Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Dropship
Zobacz opis
Jednostki - Terran Medic
Medic - Lekarz polowy / Jednostka wsparcia Wybawca! ;-) I'm on the job!
Need medical attention?
Where does it hurt?

Ponoszą…c zbyt duże straty w ludziach podczas walki Terranie postanowili posłać na pole bitwy kogoś, kto mógłby od razu na miejscu zają…ć się rannymi. Zaczęli więc szkolić Mediców, którzy wyposażeni w zestaw pierwszej pomocy nieustannie czuwają… przy żołnierzach nie pozwalają…c im na odejście z tego świata. Oprócz zwykłego leczenia ran mogą… także usuwać z każdego jakieś pasożyty lub śluzy ograniczają…ce skuteczność wojowników. Miejsce broni zajmuje im apteczka, więc do obrony wykorzystują… flary optyczne, którymi oślepiają… nieprzyjaciela, który już do końca pozostaje ślepy. Terranie szybko zorientowali się, że wprowadzenie na plac boju lekarzy to najlepszy pomysł na jaki mogli wpaść i Medycy już na stałe zagościli w terrańskiej armii.

Statystyki
Koszt: 50 25 1
Czas budowy: 30 sek.
Budowany w: Barracks
Potrzebne struktury: Academy
Klawisz budowy:

Train Medic

Wytrzymałość: 60
Rozmiar: mały
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Terran Infantry Armor)
Broń naziemna: brak
Broń przeciw-powietrzna: brak
Zasięg: brak
Opóźnienie ataku: brak
Energia: 200 - 250 (Caduceus Reactor)
Pole widzenia: 9
Szybkość: 2,0 t/s
Specjalne zdolności: Heal
Restoration
OpticalFlare

(Restoration)
(Optical Flare)
Opis

Ta jednostka to prawie niezbędny dodatek do piechoty. Posiada ona specjalne umiejętności, ale nie dysponuje żadną… bronią…. Jej zastosowanie ma ogromne znaczenie strategiczne, ale o tym później. Najpierw zajmę się statystykami Medyka. Kosztuje dokładnie tyle samo, co Firebat, życia ma 60 i porusza się z normalną… prędkością… piechoty, czyli 2,0 t/s, co oznacza, że cała piechota maszeruje razem i nikt nie zostaje w tyle (chyba, że żołnierze użyją… Stim Packa). Bardzo pomaga jego duże pole widzenia. Może zobaczyć wroga wcześniej niż wróg zobaczy jego, co jest przydatne przy stosowaniu Flary Optycznej.

Medycy w akcji

Pierwszym powodem, dla którego warto mieć Medyków jest (jak sama nazwa wskazuje) umiejętność leczenia. Leczenie odbywa się szybko i bezboleśnie ;). Wzrost ilości życia jednostek odbywa się kosztem zmniejszenia energii magicznej Medica. Heal ma maksymalny zasięg 2 pól. Aby dodać komuś 1 punkt życia Medic zużywa 0,5 energii magicznej, czyli (po skomplikowanych obliczeniach :)) 1 punkt energii leczy o 2 HP. Np. Twój Firebat jest na wykończeniu, ale obok czuwa uzdrowiciel, aby nic mu się nie stało. Załóżmy, że pozostało mu 10 HP. Medic więc zużył 20 pkt. energii, aby go wyleczyć, bo zazwyczaj (50 - 10) / 2 = 20. Raczej nie musisz się obawiać co do szybkości leczenia, bo HP wzrasta leczonym jednostkom szybko - 10 HP na sekundę. Medic zaczyna leczenie, gdy tylko komuś w jego pobliżu (a dokładnie w promieniu 5 pól) poziom życia spadnie choćby o 1 pkt. Leczenie jest automatyczne, można powiedzieć, że to taki odruch :). Lekarz od razu podbiega wtedy do rannego i zaczyna leczenie. Jest to bardzo pomocne, bo nie musisz pilnować i szukać rannych i wysyłać ich do lekarzy. Ratownicy sami przyjdą… ich uleczyć (aby tak było w polskiej Służbie Zdrowia :))). Na raz jedną… jednostkę może leczyć tylko jeden Medyk. Jeśli jest ich więcej reszta po prostu stoi i się temu przyglą…da :). Aby leczenie było wydajne podczas walki i Medicom nie brakło energii musisz odpowiednio dobrać ich liczbę. Zależy ona co prawda od taktyki, jak i od siły wroga, ale zabierz ich przynajmniej połowę tyle, co reszty piechoty. Ogólnie rzecz biorą…c potrzebujesz od 0,5 do 1 Medica na 1 żołnierza. Piechota wspierana przez ratowników cudownie się sprawdza w walce z Zerglingami bez upgrade'u szybkości ataku. Nawet bez Stim Packa spokojnie wszystkie rozwali i to bez żadnych strat własnych!

Jeszcze kilka uwag odnośnie leczenia. Skrótem klawiszowym komendy Heal (leczenie) jest A (tak samo jak Attack). Jeśli więc atakujesz i chcesz, aby Medycy od razu leczyli, to używaj ZAWSZE komendy Attack-Move. Dla żołnierzy oznacza to, że będą… atakować aż do wskazanego miejsca, a dla Medyków, że będą… leczyć rannych aż do tego miejsca. Przy okazji przypomniał mi się żart: kiedy w wojsku jest czasoprzestrzeń? Gdy masz zamiatać korytarz szczoteczką… do zębów od tego miejsca aż do wieczora! :p Podkreśliłem żebyś zawsze używał komendy Attack-Move. A co jeśli tak nie zrobisz? Jeśli klikniesz po prostu na jednostkę, którą… każesz atakować to żołnierze ją… zaatakują…, a Medycy po prostu podejdą… do niej, obczają…, że to wróg i nie powinni go leczyć, wrócą… i dopiero zaczną… leczyć twoich podopiecznych. Więc chyba nie ma sensu tak robić. Chyba, że masz Medyków w oddzielnej grupie, wtedy rób już jak chcesz.
A kogo właściwie można leczyć? Wszystkie organiczne jednostki i to nie tylko terrańskie. Możesz leczyć każdą… inną… rasę. U Terran organiczna jest cała piechota + SCV, u Zergów wszystko, a u Protossów Zealot, Dark Templar i High Templar. Jeżeli więc grasz w sojuszu podeślij kumplowi kilku lekarzy. Budynków Medycy nie leczą… (tych zergowskich oczywiście, które również są… organiczne). Nie możesz jeszcze leczyć crittersów, czyli zwierzą…tek i latają…cych jednostek. Czyli zergowskie ptactwo samo musi się regenerować.
Medycy leczą… zaprzyjaźnionych Zergów, pomagają…c im w walce z Protossami Medyk nie może leczyć sam siebie, jedynie swoich przyjaciół. Może też wyleczyć wroga, gdy mu tak rozkażesz, ale zaufaj mi, że lepiej tego nie robić :) Aha, jeszcze jedna sprawa. Jeśli Medykowi skończy się energia, to pomimo tego, że jej nie ma nadal leczy. W takich przypadkach radzę odcią…gną…ć Medica od rannych, bo takie leczenie odbywa się ok. 10 razy wolniej - tylko ok. 1 HP/sek., a czekają…c Medic zregeneruje energię i znów będzie mógł leczyć z normalną… skutecznością…. Szczególnie uważaj na to podczas bitwy, bo już wspominałem, że jedną… osobę może leczyć tylko jeden lekarz, więc jeżeli będzie to akurat taki, co nie ma energii, to jego pacjent raczej długo nie pocią…gnie. Dlatego dopilnuj, aby Medycy wysyłani na bitwę mieli energię. Leczenie jest także automatyczne w wypadku przyjacielskich i neutralnych jednostek. Lekarze również zaczynają… je leczyć, gdy tylko je zauważą….

Drugi powód przemawiają…cy za posiadaniem Mediców to ich Restoration. Umiejętność ta kosztuje 50 energii i jest BARDZO przydatna. Może zostać użyta z odległości maxymalnie 6 pól. Usuwa ona z jednostek to, czym zostały one potraktowane, czyli specjalne umiejętności innych jednostek wroga. Lub innymi słowy przywraca go do normalnego stanu. Znaczenie tej umiejętności jest bardzo duże. Przecież może ona zapobiec doszczętnemu zniszczeniu naszego wojska. Przykład: lecisz sobie 8-ką… Battlecruiserów do bazy wroga i już myślisz, że zrobisz mu tam niezły burdel, ale on zamyka twoje Batki Lockdownem używają…c Ghostów. I co? Strata 8 Battlecruiserów? To przecież strata 3200 minerałów i 2400 gazu! Nigdy na to nie pozwól. Bierz Medyków i pędź do tych Batków, niezależnie czy na pieszo, czy transportowcem. Użyj Restoration j już. Krą…żowniki znowu są… gotowe do walki. Miałem kiedyś taki przypadek grają…c z kompem, że wleciałem mu 12-ką… krą…żowników, a ten zamkną…ł ich wszystkich Ghostami. Więc wzią…łem kilku Medyków, bodajże 6. Zdją…łem tego Lockdowna, ale Ghosty są… upierdliwe i znowu je pozamykały. Zwycięsko wyszedłem z tego ja, bo Lockdown kosztuje 100 energii, a Restoration 50. Czyli 1 Ghost zamyka 2 Batki, a jeden Medyk uwalnia ich 4-5. Ghostom po prostu zabrakło energii :).

Ale przecież Restoration nie służy tylko do uwalniania jednostek z zamknięcia. Można nim usuną…ć każdy defekt dręczą…cy nasze jednostki. Będą… to różnego rodzaju zergowskie śluzy i gluty pokrywają…ce nasze jednostki. Czyli zarówno Ensnare Queena, Acid Spores Devourera, jak i Plague Defilera. Na strukturach nie można tego używać, więc budynki potraktowane plagą… będą… musiały zostać naprawione przez SCVy. Najczęściej jednak Restoration jest chyba używany do ścią…gania pasożytów - Parasite Queena. Jeżeli tylko zauważysz u siebie zainfekowaną… jednostkę, to niech Medic podejdzie do niej (jednostka niech się lepiej nie rusza, bo odsłoni wrogowi kawałek bazy) i ścią…gnie go (no złaź, ty brzydalu! :) [chyba już gdzieś tak pisałem]). Można jeszcze pozbywać się Optical Flares i Irradiate, Maelstrom. Ciekawie jest z halucynacjami. Po użyciu na nich Restoration po prostu znikają… :) może to jakoś wykorzystasz, ale wą…tpię, bo przecież nigdy nie wiesz, która jednostka jest halucynacją…, a która nie. A znowu dawać każdej Restoration też nie wchodzi w grę :). Działanie Restoration nie podlegają… natomiast Defensive Matrix i Statis Field. Z Defensivem rozumiem, że nie będziesz ścią…gał tego swojej jednostce, ale wrogowi, więc przydałoby się, aby tutaj Restore działał. Po użyciu przez Arbitra Statis Field zamrożone jednostki nie są… w ogóle uznawane za cele (stają… się nieśmiertelne), więc nic nie można im zrobić, także odmrozić. Przywrócenia używaj często, nie daj się osłabić przez specjale wroga.

No i ostatni atut Medica to Flara Optyczna. Fajna umiejętność kosztują…ca 75 punktów energii, co znaczy, że można jej użyć 2-3 razy za jednym zamachem (w zależności od upgrade'u ilości energii). Jej zasięg jest duży, bo 8 pól. Bardzo się to przydaje. Powoduje ona zredukowanie pola widzenia wskazanej jednostki do 1 pola. Prawda, że fajne :). Użyj na Batku, który ma pole widzenia 12. Sam już nigdzie nie poleci, chyba że Medyk usunie mu tą… Flarę. Dodatkowo Optical Flare pozbawia detektora te jednostki, które go posiadały, czyli Science Vessela, Overlorda i Observera. Na szeroką… skalę jest używany przeciwko Overlordom, najrzadziej na Observery, bo trudno je znaleźć bez detektora. Kiedyś jeszcze kumpel mi powiedział, że jeżeli dasz Optical Flare Dronce, a potem zmorphujesz ją… w Creep Colony, a następnie w Spore Colony, to już nie będzie ono detektorem. Sprawdziłem to i niestety tak nie jest :(. Spore Colony wykrywają… niewidzialne jednostki. Być może było tak na jakichś wcześniejszych patchach, ale teraz nie jest. Aż strach pomyśleć, co by się wtedy działo. Zergowie bez stacjonarnych detektorów...
Poza tym, że ta umiejętność ma strategiczne znaczenie, to jest jeszcze odruchem obronnym Mediców, jeżeli grasz z kompem. Otóż po zaatakowaniu komputerowego Medica zazwyczaj rzuca on na ciebie Flarę Optyczną…. Mówiłem, że zasięg tej umiejętności jest duży. 8 pól, a pole widzenia Medyka 9. Możesz to wykorzystać. Jednostkami, na których możesz to użyć bez obawy, że cię zobaczą… są… oczywiście te od maksymalnego pola widzenia 7 w dół. Nie wiem czy opłaca się je wymieniać, ale napiszę. Więc są… to: DT, HT, Zealot, SCV, Marine, Firebat, Wraith, Drone, Zergling, Broodling, Hydra, Infested Terran, Mutalisk, Scourge, Ultralisk. Jak widać najwięcej jest Zergów. I nie napisałem jeszcze, że jednostka, która jest oślepiona na napis Blind w swoim statusie, tzn. w tym okienku, gdzie są… na kolorowo pokazane uszkodzenia. Przejdźmy teraz dalej, do Taktyk.

Taktyki
HEAL AND HEAL AGAIN

Zawsze lecz! Praktycznie gdy wychodzisz na ataki piechotą… nigdy, ale to przenigdy nie zostawiaj Mediców w bazie. Jest to dopuszczalne we wczesnych fazach gry, gdy jeszcze nie masz Academy. Od razu mówię Ci, że nie warto wydawać więcej kasy na więcej jednostek atakują…cych i nie trenowanie Medyków. Po co ci więcej wojska, skoro ono i tak zginie, jeśli przeciwnik ma dobrą… obronę. Zawsze opłaca się inwestować w Medyków. Przykładem mogą… być Zerglingi. Walczą…c nawet przeciwko setce Zerglingów 12 Firebatów nie wygra. Za to choćby już 8 Firebatów i 4 Medyków daje radę! To chyba powinno Cię przekonać do używania lekarzy na placu boju.

OPTICAL FLARE VS ZERG

Często używana taktyka, szczególnie przez komputerowego gracza. Jak wiemy, Flara Optyczna redukuje zasięg widzenia do 1 pola, a do tego usuwa detektor z jednostek, które go mają…. A najwięcej detektorów mają… Zergowie. Wszędzie latają… te śmieszne Oversy, które nie dość, że udaremniają… ataki niewidzialnych jednostek to jeszcze są… transporterami. Zergowie więc, od razu przy dropach mają… detektory. Spróbujmy to zmienić! Masz trzy możliwości:

1. Zabierasz Mediców z Marinesami, którymi atakujesz mniejsze grupki wojska wroga, które jesteś w stanie pokonać. Medyków weź dużo, mniej więcej tyle ilu masz Marines. Niektórzy Medics będą… leczyć, a inni niech rzucają… Optical Flares na Overlordy. Wadą… tej taktyki jest to, że Overlordy raczej same nie będą… ci podlatywać pod Marines. Za to możesz zniszczyć trochę jednostek nieprzyjacielowi. Raczej odradzam, jeśli chodzi ci tutaj tylko o oślepienie Oversów. Następne możliwości są… lepsze.

2. Zabierasz samych Medyków i bezczelnie wchodzisz nimi do bazy Zerga. Od razu uważaj na Sunkeny. Obchodź je szerokim łukiem. A jeśli ich nie ma to idź prosto i szukaj Oversów. Gdy tylko jakiegoś znajdziesz daj mu Blinda. Musisz tutaj być szybki i starać się nie zatrzymywać. Zerglingi i Hydry tylko czekają… na nieuzbrojonych lekarzy. Wada jest oczywista - brak obrony i pomimo tego, że Medycy leczą… się nawzajem to długo nie pożyją…, szczególnie jeśli gdzieś są… Lurkery. Zaleta - wszystko przebiega szybko.

Medic właśnie oślepia Overlorda

3. Bierzesz Ghosty i Medyków. Duchy biorą… Cloak i niech coś zaatakują…. Zaraz zjawi się jakiś Overlord, a ty zwyczajnie go oślepiasz. Niewidzialne są… też Wraithy, więc też możesz ich zabrać zamiast Ghostów. Plusy tego rozwią…zania są… takie, że zablińdzisz (jak to fajnie brzmi :)) Zergom przynajmniej jednego Overlorda i jest pewne, że Overlord podleci. Gdyby tego nie zrobił to będziesz powoli rozwalał bazę. Zazwyczaj przeciwnik skapnie się, że tamten Overs dostał flarą… po oczach, więc może nie wysłać następnego, ale rozkaże zaatakować Medica, który powinien być schowany trochę za Ghostem, aby go tak szybko nie zobaczyli. Raczej wystarczy tu jeden Ghost i 1-2 Mediców, ale możesz wzią…ć ich więcej. Jednak większa liczba zmniejsza dyskrecję twoich działań. Minusy - jeśli masz tylko jednego Medica to maksymalnie oślepisz 4-5 Oversów. Ale to i tak musisz dobrze rozegrać. Unikaj Sunkenów jak zwykle, bo podleci Overs szybciej niż byś się spodziewał i co? Jeśli wzią…łeś więcej Ghostów i widzisz coś galopują…cego w twoją… stronę to strzelaj. Pewnie rzuciłyby się na Medica. Jeśli Oversy nie chcą… więcej przylatywać, to wezwij więcej Ghostów do pomocy. Rozwalą… jakiś kawałek bazy, więc ostatecznie Overs po prostu będzie musiał podlecieć. No chyba, że jakiś Drone zdą…ży zmutować się w Spore Colony, ale wtedy przenieś się w inne miejsce i dalej dręcz wroga. Najgorzej będzie z Medykiem, bo zapewne zaraz zauważą… podstęp i zaatakują… go. W takim wypadku weź chociaż 2 Medyków i broń ich Ghostem.

OPTICAL FLARE VS ZERG (SOJUSZ)

Pomyśl jak duże zastosowanie może mieć taktyka Optical Flare vs Zerg, gdy grasz w sojuszu z Protossami. Zazwyczaj przeprowadzenie DTSA (Dark Templar Sneak Attack) nie ma szans na Zerga, bo mają… pełno detektorów. Ale gdy twoi Medycy oślepią… Overlordy, to przeszkodą… są… już tylko Spore Colonies, które jednak DT mogą… łatwo zniszczyć. A do tego twoi Medycy mogą… leczyć Dark Templarów przyjaciela. Jeśli nie ma w bazie Lurkerów, to praktycznie nic ci nie grozi, chyba że Zerg będzie z powietrza atakował twoich Medyków.

OPTICAL FLARE NA TERRANA

Flara Optyczna może być także z powodzeniem wykorzystana przeciwko Terranowi. Dokładniej przeciwko Siege Tankom. Warunek jest jeden - nie może być ich dużo w jednej grupie. Jeżeli widzisz gdzieś pojedynczego Tanka, to 2 Medyków wystarczy. Jeden rzuci Flarę, a drugi go wyleczy (Medyka, nie Tanka :)), bo czołg zdą…ży strzelić do niego. Jeżeli Siege Tank nie ma upgradu broni to twojemu Medykowi zostanie około 25 punktów życia po jego strzale. Jeżeli ma upg. broni na 3 levelu to Medyk będzie miał około 18 pkt. życia. Niestety do dwóch czołgów już Medic nie podejdzie, bo zginie. Ale można to ominą…ć. Zastosuj Defensive Matrix. Wtedy każdy strzał zabiera Medicowi tylko 1 HP! Oślepi on w takim razie te 2 czołgi, a nawet 3. I tylko 3, bo już po trzecim strzale Sige Tanka traci on swoją… osłonę. Jeżli dobrze zagrasz to być może uda Ci się oślepić nawet cztery czołgi stoją…ce obok siebie, ale to jest już dość trudne. Pamiętaj, że Flara kosztuje 75 energii. Aby Medyk mógł jej użyć 3 razy musi mieć upgrade zwiększają…cy ilość energii. Do 4 czołgów potrzebujesz co najmniej 2 Medyków.

RESTORATION

Jeden Tank został już uwolniony od Lockdowna Kilka słów o szerszym użyciu Restoration. Używaj go zawsze, gdy tylko widzisz, że wróg ma na ciebie jakiegoś haka. Jeśli będziesz np. próbował go zaatakować, a chciałbyś być pewny, że twój atak nie pójdzie na marne, przeprowadź najpierw próbę tego ataku. A możesz to zrobić tak: bierzesz wojsko, które ma zaatakować i każesz mu atakować bazę nieprzyjaciela. Gdy tylko on zacznie się bronić znaczną… część wojska wycofaj. Jedynie kilka jednsotek niech walczy dalej. Postaraj się też, aby wróg dowiedział się o tym, że zamierzasz go zaatakować. Wtedy pewnie przygotuje to, co ma najlepsze, aby odeprzeć atak. Gdy już mu wejdziesz do bazy zapewne użyje tego, na co był przygotowany, np: Lockdowna na Battlecruiserach albo Tankach, puści Ensnare na piechotę lub użyje Maelstrom. Gdy już wiesz, w jaki sposób będzie się bronił, zdecyduj czy można się w tym przypadku wspomóc Medykami. Jeśli tak to bardzo dobrze. Więc teraz już w krótkim czasie po tej próbie ataku atakujesz naprawdę, z tym, że będziesz odporny na te rzeczy, które Medycy mogą… wyleczyć Restorationem. Właściwie nikt lub niewiele osób robi próby ataku, ale zawsze możesz spróbować. Ewentualnie możesz od razu z góry zakładać, że przeciwnik użyje specjalnych umiejętności i weźmiesz ze sobą… Mediców.

MARINES + MEDICS

Już pisałem o tej taktyce przy Marines, ale teraz podam dokładniej co i jak.

  1. Dobuduj SCVy do 7
  2. Postaw Barracks, gdy tylko masz 150 minerałów
  3. 8-my SCV i postaw nim Supply Depot
  4. 9-ty SCV i Refinery
  5. Trenuj Marines w Barracku, ale tak żebyś znalazł jeszcze 100 min na 2 SCVy
  6. Poślij te 2 SCV'y do gazowni
  7. Postaw Academy
  8. Postaw drugi Barracks (możesz na chwilę przerwać trenowanie Marines)
  9. Gdy masz już drugi Barracks i trochę gazu trenuj Medics w drugim Barracku a w pierwszym dalej Marines
  10. Gdy masz 12 Marines i 6 Medyków zaatakuj
  11. Gdy tylko masz minerały buduj SCV'y
  12. Nie buduj już Marines, przerzuć się na Firebaty

Bardzo ważne są… tutaj surowce. Nie radzę zaczynać budowania, gdy nie mamy przynajmniej tych 7 SCV'ów, bo będzie nam brakowało surowców. Przeciwnika raczej nie zaskoczysz pierwszym atakiem. Najlepiej sprawdzi się na Zergów, którzy morfują… duże ilości Zerglingów. Firebaty potem ich wykończą…. Najgorzej będzie z Protossami, bo Marines zginą… szybko od psionicznych ostrzy Zealotów. Jedynie Firebaty mogą… z nimi powalczyć. Ta taktyka raczej nie ma wad, bo szybko jesteś gotowy na odparcie wczesnych ataków. W zasadzie to zwykły proces rozwoju Terran. Zdecydowana większość zaczyna grę od Barracks i Academy.

MEDIC BLOCK

Używane zazwyczaj na Zergów i Protossów. Jest to alternatywa dla standardowego wall-ina. Aby wykorzystać tĹĄ taktykę wejście do bazy musi być wĹĄskie, najlepiej aby były to rampy (LT, Gaia). Ustawiasz Medyków w przejściu, zazwyczaj wystarcza trzech i dajesz im Hold Position. Za nimi zawsze ustaw coś co będzie atakowało wroga - Marines, Siege Tanki. Teraz gdy wróg będzie chciał wejść do twojej bazy będzie musiał rozwalić Medyków, którzy jednak będĹĄ się nawzajem leczyli. Dobra taktyka gdy wróg produkuje masowo Zerglingi lub Zealoty. Poza tym chyba najlepsza taktyka do obrony gdy gramy z komputerem - nigdy nie będzie on atakował Mediców, tylko jednostki które do niego strzelajĹĄ, czyli w przypadku, gdy będzie miał Zerglingi lub Zealoty to będĹĄ się one bezmyślnie kręciły przed wejsicem do twojej bazy i nic ci nie zrobiĹĄ. Nie zapomnij jednak nigdy o obronie przeciw-powietrznej.

Zapobieganie

Trudno jest tu zapobiegać we wczesnych fazach gry. Musisz mieć dużą… przewagą… w sile wojska. I powiem, że nie warto atakować najpierw Medyków. Tak z logicznego punktu widzenia to wyglą…da na to, że jeśli rozwalisz jak najszybciej Mediców, to potem łatwo rozwalisz piechotę. Nic bardziej mylnego! Zostaw Mediców w spokoju, a zajmij się Marinesami, Firebatami i Ghostami. Przecież Medyka też szybko nie rozwalisz, bo inni go będą… leczyć, tak samo jak resztę piechoty. I ważna uwaga: nie używaj w walce z piechotą… komendy Attack-Move, bo twoja armia będzie atakowała wszystkich razem. Medycy w takim wypadku zdą…żą… z leczeniem. Każ zawsze wszystkim zaatakować jeden cel. Przecież jednego rannego leczy tylko jeden lekarz, który z pewnością… nie nadą…ży z leczeniem, gdy ogień wszystkich twoich jednostek będzie skupiony na jego pacjencie. Mediców zabijaj dopiero na koniec. I raczej nie warto używać tych specjalnych umiejętności, które Medycy mogą… usuną…ć.

Terranie

Na począ…tku możesz wystawiać jedynie piechotę. Aby nią… wygrać musisz mieć przewagę liczebną… i stosować powyższą… uwagę. Nie atakuj wszystkimi wszystkich, lecz tylko jedną… wybraną… jednostkę. Wspomóż się oczywiście Stim Packiem. Masz jeszcze bunkry, które obsadź Marinesami lub jeżeli masz to Ghostami. W średnich i późniejszych fazach gry jest już łatwiej, bo Siege Tanki tak masakrują… piechotę, że zazwyczaj nie zdą…ży ona dość do twojej bazy. Postaw również miny, które skutecznie rozprawią… się z każdą… podstawową… jednostką…. Z powietrza nie opłaca się niczym bronić.

Zergowie

Od razu na począ…tku mówię - nie posyłaj Zerglingów. Broń się Hydrami. Zerglingów możesz użyć jedynie wtedy, gdy masz upgrade ich szybkości ataku, ale i tak tylko na Marines. Nigdy nie posyłaj ich na Firebaty. Z powietrza weź Guardiany, a jeżeli nie masz nic lepszego to Mutaliski. Ale najlepszym lekarstwem na piechotę są… Lurkery. Nawet gdy zostaną… odkryte, to pokonają… każde ilości piechoty. A tak w ramach zabawy, jeślibyś chciał wyczerpać Medykom energię, to rzuć Plague. Będą… oni cały czas leczyć innych tracą…c w ten sposób energię, chyba że mają… Restoration.

Protossi

Dark Templarzy wycinajÄ…Â… piechotÄ™

Jeśli w piechocie nie ma Firebatów to poślij Zealoty. Jeśli są… to dołą…cz Dragoony. Zajebiści są… Dark Templarzy, bo to prawie pewne, że Terran nie weźmie detektora (ale nie zapominaj o Comsacie!). W późniejszych fazach gry Archony skutecznie się rozprawią… z Terranami (tu uważaj na EMP Shockwave). Z powietrza nie opłaca się niczym atakować, chyba że masz pod ręką… jakieś Carriery. Piechota nic im nie zrobi. Reavery wiadomo - zawsze i wszędzie są… dobre do obrony. Mą…drym posunięciem będzie użycie Feedback na Medicu. Prawie jest pewne, że go zabije. Używaj też kombinacji Maelstrom + Psionic Storm, lub samego Psionic Storm. Co do Maelstrom, to użyj go tak, aby obją…ł Medyków.

Upgrady i specjale

CADUCEUS REACTOR
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Academy
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Caduceus Reactor
Efekt: + 50 Medica

Ten upgrade może nie ma tak ważnego znaczenia. Nie musisz go odkrywać, chyba że zamierzasz używać Optical Flares, szczególnie przeciwko Siege Tankom. Pozwoli on na 3-krotne użycie Flary lub 5-krotne użycie Restoration.

HEAL
Koszt użycia: 1 / 2 HP
Zasięg: 2
Działanie: Automatycznie leczy rannych żołnierzy

Leczenie jest wyją…tkową… zdolnością… i powiem jedno: ZAWSZE go używaj.

RESTORATION
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Academy
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Restoration

Koszt użycia: 50
Zasięg: 6
Działanie: Usuwa efekty działania innych specjalnych umiejętności

Naprawdę warto odkryć. Dzięki temu nie pozostaniesz bezradny na Lockdown, Ensnare, Irradiate, Parasite, itd.

OPTICAL FLARE
Koszt: 100 100
Czas: 120 sek.
Miejsce: Academy
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Optical Flare

Koszt użycia: 75
Zasięg: 8
Działanie: Zmniejsza pole widzenia wybranej jednostki do 1 pola i usuwa jej detector

To radzę odryć, bo można się zabawić. Można tym nieźle załatwić Zerga. Oślepiona jednostka traci detektor (jeśli go ma) i ma zasięg widzenia tylko 1 pole. Sama nie odważy się nigdzie ruszyć.

TERRAN INFANTRY ARMOR
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Engineering Bay
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Infantry Armor
Efekt: + 1 do pancerza Medica

Poprzednia strona Na górę Następna strona