Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Observer
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Drone
Drone - robotnik Ca艂ymi dniami skrobie kryszta艂y...

Powsta艂e z w艣ciek艂ej osy Gashyrru w pocz膮聟tkowej fazie rozwoju Trutnie s艂u偶y艂y gniazdu jako robotnicy. Dopiero p贸藕niej Nad艣wiadomo艣膰 wyposa偶y艂a je w zdolno艣膰 podobn膮聟 do tej, kt贸r膮聟 maj膮聟 Larvy - mianowicie do zmiany swojego kodu genetycznego. O ile larwy potrafi膮聟 tylko i wy艂膮聟cznie mutowa膰 si臋 w jednostki, Trutnie mutuj膮聟 si臋 w podstawowe i zaawansowane struktury Zerg贸w - kt贸re s膮聟 oczywi艣cie 偶yj膮聟cymi, lecz nie potrafi膮聟cymi si臋 porusza膰 istotami. Musz膮聟 one jednak pobiera膰 pokarm, by m贸c normalnie funkcjonowa膰, dlatego Trutnie mog膮聟 mutowa膰 si臋 w struktury tylko i wy艂膮聟cznie na wydzielanym przez Gniazda i Kolonie Zarodnik贸w Creepie.

Statystyki
Koszt: 50 1
Czas mutacji: 20 sek.
Mutowany z: Larva
Potrzebne struktury: brak
Klawisz budowy:

Morph to Drone

Wytrzyma艂o艣膰: 40
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: naziemny (przyziemny)
organiczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Zerg Carapace)
Bro艅 naziemna: 5 Spines
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: 1
Op贸藕nienie ataku: 22
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybko艣膰: 2,4 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Basic Mutation
Advanced Mutation
Burrow

(Lair / Hive)
(Burrow)
Opis

Drone, jako robotnik, pe艂ni dwie podstawowe funkcje dla roju: po pierwsze, zbiera surowce (czyli minera艂y i gaz), a po drugie - buduje, a raczej mutuje si臋 w budowle. Pierwszej funkcji nie musz臋 chyba wyja艣nia膰, natomiast o drugiej mog臋 co nieco powiedzie膰. Zergowie, jako jedyna rasa, trac膮聟 robotnika przy mutacji w struktur臋. Dlatego te偶 cz臋艣膰 budynk贸w jest stosunkowo ta艅sza (np. Extractor kosztuje 50 minera艂贸w, a Assimilator i Refinery - po 100), jednak to nie zmienia faktu, 偶e Zergowie maj膮聟 w tym przypadku najgorzej. Niekt贸rzy gracze, aby zmutowa膰 now膮聟 struktur臋, bior膮聟 Drone'a ze swojej zbi贸rki minera艂贸w lub gazu, zapominaj膮聟c go odtworzy膰. To mo偶e doprowadzi膰 do szybkiego spadku efektywno艣ci twoich zbieraczy, co spowolni tw贸j rozw贸j i budow臋 wojska. Dlatego pami臋taj - zawsze po zmutowaniu budowli zast膮聟p straconego Drone'a nowym.

Musisz ca艂y czas budowa膰 Drone - przy gazie powiniene艣 mie膰 4-5 (je艣li gazownia jest blisko, to wystarczy 4), a przy minera艂ach 2x wi臋cej ile jest zbi贸rek minera艂贸w. Pami臋taj: im wi臋cej robotnik贸w, tym szybciej nap艂ywaj膮聟 ci surowce. Im szybciej nap艂ywaj膮聟 ci surowce, tym szybciej i wi臋cej mo偶esz wojska zbudowa膰. Nie zapominaj te偶 o jak najszybszym wybudowaniu drugiej bazy, jako 偶e zaawansowane jednostki Zerg贸w z偶eraj膮聟 cholernie du偶o gazu.

Wr贸g nie mo偶e nic zrobi膰 zakopanym Drone'om...

Kolejna, niezwykle wa偶na zasada, kt贸ry wynika chyba z logicznego rozumowania - nie u偶ywaj nigdy Dron贸w w ataku. W艂a艣ciwie jednostki te mo偶na u偶y膰 jako wojownik贸w jedynie w nast臋puj膮聟cym przypadku - w grze Zerg vs. Zerg, gdzie ty zamierza艂e艣 si臋 rozbudowa膰, wydaj膮聟c najpierw kas臋 na Drony, a wr贸g zrobi艂 ci szybkiego rusha Zerglingami - wtedy bro艅 sie za pomoc膮聟 Trutni, je艣li by艂e艣 tak g艂upi i nie zaopatrzy艂e艣 si臋 w 偶adnego Sunkena. Niezwykle wa偶n膮聟 zdolno艣ci膮聟 robotnik贸w jest zakopywanie si臋 - o ile protosskie Probe'y czy terra艅skie SCV'y musz膮聟 ucieka膰 przed ogniem nieprzyjaciela, to Drone'y, po odkryciu umiej臋tno艣ci Burrow mog膮聟 si臋 po prostu zakopa膰. W takim stanie b臋d膮聟 trwa艂y dot膮聟d, a偶 jednostki wroga zostan膮聟 pokonane przez twoje posi艂ki, lub sprzymierze艅ca, albo dot膮聟d, a偶 wr贸g pode艣le jaki艣 detektor (lub u偶yje Scanner Sweep). Zaznacz swoich robotnik贸w jako grup臋 0 i 9 (bo MUSISZ mie膰 wi臋cej wszystkich Drone'贸w ni偶 12), i w razie niebezpiecze艅stwa przywo艂aj robotnik贸w i wci艣nij "U".

Taktyki
DRONE RUSH

He, he, to mo偶e si臋 wyda膰 dziwne, ale jest pewna ciekawa taktyka, dzia艂aj膮聟ca tylko i wy艂膮聟cznie na zergowskiego przeciwnika, w kt贸rym bior膮聟 udzia艂 w艂a艣nie Drone'y. Zergowskie struktury mo偶na budowa膰 tylko i wy艂膮聟cznie na Creepie. No tak, ale nie jest wa偶ne to, na czyim Ceepie! Wiesz ju偶 chyba do czego zmierzam? Po wyko艅czeniu wojska wroga i dzia艂ek, upewnij si臋, 偶e masz w zanadrzu kilka Drone'贸w (ale NIGDY nie bierz tych, kt贸re zbieraj膮聟 surowce! - tylko zbuduj nowe) oraz troch臋 (z 500) minera艂贸w. Postaw swoje wojsko przed baz膮聟 wroga, a na Creepie przeciwnika zmutuj Drone'y najpierw w Creep Colony, a potem wszystkie kolonie w Sunkeny / Spore'y. Nie do艣膰, 偶e w tym czasie twoje wojsko b臋dzie mog艂o zaj膮聟膰 si臋 np. obron膮聟 bazy czy atakiem kolejnego wroga, to jeszcze b臋dziesz mia艂 automatycznie zrobion膮聟 obron臋 dla swojej nowej bazy. Mo偶esz te偶 zbudowa膰 drugie wyj艣cie z Nydus Canala na Creepie przeciwnika, wys艂a膰 przez niego kilka Drone'贸w i tak zbudowa膰 Sunkeny - je艣li zrobisz to tak, 偶e wr贸g nie zauwa偶y i wy艣lesz kilka Lurk贸w + Hyder to zwyci臋stwo jest praktycznie twoje.

Mo偶esz te偶 przy u偶yciu jakiego艣 rushu Zerglingami, zakopa膰 w bazie wroga kilka Dron贸w i wybra膰 bezpieczne miejsce, gdzie zasi臋g Sunken贸w nie dosi臋ga i w艂a艣nie tam zmutowa膰 Drona w Sunken Colony. Jednak to jest do艣膰 ryzykowna taktyka, wi臋c radz臋 uwa偶a膰. Zakopuj Drony zamiast Zergling贸w przy miejscach z surowcami - kiedy uzbierasz odpowiedni膮聟 ilo艣膰, zmutuj Drona w Hatchery. Tym sposobem odkryjesz wroga i zyskasz czas.

Zapobieganie

Dla wszystkich ras jest jedna podstawowa zasada: niszczy膰 robotnik贸w przeciwnika! To najszybciej go unieszkodliwi - nie maj膮聟c kasy, nie b臋dzie m贸g艂 nic zbudowa膰, a tobie da to doskona艂膮聟 szans臋 na jego wyko艅czenie. Jedn膮聟 z moich ulubionych taktyk jest blokowanie / unieszkodliwianie obrony robotnik贸w i szybkie ich niszczenie - zanim wr贸g odbuduje wszystkich robotnik贸w minie sporo czasu (chyba, 偶e jest Zergiem - wtedy trwa to najkr贸cej). KA呕D藕 jednostk膮聟 mo偶na niszczy膰 robotnik贸w, wi臋c nie b臋d臋 si臋 rozwodzi艂 nad typami atak贸w. Jak szybko zniszczy膰 wszystkich robnik贸w? (oczywi艣cie najpierw pozb膮聟d藕 si臋 obrony).

Terranie

Atak niewidzialnymi Wraithami, dzia艂ka zniszcz Siege Tankami z drugiego brzegu, lub wysadzonymi Marinesami.

Zergowie

Zwyk艂y Mutalisk Rush, niszcz po kolei Spore'y (nigdy razem! - tylko wybieraj te najbardziej wysuni臋te), nie zastanawiaj si臋 (chyba, 偶e wr贸g ma ich 12).

Protossi

High Templar drop, a dzia艂ka zablokuj Corsairami.

Upgrady i specjale

BASIC MUTATION
Hatchery 300 120 sek.
Creep Colony 75 20 sek.
Extractor 50 40 sek.
Spawning Pool 150 80 sek.
Evolution Chamber 75 40 sek.
Hydralisk Den 100 50 40 sek.
ADVANCED MUTATION
Spire 200 150 120 sek.
Queen's Nest 150 100 60 sek.
Nydus Canal 150 40 sek.
Defiler Mound 100 100 60 sek.
Ultralisk Cavern 150 200 80 sek.

BURROW
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Hatchery / Lair / Hive
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Burrow

Koszt u偶ycia: brak
Dzia艂anie: Jednostka zakopuje si臋 trac膮聟c mo偶liwo艣膰 poruszania si臋, ale staje si臋 niewidzialna

Kto艣 ci臋 atakuje? Po prostu si臋 zakop (po szczeg贸艂owe info patrz do opisu).

ZERG CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. +32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Drone'a

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona