Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Raszagal
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Defiler
Defiler - jednostka ataku wirusowego
Lubisz bakterie i wirusy?

Plugawiec, przypominaj膮聟ca skorpiona jednostka jest jedn膮聟 z najbardziej sadystycznych w艣r贸d zast臋p贸w roju. Lubuje si臋 on w tworzeniu r贸偶nego rodzaju jad贸w, toksyn i wirus贸w, nie wachaj膮聟c si臋 u偶ywa膰 innych swoich wsp贸艂plemie艅c贸w do nowych eksperyment贸w. Trucizny te s膮聟 w rzeczywisto艣ci milionami ma艂ych stworze艅, kt贸re potrafi膮聟 niszczy膰 ka偶dy materia艂, w偶eraj膮聟c si臋 w niego, lub przynajmniej tworz膮聟c zamieszanie i ochraniaj膮聟c wojownik贸w roju. Plugawiec potrafi si臋 zakopywa膰 i w takim w艂a艣nie stanie najcz臋艣ciej przygotowuje now膮聟 dawk臋 trucizny. Defiler jako jedyny wykazuje upodobanie do kanibalizmu, jednak偶e r贸j pozwala mu na to, gdy偶 dzi臋ki si艂om witalnym ofiary potrafi on szybciej zregenerowa膰 sw膮聟 energi臋. Plugawiec s艂u偶y g艂贸wnie jako wsparcie dla wojownik贸w gniazda.

Statystyki
Koszt: 50 150 2
Czas mutacji: 50 sek.
Mutowany z: Larva
Potrzebne struktury: Defiler Mound
Klawisz budowy:

Morph to Defiler

Wytrzyma艂o艣膰: 80
Rozmiar: 艣redni
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Zerg Carapace)
Bro艅 naziemna: brak
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: brak
Op贸藕nienie ataku: brak
Energia: 200 - 250 (Metasynaptic Node)
Pole widzenia: 10
Szybko艣膰: 2,0 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Consume
Dark Swarm
Plague
Burrow
(Consume)

(Plague)
(Burrow)
Opis

Defiler jest zaawansowan膮聟 jednostk膮聟 wsparcia w rasie Zerg贸w. Posiada cztery specjalne umiej臋tno艣ci i niestety - 偶adnej zdolno艣ci do ataku. Dlatego zawsze powinien porusza膰 si臋 razem z innymi jednostkami - je艣li chwilowo nie jest pod ochron膮聟, u偶yj zakopania si臋 do ukrycia Defilera. Tak tylko detektor b臋dzie w stanie go wykry膰, co jest raczej ma艂o prawdopodobne. Plugawiec posiada dwie umiej臋tno艣ci s艂u偶膮聟ce bezpo艣rednio w walce - Dark Swarm i Plague.

Dragoony nie maj膮聟 偶adnych szans. Dark Swarm skutecznie chroni Hydraliski

Dark Swarm to pomara艅czowa chmura insekt贸w, kt贸re daj膮聟 ochron臋 wojownikom naziemnym - kosztuje ona 100 punkt贸w energii. Wszystkie twoje naziemne jednostki, kt贸re znajd膮聟 si臋 pod chmur膮聟, stan膮聟 si臋... nie艣miertelne! Zbyt pi臋kne, aby by艂o prawdziwe, prawda? No i niestety, tak jest. Chocia偶 jednostki atakuj膮聟ce z pewnej odleg艂o艣ci nie mog膮聟 ci nic zrobi膰, to te atakuj膮聟ce bezpo艣rednio i te zadaj膮聟ce splash damage (rozrzut, np. Siege Tanki, Lurki, Reavery) mog膮聟 zada膰 rany twoim wojownikom. Czary, takie jak Psionic Storm, Irradiate, czy Maelstrom b臋d膮聟 dzia艂a膰 normalnie, a jednostki powietrzne nie mog膮聟 skorzysta膰 z chmury. No c贸偶, tyle jest wad. Ale na tym one si臋 ko艅cz膮聟. Dark Swarm to fenomenalna wr臋cz umiej臋tno艣膰, kt贸ra odpowiednio u偶yta mo偶e da膰 ci ogromn膮聟 przewag臋. Najcz臋艣ciej b臋dziesz u偶ywa艂 jej razem z Zerglingami, Hydraliskami, Ultraliskami. Je艣li wr贸g zrobi艂 obron臋 z艂o偶on膮聟 z Bunkr贸w, Photon Cannon贸w czy Sunken贸w, to wystarcz膮聟 tylko odpowiednio umieszczone chmury i oddzia艂 Zergling贸w, by tak膮聟 obron臋 prze艂ama膰. Z u偶yciem Hydralisk贸w sprawa wygl膮聟da jeszcze lepiej - 12 Hydralisk贸w ukrytych pod chmur膮聟 mo偶e bez 偶adnej rany rozwali膰 12 Battlecruiser贸w! 24 Zerglingi potrafi膮聟 z chmur膮聟 rozwali膰 obron臋 z艂o偶on膮聟 z 4 Siege Tank贸w i 4 Bunkr贸w! Nie musz臋 chyba wi臋cej nic pisa膰. Dok艂adn膮聟 list臋 jednostek mog膮聟cych atakowa膰 twoje wojska, kt贸re ukry艂y si臋 pod chmur膮聟 macie w dziale Taktyki. Jednak ka偶dy kij ma dwa ko艅ce - je艣li wr贸g schowa si臋 pod chmur膮聟, a ty u偶ywasz Hydralisk贸w (czyli jednostek, kt贸re atakuj膮聟 z pewnej odleg艂o艣ci), to on te偶 stanie si臋 nie艣miertelny.

Terra艅ska obrona to doskonaly cel dla Plague

Druga zdolno艣膰 Defilera to Plague. Jest to czerwony 艣luz, kt贸ry rozlewa si臋 we wskazanym przez Plugawca miejscu, 艂api膮聟c okoliczne naziemne i powietrzne jednostki oraz struktury - aby m贸c go u偶y膰, Defiler musi zgromadzi膰 150 punkt贸w energii. Kwas ten, podobnie jak Ensnare odkryje niewidzialne (ale nie zakopane!) jednostki. Czy tylko to potrafi on zrobi膰? Oczywi艣cie, 偶e nie. Zada celowi 300 (!) punkt贸w obra偶e艅, ale go nie u艣mierci. Dlatego ka偶da jednostka czy struktura maj膮聟ca mniej ni偶 300 punkt贸w energii 偶yciowej i nie b臋d膮聟ca Zergiem (kt贸rzy mog膮聟 oczywi艣cie regenerowa膰 swe rany) zostanie z 1 punktem zdrowia. Wtedy zabi膰 cel jest bardzo 艂atwo. Najgorzej maj膮聟 Terra艅skie budynki takie jak bunkry i wie偶yczki - maj膮聟c tak ma艂o punkt贸w energii spal膮聟 si臋 na popi贸艂. W niezbyt komfortowej sytuacji s膮聟 wszystkie obiekty Protoss贸w - oni swojej energii 偶yciowej nie mog膮聟 regenerowa膰 w 偶aden spos贸b (no, chyba 偶e piechot臋 za pomoc膮聟 Medyk贸w, ale to tylko w skrajnych przypadkach). U偶ywanie Plague jest najskuteczniejsze podczas walki. Mo偶esz te偶 spr贸bowa膰 zrobi膰 drop Oversami, wysadzaj膮聟c jednego Defilera i 6 Zergling贸w (po co Zerglingi, zaraz napisz臋) lub 4 Defiler贸w. Musisz wtedy odnale藕膰 zgromadzon膮聟 armi臋, pu艣ci膰 Plag臋 w odpowiednie miejsca - bardzo u艂atwi ci to nast臋pny ewentualny atak. Je艣li zosta艂e艣 potraktowany plag膮聟, to tylko umiej臋tno艣膰 Medyka Restoration pozwoli ci zahamowa膰 utrat臋 zdrowia.

Dlaczego Zerglingi? Dlatego, 偶e Defiler ma umiej臋tno艣膰 Consume, kt贸ra pozwala mu "zjada膰" naziemne jednostki Zerg贸w (twoje lub twojego kolegi). Za ka偶de takie po艣wi臋cenie Defiler uzyskuje 50 punkt贸w energii - i nie ma znaczenia tu jak膮聟 jednostk臋 dasz Defilerowi na po偶arcie - efekt b臋dzie zawsze ten sam. Najlepiej wi臋c u偶ywa膰 do tego Zergling贸w - za 25 minera艂贸w dasz Plugawcowi now膮聟 dawk臋 energii, co pozwoli mu na powt贸rne u偶ycie jednej ze swoich umiej臋tno艣ci. Zawsze razem z Defilerem powinien biec oddzia艂 Zergling贸w. Defiler potrafi zjada膰 tak偶e zakopane Zerglingi - wykorzystaj to. Wr贸g mo偶e my艣le膰, 偶e po puszczeniu dw贸ch Dark Swarm贸w Defiler nie ma ju偶 energii i ca艂kowicie go zignoruje - widz膮聟c odkopane Zerglingi na pewno szybciej postara艂by si臋 go zabi膰.

Taktyki
DARK SWARM

Oto lista jednostek, kt贸re potrafi膮聟 atakowa膰 te, kt贸re ukry艂y si臋 pod Dark Swarm:

Terran: SCV, Firebat, Siege Tank
Zerg: Drone, Zergling, Lurker, Ultralisk, Broodling, Infested Terran
Protoss: Probe, Zealot, Dark Templar, Reaver, Archon

U偶ywaj膮聟c Dark Swarm mo偶na uczyni膰 ogromne zniszczenia w bazie wroga. Oto co musisz przygotowa膰: 48 Zergling贸w lub 24 Hydraliski (koniecznie z upgradem szybko艣ci i szybko艣ci ataku / zasi臋gu!) oraz 4 Defilery z pe艂n膮聟 energi膮聟 - zapakuj to do 7 Overs贸w. Zanim zaatakujesz musisz zrobi膰 koniecznie zwiad. Terrana za艂atwi膰 ci b臋dzie naj艂atwiej, gdy偶 tylko Firebaty i Siege Tanki b臋d膮聟 mog艂y zada膰 jakie艣 powa偶niejsze obra偶enia. Zapewne wr贸g nie b臋dzie mia艂 Firebat贸w w bazie, wi臋c problemem zostaj膮聟 tylko Siege Tanki. Te zniszcz za pomoc膮聟 Spawn Broodling lub Guardian贸w. Musisz umiej臋tnie rozmieszcza膰 Dark Swarm - r贸b to na strukturach, aby twoje jednostki bez problemu mog艂y je niszczy膰. Unikaj te偶 Science Vessela i jego umiej臋tno艣ci Irradiate - zniszcz je u偶ywaj膮聟c Scourgy. Atakuj膮聟c Zerga musisz zorientowa膰 si臋 czy nie ma w bazie Zergling贸w (tych raczej nie b臋dzie) i Lurker贸w (te mog膮聟 by膰). Lurkery zabij za pomoc膮聟 Spawn Broodling, ale je艣li wr贸g ma cholernie du偶o Zergling贸w, to masz dwa wyj艣cia: albo wybudowa膰 jeszcze wi臋cej, albo zaniecha膰 ataku. Nie pr贸buj atakowa膰 Zergling贸w Hydraliskami. Je艣li rozwalisz wszystkie jednostki, kt贸re mog膮聟 zada膰 ci obra偶enia, to mo偶esz nie szuka膰 wrogich Defiler贸w - nic ci one nie zrobi膮聟 swoim Plague. Ta taktyka na Protoss贸w si臋 nie sprawdza - b臋dziesz musia艂 si臋 bardzo natrudzi膰, by oczy艣ci膰 baz臋 wroga z wszelkich Dark Templar贸w, Zealot贸w, High Templar贸w czy Reaver贸w. Dopiero potem mo偶esz atakowa膰 bez obawy o utrat臋 wojsk (mo偶esz te偶 wepcha膰 si臋 o tak, na chama nie zwa偶aj膮聟c na wojska wrog贸w - ale wtedy radzi艂bym u偶y膰 Ultralisk贸w).

Irradiate to jeden z najlepszych sposob贸w pozbywania si臋 wrog贸w ukrytych pod Dark Swarm

Jak zapobiega膰 Dark Swarm? No c贸偶, je艣li jeste艣 Terranem, to tylko du偶a grupa Firebat贸w mo偶e ci pom贸c - nie powinno ci臋 wiele kosztowa膰 w p贸藕niejszych fazach gry 12 Firebat贸w, 12 Medyk贸w zapakowanych w 3 Dropshipy (1500 minera艂贸w i 900 gazu). Nie musisz oczywi艣cie tego mie膰, bo nie jest pewne, czy wr贸g zastosuje w艂a艣nie tak膮聟 taktyk臋 - je艣li jednak zauwa偶ysz w jego bazie du偶o Zergling贸w podczas gdy m贸g艂by mie膰 ju偶 Guardiany czy Devki, to zaopatrz si臋 w wy偶ej wymienionej wojsko bezzw艂ocznie. Trzymaj Drophispy gdzie艣 dalej, aby wr贸g nie wiedzia艂 o twoim wojsku, razem z kilkoma Science Vesselami z odkrytym Irradiate. Mo偶esz te偶 odstraszy膰 Wraithami Oversy, kt贸re zamierzaj膮聟 zrzuci膰 Zerglingi czy Hydraliski z Defilerami. Zerg ma 艂atwo. Wystarczy zakopa膰 kilka (wystarczy 6) Lurk贸w i mie膰 w pogotowiu 1-2 oddzia艂 Zergling贸w. Mutaliskami patroluj teren i odstraszaj Overlordy. Protoss powinien mie膰 w bazie 1 oddzia艂 Zealot贸w oraz obowi膮聟zkowo kilku High Templar贸w - Psionic Storm to najlepsza metoda na wrog贸w ukrywaj膮聟cych si臋 pod Dark Swarm.

PLAGUE

Taktyka ta dzia艂a wy艂膮聟cznie na Corsairy, Valkyrie i Devourery. Widz膮聟c gdzie艣 armi臋 wroga wysad藕 2 Defilery (powinny wystarczy膰), p贸jd藕 dok艂adnie pod wojska, pu艣膰 Plague na nie i si臋 zakop. Jednostki te nie b臋d膮聟 mog艂y ci臋 zaatakowa膰, gdy偶 nie s膮聟 w stanie zrobi膰 nic z艂ego naziemnym jednostkom, a wr贸g nie b臋dzie szuka艂 sprawc贸w tu偶 pod swoimi wojskami (najciemniej jest pod latarni膮聟, czy偶 nie?). Kolejna taktyka u偶ywana jest na obron臋 (dla ka偶dej z ras) - po艣lij jednego Zerglinga wprost na obron臋 - zamieni si臋 on w ka艂u偶臋 krwi. B臋dziesz wtedy wiedzia艂 sk膮聟d mo偶na puszcza膰 Plague, aby obrona ci臋 nie dosi臋gn臋艂a - oczywi艣cie, puszczaj Plague z miejsca za plam膮聟 krwi.

Zapobieganie

Terranie

Wykorzystaj to, 偶e Defiler nie mo偶e atakowa膰 i niszcz go przy ka偶dej nadarzaj膮聟cej si臋 okazji. U偶ywaj Siege Tank贸w, kt贸re nie pozwol膮聟 podej艣膰 Plugawcowi na tyle blisko, by m贸g艂 on u偶y膰 swej umiej臋tno艣ci. Marinesi ze Stimpackiem oraz Medykami (do leczenia, kiedy zostaniesz potraktowany Plague) i Irradiate te偶 nie藕le skutkuj膮聟. U偶ywaj Comsata, by odkry膰 zakopanych Defiler贸w.

Zergowie

Du偶e grupy Hydralisk贸w / Mutalisk贸w powinny dogoni膰 i rozprawi膰 si臋 z Defilerem. Guardiany te偶 s膮聟 w tym dobre, ale musisz uwa偶a膰, aby zniszczy艂y one Plugawca przed u偶yciem jego umiej臋tno艣ci. Patroluj teren Oversami, by 偶aden Defiler nie m贸g艂 bezkarnie si臋 zakopa膰.

Protossi

Protossi mog膮聟 u偶y膰 Psionic Storm, oraz Zealot贸w z upgradem szybko艣ci - powinni oni dogoni膰 i zabi膰 Defilera, a poniewa偶 s膮聟 tani, nawet je艣li Plugawiec pu艣ci na nich Plag臋, to i tak nie za艂amie to twojej ekonomii. U偶ywaj tak偶e Observer贸w do odkrywania zakopanych Defiler贸w oraz umiej臋tno艣ci Feedback.

Upgrady i specjale

METASYNAPTIC NODE
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Defiler Mound
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Evolve Metasynaptic Node
Efekt: + 50 Defilera

Ten upgrade zwi臋ksza energi臋 maksymaln膮聟 Defilera z 200 do 250 punkt贸w. Jest on ca艂kowicie niezb臋dny, gdy偶 tylko wtedy Defiler osi膮聟gnie normaln膮聟 efektywno艣膰 (wraz z umiej臋tno艣ci膮聟 Consume).

CONSUME
Koszt: 100 100
Czas: 100 sek.
Miejsce: Defiler Mound
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Consume

Koszt u偶ycia: brak
Zasi臋g: bezpo艣redni
Efekt: Defiler zyskuje 50 po偶eraj膮聟c w艂asn膮聟 jednostk臋

Defiler potrafi zje艣膰 dowoln膮聟 naziemn膮聟 jednostk臋, twoj膮聟 lub twojego kolegi (koniecznie z rasy Zerg贸w), odzyskuj膮聟c w ten spos贸b 50 punkt贸w energii. Ta zdolno艣膰 znacznie przyspiesza dzia艂alno艣膰 tej jednostki.

DARK SWARM
Koszt u偶ycia: 100
Zasi臋g: 9
Rozrzut: 6 x 6
Czas trwania: 60 sek.
Dzia艂anie: Tworzy chmur臋 powstrzymuj膮聟c膮聟 ataki z dystansu

Defiler wypuszcza na zasi臋g 9 pomara艅czow膮聟 chmur臋 o wymiarach 6x6. Ka偶da jednostka (wroga te偶!) b臋d膮聟ca pod t膮聟 chmur膮聟 jest odporna na wszystkie ataki opr贸cz bezpo艣rednich i tych powoduj膮聟cych splash damage. Chmura utrzymuje si臋 przez ok. 60 sekund.

PLAGUE
Koszt: 200 200
Czas: 100 sek.
Miejsce: Defiler Mound
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Plague

Koszt u偶ycia: 150
Zasi臋g: 9
Rozrzut: 4 x 4
Czas trwania: 40 sek.
Obra偶enia: 300 (7,5 hp/sek.)
Efekt: Rzuca 偶r膮聟c膮聟 plag臋, kt贸ra jednak nie zabija

Defiler puszcza czerwony 艣luz, kt贸ry rozchlapuje si臋 na wymiarach mapy 4x4 i zabiera 300 punkt贸w, ale nie zabija, dowolnemu celowi (jednostki i struktury), zabieraj膮聟c 7,5 punkt贸w energii 偶yciowej na sekund臋. Po zadaniu obra偶e艅 znika.

BURROW
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Hatchery / Lair / Hive
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Burrow

Koszt u偶ycia: brak
Dzia艂anie: Jednostka zakopuje si臋 trac膮聟c mo偶liwo艣膰 poruszania si臋, ale staje si臋 niewidzialna

Umiej臋tno艣膰 ta pozwala Plugawcowi si臋 zakopa膰. Mo偶e w ten spos贸b uchroni膰 si臋 przed wrogiem (jako 偶e sam nie mo偶e atakowa膰) i zregenerowa膰 sw膮聟 energi臋 i zdrowie.

ZERG CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. +32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Defilera

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona