Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Valkyrie
Zobacz opis
Jednostki - Terran Vulture
Vulture - motocykl poduszkowy
370 km/h... to jest maszynka Somethin' on your mind?
I dig.
And I'll scrap you along with the aliens!

Vulture to szybki i niezawodny motocykl poduszkowy. U偶ywany jest g艂贸wnie do wykonywania zwiadu. Posiada znacz膮聟co zredukowany pancerz i ma odkryt膮聟 kabin臋, co sprawia, 偶e pojazd jest lekki i mo偶e rozwija膰 ogromne pr臋dko艣ci, dochodz膮聟ce nawet do 370 km/h! W sk艂ad standardowego wyposa偶enia tego pojazdu wchodzi granatnik. Dodatkowe wyposa偶enie stanowi膮聟 paj臋cze miny (oraz ABS i klimatyzacja :D). Nie s膮聟 to zwyk艂e miny. Maj膮聟 one zainstalowane specjalne czujniki wstrz膮聟s贸w, kt贸re aktywuj膮聟 min臋 jeszcze zanim kto艣 postawi na niej stop臋. Mina sama wyrywa si臋 z ziemi i pe艂znie w kierunku, z kt贸rego czujniki zarejestrowa艂y drgania powierzchni. Eksplozja powoduje masow膮聟 艣mier膰 piechoty lub powa偶ne uszkodzenie pojazdu.

Statystyki
Koszt: 75 2
Czas budowy: 30 sek.
Budowany w: Factory
Potrzebne struktury: brak
Klawisz budowy:

Build Vulture

Wytrzyma艂o艣膰: 80
Rozmiar: 艣redni
Rodzaj: naziemny (przyziemny)
mechaniczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Terran Vehicle Plating)
Bro艅 naziemna: 20 + 2 x 3

125
(Terran Vehicle Weapons): Fragmentation Grenade (c)
Spider Mine (e)(s*)
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: 5
Op贸藕nienie ataku: 30
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 3,2 t/s - 4,6 t/s (Ion Thrusters)
Specjalne zdolno艣ci: Use Spider Mines (Spider Mines)
Opis

Vulture jest stosunkowo rzadko u偶ywany na Zerg贸w. Zazwyczaj stosuje si臋 go jako jednostk臋 pomocnicz膮聟, przypadki bardziej masowego u偶ycia trafiaj膮聟 si臋 zwykle przeciwko Protossom. Vulture ma kilka zalet, ale te偶 niejedn膮聟 wad臋, zacznijmy mo偶e od tych pierwszych.

Vulture jest 艣redni膮聟 (medium) jednostk膮聟 mechaniczn膮聟 - mo偶e by膰 naprawiony przez SCV, ale jest zbyt marnym celem dla Lockdownu, Mind Control czy Spawn Broodling. Rozmiar chroni go przed atakami explosive (tylko 75% obra偶e艅) i concussive (50% uszkodze艅). Kolejn膮聟 zalet膮聟 Vultura jest szybko艣膰. Bez upgradu wynosi 3,2 - tylko Zergling i Ultralisk po upgradzie mog膮聟 go dogoni膰 lub przed nim uciec. Od razu na po艣cig za nim nie ma szans 偶adna powietrzna jednostka wy艂膮聟czaj膮聟c Scouta z upgradem. Jednak po upgradzie Vulture mknie z pr臋dko艣ci膮聟 4,6 t/s - absolutny rekord StarCrafta :) Nawet jak uciekinier ma szybko艣膰 2,5 (lekko ponad przeci臋tna), to Vulture dogania go (lub ucieka) z przewag膮聟 2,1 t/s! Taktyka hit'n'run to mocna strona Vultura. Nasz kochany S臋p jest te偶 niezwykle tani - za 6 Marines mamy 4 Vultury. Dwie ostatnie zalety to hovering (Vulture unosi si臋 na poduszce powietrznej) i Spider Mines - ale o nich za chwil臋.

Teraz przejd藕my do wad. S臋p mimo swej nazwy nie ma broni przeciwlotniczej - Battlecruisery i Guardiany skutecznie powstrzymaj膮聟 ich nap贸r, a Scouty / Wraithy mog膮聟 nawet na nich polowa膰 (cho膰 z marnym skutkiem). Ma te偶 bro艅 typu concussive. Nadaje si臋 tylko do ataku jednostek ma艂ych (i kilku Protosskich). Cho膰 Vulture nie potrzebuje do produkcji gazu, to jednak musimy mie膰 Factory, a do odkrywania upgrad贸w Machine Shop (i surowce oczywi艣cie). Do tego niestety trzeba do艂o偶y膰 ma艂膮聟 偶ywotno艣膰 i s艂aby pancerz S臋p贸w. 80 HP i 0 pancerza zazwyczaj nie starcza, aby przecisn膮聟膰 si臋 przez 艣rednio rozbudowan膮聟 obron臋.

Koniec przegl膮聟du technicznego. Jedziemy w teren. Jak u偶ywa膰 Vultura? Nawet ostro graj膮聟c, mo偶na sobie pozwoli膰 na kilka do kilkunastu Vultur贸w (to ostatnie na Protoss贸w) bez uszczerbku na kasie (i tak wyznacznikiem ataku jest gaz), jako wsparcie. Po drugie rekonesans - zwiad w bazie raczej odpada (obrona nie przepu艣ci, ale kto wie...), ale mo偶na 艣ledzi膰 wrogie oddzia艂y, szuka膰 exp贸w i ocenia膰 si艂y wroga. Po trzecie mo偶na pilnowa膰 respawn贸w. I do tego zadania najlepiej nadaj膮聟 si臋 miny (cierpliwo艣ci!). W samej walce Vulture dobrze niszczy peon贸w - zar贸wno w bazie (harrasment) jak i w trasie do nowego expa - co dalej? Jego celem mo偶e by膰 piechota terra艅ska, Zerglingi, Zealoty, DT / HT i Archony. W przypadku DT potrzeba detekcji, w starciu z HT uwa偶aj na Psionic Storm (szybko艣膰 szybko艣ci膮聟, ale Vulture staje w miejscu, aby strzeli膰), a Archony niszcz zanim podejd膮聟, bo maj膮聟 moc w 艂apskach i spory splash damage. Je艣li masz du偶o Vultur贸w w gr臋 wchodz膮聟 nawet Dragoony.

Vultury k艂ad膮聟 miny prosto pod nogi Dragoon贸w

Teraz miny. Po odkryciu w Warsztacie umiej臋tno艣ci Spider Mines, Vulture dostaje 3 miny. Raz zu偶ytych min nie mo偶na ponownie zdoby膰 inaczej, ni偶 zbudowa膰 nowe Vultury. Nasz stawiacz min upuszcza "paczk臋". Ta przez chwilk臋 jest podatna na atak (jest s艂aba, ale ma ma艂y rozmiar), po czym bombka zakopuje si臋 w ziemi, staj膮聟c si臋 niewidzialna. Gdy wr贸g podejdzie do niej, mina wyskoczy z ziemi, doskoczy do wroga i zrobi niema艂e "bum" za 125 obra偶e艅 (niestety typu explosive). Ma to do艣膰 powa偶ne ograniczenie w walce z do艣膰 偶ywotn膮聟 piechot膮聟, jak膮聟 maj膮聟 Protossi. Ale we藕my pod uwag臋 to, 偶e ich os艂ony zawsze odbieraj膮聟 maksimum obra偶e艅, wi臋c 藕le nie b臋dzie.

Z minami sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana ni偶 si臋 wydaje. Nie uaktywni膮聟 jej jednostki lataj膮聟ce i unosz膮聟ce si臋 nad ziemi膮聟 - peony, Vulture, Archony i Dark Archony - ale tak偶e te jednostki mog膮聟 ucierpie膰 od splash damage, gdy mina wybuchnie obok. Mina rani te偶 niestety sojusznicze i nasze wojska (cho膰 ani jedne, ani drugie nie powoduj膮聟 jej aktywacji). Mina reaguje na Ghosty (z Cloakiem), Dark Templar贸w i naziemne jednostki ukryte pod Arbitrem (je艣li nie unosz膮聟 si臋 nad l膮聟dem) - ale nie jest typowym detektorem (tzn. mina nie widzi przelatuj膮聟cego Wraitha ani DT, ale na tego drugiego reaguje). Jednostki o szybkim ataku (Hydraliski) mog膮聟 je pokona膰 bez detektora. Miny s膮聟 g艂贸wnie u偶ywane na pocz膮聟tku gry jako obrona przed piechot膮聟. W grach TvT wa偶ne b臋dzie jak najszybsze przej艣cie do mechanicznych jednostek. Gdy wr贸g zostanie dalej w piechocie, a ty masz ju偶 miny i odkrywasz Siege Mode dla czo艂g贸w, to praktycznie masz wygran膮聟 w kieszeni. Bardzo cz臋sto miny s膮聟 u偶ywane na Protoss贸w. Pola minowe we wczesno-艣rednich fazach gry s膮聟 zab贸jcze dla Zealot贸w. O ile Dragoony jeszcze poradz膮聟 sobie z mina bez detektora, to Zealoci b臋d膮聟 pada膰 jak muchy. Je艣li zamierzasz d艂ugo zosta膰 w Zealotach (czego nie polecam, gdy Terran ma pojazdy mechaniczne), to obowi膮聟zkowo musisz mie膰 Observery. Gorzej z Lurkerami maj膮聟 125 HP i standardowo 1 pkt. pancerza - jedna mina nie zniszczy wi臋c jednego Lurkera (ale wtedy wystarczy ju偶 jeden strza艂 czymkolwiek, aby pos艂a膰 go w za艣wiaty). Miny do艣膰 dobrze os艂abiaj膮聟 lub niszcz膮聟 Dragoony (hehe - z 12 Dragoon贸w 8 jest krytycznie rannych od min, ale stoj膮聟 z ty艂u i dalej spokojnie strzelaj膮聟 :D). Ochrona bazy minami to wa偶na cz臋艣膰 w terra艅skim systemie obrony i ostrzegania.

Obrona pola minowego

Miny staraj si臋 stawia膰 gdzie tylko mo偶esz. Zaminowane przej艣cia, mosty, rampy, z艂o偶a surowc贸w to 艣wietny spos贸b na bezpieczny, a do tego zab贸jczy zwiad. Je艣li zauwa偶ysz, 偶e w miejscu gdzie po艂o偶y艂e艣 miny ju偶 ich nie ma, to znaczy, 偶e wr贸g tamt臋dy przechodzi艂. Bardzo fajnie sprawa ma si臋 z minowaniem z艂贸偶 surowc贸w. Miny nie podnosz膮聟 si臋 i nie atakuj膮聟 robotnik贸w. Ale to wcale nie problem, a wr臋cz u艂atwnienie. Pos艂u偶膮聟 ci jako zwiadowcy. B臋dziesz wiedzia艂, gdzie wr贸g zak艂ada bazy, a tym samym zniszczysz je, zanim b臋d膮聟 one mia艂y jak膮聟kolwiek obron臋. Co do stawiania min to warto przestrzega膰 paru zasad. Po pierwsze: nie stawiaj min pojedynczo. Jedna mina nie zabije Zealota czy Dark Templara m.in. ze wzgl臋du, 偶e ma atak typu explosive. Po drugie min nie wolno stawia膰 zbyt blisko siebie, bo wybuch jednej miny mo偶e zniszczy膰 drug膮聟. Trudno powiedzie膰 jak g臋sto stawia膰 te miny, ale nie powinny by膰 one bli偶ej siebie ni偶 d艂ugo艣膰 Vultura. Po trzecie urz膮聟dzanie p贸l minowych. Nie powiniene艣 przesadza膰 z rozmiarami takiego pola. Gdy wr贸g wejdzie w takie pole to zapewne straci par臋 jednostek, ale przecie偶 wtedy zatrzyma swoj膮聟 armi臋, a nie b臋dzie bezmy艣lnie szed艂 dalej (chyba, 偶e tego nie zauwa偶y艂). Gdy wr贸g wykryje pole minowe, to zapewne zabierze si臋 za niszczenie min, wi臋c gdyby艣 posadzi艂 ich za du偶o w jednym miejscu, to po prostu starci艂by艣 je wszystkie. Du偶ych rozmiar贸w pole minowe nie powinno sk艂ada膰 si臋 z wi臋cej ni偶 10 min. Po czwarte: obrona p贸l minowych. Nie jest powiedziane, 偶e musisz broni膰 p贸l minowych gdzie艣 na 艣rodku mapy, aby czasem wr贸g nie podlecia艂 detektorem i nie zniszczy艂 ci min. Za to raczej powiniene艣 broni膰 p贸l minowych przy swoich expach i przy bazie g艂贸wnej. Najpro艣ciej jest postawi膰 za nimi czo艂gi. Wtedy ju偶 nikt tak bezkarnie nie rozwali ci min. Nie zapomnij te偶 o Turretach albo innej obronie przeciw-powietrznej (ale polecam Turrety, aby DT nie zniszczyli ci czo艂g贸w twoimi w艂asnymi minami).

Co do zastosowania Vultura, to bywa ono r贸偶ne. Nikt nie powinien mie膰 problem贸w z odpowiednim ich u偶yciem. Obowi膮聟zkowe jest odkrycie dla niego Spider Mines oraz Ion Thrusters, co pozwoli kierowcom wyci膮聟gn膮聟膰 z tych maszynek tyle, ile fabryka da艂a ;). Dysponuj膮聟c najszybsz膮聟 jednostk臋 w grze jeste艣my w stanie zrobi膰 wiele rzeczy, kt贸re innym jednostkom nie uda艂yby si臋. Koszt S臋pa nie jest du偶y, jedynie 75 minera艂贸w. Taka ilo艣膰 chyba nikomu nie robi r贸偶nicy, wi臋c bez wahania mo偶esz po艣wi臋ci膰 t膮聟 jednostk臋 robi膮聟c cho膰by samob贸jczy zwiad. To jest jak rosyjska ruletka, z tym, 偶e im p贸藕niejsza jest faza gry, tym wi臋cej kul masz w magazynku. Ale szanse zawsze s膮聟. Je艣li obrona wroga ma luki, to wjed藕 Vulturem prosto do bazy i objed藕 j膮聟 dooko艂a podpatruj膮聟c wroga co robi. By膰 mo偶e zauwa偶ysz u niego, 偶e szykuje ci dropa albo zamierza p贸j艣膰 w lotnictwo. B臋dziesz wi臋c na to przygotowany i nie dasz si臋 zaskoczy膰. A przy odrobinie szcz臋艣cie po艂o偶ysz jeszcze u wroga 3 miny i wr贸cisz do swojej bazy :). Ale w czym opr贸cz zwiadu mo偶na Vultura stosowa膰? Masowe podk艂adanie min ju偶 znasz. Ale nie znasz jeszcze masowego ataku Vulturami. Na czym on polega? Przejd藕 do nast臋pnego rozdzia艂u - do Taktyk.

Taktyki
HEAVY METAL

Lubicie te rytmy? To polubicie t膮聟 taktyk臋. Wa偶ne jest by艣 mia艂 stosunkowo du偶o Factory. 4 to powiedzmy minimum. Optymalna liczba to 8. Wtedy mo偶esz na raz produkowa膰 Vultury i Tanki. Ale my oprzemy si臋 teraz na samych Vulturach. W takim wypadku 6 Factory powinno wystarczy膰. I wa偶ne jest by zaznaczy膰 sobie te fabryki pod konkretne cyferki - od 0 do 5 (lub mniej albo wi臋cej, zale偶y ile masz fabryk). Podczas ataku nie mo偶esz zapomnie膰 o produkcji kolejnych Vultur贸w, musz膮聟 one na bie偶膮聟co doje偶d偶a膰 na pole bitwy. No ale przejd藕my do samego wykonania ataku. Obowi膮聟zkowo musisz mie膰 odkryty upgrade szybko艣ci i Spider Mines. Zbierasz Vultury w grupki po 12 sztuk. Na raz w ataku udzia艂 b臋d膮聟 bra艂y 2-4 grupy. Podje偶d偶asz wi臋c nimi pod baz臋 wroga (nie zapomnij budowa膰 nast臋pnych Vultur贸w i najlepiej wyznacz Rally Point ze wszystkich fabryk pod baz膮聟 wroga) podk艂adasz troch臋 min tu偶 przed sam膮聟 baz膮聟 i rozpoczynasz masowy atak. Je艣li widzisz, 偶e dasz rad臋 si臋 przedrze膰 to zr贸b to! Okr膮聟偶 wroga i stawiaj mu miny pod nogami. A stawiaj jak najszybciej i jak najwi臋cej, aby wr贸g nie zd膮聟偶y艂 ich unieszkodliwi膰. Chyba ju偶 masz gotowe nast臋pne grupy Vultur贸w? Powinny one czeka膰 ju偶 pod baz膮聟 wroga. Je艣li pierwszy atak zosta艂 odparty nie przejmuj si臋. Vultury s膮聟 tanie, wi臋c mo偶esz sobie pozwoli膰 na takie n臋kanie wroga. Tw贸j przeciwnik b臋dzie si臋 g艂贸wnie skupia艂 teraz na odpieraniu atak贸w, wi臋c pewnie b臋dzie u niego kiepsko z gospodark膮聟. Radzi艂bym z tej taktyki szybko przej艣膰 do czo艂g贸w (oczywi艣cie nie zapomnij o odkryciu Siege Mode). Je艣li jednak nie zdo艂a艂e艣 si臋 przebi膰, to przecie偶 po艂o偶y艂e艣 przed baz膮聟 troch臋 min. Wycofaj si臋 wi臋c, a wr贸g, kt贸ry b臋dzie ci臋 goni艂 wpadnie w pole minowe. Wtedy mo偶esz spr贸bowa膰 ponowi膰 natarcie. A co je艣li wr贸g mia艂 pe艂no lataj膮聟cych jednostek? Nie powinno by膰 藕le, bo to znaczy艂o, 偶e wej艣cie do bazy by艂o otwarte, wi臋c korzystaj膮聟c z szybko艣ci S臋p贸w wpadasz do bazy i niszczysz robotnik贸w. Gdy wr贸g odeprze tw贸j atak to zaatakuje ci baz臋 lotnictwem. Wykorzystaj nieobecno艣膰 armii wroga i nar贸b mu ma艂ego (lub du偶ego) zamieszania :).

Zealot sam sobie zaszkodzi艂... miny rozwai艂y jego Proby. SPIDER MINES

Kilka zastosowa艅 Spider Mines.

  1. Stosuj wok贸艂 swojej bazy i minera艂贸w, ale nie w艣r贸d peon贸w (bo eksplozja tylko powybija ci zbieraczy) - niejeden drop czy Recall Arbitrem we藕mie w 艂eb.
  2. Stawiaj pojedyncze miny na w膮聟skich przej艣ciach (w celu 艣ledzenia wrog贸w) i ca艂e pola minowe na p贸艂-otwartym polu (w celu zmi臋kczenia / spowolnienia wroga).
  3. Gdy wr贸g jest poch艂oni臋ty walk膮聟 zostaw mu pod samym nosem (lub na drodze "ewakuacyjnej") kilka prezent贸w.
  4. Zaminuj wrogich peon贸w i czekaj, a偶 jaki艣 wr贸g podejdzie i aktywizuje min臋. Je艣li nie podejdzie, ty wybijesz mu peon贸w Vulturami, je艣li podejdzie sam sobie ich wybije dzi臋ki splashowi min. Jedynym jego ratunkiem jest atak lotnictwem, lub zniszczenie min z dystansu. Gdyby jeszcze pomy艣la艂, to m贸g艂by zaatakowa膰 Archonami lub Vulturami. W przypadku braku lotnictwa i tych jednostek mo偶e zaatakowa膰 min臋 robotnikiem :P.
  5. Zamiast "w centrum" respawnu przy z艂o偶ach minera艂贸w, stawiaj miny odrobink臋 z boku - inaczej wr贸g, kt贸ry nie b臋dzie m贸g艂 wybudowa膰 budynku domy艣li si臋, 偶e pod ziemi膮聟 siedzi Zergling lub mina (albo Lurker :D).
HIT'N'RUN

Gwoli 艣cis艂o艣ci taktyk膮聟 3U (uderz-ucieknij-uderz) mo偶na pokona膰 wielu wrog贸w bez 偶adnych strat. Niestety wrogowie ze sporym zasi臋giem - Tanki, Reavery i wie偶yczki nie s膮聟 tak potulnymi celami. Aby dobrze wykorzysta膰 t膮聟 taktyk臋 musimy umie膰 dobrze microwa膰, czyli kontrolowa膰 pojedyncze jednostki na niedu偶ym obszarze. Sprawdzianem tych umiej臋tno艣ci mo偶e by膰 zaatakowanie Archona jednym Vulturem. Je艣li si臋 wam uda wygra膰, to pr贸bujcie to na wi臋ksz膮聟 liczb臋 Archon贸w. Wiadomo, 偶e Protosskie tarcze odbieraj膮聟 zawsze maksimum obra偶e艅 od ka偶dego typu broni. W takim razie Vultury okazuj膮聟 si臋 do艣膰 skuteczne w ataku na Archony, bo zabieraj膮聟 im za ka偶dym wystrzeleniem granatu 20 punkt贸w tarcz. Jednak u偶ywanie tych jednostek przeciwko sobie jest ryzykowne zar贸wno dla jednej jak i drugiej strony. Wszystko zale偶y od umiej臋tno艣ci graczy. Najcz臋艣ciej taktyki Hit'n'Run u偶ywa si臋 przeciwko Zealotom. Gdy dodamy do tego miny, efekty bywaj膮聟 najr贸偶niejsze ;), poczynaj膮聟c od wyko艅czenia wszystkich Zealot贸w w kilka sekund, na zniszczeniu swoich Vultur贸w, a nawet innych jednostek ko艅cz膮聟c. Sprawnego u偶ywania Vultur贸w trzeba si臋 po prostu nauczy膰. Na pewno zaowocuje to podczas bitew.

Inn膮聟 mo偶liwo艣ci膮聟 jest harrasment. Jednostki maj膮聟 problem z poruszaniem si臋 w艣r贸d peon贸w, gdzie nasz Vulture mo偶e ostrzeliwa膰 zbieraczy i ucieka膰 przed po艣cigiem.

VULTURE RUSH

Prosta i jedna z szybszych taktyk. U偶ywana na Protoss贸w lub Terran. Nigdy na Zerg贸w!

  1. Buduj SCV'y a偶 do 8
  2. 膫聯smy SCV buduje Supply Depot
  3. 9-ty SCV Barracks
  4. 10-ty SCV Refinery
  5. Ci膮聟gle budujesz SCV, nie przerywaj ich produkcji
  6. Gdy masz 100 minera艂贸w zbuduj nast臋pny Depot
  7. Gdy masz Refinery po艣lij 3-4 SCV do gazu
  8. Teraz zbieraj 200 minera艂贸w i 100 gazu na Factory, w mi臋dzyczasie mo偶esz wytrenowa膰 kilku Marines je艣li masz fundusze
  9. Mo偶esz od razu zabra膰 si臋 za budow臋 drugiego Factory
  10. Do pierwszej fabryki doczep Machine Shop po wybudowaniu
  11. W Machine Shop odkryj Spider Mines a potem Ion Thrusters
  12. Ju偶 w czasie odkrywania upgrad贸w produkuj Vultury w obu Factory
  13. Najpierw zaminuj wej艣cie do swojej bazy, potem wej艣cie do bazy wroga
  14. Vultury wykorzystaj w ataku, dobuduj Factory i przejd藕 do taktyki Heavy Metal
  15. Nie zapomnij o dostawianiu Depot贸w.

Taktyka troch臋 ryzykowna, bo nie masz na pocz膮聟tku obrony. Zealot Rush by ci臋 zniszczy艂, ale ryzykujesz ju偶 na w艂asn膮聟 odpowiedzialno艣膰. Graj膮聟c TvT bywa r贸偶nie, bo mo偶liwe 偶e wr贸g te偶 idzie w mechanik臋 i zaniedba piechot臋. W takich grach zazwyczaj u偶ywa si臋 czo艂g贸w, wi臋c je艣li przeciwnik poszed艂 w czo艂gi to zapewne wygrasz, je艣li on nie ma Siege Mode. Je艣li r贸wnie偶 ma Vultury, to nie stawiaj pod nimi min, bo one nie reaguj膮聟 na S臋py.

Mo偶esz te偶 rozpocz膮聟膰 gr臋 korzystaj膮聟c ze zwyk艂ego Marines Rush, a potem przej艣膰 szybko do Vultur贸w. Jest to bezpieczniejsze, bo masz na pocz膮聟tku obron臋.

Zapobieganie

Terranie

Vultury nie trudno jest zniszczy膰, jedyne na co trzeba uwa偶a膰 to miny. Do eksterminacji min wystarczy (przy odrobinie spokoju i szcz臋艣cia) spora grupka Marines, a je艣li trafi艂e艣 na du偶e pole minowe, to daj Stimpacka. Oczywi艣cie je艣li wykry艂e艣 pole minowe, a nie wdepn膮聟艂e艣 w jak膮聟艣 min臋, bo wtedy wiele z tych Marines贸w ci nie zosta艂o. Ale w wypadku znalezienia min wysy艂asz "stra偶 przedni膮聟" a reszcie Marines dajesz Stim Packa i Attack-Move. Wraz ze wsparciem Science Vessela dobrze radz膮聟 sobie Wraithy, Goliathy - i r贸wnie偶 - same Vultury (lecz zadaj膮聟 innym Vulturom tylko po艂ow臋 obra偶e艅 - atak concussive). Walcz膮聟c za艣 z Vulturami nie u偶ywaj piechoty, stosuj za to pojazdy i samoloty. Ze specjali co najwy偶ej Siege Mode ;). W bazie Bunkry i Tanki wystarcz膮聟.

Zergowie

Nie u偶ywaj Zergling贸w, ani Infested Terran贸w chyba 偶e masz szans臋 zaskoczenia (np. atak spod ziemi, okr膮聟偶enie). W zasadzie ka偶da inna jednostka zdolna atakowa膰 naziemne jednostki si臋 nada. Sunkeny + Lurkery doskonale ci臋 obroni膮聟. Na miny wystarcz膮聟 Hydraliski (nawet bez Oversa), a i Mutaliski / Guardiany nie zaszkodz膮聟. Niszcz膮聟c miny Hydrami bez detektora posuwaj si臋 nimi powoli, wybieraj jedn膮聟 z grupy i niech ona podchodzi coraz bli偶ej miejsca, gdzie znajduje si臋 mina. Gdy tylko Spider Mine wyskoczy z ziemi Hydry si臋 ni膮聟 zajm膮聟. Posy艂anie piesk贸w na miny to samob贸jstwo. Najgorzej b臋dzie z polem minowym. Chocia偶 bior膮聟c pod uwag臋 szybko艣膰 Zerglinga to czasami nawet ca艂e pole minowe za nim poleci :D (mo偶e nie dos艂ownie, najwy偶ej ze 3 miny wybuchn膮聟, ale reszta si臋 przesunie w pogoni za nim)

Protossi

Dark Templar po艣wi臋ca si臋 艣ci膮聟gaj膮聟c miny do Siege Tanka.

Dzia艂ka i Dragoony przytrzymaj膮聟 Vultury na dystans. Dragoony lub Archony (z Observerem) oczyszcz膮聟 pole minowe. Starcia Vulture vs. Archon s膮聟 ju偶 ryzykowne. W walce staraj si臋 unika膰 u偶ywania Zealot贸w (z wyj膮聟tkiem typowego Zealot + Dragoon vs. blokada Terran - miny tylko pomog膮聟 ci wygra膰). Z jednostek powietrznych Carrier jest wolny, a Scout drogi, ale od biedy mog膮聟 by膰. Reavery te偶 nie藕le si臋 broni膮聟. Wa偶ne by w przypadku obrony bazy Reaverami nie da膰 si臋 okr膮聟偶y膰 i nie pozwoli膰 Vulturom po艂o偶y膰 min obok Reaver贸w. Psionic Storm te偶 da rad臋 - os艂abione S臋py nie dadz膮聟 rady Dragoonom. Standardowe b臋d膮聟 walki Dragoon vs. Vulture. Tutaj wystarczy dobrze microwa膰, aby nie wej艣膰 w miny, kt贸re b臋d膮聟 k艂adzione prosto pod nogi Dragoon贸w. Gdy Terran zaminowa艂 swoj膮聟 baz臋 doskonale sprawdzaj膮聟 si臋 Dark Templarzy jako samob贸jcy. Wystarczy, 偶e DT zbli偶y si臋 do miny, a gdy ta wyskoczy jak najszybciej dojdzie to najbli偶szej jednostki wroga, np. czo艂gu. DT prze偶yje atak jednej miny, wi臋c mo偶e w ten odwr贸ci膰 przewag臋 na swoj膮聟 stron臋 poprzez likwidacj臋 min i dodatkowo os艂abienie wroga.

Upgrady i specjale

SPIDER MINES
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Machine Shop
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Spider Mines
Koszt u偶ycia: brak
Obra偶enia: 125 (e)(s*)
Wytrzyma艂o艣膰 min: 20
Efekt: Vulture zyskuje 3 Spider Mines

Niezb臋dne! Bez tego Vulture to jedynie szybki zwiadowca. Miny unieszkodliwi膮聟 wielu nieprzyjaci贸艂. Odkryj jako pierwsze w Machine Shop, je艣li nie zamierzasz najpierw u偶ywa膰 czo艂g贸w.

ION THRUSTERS
Koszt: 100 100
Czas: 100 sek.
Miejsce: Machine Shop
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Ion Thrusters

Efekt: + 1,4 t/s do szybko艣ci Vultura

Prawie konieczno艣膰. Graj膮聟c na innego Terrana lub Protossa odkryj obowi膮聟zkowo. Graj膮聟c na Zerga zreszt膮聟 te偶 ;). Taka pr臋dko艣膰 pozwoli ci robi膰 szybkie zwiady. Odkryj zaraz po odkryciu Spider Mines.

TERRAN VEHICLE WEAPONS
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Vehicle Weapons
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Vultura

TERRAN VEHICLE PLATING
Koszt: 100 100 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Vehicle Plating
Efekt: + 1 do pancerza Vultura

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona