Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Larva
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Scourge
Scourge - szybki zab贸jczy szturmowiec Zmora pilot贸w

Scourge to szybki, szybuj膮聟cy szturmowiec, kt贸rego cia艂o wype艂nione jest 艂atwopalnymi chemikaliami. Podczas ataku, Scourge wgryza si臋 w ofiar臋, uwalniaj膮聟c te chemikalia, czego efektem jest ogromny wybuch i zniszczenie cz臋艣ci atakowanego statku lub ca艂kowite jego unicestwienie. W艂a艣nie dlatego do mutacji Scourga potrzeba a偶 tyle gazu - jest on przemieniany w te chemikalia. Scourge nie potrafi atakowa膰 cel贸w naziemnych - tylko piloci statk贸w kosmicznych i lataj膮聟ce istoty powinny si臋 go obawia膰. Kod genetyczny, podobnie jak w przypadku Zerglinga, jest niezwykle prosty do replikacji, i z jednej larwy potrafi膮聟 si臋 wyklu膰 dwa Scourge.

Statystyki
Koszt: 25 75 1 / 2 sztuki
Czas mutacji: 30 sek.
Mutowany z: Larva
Potrzebne struktury: Spire
Klawisz budowy:

Morph to Scourge

Wytrzyma艂o艣膰: 25
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: lataj膮聟cy
organiczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Zerg Flyer Carapace)
Bro艅 naziemna: brak
Bro艅 przeciw-powietrzna: 110 Suicide (u)
Zasi臋g: bezpo艣redni
Op贸藕nienie ataku: atak natychmiastowy
Energia: brak
Pole widzenia: 6
Szybko艣膰: 3,2 t/s
Specjalne zdolno艣ci: brak
Opis

Scourge s膮聟 ma艂ymi i s艂abymi jednostkami, kt贸re potrafi膮聟 atakowa膰 wy艂膮聟cznie cele powietrzne. Wliczaj膮聟 si臋 w to i jednostki powietrzne i budynki Terran podczas lotu (no i oczywi艣cie Infested Command Center). Scourge, zadaj膮聟c 110 obra偶e艅, ginie przy wybuchu. Mo偶esz si臋 zastanawia膰 (tak jak w przypadku Infested Terrana) czy warto jest wydawa膰 kas臋 25 minera艂贸w i (o zgrozo!) 75 gazu tylko po to, by zada膰 komu艣 220 obra偶e艅. No c贸偶, ty wybierasz. Jednak ja postaram si臋 przybli偶y膰 ci zalety i wady Scourga, aby艣 m贸g艂 obiektywnie go oceni膰.

Scourges pomagaj膮聟 Mutaliskom rozprawi膰 si臋 z Wraithami

Podstawowym atutem jest szybko艣膰 i zadawane obra偶enia. Flota Scourgy potrafi podlecie膰 i wyrz膮聟dzi膰 ogromne szkody w kr贸tkim czasie - trzeba tylko wiedzie膰 jak to zrobi膰. W dziale Taktyki macie list臋 jednostek powietrznych wraz z ilo艣ci膮聟 Scourgy potrzebnych do ich rozwalenia (s膮聟 te偶 tam budynki Terra艅skie, no i Infested Command Center). Jednak uwa偶am, 偶e atak samymi Scourgami wi臋kszych armii jest ca艂kowicie bezsensowny. Owszem, u偶ywaj Scourg贸w do rozwalania transportowc贸w (je艣li zawiera jaki艣 cenny 艂adunek, a najcz臋艣ciej tak, to zadasz wrogowi ogromne straty) oraz niebezpiecznych i drogich jednostek, takich jak: Observer, Science Vessel, Queen, Arbiter. Bez problemu mo偶esz te偶 rozwala膰 Carriery. Natomiast nigdy nie atakuj wi臋kszych armii wojownik贸w powietrznych samymi Scourgami - najpierw zaatakuj oddzia艂em Devourer贸w i / lub (ale lepiej "i" :)) Mutalisk贸w, a potem po kolei wybieraj Scourge, wciskaj "A" i klikaj PPM na teren ZA wrog膮聟 armi膮聟. Dlaczego po kolei? Bo je艣li polecisz wszystkimi, to kilka Scourgy mo偶e zgin膮聟膰 atakuj膮聟c ten sam cel, co b臋dzie dla ciebie tylko i wy艂膮聟cznie strat膮聟 minera艂贸w. U偶ywaj膮聟c A (opcja Attack-Move, po wi臋cej informacji patrz do dzia艂u Interfejs) sprawisz, 偶e Scourge wybierze cel sam, co oszcz臋dzi ci czasu. Mo偶esz wybiera膰 kilka i atakowa膰 nimi za pomoc膮聟 Attack-Move, ale musz膮聟 by膰 oni w pewnych odleg艂o艣ciach od siebie. Dotychczas m贸wi艂em o takim ustawieniu - wojska lotnicze walcz膮聟 z przeciwnikiem, a z ty艂u s膮聟 Scourge. Jednak偶e w przypadku atakowania Corsair贸w i Valkyrii to si臋 nie sprawdza, gdy偶 Scourge przelatuj膮聟c przez twoj膮聟 armi臋 zginie zabity przez splash damage powodowane przez Halo Rockets czy Neutron Flare. W takich sytuacjach atakuj z boku lub od ty艂u (i bez skojarze艅 mi tu! :))

Dwa Scourge niszcz膮聟 transportowiec. Ca艂a praca wroga mo偶e powiedzie膰 pa, pa

Najlepsza obrona przed dropami - dwa Scourge patroluj膮聟ce obrze偶a bazy - niszcz膮聟 one niepo偶膮聟danego Shuttle'a, Overlorda czy Dropshipa wraz z 艂adunkiem. Popatrz zreszt膮聟 na rysunek obok. Unikaj te偶 takich sytuacji, w kt贸rych wroga potraktowanego Scourgami zostawisz i dasz mu uciec. Protossi mog膮聟 przecie偶 zregenerowa膰 swe os艂ony, Terranie naprawi膰, a Zergowie odzyska膰 sw膮聟 energi臋 偶yciow膮聟, co dla ciebie b臋dzie strat膮聟 surowc贸w i czasu. Dlatego zawsze niszcz wrogie jednostki do ko艅ca. Acha, no i oczywista sprawa - za wszelk膮聟 cen臋 unikaj naziemnych jednostek, bo tych Scourge atakowa膰 nie potrafi膮聟.

Taktyki
Oto lista lataj膮聟cych jednostek i ilo艣膰 Scourgy potrzebnych do ich zabicia:

1 SCOURGE:
Observer
Scourge ;-))

2 SCOURGE:
Wraith
Dropship
Valkyrie
Science Vessel
Shuttle
Corsair
Overlord
Mutalisk
Guardian

3 SCOURGE:
Scout
Devourer

WI膮聵CEJ SCOURGE'Y:
4- Arbiter
5- Carrier
6- Battlecruiser (zawsze jeden Scourge ginie przy ataku)

A oto lista Terra艅skich budynk贸w, kt贸re mog膮聟 wzbi膰 si臋 w powietrze i jednocze艣nie ilo艣膰 Scourgy potrzebnych do ich unicestwienia:

14/7 - Command Center
   10 - Barracks
     8 - Engineering Bay
   12 - Factory
   12 - Starport
     8 - Science Facility

Zazwyczaj nie warto atakowa膰 Terra艅skich budynk贸w w locie, bo na niekt贸re nie op艂aci si臋 traci膰 tyle Scourg贸w. Najlepiej ma si臋 sprawa z Command Center - do pe艂nego zniszczenia potrzeba 14 Scourgy. Ale po co? Lepszy efekt uzyskasz atakuj膮聟c si贸demk膮聟 i jednocze艣nie Queen - nie tylko wr贸g straci wa偶ny budynek, ale ty uzyskasz nowy - Infested Command Center. Mo偶esz zastosowa膰 tak膮聟 taktyk臋 (dzia艂a oczywi艣cie tylko na Terrana): pakujesz duuu偶o Zergling贸w (ok. 60) i budujesz z 36 Scourg贸w. Wysadzasz w bazie Zerglingi (najlepiej z upgrade'ami, a jeszcze lepiej jak b臋d膮聟 one z Dark Swarm). Teraz atakujesz wroga. Zanim zd膮聟偶y on podnie艣膰 budynki zadasz mu i tak sporo obra偶e艅, a gdy to zrobi - atakuj Scourgami. Najlepiej wybra膰 drogie i wa偶ne budynki, takie jak Starport, Factory, Science Facility, Command Center. Barracks i Engineering Bay s膮聟 zbyt tanie, aby traci膰 na nie Scourge. Cho膰 na pewno ty stracisz minera艂y i duu偶o gazu za niszczenie wytrzyma艂ych budynk贸w, to wr贸g straci rzecz o wiele cenniejsz膮聟 - a mianowicie czas. Zanim odbuduje swoje fabryki, ty mo偶esz ju偶 dawno zaatakowa膰 go czym innym.

Zapobieganie

Terranie

Te plamy krwi to efekt Irradiate - doskona艂ego i szybkiego zab贸jcy du偶ych grup Scourge'y

Terranie maj膮聟 dobr膮聟 obron臋 przed Scourgami z ziemi - mianowicie Marines (+ Stimpack ofkoz), Goliathy (upgrade zasi臋gu) i Missile Turrety. W powietrzu dobre s膮聟 Wraithy (lepiej 偶eby by艂y zacloakowane) i Battlecruisery w grupach przynajmniej 6 (jednym strza艂em zabija Scourga). Mo偶esz te偶 atakowa膰 Valkyriami, ale tylko w du偶ych (6-12) grupach. Je艣li zauwa偶ysz gdzie艣 grupk臋 Scourgy ciasno ustawionych, to wtedy rozwi膮聟zaniem jest Irradiate - nawet je艣li wr贸g b臋dzie pr贸bowa艂 wybra膰 radioaktywnego Scourga (a b臋dzie to trudne, bo s膮聟 one bardzo ma艂e), to w 8 przypadkach na 10 nie uda mu si臋 to i straci wszystkie.

Zergowie

Zergowie z ziemi atakuj膮聟 Hydraliskami (du偶e grupy), a w obronie dzia艂aj膮聟 te偶 Hydraliski + Spore Colonies. Raczej nie op艂aca si臋 atakowa膰 Scourg贸w Scourgami :), ale mo偶esz u偶ywa膰 du偶ych grup Mutalisk贸w, a jeszcze lepiej Ensnare wypuszczanym przez Queen.

Protossi

Zapomnij o Carrierach (atakuj膮聟 zbyt wolno). Scouty mog膮聟 by膰, ale w du偶ych grupach i / lub z jednym upgradem si艂y. Najlepszym rozwi膮聟zaniem s膮聟 natomiast Korsarze, im wi臋cej, tym lepiej - dzi臋ki swojemu splash damage unicestwi膮聟 nawet du偶e grupy Scourg贸w. Na grupki mo偶na u偶ywa膰 samego Psionic Storm albo Maelstrom (a dopiero potem Psionic Storm). U偶ywaj Dragoon贸w i Photon Cannon贸w z ziemi.

Upgrady i specjale

ZERG FLYER CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Spire / Greater Spire
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Flyer Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Scourge'a

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona