling贸w!!! To najszybszy spos贸b na przegran膮聟. Hydralisk z racji tego, 偶e ma rozmiar 艣redni otrzyma po艂ow臋 obra偶e艅, wi臋c jako艣 to b臋dzie. Ale za wszelk膮聟 cen臋 staraj si臋 nie dopu艣ci膰 do bezpo艣redniego starcia. Zakop Lurkery gdzie tylko mo偶esz - one raczej nie ucierpi膮聟. Queen niech dzia艂a - Ensnare spowolni marsz wroga, a to oznacza, 偶e masz du偶o wi臋ksze szanse. Je偶eli nie ma Marines贸w, to zaanga偶uj lotnictwo - Mutaliski niech 艣cigaj膮聟 Ogniomiotaczy. A je艣li posiadasz Guardiany, to sprawa wygl膮聟da bardzo dobrze :). Nie powinny przepu艣ci膰 偶adnej piechoty. Stawiaj du偶o Sunken Colonies na pocz膮聟tku gry.

Protossi

Tutaj Firebaty nie powinni si臋 znale藕膰

Zealoci, chocia偶 s膮聟 wytrzymali, to Firebaty s膮聟 tym, co ich boli. Najgorsze co mo偶e ich spotka膰 z piechoty terra艅skiej. Staraj si臋 wi臋c ich ukry膰, a na pewno nie atakuj nimi Firebat贸w, chyba 偶e masz przewag臋. Dragoony maj膮聟 rozmiar large - to dobrze. Ale maj膮聟 bro艅 explosive - to 藕le. S膮聟 jednak du偶e, wi臋c Firebaty nie obejm膮聟 ogniem kilku jednostek za nimi. Nadawaj膮聟 si臋 one do blokowania Firebat贸w. Archony s膮聟 fajne, ale pami臋taj, 偶e chocia偶 maj膮聟 rozmiar Large, to ich os艂ony odbior膮聟 maximum obra偶e艅. Mo偶esz by膰 na 99% pewny, 偶e Terran nie we藕mie ze sob膮聟 detektora, czyli Science Vessela, przynajmniej na pocz膮聟tku. A wi臋c pole do popisu maj膮聟 Dark Templarzy. Jednak je偶eli armia Terrana jest bardzo liczebna, to po kilku pierwszych ci臋ciach wycofaj Dark Templary - nie zapominaj, 偶e Terranie dysponuj膮聟 Comsatem. Ale je偶eli wiesz, 偶e wygrasz, to pozw贸l DT doko艅czy膰 dzie艂a. Si艂 powietrznych raczej nie anga偶uj. Jedynie Carriery mog膮聟 si臋 przyda膰, ale oczywi艣cie tu jest tak samo jak z Batkami - je偶eli b臋dziesz ju偶 mia艂 Carriery, to raczej nie b臋dzie czas atak贸w podstawowych jednostek. A i High Templar si臋 przyda :) Sztorm rozgromi piechot臋 :]. DA r贸wnie偶 - Maelstrom, ale od razu po jego u偶yciu dzia艂aj.

Upgrady i specjale

STIM PACK
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Academy
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Stim Pack Tech

Koszt u偶ycia: 10 pkt. 偶ycia
Czas trwania: 20 sek.
Dzia艂anie: - 11 do op贸藕nienia ataku i + 1,0 t/s do szybko艣ci Firebata

Przydatne przy ostrych grach podstawowymi jednostkami. Dzi臋ki Stimpackowi poprawisz skuteczno艣膰 Firebat贸w. U偶ywaj zawsze w ataku.

TERRAN INFANTRY WEAPON
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Weapon
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Firebata

TERRAN INFANTRY ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Armor
Efekt: + 1 do pancerza Firebata

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona