Armie Mutalisków to trzon powietrznych sił zergowskich. Dopiero niedawno terrańscy naukowcy odkryli podobieństwo tych nietoperzo podobnych istot z wędrowną… formą… Wrzeszczą…cej Modliszki, która żyje na granicach sektora Dinares. Mutalisk jest jednym z najszybszych wojoników roju - potrafi szybko przemieścić się z atakowanej bazy wroga, do potrzebują…cego wsparcia Gniazda lub odwrotnie. Mutaliski najczęściej wykorzystywane są… do szybkich ataków i szybkich wycofań, które bardzo dezorientują… przeciwnika - oprócz tego mają… w nieznaczny sposób rozwiniętą… zdolność łamania swego kodu genetycznego - możliwość przemiany w dwóch niebezpiecznych lotników - Guardiana i Devourera. Przystosowany jest zarówno do lotów atmosferycznych jak i międzygwiezdnych. Atakuje przy pomocy małych, łatwo wybuchają…cych istot, które odbijają…c się od celów ranią… je wszystkie.
Koszt: |
100 100 2 |
Czas mutacji: |
40 sek. |
Mutowany z: |
Larva |
Potrzebne struktury: |
Spire |
Klawisz budowy:
|
Morph to Mutalisk
|
Wytrzymałość: |
120 |
Rozmiar: |
mały |
Rodzaj: |
latajÄ…Â…cy organiczny |
Pancerz: |
0 + 1 x 3 |
(Zerg Flyer Carapace) |
Broń naziemna: |
9 + 1 x 3 |
(Zerg Flyer Attacks): Glave Wurm (b) |
Broń przeciw-powietrzna: |
9 + 1 x 3 |
(Zerg Flyer Attacks): Glave Wurm (b) |
Zasięg: |
3 |
Opóźnienie ataku: |
30 |
Energia: |
brak |
Pole widzenia: |
7 |
Szybkość: |
3,2 t/s |
Specjalne zdolności: |
Guardian Aspect Devourer AspectBW |
(Greater Spire) (Greater Spire) |
Mutalisk jest szybką… jednostką… latają…cą…. Ma małą… częstotliwość ataku, ale właśnie szybkość poruszania się tworzy z niego doskonałą… jednostkę
do działań zaczepnych. Dzięki temu Mutalisk potrafi szybko przemieścić
się z własnej bazy do bazy przeciwnika, lub odwrotnie, jeśli twoja baza jest w niebezpieczeństwie. W obronie Mutalisk raczej słabo się sprawdza, lepiej do tego użyć tańszych Hydralisków. Jednak to nie znaczy, że nie powinieneś w ogóle go wybudować - zawsze w późniejszych fazach gry powinieneś mieć ich przynajmniej jeden oddział. Mutaliski są… cholernie skuteczne przeciwko niebezpiecznym jednostkom o dalekim zasięgu, jak np. powolne Reavery i Siege Tanki w trybie Siege, lub zakopane Lurkery (wymagany oczywiście jest detektor).
W począ…tkowo - średnich fazach gry, kiedy przeciwnik zdecydował się na atak naziemny (który jest stosunkowo tańszy od każdego powietrznego), ty masz doskonałą… szansę to wykorzystać. Zbuduj dwunastkę Mutalisków i ruszaj do ataku. Trzeba jednak wiedzieć, JAK atakować. Nigdy nie wlatuj w sam środek bazy, w krzyżowy ogień działek / bunkrów, które szybko cię wykończą…. Jeśli wróg był tak głupi i nie zaopatrzył się w żadną… obronę powietrzną… (lub zbudował jej za mało), masz szansę wykończyć wszystkich jego robotników - jeśli jest Terranem lub Protossem, ich odbudowa zajmie mu najdłużej. Nawet jeśli na twojej drodze stoi kilka / kilkanaście działek, to nie załamuj się - kluczem tu będzie obserwacja. Musisz wybrać najbardziej wysunięte działo, zniszczyć je i od razu odlecieć. Teraz podleć z drugiej strony bazy, zniszcz co masz zniszczyć, i od razu odleć. Tym sposobem możesz szybko i sprawnie przełamać wrogą… obronę. W późniejszych fazach gry powienieneś mieć przynajmniej jeden, a najlepiej dwa oddziały Mutalisków. Dzięki temu możesz szybko obronić bazę przed ewentualnym atakiem (bo powolne Guardy raczej nie zdą…żą…), lub od razu mieć gotowy materiał do mutacji w Guardy lub Devki - jeśli przeciwnik przerzedził twoje oddziały.
Kiedy Mutalisków nie należy używać? No cóż, nie próbuj atakować oddziałów korsarzy - po prostu Mutaliski znikają… w kilka sekund! Warto tu dodać, że dopiero 4 oddziały Mutalisków są… w stanie pokonać jeden oddział korsarzy! Nie masz co ich atakować, chyba... chyba, że po kolei będziesz manewrował jednostkami i je wszystkie rozstawisz na około korsarzy, albo od razu wycofasz atakowaną… jednostkę, korsarze za nią… polecą… i... No cóż, może ci się udać. Ale masz na to jakieś 20% szansy. Generalnie - Corsairy masakrują… Mutaliski. Możesz natomiast atakować Scouty, ale musisz mieć znaczną… przewagę. Mutaliski są… bardzo mało wytrzymałymi jednostkami (jak na standardy jednostek latają…cych) i nie polecałbym wlecenia w sam środek bazy wroga, wprost pod ogień Marinesów, Missle Towerów, Spore Colonies, Hydralisków czy Dragoonów i Psionic Storm. Tak samo nie próbuj atakować Mutaliskami grup Marinesów + Medyków - jeśli już się zdecydowałeś, to tak jak z Hydraliskami - po kolei wybieraj cele. W ogóle skupienie się razem to najgorsza wada Mutalisków - łatwo padają… ofiarą… czarów, takich jak Psionic Storm, Ensnare, Irradiate - są… one dobrymi jednostkami, ale trzeba widzieć, kiedy je używać, a kiedy nie. W późniejszych fazach gry Mutali używaj tylko jako wsparcia dla Devourerów.
Mutaliski mają… dwie ciekawe cechy - po pierwsze, jako jedyna jednostka Mutalisk ma broń, której pocisk odbija się od kolejnych nieprzyjaciół. Pierwszemu zada max obrażeń, drugiemu 1/3, a trzeciemu - 1/9. Druga cecha, to rozmiar - Mutalisk, wbrew pozorom, jest małą… jednostką… - to znaczy, że takie jednostki jak Goliathy, Dragoony i Hydraliski zadają… mu tylko połowę obrażeń. Wykorzystaj to - np. 12 Mutalisków vs. 12 Dragoonów = 6 Mutalisków. 12 Mutalisów vs. 12 Hydralisków = 6 Mutalisków, 12 Mutalisków vs. 12 Goliathów = ...no cóż, 6 Goliathów. Pomimo tego, że ich atak jest explosive, to Goliathy i Hydraliski też, mają… niesamowitą… szybkostrzelność, przez co prędko pozbywają… się naszych oddziałów. Dlatego radzę uważać - jak widać, Mutalisk ma mnóstwo niebezpiecznych wrogów.
MUTALISK RUSH
- Buduj Drony aż będziesz miał 9
- Extractor
- Gdy będziesz miał 100 min - Overlord
- Dobuduj 1 Drona
- Gdy Overs siÄ™ zbuduje, dobuduj 2 Drony
- Spawning Pool
- Buduj Drone'y aż będziesz miał 17 - 4 do gazu, reszta do minerałów
- Mutacja Hatchery w Laira
- Gdy będziesz miał kasę - drugie Hatchery
- Overlord
- Spire
- Overlord
- Teraz tylko Mutaliski w ilości najlepiej 12
Taktyka ta jest najlepsza na mapach, gdzie nie ma dojść naziemnych do baz, lub na wszystkich mapach, ale jeśli jesteś z kumplem - po prostu w począ…tkowej fazie gry będziesz całkowicie bezbronny, narażony na rush Zerglingów, Marinesów czy Zealotów. Właśnie dlatego potrzebna ci będzie pomoc kolegi - aby bronił cię przed ewentualnymi atakami. W ilościach mniejszych niż 12 nie ma sensu atakować, gdyż Mutaliski, ze względu na swą… małą… szybkostrzelność, nie poradzą… sobie z większymi grupami Marinesów czy Hydralisków. W czasie rozwoju może postawić w bazie ze 2 Sunkeny, aby mieć chociaż tę podstawową… obronę. Raczej nie używaj tej taktyki na Protossów, chyba że wiesz, że wróg nie zacznie budować Korsarzy.
Terranie
Terranie na począ…tku mogą… użyć Marinesów z koniecznym Stipackiem i wsparciem Medyków. Później duży grupy Goliathów (duże... wystarczy, że będzie ich tyle, ile Mutalisków, Goliathy są… tańsze) z koniecznym upgradem zasięgu. A na deser (czyli na późne stadia gry) wystarczy jeden oddział Valkyrii, który potrafi zmasakrować 3 oddziały Mutalisków! (pod warunkiem, że będą… one w kupie).
Zergowie
Jeśli wróg używa grup Mutalisków do ataku twojej bazy, wybuduj kilka Spore'ów i duże grupy Hydralisków (żebyś miał przewagę przynajmniej 2:1). Przy ataku spowalniaj Mutale za pomocą… Ensnare. Możesz użyć grupy Hydralisków ukrytych pod Dark Swarm - wtedy nie poniesiesz żadnych strat. Możesz też używać Mutalisków ze wsparciem Scourgy i / lub Devourerów. Jednak najlepiej zwabić grupy Mutalisków w pułapki zastawione przez Spore Colonies i Hydraliski.
Protossi
Jeśli wróg zamierza nękać cię Mutaliskami, możesz się tylko uśmiechną…ć... i zaczą…ć budować Korsarze. Kiedy będziesz miał ich 12 - możesz odetchnać. Wcześniej broń się tylko (Photo Cannon + Pylon), nie atakuj Dragoonami, gdyż są… one wielce nieskuteczne. Po prostu tylko i wyłą…cznie Korsarze - one zamieniają… armie Mutalisków w krwawą… masę.
GUARDIAN ASPECT
|
Wymagania: |
Greater Spire |
Koszt użycia: |
50 100 2 |
Działanie: |
Jednostka tworzy kokon w którym lęgnie się Guardian |
Zmiana Mutaliska na Guardiana.
DEVOURER ASPECT BW
|
Wymagania: |
Greater Spire |
Koszt użycia: |
150 50 2 |
Działanie: |
Jednostka tworzy kokon w którym lęgnie się Devourer |
Zmiana Mutaliska na Devourera.
ZERG FLYER ATTACKS
|
Koszt: |
100 100 |
+ 50 + 50 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Spire / Greater Spire |
Wymagania: |
1) brak, 2) Lair, 3) Hive |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Flyer Attacks |
Efekt: |
+ 1 do obrażeń Mutaliska |
ZERG FLYER CARAPACE
|
Koszt: |
150 150 |
+ 75 + 75 |
Czas: |
266 sek. |
+ 32 sek. |
Miejsce: |
Spire / Greater Spire |
Wymagania: |
1) brak, 2) Lair, 3) Hive |
Klawisz ulepszenia: |
Upgrade Flyer Carapace |
Efekt: |
+ 1 do pancerza Mutaliska |
|