Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Infested Terran
Zobacz opis
Jednostki - Terran Goliath
Goliath - Mech / 艢redni robot krocz膮聟cy
Wielofunkcyjna maszyna Checklist protocol initiated.
Systems functional.
Running level one diagnostic.

Bojowa Maszyna Krocz膮聟ca Goliath zosta艂a pocz膮聟tkowo zaprojetkowana przez Kel-Morian Combine jako wsparcie dla piechoty. Widz膮聟c potencja艂 tego prostego pojazdu Konfederaci zakupili projekt tej Machiny Krocz膮聟cej od korporacyjnych sabota偶yst贸w, po czym wprowadzili szereg usprawnie艅 zanim ich w艂asny projekt ujrza艂 艣wiat艂o dziennie na wielu Terra艅skich koloniach. W praktyce Goliath wspaniale wype艂ni艂 luk臋 w szeregach Konfederat贸w, kt贸rzy w艂a艣nie tego poszukiwali – czego艣, co mo偶na by艂o 艂atwo wyprodukowa膰, co stanowi艂oby wsparcie dla piechoty, zapewnia艂o ochron臋 przeciw-powietrzn膮聟 oraz mog艂o operowa膰 w terenie miejskim bez 偶adnych ogranicze艅. W ci膮聟gu stu lat Goliath zosta艂 poddany licznym przer贸bkom, ale jego og贸lny projekt i przeznaczenie pozosta艂y niezmienione. Goliath sta艂 si臋 chlebem powszednim w kontrolowanych przez Konfederat贸w rejonach kosmosu, a jego obecno艣膰 reprezentuje powa偶ne zaanga偶owanie wojskowych planist贸w rz膮聟du. Goliathy, cho膰 nie tak liczne jak standardowe oddzia艂y Marines czy Firebat贸w, produkowane s膮聟 w znacznie wi臋kszych ilo艣ciach ni偶 pot臋偶ne Czo艂gi Obl臋偶nicze AAV-5 Arclite.

Statystyki
Koszt: 100 50 2
Czas budowy: 40 sek.
Budowany w: Factory
Potrzebne struktury: Armory
Klawisz budowy:

Build Goliath

Wytrzyma艂o艣膰: 125
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: naziemny
mechaniczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Terran Vehicle Plating)
Bro艅 naziemna: 12 + 1 x 3 (Terran Vehicle Weapons): Twin Autocannon
Bro艅 przeciw-powietrzna: 20 + 4 x 3 (Terran Vehicle Weapons): Hellfire Missile Pack (e)
Zasi臋g: 5 Ground
5-8 Air

(Charon Boosters)
Op贸藕nienie ataku: 22
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 2,0 t/s
Specjalne zdolno艣ci: brak
Opis

Goliathy to taki uk艂on w kierunku mech贸w bojowych. Ich g艂贸wnym zadaniem jest dbanie o czysto艣膰 przestworzy. Innymi s艂owy Goliath to typowa artyleria przeciwlotnicza. Goliathy s膮聟 艣rednio wytrzyma艂e – 125 punkt贸w wytrzyma艂o艣ci i jeden punkt pancerza. Mimo 艣redniej szybko艣ci poruszaj膮聟 si臋 do艣膰 niezgrabnie. Ich uzbrojenie stanowi bro艅 maszynowa stosowana przeciw celom naziemnym oraz pakiet pocisk贸w Hellfire do str膮聟cania wrog贸w z nieba.

Goliathy bardzo dobrze radz膮聟 sobie z wszelkim lotnictwem, nawet z Carrierami

Goliath jest jednostk膮聟 tani膮聟 i przydaje si臋 jako wsparcie, jednak sam w sobie nie stanowi du偶ej si艂y ognia. Jego bro艅 zadaje 12 punkt贸w obra偶e艅 tam gdzie Zealoci zadaj膮聟 16. Og贸lnie Goliath nie jest najlepszym lekarstwem na Zerglingi czy Hydraliski. Potrafi jednak przeciwstawi膰 si臋 nie za wielkim grupom Zealot贸w b膮聟d藕 Dragoon贸w dzi臋ki sporemu zasi臋gowi i zno艣nej wytrzyma艂o艣ci, pozwalaj膮聟cej odda膰 kilka salw. Jednak swoj膮聟 prawdziw膮聟 pot臋g臋 Goliath ukazuje w walce z samolotami. Przejd藕my wi臋c do walki powietrznej.

Rakiety Goliatha zadaj膮聟 pocz膮聟tkowo 20 pkt. obra偶e艅. Mamy dwa takie pociski, wi臋c ka偶dy zadaje 10 pkt. Upgrade si艂y broni dodaje 4 punkty do ca艂o艣ci, czyli po dwa do ka偶dego pocisku Hellfire. To oznacza, 偶e o ile na pocz膮聟tku zadajemy 2 x 10 = 20 pkt. obra偶e艅, to w p贸藕nej fazie gry zadajemy 2 x (10 + 2 x 3) = 32! Nawet wszystkie upgrady pancerza sprawiaj膮聟, 偶e zabieramy co najmniej 18 HP (Carrier) jedn膮聟 salw膮聟! Oczywi艣cie opancerzeni wrogowie maj膮聟 najlepiej, ale obra偶enia, kt贸re otrzymuj膮聟 s膮聟 i tak du偶e. Drug膮聟 zalet膮聟 jest Charon Boosters. Upgrade zwi臋ksza zasi臋g bojowy rakiet, i to jeszcze jak! Z podstawowego zasi臋gu r贸wnego 5 dostajemy zasi臋g r贸wny 8! To oznacza, 偶e mo偶emy ostrzeliwa膰 uciekaj膮聟ce jednostki lub niszczy膰 je, zanim one zniszcz膮聟 nas. Nasza bro艅 jest co prawda typu explosive, ale wi臋kszo艣膰 lataj膮聟cych wrog贸w ma rozmiar large. Sprawd藕my mo偶e nasze potencjalne cele po kolei.

艁atwym celem s膮聟 detektory (pod warunkiem, 偶e wykryjemy Observera). Oversa czy Vessela niszczymy w 8 – 10 salwach, a Observera w 5. Tak偶e transportowce padaj膮聟 po 6 – 8 trafieniach. Ze wzgl臋du na zasi臋g 艂atwo mo偶emy niszczy膰 uciekaj膮聟ce Scourge, jednego zawsze da si臋 ubi膰 zanim ucieknie. Valkyrie, Corsarze i Devourery musz膮聟 przed nami ucieka膰 jak przed Dragoonami, a dodatkowo Goliath ma mniejszy cooldown (cho膰 2 rakiety w salwie). Wraithy i Scouty nie s膮聟 dla nas te偶 gro藕ne – wyj膮聟tek – zacloakowane Wraithy. Arbiter – wiadomo. Mutalisk zadaje mniej obra偶e艅, ma wi臋kszy cooldown, mniej HP, jest dro偶szy i ma bardzo mizerny zasi臋g. Zostaj膮聟 tylko 3 „ale” – Guardian, Battlecruiser i Carrier.

Z Batkiem jest jeszcze naj艂atwiej. Ma mniejszy zasi臋g i jest powolny, jakby co – nie ucieknie. Yamato Gun jest zbyt cenne na takie Goliathy. Na jednego Batka przypadaj膮聟 3 Goliathy, ale je艣li mamy ulepszony zasi臋g i bro艅 to mog膮聟 wystarczy膰 dwa (byleby zada膰 troch臋 obra偶e艅 zanim Batek zacznie kontratakowa膰). Gorzej z Guardianami – maj膮聟 identyczny zasi臋g i to bez upgradu. Maj膮聟 t膮聟 przewag臋, 偶e mog膮聟 swobodnie si臋 ustawi膰 i skoncentrowa膰 atak w jednym punkcie. Taki ogie艅 zaporowy skutecznie powstrzymuje Goliathy. Jednak w otwartej walce 1 Goliath ≈ 1 Guardian. Z t膮聟 drobn膮聟 r贸偶nic膮聟, 偶e Goliath kosztuje 艂膮聟cznie 150 surowc贸w, a Guardian 350 (z czego wi臋kszo艣膰 to na dodatek cenny Gaz Vespe艅ski). Guardiany s膮聟 te偶 stosunkowo ma艂o ruchliwe (jak Battlecruisery). Zostaj膮聟 tylko Carriery. W mniejszych liczbach mo偶na pokusi膰 si臋 o ostrzeliwanie Interceptor贸w, cho膰 je艣li tylko mo偶na, atakuje si臋 same Carriery. Lotniskowce s膮聟 wolniejsze od Golc贸w, ale zwykle atakuj膮聟 na granicy swego zasi臋gu. Og贸lnie walki Carrier vs. Goliath s膮聟 nieobliczalne, ale 偶eby mie膰 jakie艣 szanse musimy mie膰 przewag臋 3:1 lub wsparcie Science Vessela ze swoim EMP Shockwave.

艁atwo wi臋c zauwa偶y膰, 偶e z powietrza nic nie jest w stanie zbytnio zaszkodzi膰 Goliathom. Jedyne czego powinny si臋 ba膰 to jednostki naziemne, szczeg贸lnie du偶e ilo艣ci Zealot贸w, wrogie czo艂gi lub Lurkery. Same Goliathy powinny by膰 w ka偶dym ataku wspierane Siege Tankami. Obie jednostki b臋d膮聟 si臋 wspaniale uzupe艂nia膰 - Goliathy stanowi膮聟 obron臋 przeciw-powietrzn膮聟 dla czo艂g贸w oraz niszcz膮聟 to co, podejdzie zbyt blisko pod czo艂gi, aby mog艂y one do nich strzeli膰, a Tanki niszcz膮聟 to, co zagra偶a Goliathom z ziemi.

Goliathy 艣wietnie nadaj膮聟 si臋 do udaremniania drop贸w

Jeszcze jedna przydatna rzecz. Goliath ma ma艂y cooldown, du偶e obra偶enia i du偶y zasi臋g ataku. Co z tego wynika? Ot贸偶 mo偶esz ustawi膰 2 - 3 Goliathy tu偶 przy swoich robotnikach. Dzi臋ki swemu zasi臋gowi zniszcz膮聟 wrogie tranposrtowce lub nawet Mutaliski / Guardiany. Dzi臋ki zasi臋gowi nie musisz te偶 ustawia膰 ich w艣r贸d robotnik贸w. Ma艂o tego. Zasi臋g ich rakiet jest jeszcze wi臋kszy ni偶 Missile Turreta. Po prostu Goliath to najlepsza ochrona przed dropami. Teraz czas na konkrety - przejd藕my do taktyk.

Taktyki
GOLIATH DROP

Goliath jest tani, przy odpowiedniej liczbie Factory sprawnie si臋 buduje. Ma atak o sile 12 i typie normal. Do jednego Dropshipa mo偶na za艂adowa膰 4 Goliathy. To wszystko sprawia, 偶e pomys艂 z Goliath贸w dropem wcale nie jest taki g艂upi. Co prawda same Goliathy s膮聟 ma艂o sensowne, ale jako wsparcie dla Siege Tank贸w… Robisz tak: przygotowujesz dwa Dropshipy, 4 Goliathy, 2 Siege Tanki i ewentualnie Science Vessela z Defensive Matrix. Opcjonalnie mo偶esz da膰 Matrixa samym Dropshipom. Jednak generalnie bierzesz Vessela jako detektor i rzucasz Matrixa na Goliathy po wysadzeniu za minera艂ami lub w samym 艣rodku robotnik贸w. Goliath maj膮聟c zasi臋g 5 zd膮聟偶y zabi膰 kilku peon贸w i da Tankom czas na roz艂o偶enie si臋 poza lini膮聟 minera艂贸w. Teraz pewnie peoni nieco si臋 przerzedzili / oddalili, wi臋c Tanki mog膮聟 atakowa膰 bez wi臋kszej obawy o zranienie w艂asnych Golc贸w.

Mo偶na te偶 atakowa膰 samymi Goliathami (zw艂aszcza jak nie maj膮聟 co robi膰), ale wtedy przyda艂y by si臋 dwa Dropshipy. Oczywi艣cie warto pami臋ta膰 o eskorcie.

MASS GOLIATH

Wyspy, mapy z p艂askowy偶ami bez ramp, mapy o w膮聟skich rampach. Na takich mapach potrzeba transportowc贸w, 偶eby w og贸le m贸c si臋 rozwija膰 (lub w ostatnim przypdku, aby wyprowadzi膰 wi臋ksze jednostki poza maina). Tutaj tak偶e cz臋艣ciej do g艂osu dochodzi lotnictwo. To wszystko tworzy wspania艂膮聟 sytuacj臋 do popisu dla Goliath贸w. Nasze Dropshipy s膮聟 dobrze chronione, bo mamy Goliathy. Wr贸g cierpi na niedostatek lub ograniczenie lotnictwa / transportowc贸w, bo mamy Goliathy. 4 Goliathy mieszcz膮聟 si臋 w jednym Dropshipie. Goliathy s膮聟 tanie. Maj膮聟c du偶o Goliath贸w i wsparcie Tank贸w mo偶emy radzi膰 sobie z armiami Protoss贸w. Niestety w TvT za przeciwnik贸w mamy w艂a艣nie Goliathy :P. Na Zerg贸w jest to niepotrzebne – piechota wejdzie wsz臋dzie (a w Dropshipie mie艣ci si臋 8 piechur贸w) i lepiej radzi sobie z jednostkami Zerg贸w.

Zapobieganie

Terranie

Bardzo pomocne oka偶膮聟 si臋 Siege Tanki zw艂aszcza w trybie obl臋偶niczym – nieporadne Goliathy b臋d膮聟 niszczone, bo i tak zwykle nie podejd膮聟 pod same czo艂gi. Dobrym pomys艂em b臋d膮聟 tak偶e miny zastawiane przez Vultury. Te dwie metody najlepiej 艂膮聟czy膰 – pole minowe chronione kilkoma Siege Tankami. Opr贸cz tego mo偶na u偶ywa膰 w艂asnych Goliath贸w. Pod 偶adnym pozorem nie u偶ywa膰 samolot贸w chyba, 偶e ukrytych Wraith贸w (uwaga na Comsat Station) i du偶ych, ale to naprawd臋 du偶ych grup Battlecruiser贸w z Defensive Matrixem.

Zergowie

Zergowie maj膮聟 艂atwo. W zasadzie r贸wnie dobre s膮聟 Hydraliski, Lurkery i Ultraliski. Jednak faworytami w walce z Goliathami s膮聟 zdecydowanie Zerglingi, kt贸re mog膮聟 otoczy膰 wroga. Same Goliathy nie poradz膮聟 sobie z armi膮聟 Protoss贸w, potrzebne s膮聟 im Tanki Guardiany do艣膰 dobrze nadaj膮聟 si臋 do eliminacji Goliath贸w ze wzgl臋du na wi臋ksz膮聟 mo偶liwo艣膰 skupienia ognia. Straty s膮聟 jednak raczej nieuniknione. Za to nie powiniene艣 u偶ywa膰 Mutalisk贸w, chyba, 偶e masz ich naprawd臋 du偶e grupy.

Protossi

Zealoci, Dragoony i Archony 艣wietnie sprawdzaj膮聟 si臋 w anihilacji Golc贸w. Kiedy Goliathy dr臋cz膮聟 nasze wojska (szczeg贸lnie Carriery), warto u偶y膰 Psionic Storma lub Dark Templar贸w. Z jednostek powietrznych tylko Carrier – najlepiej atakuj膮聟c znad g贸ry/wody na granicy zasi臋gu i zawsze 贸semk膮聟 my艣liwc贸w. Mo偶esz jeszcze u偶ywa膰 Corsair贸w i ich Disruption Web, ale jest to do艣膰 ryzykowne.

Upgrady i specjale

CHARON BOOSTERS
Koszt: 100 100
Czas: 133 sek.
Miejsce: Machine Shop
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Charon Boosters

Efekt: + 3 do zasi臋gu rakiet przeciw-lotniczych Goliatha

Je艣li zamierzasz u偶ywa膰 Goliath贸w - bardzo zalecane. Zmienia zasi臋g z przeci臋tnego do najwi臋kszego jaki mo偶e by膰 w walce ziemia-powietrze i na odwr贸t. Na Lotniskowce i Stra偶nik贸w - absolutnie obowi膮聟zkowe. I tanie.

TERRAN VEHICLE WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Vehicle Weapons
Efekt: + 1 do naziemnych i
+ 4 do przeciw-powietrznych
obra偶e艅 Goliatha

TERRAN VEHICLE PLATING
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Vehicle Plating
Efekt: + 1 do pancerza Goliatha

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona