Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Tassadar
Zobacz opis
Jednostki - Terran Ghost
Ghost - Psioniczna jednostka kontrwywiadu Terra艅ski super偶o艂nierz... fajna giwera Somebody call for an exterminator?
Never know what hit 'em.
You called down the tunder... now reap the whirlwind!

Uzdolnieni psionicznie Terranie byli w艂膮czani do konfederackiego programu szkolenia Duch贸w. W ten spos贸b utworzono jednostk臋 elitarnych komandos贸w do zada艅 specjalnych i niekoniecznie zgodnych z prawem. 艢cis艂膮 tajemnic膮 obj臋te s膮 miejsca i szczeg贸艂y dotycz膮ce szkolenia. Wiadomo jednak, 偶e jego celem by艂o pozbawienie Ducha uczu膰, w膮tpliwo艣ci czy wspomnie艅 - mia艂 sta膰 si臋 pos艂uszn膮 maszyn膮 do zabijania, bez 偶adnych 艣lad贸w cz艂owiecze艅stwa.

Statystyki
Koszt: 25 75 1
Czas budowy: 50 sek.
Budowany w: Barracks
Potrzebne struktury: Academy
Science Facility z Covert Ops
Klawisz budowy:
Train Ghost
Wytrzyma艂o艣膰: 45
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Terran Infantry Armor)
Bro艅 naziemna: 10 + 1 x 3(C-10 Canister Rifle)
Bro艅 przeciw-powietrzna: 10 + 1 x 3(C-10 Canister Rifle)
Zasi臋g: 7
Op贸藕nienie ataku: 22
Energia: 200 - 250 (Moebius Reactor)
Pole widzenia: 9 - 11 (Ocular Implants)
Szybko艣膰: 2,0 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Cloak
Lockdown
Nuclear Strike
(Personnel Cloaking)
(Lockdown)
(Arm Nuclear Silo)
Opis

Ghost to wr臋cz znak rozpoznawczy, a na pewno jedna z najbardziej charakterystycznych jednostek Terran i w spos贸b pokr臋tny - rzadko widziana. (jakbym si臋 dziwi艂, 偶e nie widz臋 ducha?) Jest to jednostka do zada艅 specjalnych, wi臋c i pojawia si臋 w szczeg贸lnych sytuacjach. Ghosty kosztuj膮 du偶o gazu i s膮 bardzo delikatne, dlatego wa偶ne, by korzysta膰 z nich m膮drze.

Teraz gar艣膰 konkret贸w... Ghosty produkujemy w koszarach, ale potrzeba do tego Academy i Science Facility z przybud贸wk膮 Covert Ops. Z tego powodu pojawiaj膮 si臋 dopiero w p贸藕nej fazie gry w niewielkich ilo艣ciach, albo wcale. Po prostu 25 minera艂贸w i 75 gazu za 偶o艂nierza z 45 HP i bez pancerza to zdecydowanie zbyt wyg贸rowana cena. W walce jest mniej u偶yteczny od Marine, po pierwsze ze wzgl臋du na brak Stimpacka, po drugie - bro艅. Karabin snajperski Ghosta zadaje 10 punkt贸w obra偶e艅, ma spory zasi臋g i atakuje wszystkie cele na ziemi i w powietrzu, jednak偶e ma du偶y cooldown i obra偶enia typu concussive, zadaje wi臋c tylko 50% obra偶e艅 jednostkom 艣redniego rozmiaru i 25% du偶ym. Niestety, to uniemo偶liwia mu skuteczn膮 walk臋, bo o ile uda si臋 zabi膰 Zerglinga czy Marine, to nie ma 偶adnych szans w bezpo艣rednim starciu z Vulturem czy Dragoonem, o Ultraliskach nie wspominaj膮c - pami臋tajmy o pancerzu. Jest 艣rednio szybki, ale nie mo偶e sobie pom贸c narkotykiem jak Marines czy Firebaci. Rzadko kiedy uda mu si臋 uciec przed wrogiem. Do harassu te偶 si臋 s艂abo nadaje, bo masa ta艅szych jednostek spisuje si臋 lepiej.

Ghosty z Lockdownem pomagaj膮 sojuszniczym Zergom przerwa膰 obl臋偶enieOczywi艣cie jednak kiedy jest tak 藕le, to znaczy 偶e jednostka ma jakie艣 wspania艂e umiej臋tno艣ci, bo inaczej by艂aby do niczego. Ghost to typowa jednostka wsparcia, kt贸rej zdolno艣膰 ataku wydaje si臋 dodana "偶eby jej nie by艂o smutno". :) Podstawow膮 umiej臋tno艣ci膮 umo偶liwiaj膮c膮 mu dzia艂anie i przetrwanie jest Cloak. Trzeba j膮 odkry膰 w Covert Ops za 100 minera艂贸w i gazu. (Personnel Cloaking) W贸wczas, podobnie jak Wraith, terra艅ski duch jest w stanie za 25 energii sta膰 si臋 niewidoczny (nazwa zobowi膮zuje) dla przeciwnika, przy czym traci punkt energii na sekund臋. By go zaatakowa膰, potrzebny jest detektor, a je偶eli przeciwnik nie ma go od razu na miejscu - mo偶esz sporo namiesza膰. Dzi臋ki tej zdolno艣ci Ghost nie ginie od razu z tym swoim marnym 45 HP i mo偶e przekrada膰 si臋 niezauwa偶ony do celu, by tam zrobi膰 swoje... no w艂a艣nie, co on robi?

Drugim "specjalem" jest Lockdown. To tak偶e trzeba najpierw wynale藕膰, za 200 minera艂贸w/gazu. A dzia艂a to tak, 偶e za 100 energii 偶o艂nierzyk wystrzeliwuje ma艂膮 rakietk臋 w kierunku dowolnej mechanicznej jednostki przeciwnika. Wystrzeleniu towarzyszy charakterystyczny zgrzyt, a po chwili - cel jest ca艂kowicie unieruchomiony i bezradny wewn膮trz energetycznej sfery. Przez 60 sekund nie mo偶e si臋 poruszy膰, zaatakowa膰, u偶y膰 偶adnej zdolno艣ci ani pe艂ni膰 roli detektora. W艂a艣ciwie jest wy艂膮czona z obiegu, ale mo偶na j膮 w tym czasie spokojnie zniszczy膰. (tym si臋 r贸偶ni w dzia艂aniu od Statis Field) Je艣li w ci膮gu minuty jednostka nie zginie, to wr贸ci normalnie do funkcjonowania. Dzia艂anie Lockdown mo偶na tak偶e przerwa膰 za pomoc膮 medyczki ze zdolno艣ci膮 Restoration - miej to na uwadze, je艣li grasz z Terranem. Observer zosta艂 zamkni臋ty i nie mo偶e w 偶aden spos贸b wykry膰 wroga Do czego takie co艣 mo偶e si臋 przyda膰? Za艂贸偶my, 偶e jest jaka艣 twarda jednostka, kt贸rej zniszczenie wymaga od ciebie troch臋 czasu, a 偶ywa jest zbyt niebezpieczna. Wtedy po prostu blokujesz j膮, niszczysz reszt臋 os艂abionego wojska, a potem wyka艅czasz delikwenta. W ten spos贸b unikniesz zbyt du偶ych obra偶e艅 od Carrier贸w, Reaver贸w, mo偶e Siege Tank贸w czy czegokolwiek mechanicznego, co sobie za偶yczy膰 wyeliminowa膰 w danej sytuacji. Blokuj膮c Dropshipa albo Shuttle, uwi臋zisz w nim ca艂y 艂adunek - warto o tym pomy艣le膰. Mo偶esz tak偶e zablokowa膰 Science Vessela, kt贸ry pr贸buje ci臋 wykry膰. Oczywiste jest niestety, 偶e ta umiej臋tno艣膰 jest stuprocentowo bezu偶yteczna przeciwko Zergom.

Dlatego na pocieszenie Ghost ma co艣 u偶ytecznego wsz臋dzie i przeciwko ka偶demu! Panie i panowie, oto popisowy numer, gwiazda terra艅skiego arsena艂u, kr贸lowa destrukcji - przed wami nie kto inny jak bomba atomowa! Musz臋 jej po艣wi臋ci膰 bardzo du偶y akapit. Oczywi艣cie duch nie nosi jej w kieszeni, jedynie naprowadza rakiet臋 laserem ze swojego karabinu. B臋dzie on widoczny jako male艅ka czerwona kropka o 艣rednicy milimetra. Czy przeciwnik j膮 znajdzie, zanim b臋dzie za p贸藕no? :) 艁atwiej by艂oby znale藕膰 ducha, ale... co za szkoda, jest niewidzialny. Poza tym ma do艣膰 spory zasi臋g, kiedy puszcza "nuk臋". Musi namierza膰 przez 10 sekund i nie mo偶e wtedy chodzi膰 ani strzela膰. Je艣li zginie przed czasem lub anulujesz namierzanie - rakieta przepadnie w kosmosie bez 偶adnego efektu. A sk膮d bierze si臋 rakieta? Pocisk nuklearny kosztuje 200/200 oraz 8 supply i jest budowana w Nuclear Silo - drugiej przybud贸wce to Command Center, dost臋pnej po wybudowaniu Covert Ops. Po namierzeniu przez Ghosta celu, kt贸ry艣 z posiadanych przez ciebie pocisk贸w (mo偶esz ich mie膰 wiele, ale tylko jeden na jedno Command Center) wylatuje z bazy i znika w przestworzach na oko艂o 10 sekund. Gdy ju偶 si臋gnie celu, no c贸偶, domy艣lasz si臋 - ogromny wybuch zadaj膮cy minimum 500 obra偶e艅 wszystkim budynkom i jednostkom w ogromnym polu ra偶enia. (bez ulepszenia pola widzenia, nukuj膮cy Ghost zrzuca bomb臋 sam na siebie!) Prze偶y膰 mo偶e tylko Battlecruiser lub twarda jednostka z Defensive Matrix, reszta jest po prostu skazana na zag艂ad臋. Z budynk贸w mog膮 pa艣膰 bunkry, wie偶yczki i Supply Depoty, pozosta艂e zostan膮 mocno uszkodzone. Doprowadzenie do ataku j膮drowego nie jest jednak wcale proste. W momencie wystrzelenia rakiety wszyscy gracze dostaj膮 komunikat d藕wi臋kowy i pisemny "Nuclear Launch Detected". Je偶eli to nie ty w tym momencie odpalasz rakiet臋, to pewnie twoj膮 pierwsz膮 reakcj膮 na taki komunikat b臋dzie przyspieszenie t臋tna, a chwil臋 potem zaczynasz szuka膰 zamachowca i zabezpiecza膰 dobytek - w ko艅cu masz na to tylko kilkana艣cie sekund! To jednak cz臋sto wystarczy, by udaremni膰 atak. Je偶eli bazy s膮 zabezpieczone detektorami, to Ghost mo偶e by膰 od razu wykryty i wtedy 艂atwo go znale藕膰 oraz natychmiastowo wyeliminowa膰, bo zbyt twardy nie jest.Pi臋kne, nieprawda偶? Jest znacznie pi臋kniejsze, gdy znajduje si臋 tam mn贸stwo jednostek Je艣li nie wida膰 winowajcy, to nadal wida膰 ma艂膮, migaj膮c膮 czerwon膮 kropk臋 gdzie艣 na planszy... wprawiony gracz domy艣li si臋, co mo偶e by膰 celem ataku i b臋dzie te miejsca przeszukiwa膰. Nawet, je艣li nie zd膮偶y przerwa膰 nalotu, to mo偶e ewakuowa膰 teren i zminimalizowa膰 straty. Na koniec - na wszelki wypadek zawsze polecam odsun膮膰 Ghosta po zako艅czeniu namierzania. G艂upio zgin膮膰 pod w艂asn膮 bomb膮.

Taktyki
MASS LOCKDOWN

Je偶eli dr臋czy ci臋 na przyk艂ad lataj膮ca gdzie艣 po mapie flota Carrier贸w, zastaw na nie pu艂apk臋. Je艣li masz do艣膰 szybkie palce mo偶esz grup膮 5-7 Ghost贸w spr贸bowa膰 zablokowa膰 wszystkie, ale koniecznie ka偶dym duchem osobno! Inaczej wszystkie rakiety wystrzelisz w jedn膮 jednostk臋. Oczywi艣cie masz wi臋ksze szanse, je偶eli podejdziesz zamaskowany. Wtedy warto 艣ci膮gn膮膰 tam szybko grup臋 eksterminator贸w, np. Wraith贸w/Goliath贸w/Valkyrii (w przypadku z艂apania lotniskowc贸w) i skasowa膰 wszystko, zanim wr贸g zd膮偶y cokolwiek zrobi膰.

NUKE 'EM ALL!

Je艣li gra si臋 przed艂u偶a, a ty masz za du偶o surowc贸w... zrzu膰 kilka bomb atomowych jednocze艣nie! Chocia偶 to troch臋 szalone, warto tego spr贸bowa膰 w skrajnych sytuacjach. Je艣li nie zostaniesz wykryty nie ma szans, 偶eby przeciwnik wy艂apa艂 wszystkie w kilkana艣cie sekund. Og贸lnie zrzucaj膮c bomb臋 atomow膮 zawsze postaraj si臋 o jakie艣 odwr贸cenie uwagi przeciwnika. Mo偶e to by膰 otwarty atak, mo偶e harass lotnictwem czy drop w linie minera艂贸w.

Zapobieganie

Terranie

W bitwie przeciw Ghostom zawsze miej ze sob膮 Medic贸w ? b臋d膮 nieocenieni w zdejmowaniu Lockdowna. Oczywi艣cie potrzebujesz detektora wi臋c nie zapominaj o 2-3 Science Vesselach, lub pomagaj sobie Scanner Sweepem. W bazie i dooko艂a niej rozstaw Missile Turrety dla detekcji ? duch nie podejdzie niezauwa偶ony. Do 艣cigania Ghost贸w nadaj膮 si臋 grupy Vultur贸w, ale musisz mie膰 przewag臋 liczebn膮, by nie pa艣膰 od Lockdowna. S膮 przydatne tak偶e ze wzgl臋du na miny, kt贸re mog膮 powstrzyma膰 nawet niewidzialnego ducha. Siege Tanki za艣 pomagaj膮 trzyma膰 ich na odleg艂o艣膰.

Zergowie

Drop Ghost贸w to bardzo kiepski pomys艂 szczeg贸lnie przeciw Zergom. Zaraz zgin膮Nie musisz ani troch臋 martwi膰 si臋 o Lockdown, a wsz臋dobylskie Overlordy odpowiednio rozstawione w terenie wyeliminuj膮 ryzyko ataku zamaskowanych 偶o艂nierzy. Nawet, je偶eli dojdzie do ataku j膮drowego, zazwyczaj budynki s膮 skupione wok贸艂 Hatcheries i wiesz, gdzie masz wojsko, wi臋c to tylko kilka miejsc do sprawdzenia. Nie zawahaj si臋 w贸wczas u偶y膰 Spawn Broodlings, ale Ghosta mo偶na zabi膰 czymkolwiek. W bitwie nie stanowi膮 wi臋kszego zagro偶enia od Marines.

Protossi

Na pewno potrzebujesz Observer贸w ? tylko uwa偶aj na Lockdown! Nie mo偶esz si臋 w 偶aden spos贸b broni膰 przed t膮 umiej臋tno艣ci膮. Pilnuj wi臋c swoich mechanicznych, cennych jednostek. Wykrytego Ghosta potraktuj Feedbackiem dla natychmiastowego efektu, lub jakimkolwiek wojskiem, kt贸re masz pod r臋k膮. Je偶eli nie widzisz ducha, ale wiesz, gdzie jest, u偶yj Psionic Storm. W bazie i przy wydobyciu Photon Cannony pomog膮 w detekcji i odpieraniu atak贸w nuklearnych, ale to nie zawsze wystarczy i trzeba o tym pami臋ta膰. Dark Templary doskonale uciszaj膮 wykrytych i niczego nie spodziewaj膮cych si臋 Ghost贸w.

Upgrady i specjale

MOEBIUS REACTOR
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Covert Ops
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Moebius Reactor
Efekt: + 50 maksymalnej Ghosta

Je偶eli zamierzasz u偶y膰 Ghost贸w w wi臋kszej ilo艣ci, koniecznie odkryj. Da on Ghostom odrobin臋 wi臋cej energii po wyprodukowaniu i zwi臋kszy potencjalny czas bycia niewidzialnym. Umo偶liwia te偶 dwukrotne u偶ycie Lockdown bez ujawniania si臋.

OCULAR IMPLANTS
Koszt: 100 100
Czas: 166 sek.
Miejsce: Covert Ops
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Ocular Implants
Efekt: + 2 do zasi臋gu widzenia Ghosta i zrzutu Nuki.

Zwi臋ksza potencja艂 zwiadowczy Ghosta i pozwala mu wcze艣niej zobaczy膰 zagro偶enie, jak na przyk艂ad detektor wroga. Daje te偶 wi臋kszy zasi臋g zrzutu Nuki. (spoza pola ra偶enia)

PERSONNEL CLOAKING
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Covert Ops
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:
Research Personnel Cloaking
Koszt u偶ycia: 25 + 1 / sek.
Dzia艂anie: Sprawia, 偶e Ghost staje si臋 niewidzialny dla przeciwnik贸w i nie mo偶na go namierzy膰 bez detektora. Gdy energia spadnie do zera, staje si臋 widoczny.

Ta zdolno艣膰 umo偶liwia Ghostowi przetrwanie w ogniu walki i przekradanie si臋 na ty艂y wroga. Dzi臋ki temu mo偶e on wykona膰 swoj膮 misj臋, koniecznie odkryj, je艣li grasz Duchami.

LOCKDOWN
Koszt: 200 200
Czas: 100 sek.
Miejsce: Covert Ops
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:
Research Lockdown
Koszt u偶ycia: 100
Zasi臋g: 8
Czas trwania: 60 sek.
Dzia艂anie: Unieruchamia jednostk臋 mechaniczn膮 za pomoc膮 pola energetycznego. Nie mo偶e ona przemieszcza膰 si臋, atakowa膰, u偶ywa膰 zdolno艣ci, maskowa膰 si臋 ani pe艂ni膰 funkcji detektora przez 60 sekund czasu gry.

Bardzo przydatne do eliminacji niewygodnych jednostek z bitwy. Dla tej zdolno艣ci warto czasem wyszkoli膰 Ghosta, szczeg贸lnie przeciw Protossom. Terranie mog膮 zniwelowa膰 dzia艂anie Lockdown za pomoc膮 Restoration. Bezu偶yteczne w walce z Zergami.

NUCLEAR STRIKE
Koszt: 200 200 8
Czas konstrukcji pocisku: ~110 sek.
Miejsce: Nuclear Silo
Wymagania: Covert Ops
Klawisz budowy:
Arm Nuclear Silo
Koszt u偶ycia: brak
Zasi臋g: 8-10 (Ocular Implants)
Promie艅 ra偶enia: ~8 kratek
Czas namierzania: 10-15 sek.
Dzia艂anie: Ghost w bezruchu naprowadza pocisk nuklearny, kt贸ry zadaje wszystkim jednostkom i bydynkom 500 punkt贸w obra偶e艅 lub 2/3 ich maksymalnego HP.

Najsilniejsza bro艅 w grze. Do jej u偶ycia potrzeba jednak najpierw wybudowa膰 silos nuklearny i uzbroi膰 pocisk. Silos nie posiada jednak w艂asnego opisu tej umiej臋tno艣ci, dlatego jest tutaj zawarty. U偶ywa膰 m膮drze.

TERRAN INFANTRY WEAPON
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Weapon
Efekt: + 1 do obra偶e艅 Ghosta

TERRAN INFANTRY ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Armor
Efekt: + 1 do pancerza Ghosta

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona