Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Hydralisk
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Mutalisk
Mutalisk - 艣redni lotnik bitewny Ma艂y, szybki latacz

Armie Mutalisk贸w to trzon powietrznych si艂 zergowskich. Dopiero niedawno terra艅scy naukowcy odkryli podobie艅stwo tych nietoperzo podobnych istot z w臋drown膮聟 form膮聟 Wrzeszcz膮聟cej Modliszki, kt贸ra 偶yje na granicach sektora Dinares. Mutalisk jest jednym z najszybszych wojonik贸w roju - potrafi szybko przemie艣ci膰 si臋 z atakowanej bazy wroga, do potrzebuj膮聟cego wsparcia Gniazda lub odwrotnie. Mutaliski najcz臋艣ciej wykorzystywane s膮聟 do szybkich atak贸w i szybkich wycofa艅, kt贸re bardzo dezorientuj膮聟 przeciwnika - opr贸cz tego maj膮聟 w nieznaczny spos贸b rozwini臋t膮聟 zdolno艣膰 艂amania swego kodu genetycznego - mo偶liwo艣膰 przemiany w dw贸ch niebezpiecznych lotnik贸w - Guardiana i Devourera. Przystosowany jest zar贸wno do lot贸w atmosferycznych jak i mi臋dzygwiezdnych. Atakuje przy pomocy ma艂ych, 艂atwo wybuchaj膮聟cych istot, kt贸re odbijaj膮聟c si臋 od cel贸w rani膮聟 je wszystkie.

Statystyki
Koszt: 100 100 2
Czas mutacji: 40 sek.
Mutowany z: Larva
Potrzebne struktury: Spire
Klawisz budowy:

Morph to Mutalisk

Wytrzyma艂o艣膰: 120
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: lataj膮聟cy
organiczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Zerg Flyer Carapace)
Bro艅 naziemna: 9 + 1 x 3 (Zerg Flyer Attacks): Glave Wurm (b)
Bro艅 przeciw-powietrzna: 9 + 1 x 3 (Zerg Flyer Attacks): Glave Wurm (b)
Zasi臋g: 3
Op贸藕nienie ataku: 30
Energia: brak
Pole widzenia: 7
Szybko艣膰: 3,2 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Guardian Aspect
Devourer AspectBW
(Greater Spire)
(Greater Spire)
Opis

Mutalisk jest szybk膮聟 jednostk膮聟 lataj膮聟c膮聟. Ma ma艂膮聟 cz臋stotliwo艣膰 ataku, ale w艂a艣nie szybko艣膰 poruszania si臋 tworzy z niego doskona艂膮聟 jednostk臋 Mutaliski rozwalaj膮聟 niebezpiecznego Siege Tanka. Z ty艂u wspomagaj膮聟 ich Sunken Colonies do dzia艂a艅 zaczepnych. Dzi臋ki temu Mutalisk potrafi szybko przemie艣ci膰 si臋 z w艂asnej bazy do bazy przeciwnika, lub odwrotnie, je艣li twoja baza jest w niebezpiecze艅stwie. W obronie Mutalisk raczej s艂abo si臋 sprawdza, lepiej do tego u偶y膰 ta艅szych Hydralisk贸w. Jednak to nie znaczy, 偶e nie powiniene艣 w og贸le go wybudowa膰 - zawsze w p贸藕niejszych fazach gry powiniene艣 mie膰 ich przynajmniej jeden oddzia艂. Mutaliski s膮聟 cholernie skuteczne przeciwko niebezpiecznym jednostkom o dalekim zasi臋gu, jak np. powolne Reavery i Siege Tanki w trybie Siege, lub zakopane Lurkery (wymagany oczywi艣cie jest detektor).

W pocz膮聟tkowo - 艣rednich fazach gry, kiedy przeciwnik zdecydowa艂 si臋 na atak naziemny (kt贸ry jest stosunkowo ta艅szy od ka偶dego powietrznego), ty masz doskona艂膮聟 szans臋 to wykorzysta膰. Zbuduj dwunastk臋 Mutalisk贸w i ruszaj do ataku. Trzeba jednak wiedzie膰, JAK atakowa膰. Nigdy nie wlatuj w sam 艣rodek bazy, w krzy偶owy ogie艅 dzia艂ek / bunkr贸w, kt贸re szybko ci臋 wyko艅cz膮聟. Je艣li wr贸g by艂 tak g艂upi i nie zaopatrzy艂 si臋 w 偶adn膮聟 obron臋 powietrzn膮聟 (lub zbudowa艂 jej za ma艂o), masz szans臋 wyko艅czy膰 wszystkich jego robotnik贸w - je艣li jest Terranem lub Protossem, ich odbudowa zajmie mu najd艂u偶ej. Nawet je艣li na twojej drodze stoi kilka / kilkana艣cie dzia艂ek, to nie za艂amuj si臋 - kluczem tu b臋dzie obserwacja. Musisz wybra膰 najbardziej wysuni臋te dzia艂o, zniszczy膰 je i od razu odlecie膰. Teraz podle膰 z drugiej strony bazy, zniszcz co masz zniszczy膰, i od razu odle膰. Tym sposobem mo偶esz szybko i sprawnie prze艂ama膰 wrog膮聟 obron臋. W p贸藕niejszych fazach gry powieniene艣 mie膰 przynajmniej jeden, a najlepiej dwa oddzia艂y Mutalisk贸w. Dzi臋ki temu mo偶esz szybko obroni膰 baz臋 przed ewentualnym atakiem (bo powolne Guardy raczej nie zd膮聟偶膮聟), lub od razu mie膰 gotowy materia艂 do mutacji w Guardy lub Devki - je艣li przeciwnik przerzedzi艂 twoje oddzia艂y.

Tych Mutalisk贸w za chwil臋 nie b臋dzie...

Kiedy Mutalisk贸w nie nale偶y u偶ywa膰? No c贸偶, nie pr贸buj atakowa膰 oddzia艂贸w korsarzy - po prostu Mutaliski znikaj膮聟 w kilka sekund! Warto tu doda膰, 偶e dopiero 4 oddzia艂y Mutalisk贸w s膮聟 w stanie pokona膰 jeden oddzia艂 korsarzy! Nie masz co ich atakowa膰, chyba... chyba, 偶e po kolei b臋dziesz manewrowa艂 jednostkami i je wszystkie rozstawisz na oko艂o korsarzy, albo od razu wycofasz atakowan膮聟 jednostk臋, korsarze za ni膮聟 polec膮聟 i... No c贸偶, mo偶e ci si臋 uda膰. Ale masz na to jakie艣 20% szansy. Generalnie - Corsairy masakruj膮聟 Mutaliski. Mo偶esz natomiast atakowa膰 Scouty, ale musisz mie膰 znaczn膮聟 przewag臋. Mutaliski s膮聟 bardzo ma艂o wytrzyma艂ymi jednostkami (jak na standardy jednostek lataj膮聟cych) i nie poleca艂bym wlecenia w sam 艣rodek bazy wroga, wprost pod ogie艅 Marines贸w, Missle Tower贸w, Spore Colonies, Hydralisk贸w czy Dragoon贸w i Psionic Storm. Tak samo nie pr贸buj atakowa膰 Mutaliskami grup Marines贸w + Medyk贸w - je艣li ju偶 si臋 zdecydowa艂e艣, to tak jak z Hydraliskami - po kolei wybieraj cele. W og贸le skupienie si臋 razem to najgorsza wada Mutalisk贸w - 艂atwo padaj膮聟 ofiar膮聟 czar贸w, takich jak Psionic Storm, Ensnare, Irradiate - s膮聟 one dobrymi jednostkami, ale trzeba widzie膰, kiedy je u偶ywa膰, a kiedy nie. W p贸藕niejszych fazach gry Mutali u偶ywaj tylko jako wsparcia dla Devourer贸w.

Mutaliski maj膮聟 dwie ciekawe cechy - po pierwsze, jako jedyna jednostka Mutalisk ma bro艅, kt贸rej pocisk odbija si臋 od kolejnych nieprzyjaci贸艂. Pierwszemu zada max obra偶e艅, drugiemu 1/3, a trzeciemu - 1/9. Druga cecha, to rozmiar - Mutalisk, wbrew pozorom, jest ma艂膮聟 jednostk膮聟 - to znaczy, 偶e takie jednostki jak Goliathy, Dragoony i Hydraliski zadaj膮聟 mu tylko po艂ow臋 obra偶e艅. Wykorzystaj to - np. 12 Mutalisk贸w vs. 12 Dragoon贸w = 6 Mutalisk贸w. 12 Mutalis贸w vs. 12 Hydralisk贸w = 6 Mutalisk贸w, 12 Mutalisk贸w vs. 12 Goliath贸w = ...no c贸偶, 6 Goliath贸w. Pomimo tego, 偶e ich atak jest explosive, to Goliathy i Hydraliski te偶, maj膮聟 niesamowit膮聟 szybkostrzelno艣膰, przez co pr臋dko pozbywaj膮聟 si臋 naszych oddzia艂贸w. Dlatego radz臋 uwa偶a膰 - jak wida膰, Mutalisk ma mn贸stwo niebezpiecznych wrog贸w.

Taktyki
MUTALISK RUSH
  1. Buduj Drony a偶 b臋dziesz mia艂 9
  2. Extractor
  3. Gdy b臋dziesz mia艂 100 min - Overlord
  4. Dobuduj 1 Drona
  5. Gdy Overs si臋 zbuduje, dobuduj 2 Drony
  6. Spawning Pool
  7. Buduj Drone'y a偶 b臋dziesz mia艂 17 - 4 do gazu, reszta do minera艂贸w
  8. Mutacja Hatchery w Laira
  9. Gdy b臋dziesz mia艂 kas臋 - drugie Hatchery
  10. Overlord
  11. Spire
  12. Kilka dzia艂ek nie by艂o w stanie powstrzyma膰 oddzia艂u Mutalisk贸w. Teraz Probe'y s膮聟 bezlito艣nie t臋pione
  13. Overlord
  14. Teraz tylko Mutaliski w ilo艣ci najlepiej 12

Taktyka ta jest najlepsza na mapach, gdzie nie ma doj艣膰 naziemnych do baz, lub na wszystkich mapach, ale je艣li jeste艣 z kumplem - po prostu w pocz膮聟tkowej fazie gry b臋dziesz ca艂kowicie bezbronny, nara偶ony na rush Zergling贸w, Marines贸w czy Zealot贸w. W艂a艣nie dlatego potrzebna ci b臋dzie pomoc kolegi - aby broni艂 ci臋 przed ewentualnymi atakami. W ilo艣ciach mniejszych ni偶 12 nie ma sensu atakowa膰, gdy偶 Mutaliski, ze wzgl臋du na sw膮聟 ma艂膮聟 szybkostrzelno艣膰, nie poradz膮聟 sobie z wi臋kszymi grupami Marines贸w czy Hydralisk贸w. W czasie rozwoju mo偶e postawi膰 w bazie ze 2 Sunkeny, aby mie膰 chocia偶 t臋 podstawow膮聟 obron臋. Raczej nie u偶ywaj tej taktyki na Protoss贸w, chyba 偶e wiesz, 偶e wr贸g nie zacznie budowa膰 Korsarzy.

Zapobieganie

Terranie

Terranie na pocz膮聟tku mog膮聟 u偶y膰 Marines贸w z koniecznym Stipackiem i wsparciem Medyk贸w. P贸藕niej du偶y grupy Goliath贸w (du偶e... wystarczy, 偶e b臋dzie ich tyle, ile Mutalisk贸w, Goliathy s膮聟 ta艅sze) z koniecznym upgradem zasi臋gu. A na deser (czyli na p贸藕ne stadia gry) wystarczy jeden oddzia艂 Valkyrii, kt贸ry potrafi zmasakrowa膰 3 oddzia艂y Mutalisk贸w! (pod warunkiem, 偶e b臋d膮聟 one w kupie).

Zergowie

Je艣li wr贸g u偶ywa grup Mutalisk贸w do ataku twojej bazy, wybuduj kilka Spore'贸w i du偶e grupy Hydralisk贸w (偶eby艣 mia艂 przewag臋 przynajmniej 2:1). Przy ataku spowalniaj Mutale za pomoc膮聟 Ensnare. Mo偶esz u偶y膰 grupy Hydralisk贸w ukrytych pod Dark Swarm - wtedy nie poniesiesz 偶adnych strat. Mo偶esz te偶 u偶ywa膰 Mutalisk贸w ze wsparciem Scourgy i / lub Devourer贸w. Jednak najlepiej zwabi膰 grupy Mutalisk贸w w pu艂apki zastawione przez Spore Colonies i Hydraliski.

Protossi

Je艣li wr贸g zamierza n臋ka膰 ci臋 Mutaliskami, mo偶esz si臋 tylko u艣miechn膮聟膰... i zacz膮聟膰 budowa膰 Korsarze. Kiedy b臋dziesz mia艂 ich 12 - mo偶esz odetchna膰. Wcze艣niej bro艅 si臋 tylko (Photo Cannon + Pylon), nie atakuj Dragoonami, gdy偶 s膮聟 one wielce nieskuteczne. Po prostu tylko i wy艂膮聟cznie Korsarze - one zamieniaj膮聟 armie Mutalisk贸w w krwaw膮聟 mas臋.

Upgrady i specjale

GUARDIAN ASPECT
Wymagania: Greater Spire
Koszt u偶ycia: 50 100 2
Dzia艂anie: Jednostka tworzy kokon w kt贸rym l臋gnie si臋 Guardian

Zmiana Mutaliska na Guardiana.

DEVOURER ASPECT BW
Wymagania: Greater Spire
Koszt u偶ycia: 150 50 2
Dzia艂anie: Jednostka tworzy kokon w kt贸rym l臋gnie si臋 Devourer

Zmiana Mutaliska na Devourera.

ZERG FLYER ATTACKS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Spire / Greater Spire
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Flyer Attacks
Efekt: + 1 do obra偶e艅 Mutaliska
ZERG FLYER CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Spire / Greater Spire
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Flyer Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Mutaliska

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona