Mutalisk potrafi przemieni膰 si臋 w wi臋ksz膮聟 i lepiej opancerzon膮聟 form臋 W臋drownej Modliszki. W tej postaci Stra偶nik traci sw膮聟 szybko艣膰 oraz mo偶liwo艣膰 ataku powietrznych jednostek. To nie znaczy jednak, 偶e r贸j nie po艣wi臋ca swoich Mutalisk贸w do zmiany w Guardiany. Wr臋cz przeciwnie - Mutalisk w nowej postaci nie tylko zyskuje silniejszy atak czy lepsze opancerzenie, ale te偶 niesamowity zasi臋g strza艂u. Guardian wystrzeliwuje ca艂e bry艂y 偶贸艂tego, wysoce 偶r膮聟cego kwasu na ogromn膮聟 odleg艂o艣膰 - wystarczaj膮聟c膮聟, by wszelkie struktury obronne i wi臋kszo艣膰 naziemnych jednostek nie by艂a w stanie go dosi臋gn膮聟膰. Ulubiona forma atak贸w Guardianami, to atak znad wody - rozpylaj膮聟c kwas w艣r贸d przera偶onych przeciwnik贸w, szybko toruj膮聟 sobie przej艣cie poprzez popalone szcz膮聟tki wrogich jednostek i struktur.
Koszt: |
50 100 2 |
艂膮聟cznie: 150 200 2 |
Czas mutacji: |
40 sek. |
艂膮聟cznie: 80 sek. |
Mutowany z: |
Mutalisk |
Potrzebne struktury: |
Greater Spire |
Klawisz budowy:
|
Guardian Aspect
|
Wytrzyma艂o艣膰: |
150 |
Rozmiar: |
du偶y |
Rodzaj: |
lataj膮聟cy organiczny |
Pancerz: |
2 + 1 x 3 |
(Zerg Flyer Carapace) |
Bro艅 naziemna: |
20 + 2 x 3 |
(Zerg Flyer Attacks): Acid Spores |
Bro艅 przeciw-powietrzna: |
brak |
Zasi臋g: |
8 |
Op贸膮藵nienie ataku: |
30 |
Energia: |
brak |
Pole widzenia: |
11 |
Szybko艣膰: |
1,3 t/s |
Specjalne zdolno艣ci: |
brak |
Guardian to jedna z najlepszych jednostek Zergowskich i jednocze艣nie moja ulubiona. Wykorzystane odpowiednio mog膮聟 by膰 straszliw膮聟 broni膮聟 - maj膮聟 jednak kilka wad, kt贸re twoi przeciwnicy mog膮聟 wykorzysta膰. Przede wszystkim musisz uwa偶a膰 na ich ma艂膮聟 szybko艣膰. Guardiany s膮聟 niezwykle powolne - 艂atwo padaj膮聟 ofiar膮聟 szybszych jednostek lataj膮聟cych czy czar贸w typu Psionic Storm czy Irradiate. Dlatego zawsze i wsz臋dzie (chyba 偶e grasz z totalnym lamerem) skuteczne Guardiany = Guardiany ze wsparciem. Inaczej mo偶esz sporo straci膰. Guardiany to przede wszystkim jednostki szturmowe, rzadko b臋dziesz u偶ywa艂 ich w obronie. Jednak tam sprawdzaj膮聟 si臋 bardzo dobrze - nie pozwalaj膮聟 doj艣膰 偶adnym jednostkom do twojej bazy i najlepiej sprawdzaj膮聟 si臋 w niszczeniu Siege Tank贸w i Reaver贸w.
Atak... w przypadku Guardian贸w jest to do艣膰 艂atwe, ze wzgl臋du na ich ogromny zasi臋g. Guardiany atakuj膮聟 spoza zasi臋gu wszelkich wie偶yczek obronnych i wszystkich jednostek, opr贸cz Goliath贸w z upgradem zasi臋gu. Jednostki te s膮聟 najskuteczniejsze, gdy atakuj膮聟 znad wody lub jakiej艣 g贸ry - wlatuj膮聟c na otwarty teren pozwolisz przeciwnikowi zbli偶y膰 si臋 do ciebie, a to b臋dzie raczej niebezpieczne. Prowadz膮聟c ogie艅 spoza zasi臋gu wrogich jednostek, pozostaj膮聟c jednocze艣nie w bezpiecznym miejscu, nie pozwolisz im do siebie doj艣膰. To sprawi, 偶e zadasz ogromn膮聟 ilo艣膰 zniszcze艅, nie trac膮聟c nic samemu. Jednak, zawsze, po prostu zawsze, musisz da膰 wsparcie dla Guardian贸w. O ile wystarczy ci spokojnie oddzia艂 tych jednostek do ataku cel贸w naziemnych, do obrony Guard贸w radzi艂bym u偶y膰 1-2 oddzia艂
Devourer贸w i / lub 1-2 oddzia艂 Mutalisk贸w (ale nigdy, gdy grasz z Protossem - wtedy buduj same Devourery) oraz kilka - kilkana艣cie Scourg贸w. Mo偶esz te偶 u偶ywa膰 wsparcia z ziemi, w postaci Hydralisk贸w (najlepiej razem z Defilerem i jego Dark Swarm). Oczywi艣cie w walce nie zawsze b臋dzie mo偶liwe wykorzystanie takiej ilo艣ci wojska, wi臋c przynajmniej nigdy nie puszczaj samych Guardian贸w bez opieki jednostek mog膮聟cych atakowa膰 wrog贸w lataj膮聟cych.
W p贸膮藵niejszych fazach gry Guardian b臋dzie twoj膮聟 g艂贸wn膮聟 jednostk膮聟 szturmow膮聟. B臋dziesz dzi臋ki niemu z 艂atwo艣ci膮聟 rozbija膰 wszelkie obronne bloki, jak np. Pylon + Photo Cannons, czy Supply Depot + Bunker + Missle Tower + Siege Tank. Musisz ca艂y czas kontrolowa膰 Guardiany i nie pozwala膰 im na wlot w jak膮聟kolwiek obron臋 - dlatego najcz臋艣ciej u偶ywanym klawiszem przy ataku tymi jednostkami b臋dzie H - czyli Hold Position.
GUARDIAN RUSH
Sp贸jrz do opisu Zerglinga i wybierz rush numer 5. Po tym jedyne co masz robi膰, to Hydralisk Den i, mutuj膮聟c ca艂y czas Hydry - i艣膰 w takiej kolejno艣ci: Lair - Spire - Hive - Greater Spire. Po tym zmutuj 6 Mutali, a te w Guardiany.
Po co w rushu Guardianami u偶ywamy Zergling贸w? Po to, aby wr贸g my艣la艂, 偶e zamierzamy atakowa膰 l膮聟dem i zaprzesta艂 lub op贸膮藵ni艂 budow臋 wojsk przeciwlotniczych (Corsair贸w, Wraith贸w). Hydraliski powinny by膰 bezwgl臋dnie u偶yte, jak obrona przed lotniczymi jednostkami. Nawet 6 Guardian贸w wystarczy - b臋d膮聟 one pe艂ni膰 rol臋 tylko i wy艂膮聟cznie wsparcia - rozwalaj nimi wszelkie dzia艂ka / bunkry. Wojsko wroga niszcz Hydraliskami i za wszelk膮聟 cen臋 ochraniaj swoje Guardiany. O ile wr贸g da艂 ci tyle czasu na tak zaawansowan膮聟 rozbudow臋, to ju偶 powinien nie 偶y膰. Mo偶esz te偶 poczeka膰 na Defilera / Queen wraz z umiej臋tno艣ciami Dark Swarm / Ensnare. Podczas rozbudowy warto postawi膰 w bazie ze 3-4 Sunkeny i patrolowa膰 baz臋 Overlordami. 3-4 dzia艂ka w zupe艂no艣ci wystarcz膮聟, jako 偶e opr贸cz nich b臋dziesz mia艂 te偶 du偶o Hydralisk贸w. Reszta zale偶y ju偶 wy艂膮聟cznie od ciebie.
Terranie
Terranie szybko niszcz膮聟 Guardiany, trzeba tylko wiedzie膰 czym. Najlepsze s膮聟 Goliathy z upgradem zasi臋gu. Nast臋pnie mog膮聟 to by膰 ma艂e grupy Wraith贸w, a na ca艂e floty Guardian贸w - przyda si臋 dwunastka Valkyrii, kt贸ra szybko wyko艅czy wszystkie Guardiany. Mo偶esz te偶 na zwarte grupy u偶ywa膰 Irradiate.
Zergowie
B臋d膮聟c Zergiem musisz mie膰 kilkana艣cie Scourgy i kilkana艣cie Mutalisk贸w - najpierw Scourge "zmi臋kcz膮聟" flot臋 Guardian贸w, a potem Mutaliski szybko doko艅cz膮聟 dzie艂a zniszczenia. Na ziemi u偶ywaj du偶ych grup Hydralisk贸w - mo偶esz te偶 pr贸bowa膰 zwabia膰 Guardiany w pu艂apk臋 zastawion膮聟 przez Spore Colonies oraz spowalnia膰 je za pomoc膮聟 Ensnare lub bardzo niebezpiecznej zdolno艣ci Defilera - Plague.
Protossi
Protossi maj膮聟 doskona艂膮聟 bro艅 na Guardiany - Psionic Storm. Maj膮聟c kilku High Templar贸w z t膮聟 zdolno艣ci膮聟 mo偶esz szybko wyko艅czy膰 ca艂y oddzia艂 Guardian贸w - s膮聟 one tak powolne, 偶e nie zd膮聟偶膮聟 uciec spod Psionic Storm nie otrzymuj膮聟c wi臋kszych obra偶e艅. Mo偶esz te偶 u偶ywa膰 Scout贸w i (te jednostki bardzo polecam) Corsair贸w. Dragoonami atakuj tylko w ostateczno艣ci, mo偶esz natomiast u偶y膰 kilku Archon贸w, ale koniecznie z Shield Battery. U偶ywaj bardzo zab贸jczego po艂膮聟czenia: blokuj Guardiany za pomoc膮聟 Maelstrom i puszczaj na nie Psionic Storm.
ZERG FLYER ATTACKS
|
Koszt: |
100 100 |
+ 50 + 50 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Spire / Greater Spire |
Wymagania: |
1) brak, 2) Lair, 3) Hive |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Flyer Attacks |
Efekt: |
+ 2 do obra偶e艅 Guardiana |
ZERG FLYER CARAPACE
|
Koszt: |
150 150 |
+ 75 + 75 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Spire / Greater Spire |
Wymagania: |
1) brak, 2) Lair, 3) Hive |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Flyer Carapace |
Efekt: |
+ 1 do pancerza Guardiana |
|