Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Bohaterowie - Alexei Stukov
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Devourer
Devourer - ci臋偶ki lotnik szturmowy Wojownik powietrzny ze swym 偶r膮聟cym kwasem

Tworzone z Mutalisk贸w Devourery s膮聟 艣mierciono艣nym dodatkiem do ka偶dej Zergowskiej floty. Te ogromne potwory atakuj膮聟 kwasem, kt贸ry prze偶era nawet najci臋偶sze pancerze statk贸w Terran i Protoss贸w, jak r贸wnie偶 wszystkie znane organiczne i nieorganiczne substancje. Jad uderzaj膮聟c o ofiar臋 rozpryskuje si臋 r贸wnie偶 na pobliskie jednostki przeciwnika, pod kt贸rego wp艂ywem, ofiara atakuje du偶o wolniej i jest bardziej podatna na uszkodzenia ka偶dego typu. Du偶膮聟 zalet膮聟 Devourera jest mobilno艣膰, dzi臋ki czemu mo偶na r贸wnie szybko przyby膰 na pole bitwy, jak i uciec.
Statystyki

Koszt: 150 50 2 艂膮聟cznie: 250 150 2
Czas mutacji: 40 sek. 艂膮聟cznie: 80 sek.
Mutowany z: Mutalisk
Potrzebne struktury: Greater Spire
Klawisz budowy:

Devourer Aspect

Wytrzyma艂o艣膰: 250
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: lataj膮聟cy
organiczny
Pancerz: 2 + 1 x 3 (Zerg Flyer Carapace)
Bro艅 naziemna: brak
Bro艅 przeciw-powietrzna: 25 + 2 x 3 (Zerg Flyer Attacks): Corrosive Acid (e)
Zasi臋g: 6
Op贸藕nienie ataku: 100
Energia: brak
Pole widzenia: 10
Szybko艣膰: 2,5 t/s
Specjalne zdolno艣ci: brak
Opis

Acid Spores znacznie op贸藕niaj膮聟 atak oraz zwi臋kszaj膮聟 podatno艣膰 na uderzenia W艂a艣ciwie cel Devourer贸w jest jeden: sia膰 spustoszenie w艣r贸d wrogiej floty. Wprawdzie cena tej jednostki jest du偶a, op贸藕nienie ataku wr臋cz ogromne, a brak nawet najmniejszej obrony przeciwko jednostkom naziemnym jest okropny... ale jednak. Pierwsz膮聟 du偶膮聟 zalet膮聟 jest si艂a ataku, dzi臋ki kt贸rej tylko statki dowodzenia s膮聟 w stanie prze偶y膰 jedn膮聟 salw臋 tych bestialskich stworze艅. Wa偶na jest r贸wnie偶 szybko艣膰 - daje mo偶liwo艣膰 taktyki uderz - ucieknij - uderz. Jednak to nie wystarczy. W takim razie czy ten ci臋偶ki latacz szturmowy ma co艣 lepszego od innych wojownik贸w? Okazuje si臋, 偶e tak: jest to jad. Ka偶de uderzenie przez Corrosive Acid opr贸cz obra偶e艅 pozostawia 1 Acid Spore na trafionym statku (czy te偶 lataczu wroga) i innych jednostkach przeciwnika w pobli偶u. Oczywi艣cie jednostka mo偶e by膰 wi臋cej razy trafiona, wtedy zbiera zarodniki, ale nie wi臋cej ni偶 do 9 poziomu (jednak maj膮聟c 9 lub wi臋cej Devek, jedna salwa zadaje maksymaln膮聟 dawk臋). Teraz pytanie: co robi ten "偶el"? Ten kwas po pierwsze spowalnia atak - za ka偶dy poziom tej substancji dodaje 1/8 do op贸藕nienia ataku ofiary. Po drugie jednostka oblepiona tym jadem jest bardziej podatna na obra偶enia o liczb臋 posiadanych zarodnik贸w. Hmm... nadal nie rozumiesz o co chodzi? Podam przyk艂ad: jednostka x zebra艂a 8 "偶el-punkt贸w": po pierwsze atakuje 2x wolniej, po drugie gdy jest atakowana przez Mutaliska zbiera 17 obra偶e艅 (9 (atak Mutaliska) + 8 (Acid Spores)). Trzeba jeszcze pami臋ta膰, 偶e taka obklejona jesdnostka nie mo偶e by膰 zamaskowana (he, he... fajnie musi wygl膮聟da膰 艣luz na kszta艂t Wraitha ;-)).

Po kilku sekundach nie b臋dzie ani Corrsair贸w, ani Carrier贸w

Sko艅czmy z t膮聟 czysto 偶elowo-kwasowo-zarodnikow膮聟 teoretyk膮聟! Przejd藕my do konkret贸w - co lubi po偶era膰 nasz kochany Po偶eracz? Najbardziej chyba lubi Carriery - zadeje takiemu statkowi du偶e uszkodzenia, a sam obrywa niewiele z uwagi na sw贸j pancerz. Po prostu w czasie bitwy los tych du偶ych Lotniskowc贸w jest raczej przes膮聟dzony. Drugie w menu s膮聟 Corrsairs. W prawdzie maj膮聟 rozpryskowe obra偶enia, ale skorupa naszego latacza jest na do艣膰 dobrym poziomie, a pod wp艂ywem zarodnik贸w znacznie zmniejsza si臋 szybko艣膰 ataku, tych ma艂o odpornych statk贸w, tak wi臋c nie ma z nimi najmniejszego problemu. Z kolei co jest jego ulubionym daniem u Zerg贸w? Chyba Guardiany i Overlordy. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e dobrze jest wesprze膰 Devourera Mutaliskami, kt贸re w sumie zadaj膮聟 40 punkt贸w obra偶e艅. Tak, tak - nie pomyli艂em si臋 - Mutalisk ma odbijanie 9+3+1 i jeszcze s膮聟 Acid Spores 9+9+9. Przejd藕my dalej - do Terran. Tu zwyci臋stwo zale偶y od wielu czynnik贸w. Dajmy na przyk艂ad Wraithy - normalnie szybko mo偶na je wyko艅czy膰, wystarczy mie膰 detektor, ale w wypadku braku Overlorda, well, lepiej nie m贸wi膰. Z Battelcruiserami te偶 nie ma wi臋kszego problemu, no chyba, 偶e dostaniesz salw臋 Yamato Gun. Zosta艂y jeszcze Valkyrie - wprawdzie atakuj膮聟 niebezpieczn膮聟 seri膮聟 rakiet, no ale tu zn贸w odwo艂uj臋 si臋 do defensywy naszych kochanych lataczy. Jeden wyj膮聟tek: ataki b. du偶a grupa vs b. du偶a grupa s膮聟 samob贸jcze!
Podsumowuj膮聟c: Devki wymiataj膮聟 wszystkie lotnictwo opr贸cz Scout贸w, Wraith贸w (tu sytuacja r贸偶na) oraz Mutalisk贸w. W wyprawach floty lepiej zabra膰 r贸wnie偶 spor膮聟 grupk臋 Mutali, z wyj膮聟tkiem dzia艂a艅 przeciw Corrsairom czy te偶 Valkyrie'om.

艢wiec膮聟ce, radioaktywne i ledwo 偶ywe. Niech spoczywaj膮聟 w (s)pokoju

Teraz przejd藕my na drug膮聟 stron臋 - w jakich sytuacjach nie powinni艣my u偶ywa膰 Po偶eraczy? Nie nale偶y dopuszcza膰 do bliskich spotka艅 ze Scoutami, kt贸re t臋pi膮聟 tych lataczy sw膮聟 ogromn膮聟 si艂膮聟 ognia. Jako, 偶e Devourerki nie lubi膮聟 burz, najlepiej si臋 trzyma膰 z dala od Psionic Storm贸w i Maelstrom贸w. Z kolei starcia z Terra艅skimi my艣liwcami - Wraithami wychodz膮聟 r贸偶nie, ale zawsze szybko i 艣miertelnie. Jak nie zaopatrzysz si臋 w Overlorda, to ju偶 masz po tych pi臋knych stworzonkach. Tak wi臋c pami臋taj: kilka Overlord贸w mo偶e zawa偶y膰 nad losem lataj膮聟cej armii. U Ziemian bardzo niebezpieczne s膮聟 r贸wnie偶 Sience Vessele ze swym promieniowaniem - radioaktywne sztuki szybko pu艣膰 na samob贸jczy zwiad bazy przeciwnika. Przyda艂oby si臋 r贸wnie偶 unika膰 Yamato Gun i du偶ych flot Valkyrie'i. Przejd藕my dalej - do Zerg贸w: pierwsze i najwa偶niejsze to unikanie Scourge'贸w. Drugie i nie mniej wa偶ne to unikanie 2x wi臋kszych grup Mutk贸w od swojej floty. Co do ataku przez zdolno艣ci - poleca艂bym unika膰 Plagi oraz Side艂. Acha - jeszcze jedno: nale偶y maksymalnie unika膰 naziemnych jednostek przeciw powietrznych - czyli Goliath贸w, Hydralisk贸w oraz Dragoon贸w.

Taktyki
UDERZ-UCIEKNIJ-UDERZ

Devourer ma bardzo du偶e op贸藕nienie ataku. Co nale偶y w takim razie zrobi膰, aby nasz lotnik nie straci艂 za du偶o HP w czasie przygotowywania nowej dawki kwasu? Odpowied藕 jest prosta: zaraz po zadaniu ciosu przez oddzia艂 Po偶eraczy nale偶y uciec. Jest to r贸wnie偶 dobry spos贸b na przeprowadzanie ataku na bazy - cie偶kie szturmowe latacze dodatkowo s膮聟 uszkadzane przez obron臋 przeciwlotnicz膮聟. Niestety, ale t膮聟 taktyk膮聟 mo偶na si臋 pos艂u偶y膰 jedynie w walce z powolnymi jednostkami powietrznymi, czyli Battlecruiserami i Carrierami.

GUARDIAN + DEVOURER + CORSAIR / VALKYRIE

Je艣li grasz w sojuszu z Protossem b膮聟d藕 Terranem, mo偶esz zrobi膰 flot臋 praktycznie niepokonan膮聟. Do tego potrzebujesz 24 Guardian贸w, 12 Devourerek i Corrsair'y lub Valkyrie - czym wi臋cej tym lepiej. Od razu m贸wi臋, 偶eby w przypadku po艂膮聟czenia Valkyrie'i z Devkami nale偶y zachowa膰 bezpieczn膮聟 odleg艂o艣膰 - 偶eby samemu si臋 nie dobija膰. Wykonanie jest proste: bierzesz 2 oddzia艂y Guardian贸w i dajesz Attack w kierunku centrum bazy. Po偶eracze puszczaj膮聟 jad na wrog膮聟 flot臋 i wtedy Korsarze oraz Valkyrie wkraczaj膮聟 do akcji. Dzi臋ki swojemu rozrzutowi Corrsair zabiera 10-16 偶ycie ka偶dej jednostce, kt贸r膮聟 chodzia偶 dra艣nie. W przypadku Valkyrie sytuacja prezentuje si臋 jeszcze lepeiej - wprawdzie zadaje takie same obra偶enia, ale du偶o cz臋艣ciej i na wi臋kszym obszarze.
Po prostu przetestuj na Batku lub na lokalnej. Nie po偶a艂ujesz... Za to twoi wrodzy owszem...

Zapobieganie

Terranie

Terranie maj膮聟 mo偶liwo艣膰 szybkiego zneuralizowanie nawet silnej floty tych potwor贸w. Wystraczy si臋 upewni膰 Scaner Sweeperem, o nieobecno艣ci Overlorda, rozpocz膮聟膰 szybki atak Wraithami. Mo偶na te偶 atakowa膰 Goliathami, ale ta technika jest przydatna w艂a艣ciwie tylko do obrony przestrzeni powietrznej nad swoj膮聟 baz膮聟. Nast臋pny skuteczny spos贸b to u偶ywanie jednej zdolno艣ci Sience Vessela - Irridate. Zielone, umieraj膮聟ce latacze b臋d膮聟 przy okazji rani膰 swoj膮聟 armi臋. Natomiast w sytuacji, gdzie masz Battlecruisery - u偶ywaj maksymalnie magnetycznej broni - Yamato Gun.

Zergowie

Zergowie mog膮聟 robi膰 rze藕 Devek na kilka sposob贸w. Jedne z najlepszych to atak Scourge'ami oraz okr膮聟偶enie przez du偶膮聟 liczb臋 Mutalisk贸w, oczywi艣cie te dwie taktyki mo偶na zastosowa膰 razem - Mutki przyjmuj膮聟 atak, a wy艂aniaj膮聟ce si臋 znienacka Scurge'e niszcz膮聟 flot臋 wroga. R贸wnie偶 dobry spos贸b to puszczenie Ensnare przez Queen po艂膮聟czone z atakiem Hydralisk贸w. Takie Devki, cho膰 odporne, za chwil臋 zostan膮聟 zmasakrowane. Przy usuwaniu tych ci臋偶kich lataczy szturmowych pomocna jest r贸wnie偶 zdolno艣膰 Defilera - Plaga.

Protossi

Protossi powinni t臋pi膰 tych lataczy przy pomocy Scout贸w. Wa偶ny jest upgrade szybko艣ci, w celu pogoni za ofiar膮聟. Z jednostek naziemnych mo偶na u偶ywa膰 Dragoony i Archony, te drugie s膮聟 o tyle dobre, 偶e ich atak przenosi si臋 r贸wnie偶 na Devourerki w pobli偶u. Jednak wszystkie te sposoby bledn膮聟 w popr贸wnaniu z dwoma burzami naraz - t膮聟 High Templara i Dark Archona. Z kolei w beznadziejnych przypadkach nale偶y zamrozi膰 przeciwnika Arbitrem, a w艂a艣ciwie Statis Field.

Upgrady i specjale

ZERG FLYER ATTACKS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Spire / Greater Spire
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Flyer Attacks
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Devourera
ZERG FLYER CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Spire / Greater Spire
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Flyer Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Devourer

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona