Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Archon
Zobacz opis
Jak gra膰 z komputerem

Witam! Ten tekst powsta艂 po to, by pom贸c wam, pocz膮聟tkuj膮聟cym w 艣wiecie StarCrafta, w rozwini臋ciu swoich umiej臋tno艣ci :).

Kiedy pierwszy raz odpalamy StarCrafta, gramy w kampanie itp. chcieliby艣my pewnie te偶 zagra膰 chocia偶 w namiastk臋 gry z cz艂owiekiem. Odpalamy Single Player, wybieramy Play Custom, tworzymy gr臋 na jakiej艣 fajnej mapie, naszym przeciwnikiem jest komputer. Myszka w ruch, budujemy robotnik贸w, budynki, jednostki... i... komputer niszczy nas do艣膰 du偶膮聟 armi膮聟, kiedy my mamy tylko garstk臋 wojownik贸w. Jest to cz臋sty problem "zielonych". Ten artyku艂 powie wam, jak gra膰, by wygrywa膰 z bezduszn膮聟 maszyn膮聟.

Tak naprawd臋 komputer wcale nie gra zbyt m膮聟drze. Swoj膮聟 moc zawdzi臋cza szybko艣ci, potrafi jednocze艣nie produkowa膰 jednostki, u偶ywa膰 specjalnych umiej臋tno艣ci i prowadzi膰 jednostki do boju. Nie potrzebuje zwiadu - widzi ca艂膮聟 map臋 i mimo, 偶e nie ma prawa wiedzie膰, gdzie jeste艣my, bezceremonialnie 艂aduje ca艂e wojsko do naszej bazy. Owszem, potrafi zrobi膰 kilka prawid艂owych, niszczycielskich zagra艅 (np. masowy Lockdown na naszych Dragoonach), ale nie mo偶e to zast膮聟pi膰 gry z 偶ywym graczem.

Dlaczego to pisz臋? Ano dlatego, 偶e na komputerze bardzo 艂adnie mo偶na po膰wiczy膰 podzielno艣膰 uwagi (np. kontrolujemy walk臋 Hydralisk贸w z Zealotami i przy okazji konstruujemy kolejne jednostki), podstawy dotycz膮聟ce zak艂adania ekspansji, zwiadu... Te rzeczy potem przydadz膮聟 si臋 nam w grze z prawdziwym przeciwnikiem. Co prawda, na komputer dzia艂aj膮聟 w miar臋 bezstresowo strasznie g艂upie taktyki, kt贸re przeciwko prawdziwemu graczowi nie maj膮聟 racji bytu (np. zabarykadowanie bazy Photon Cannonami i produkcja Carrier贸w - mo偶e i komputer da si臋 na to nabra膰, ale 偶ywy gracz to wykryje, i korzystaj膮聟c z tego, 偶e nie robisz ekspansji, a twoja ekonomia opiera si臋 na Carrierach, rozprzestrzeni si臋 na mapie jak szatan i stworzy armi臋, kt贸ra spokojnie odeprze twoje Carriery. Potem ju偶 nie maj膮聟c kasy na inne rzeczy twoja obrona zostaje spokojnie prze艂amana, a twoja baza lega w gruzach.). Poradnik opisuje rozwi膮聟zania, kt贸re dzia艂aj膮聟 sprawnie na komputer i s膮聟 do przyj臋cia w grze z 偶ywym graczem. Tyle s艂owami wst臋pu, teraz - najwa偶niejsze.

1. Naucz si臋 najwa偶niejszych skr贸t贸w klawiszowych.

To bardzo wa偶na kwestia. Trzeba by膰 szybkim, 偶eby dor贸wna膰 komputerowi i nie zosta膰 z ma艂膮聟 ilo艣ci膮聟 jednostek. Zreszt膮聟 szybko艣膰 jest te偶 podstaw膮聟 tak偶e w grze z 偶ywym graczem. Skr贸ty klawiszowe znacznie nas przyspieszaj膮聟 - du偶o szybciej jest wcisn膮聟膰 "Z" ni偶 przesun膮聟膰 myszk臋 na ikonk臋 Zealota i klikn膮聟膰. Nie ucz si臋 wszystkich i nie wyuczaj si臋 ich na pami臋膰 - po prostu "miej je we krwi", 偶e np. P to Probe, Z to Zealot, D to Dragoon. U偶ywaj przynajmniej skr贸t贸w do jednostek, budynk贸w i robotnik贸w - to naprawd臋 pomaga. Wa偶ne jest te偶 bindowanie jednostek i budynk贸w pod konkretne klawisze z cyferkami (od 1 do 0). O tym te偶 warto zawsze pami臋ta膰, gdy偶 skraca to znacznie czas budowy nowych jednostek.

2. R贸b bardzo wielu robotnik贸w.

Podstawa w grze z ka偶dym przeciwnikiem. Aby艣 m贸g艂 sobie pozwoli膰 na armi臋, trzeba mie膰 pieni膮聟dze. Aby mie膰 pieni膮聟dze, trzeba mie膰 robotnik贸w. Najlepiej, by艣 robotnik贸w robi艂, kiedy tylko mo偶esz. Podporz膮聟dkuj sobie najlepiej budynek g艂贸wny pod klawisz i produkuj kolejne peony. Widz臋 cz臋sto pewien powa偶ny b艂膮聟d, kiedy obserwuj臋 pocz膮聟tkuj膮聟cych graczy - zaprzestaj膮聟 produkcj臋 robotnik贸w wcze艣nie, kiedy maj膮聟 ich ledwo 10-11, czasem nawet mniej. Owszem, trzeba pogodzi膰 fundusze na armi臋, budowniczych i jeszcze inne rzeczy - np. trzeba czasem poczeka膰, a偶 si臋 nazbieraj膮聟 minera艂y, 偶eby m贸c zbudowa膰 ekspansj臋 - ale i tak w ko艅cu wracamy do robienia peon贸w. Oczywi艣cie, to nie jest 艂atwe, mie膰 na uwadze ca艂y czas robotnik贸w - ja sam mam z tym problem - ale nale偶y o tym pami臋ta膰 i nie zaprzestawa膰 ich produkcji, nawet, je艣li ma si臋 ju偶 ich spory dorobek. Nie nale偶y si臋 jednak "nakr臋ca膰" – maj膮聟c oko艂o 25 peon贸w mo偶emy chwilowo zaprzesta膰 ich produkcji. Wtedy mniej wi臋cej nadchodzi czas na zrobienie kolejnej bazy wydobywczej. Potrzebuje ona odpowiedniej obrony w postaci kilku zabudowa艅 i cz臋艣ci twojej armii, 偶eby mog艂a odpowiednio prosperowa膰. Przenosimy tam te偶 cz臋艣膰 swoich robotnik贸w. A jak ju偶 mamy te fundusze, to mo偶emy robi膰 r贸wnolegle jednostki i robotnik贸w na ca艂ego :).

3. Op贸藕nij wroga.

To jest wa偶ny aspekt gry z komputerem. Op贸藕niaj膮聟c przeciwnika, sami zyskujemy czas na rozbudow臋. Jak mo偶na to zrobi膰? Odpowied藕 bardzo prosta - rush.

Rush jednak nie powinien polega膰 na bardzo szybkim (np. z pi膮聟tego peona) dost臋pie do jednostek, zbudowania kilku Zergling贸w/Marine/Zealot贸w i pr贸by zniszczenia tym przeciwnika. Owszem, tak te偶 mo偶na zwyci臋偶y膰, ale je艣li taki atak si臋 nie uda (nie m贸wi臋 tu o zniszczeniu, tylko o op贸藕nieniu wroga), to jeste艣 bardzo do ty艂u je艣li chodzi o ekonomi臋. Du偶o lepiej jest rushowa膰 wtedy, kiedy mamy ju偶 ustabilizowan膮聟 ekonomi臋 (co najmniej 9 robotnik贸w). Wtedy nawet jak si臋 nie uda nam op贸藕nienie wroga, nie musimy gor膮聟czkowo si臋 zabudowywa膰, by uratowa膰 nasz膮聟 ekonomi臋. Rush z 6 Zergling贸w przy 9/17 control limicie jest dobrym przyk艂adem szybkiego ataku.

Jak op贸藕ni膰 wroga? Na r贸偶ne sposoby. Mo偶emy:

- Zniszczy膰 mu kilku robotnik贸w. Aby ich wyprodukowa艂, b臋dzie musia艂 zrezygnowa膰 z wojska na rzecz odbudowania peon贸w.

- Zniszczy膰 mu jaki艣 wa偶ny budynek - np. u Zerga d膮聟偶ymy do zniszczenia Spawning Poola. Odcinamy mu mo偶liwo艣膰 budowania Sunken贸w, Hydralisk Den, Zergling贸w... Protossom mo偶emy skasowa膰 np. Pylony, by odci膮聟膰 zasilanie budynkom. Terranom niszczymy chocia偶by Machine Shop, by nie dopu艣ci膰 do produkcji Siege Tank贸w.

- Wzi膮聟膰 troch臋 wojska i budowniczych i stworzy膰 ma艂y fort obl臋偶niczy pod jego baz膮聟. Zanim go z艂amie, zyskamy du偶o czasu - o ile nie wykryje go za szybko.

- Bardzo praktyczna sztuczka - zbudowanie gazowni na gejzerze w bazie wroga. Bardzo mia偶d偶膮聟cy trik, kiedy gramy Protossem przeciwko Terranowi.

- Op贸藕ni膰 wroga mo偶na te偶 w inny spos贸b - np. wr贸g ma Factory, ale nie dobudowa艂 jeszcze add-ona. Podje偶d偶amy tam SCV-em/Probem (raczej nie Dronem) i budujemy w miejsce add-ona Supply/Pylona. Je艣li to zauwa偶y, pewnie podniesie budynek. Wtedy anulujemy budow臋, jedziemy za SCV i znowu stawiamy mu budynek na add-onie.

Nie op贸藕niamy wroga tylko na pocz膮聟tku gry, ale staramy si臋 to robi膰 jak najcz臋艣ciej. Desantuj膮聟c chocia偶by Siege Tanki na wrogi Spire, op贸藕niamy u wroga produkcj臋 Mutalisk贸w i zyskujemy czas na przygotowanie odpowiedniej na to obrony. Reavery i High Templary mog膮聟 zniszczy膰 niemal wszystkie peony w bazie i jeszcze uciec stamt膮聟d nietkni臋tymi. Desant kilkunastu Hydralisk贸w w budynki te偶 mo偶e op贸藕ni膰 przeciwnika.

Kiedy op贸藕niamy, nie wolno nam zapomina膰 o w艂asnej bazie. W czasie, gdy przeciwnik si臋 odbudowuje, ty si臋 rozbudowuj i r贸b armi臋.

4. R贸b zwiad.

Zwiad to podstawa w ka偶dej rozgrywce. Najlepiej ju偶 na pocz膮聟tku wy艣lij peona lub jak膮聟艣 podstawow膮聟 jednostk臋 na rekonesans, a potem systematycznie sprawdzaj, co w trawie piszczy. Postaw Observera lub zakop Zerglinga w ka偶dym zak膮聟tku, gdzie mo偶na za艂o偶y膰 ekspansj臋 i je艣li wr贸g chce tam si臋 zagnie藕dzi膰, uniemo偶liw mu to. Terranami u偶ywaj Comsat Station. W p贸藕niejszej fazie gry te偶 sprawdzaj, co si臋 dzieje – nadaje si臋 do tego prawie dowolna jednostka lataj膮聟ca. Je艣li wr贸g nie zrobi zwiadu, to mo偶e si臋 gorzko rozczarowa膰, kiedy po艣le swoje Dragoony w szpony Zergling贸w, albo gdy jego piechot臋 zmasakruj膮聟 Lurkery. R贸b zwiad - je艣li wr贸g robi Carriery, to ty r贸b Hydraliski, Goliathy lub Dragoony ze Scoutami. Kontrola mapy i rekonesans jest bardzo wa偶nym elementem gry. Graj膮聟c z 偶ywym przeciwnikiem, nie pozw贸l mu na zwiad - sprawd藕, czy w twojej bazie lub na ekspansji nie grasuje zwiadowca, sprz膮聟tnij go stamt膮聟d., a wej艣cie do bazy zablokuj (o ile istnieje taka mo偶liwo艣膰), by nie m贸g艂 wej艣膰 do 艣rodka jednostk膮聟 l膮聟dow膮聟.

5. Bro艅 si臋!

Uwa偶am, 偶e raczej nie ma sensu atakowa膰 komputera zanim on ci臋 zaatakuje, chyba, 偶e w ramach op贸藕niaj膮聟cego rusha (patrz wy偶ej). Niech jego wojsko si臋 rozbije o nasz膮聟 obron臋. Kiedy to si臋 stanie, sami mo偶emy przej艣膰 do inicjatywy. Problem w tym, 偶e zwykle nasza obrona zawodzi. Wynika to z faktu, 偶e maszyna jest szybsza ni偶 ty i kiedy komputer ma ju偶 kilka(na艣cie) jednostek, ty masz ich niewiele. Jak si臋 broni膰?

Prawdopodobnie komputer nie zaatakuje od razu. Zmobilizuje nieco armi臋 (w tym czasie mo偶liwe, 偶e b臋dziesz mia艂 ju偶 jaki艣 zaawansowany budynek, a na pewno 2 budynki do jednostek i co艣 do dzia艂ek) i ruszy do boju. Je艣li przyjdzie rush, to mo偶na go odeprze膰, je艣li si臋 go wykryje. Budowniczymi i podstawowymi jednostkami powiniene艣 odeprze膰 atak, je艣li nie... c贸偶, nie zawsze si臋 wygrywa. Je艣li jednak atak b臋dzie normalny (czyli: Marines, Firebaty i Medyki/Zerglingi i par臋 Hydralisk贸w/Zealoty), masz du偶o czasu. Du偶o zale偶y od mapy - je艣li twoja baza znajduje si臋 na wzniesieniu, obrona przyjdzie ci 艂atwiej. U Zerga proponuj臋 zbudowa膰 Hatchery przy wej艣ciu i obudowa膰 paroma Sunken Colony, a na klifie dorzuci膰 Zerglingi i ewentualnie dwa Drone'y. Ta obrona nie powinna mie膰 problem贸w. Je艣li nie ma wzniesienia, to zbuduj Sunkeny przy twoim pierwszym Hatchu i blokuj dost臋p do nich Zerglingami i/lub Hydraliskami, zbuduj Laira i odkrywaj Lurker Aspect. Terran nie powinien mie膰 problem贸w - je艣li przej艣cie jest w膮聟skie, najlepiej zbudowa膰 tak zwany Wall-in. Je艣li jest szerokie, to zbuduj dwa, trzy bunkry i obsad藕 je Marinesami i by膰 mo偶e tak偶e Firebatem. Przy bunkrach niechaj czuwaj膮聟 SCV. Szybko dosta艅 si臋 do Factory (11 SCV powinien ju偶 budowa膰 Refinery, 13 - Factory) i postaraj si臋 o miny i/lub Siege Tanki. (najlepiej miny). Je艣li sp贸藕ni艂e艣 si臋 z Factory, a armia wroga jest do艣膰 spora, to rzu膰 do naprawy bunkr贸w wi臋cej SCV. Gdy grasz na Protossa, dobuduj szybko Engineering Bay i postaw Turreta, je艣li zauwa偶y艂e艣 szybki Templar Archives - wr贸g mo偶e zaatakowa膰 Dark Templarami. Protossi maj膮聟 naj艂atwiejsz膮聟 robot臋 z obron膮聟 - je艣li s膮聟 na wzniesieniu, to Zealoty z dw贸ch Gateway贸w blokuj膮聟 klif, za nimi stoi kilka Cannon贸w i Shield Battery. Bez klifu tak samo, tylko najlepiej po prostu Zealotami utworzy膰 mur, kt贸ry nie dopu艣ci wroga do Cannon贸w. Teraz skieruj swoj膮聟 technologi臋 w stron臋 Templar贸w lub Reaver贸w.

Miej baz臋 wroga na podgl膮聟dzie. Je艣li robi Dark Templary, to ty zr贸b Turreta w linii obrony. Je艣li Mutaliski, to zr贸b Archona itp.

Je偶eli atak nie nast膮聟pi艂, a ty masz ju偶 poka藕n膮聟 armi臋 i odpowiedni膮聟 obron臋 (High Templary/Reavery i Zealoty, Lurkery i by膰 mo偶e Queeny, miny i tanki) albo atak nast膮聟pi艂 i si臋 nie powi贸d艂, to nadszed艂 czas na za艂o偶enie nowej bazy.

6. Ekspansja i ekonomia.

Ekspansje s膮聟 BARDZO wa偶ne. Nie mo偶na gra膰 z podej艣ciem "Zamkn臋 si臋 w bazie i b臋d臋 produkowa艂 jednostki i jak mi si臋 sko艅cz膮聟 minera艂y, to zaatakuj臋 tym, co naprodukowa艂em". W czasie gry standardem s膮聟 dwie bazy wydobywcze, co oczywi艣cie nie znaczy, 偶e trzeba gra膰 maj膮聟c tylko dwie - robimy ich tyle, na ile pozwala nam liczebno艣膰 naszej armii. Nie robimy ekspansji, je艣li nie mamy odpowiedniej obrony, chyba, 偶e to jest szybka ekspansja (dobre wyj艣cie, gdy wr贸g stawia na techowanie ni偶 na armi臋). Je艣li dysponujemy tym, co wymieni艂em w poprzednim punkcie - Templariuszami, Lurkerami czy te偶 Spider Mine'ami, to najwy偶szy czas zrobi膰 ekspansj臋. Po co j膮聟 robi膰? Po to, 偶eby艣my mieli wi臋cej minera艂贸w i szybciej je wydobywali. Bez ekspansji b臋dziemy musieli si臋 ogranicza膰 do ledwie paru fabryk produkuj膮聟cych jednostki (2-3). Ekspansja daje nam tyle minera艂贸w, 偶e mo偶emy ju偶 spokojnie mie膰 4-5 takich fabryk i z ka偶dej produkowa膰 jednostki.

Baza wydobywcza powinna jednak by膰 dobrze broniona. Cz臋艣膰 swojej armii przesuwamy w艂a艣nie do nowo stworzonej bazy. Budujemy tam te偶 wie偶yczki i bunkry. Bardzo wa偶ne jest, by ekspansja zawiera艂a 1-2 budynki do tworzenia jednostek - w ten spos贸b na bie偶膮聟co dostawiamy wsparcie, bo na samych zabudowaniach nie przetrwamy, a chyba nie b臋dziemy w ekspansji trzyma膰 armii ca艂膮聟 gr臋? Nie tworzymy z ekspansji jednak 偶adnej fortecy - obrona ma po prostu wytrzyma膰 do czasu przybycia twojego wojska.

OK, a wi臋c dysponujemy ju偶 odpowiednimi jednostkami. W nowej bazie powinny si臋 zjawi膰:
Protoss: kilka Zealot贸w, kilka Dragoon贸w, 1-2 High Templar.
Zerg: Zerglingi, Hydraliski, Lurkery.
Terran: Tanki, Vultury i Goliathy, ewentualnie te偶 piechota.

Jak wida膰, nie zostawiamy na obronie samych Templar贸w/Lurk贸w/Min. Maj膮聟 one tworzy膰 tylko niezb臋dne wsparcie dla obrony.

Rozprzestrzeniaj si臋 szybciej ni偶 wr贸g i nie pozw贸l mu na ekspansj臋. Je艣li nad baz膮聟 wroga jest wzniesienie, to warto postawi膰 na nim dwa Tanki lub Lurkery (tak zwany newbie drop).

Nadmieni臋 tu jeszcze jedn膮聟 rzecz - twoje peony MUSZ膮聞 by膰 chronione. Wie偶yczki przy budowniczych i jaka艣 jednostka ze zdolno艣ciami specjalnymi (np. Ensnare (Zerg) lub Mind Control (Protoss) na nadlatuj膮聟cy transportowiec) to standard w obronie budowniczych. Nie ma nic gorszego ni偶 艣mier膰 20 Probe'贸w, bo nie dopilnowa艂e艣 obrony i wszystko pad艂o od Reaver贸w.

7. Fabryki i tech.

Teraz czas na aspekt gry, od kt贸rego zale偶y, czy wygramy z t膮聟 niezno艣n膮聟 maszyn膮聟, czy nie... Mamy ju偶 kilkana艣cie jednostek i co najmniej jeden expand. Teraz musisz tylko to odpowiednio rozegra膰, by wygra膰 z komputerem. W tym momencie blaszak ju偶 praktycznie przegra艂. Nie zaprzepa艣膰 swojej szansy...

Teraz tak - by wygra膰 z kim艣, musisz mie膰 armi臋. Aby j膮聟 mie膰, musisz budowa膰 swoje bazy na ca艂ej mapie i robi膰 fabryki. Kasa z ekspansji spokojnie pokryje twoje wydatki na wojsko, a nawet pewnie b臋dziesz mia艂 nadwy偶ki. Dwie bazy wydobywcze powinny wystarczy膰 na zniszczenie wroga-komputera (ba, na jednego wroga w zupe艂no艣ci wystarczy tylko jedna baza, ale trzeba troch臋 umie膰 gra膰), ale r贸b ich wi臋cej, je艣li uznasz, 偶e to potrzebne. R贸b fabryk臋 ZAWSZE wtedy, kiedy wszystkie inne budynki ju偶 produkuj膮聟 co najmniej jedn膮聟 jednostk臋. W ten spos贸b ustrze偶esz si臋 od nadwy偶ek - nie ma sensu gromadzi膰 pieni臋dzy w banku. Buduj i ju偶. Oczywi艣cie, najpierw wybierz, co chcesz robi膰.

Tech. Wygra膰 gr臋 mo偶na na wiele sposob贸w. Nie musisz wcale si臋 podejmowa膰 budowy najbardziej zaawansowanych jednostek. Masa Hydralisk贸w tak偶e mo偶e zmie艣膰 wroga. Dostosuj jedynie to, czym atakujesz, do przeciwnika - np. zbuduj oddzia艂 (lub dwa) Goliath贸w/Wraith贸w, je艣li wr贸g robi Battlecruisery (zwiad si臋 k艂ania). Zdecyduj, czym chcesz walczy膰. Chcesz zmie艣膰 wroga Battlecruiserami? Po zbudowaniu Factory, zbuduj kilka Starport贸w (minimum 3), zatroszcz si臋 o liczb臋 ekspansji i zacznij produkowa膰 Batki. Wolisz zaatakowa膰 Tankami? R贸b Factory i Machine Shop, kiedy tylko na koncie zacznie si臋 pojawia膰 nadmiar pieni臋dzy i dorzu膰 wsparcie. W wielkim skr贸cie - buduj kolejne budynki, je艣li masz za du偶o kasy i niech ka偶de z nich produkuje jednostki. Pami臋taj tylko o jednym - do tworzenia najlepszych jednostek musisz mie膰 ustabilizowan膮聟 ekonomi臋. NIGDY nie graj tak, by dosta膰 si臋 do tej najlepszej jednostki (Battlecruiser, Carrier). Najlepiej przechod藕 w to stopniowo - od Zealot贸w, Dragoon贸w, Templar贸w, a jak ju偶 zajmiesz par臋 ekspansji, to id藕 w Carriery. Dlaczego nie? Bo:

1: Przeciwnik 偶ywy to zobaczy i zrobi odpowiednie jednostki by zniszczy膰 twoje. Gdy b臋dziesz kontrolowa艂 map臋, b臋dzie mia艂 z tym problem.

2: Aby m贸c od razu produkowa膰 BC/Carriery, dajesz przeciwnikowi du偶o czasu na za艂o偶enie ekspansji i wyprowadzenie ataku, co prowadzi do tego, 偶e kiedy masz ju偶 swoj膮聟 flot臋, to nadziewa si臋 ona na Defilera z Plague (rzadkie w grze z kompem) i kilka oddzia艂贸w Hydralisk贸w chocia偶by. Przegra艂e艣. Twoja armia zostaje zmieciona, a ty ju偶 nie zd膮聟偶ysz zrobi膰 ekspansji, bo zaraz na chat臋 wbije ci si臋 ca艂a armia wroga, kt贸r膮聟 on skrupulatnie zbiera艂 i zniszczy twoje jednostki. Komputer jest mo偶e na to za g艂upi, ale zagraj z 偶ywym przeciwnikiem w taki spos贸b - i powiedz papa.

3: Gdy grasz gry dru偶ynowe i decydujesz si臋 i艣膰 w zaawansowane jednostki, wi膮聟偶e si臋 to z tym, 偶e zwykle obudowujesz si臋 dzia艂kami. Mo偶esz sobie pogratulowa膰 - zabi艂e艣 swojego partnera. Zanim ty dostaniesz upragnion膮聟 flot臋, przeciwnik zniszczy twoich kompan贸w (lub ciebie), kt贸rym nie pomo偶esz, bo nie zbudowa艂e艣 偶adnych Zealot贸w ani nic, by ich wspom贸c. Mia艂em taki przypadek - 3v3, my si臋 zbroimy i dostajemy baty od du偶o lepszych wrog贸w. Nasz partner rozbudowa艂 si臋 w bazie i robi艂 Carriery, a nami si臋 nie zainteresowa艂, przy okazji argumentuj膮聟c to tekstem, 偶e "zawsze wygrywa". Nasze bazy ju偶 le偶a艂y w gruzach, a wrogowie korzystaj膮聟c z faktu, 偶e nie mieli艣my szans przej膮聟膰 chocia偶 jednego zak膮聟tka na mapie, sami si臋 rozbudowali i zaraz naszego "zawsze wygrywaj膮聟cego" zjecha艂a armia trzech os贸b, zanim on mia艂 cho膰 4 Carriery.

4. Jak zaatakujesz BC/Carrierami w p贸藕nym momencie gry (czyli z rozwini臋t膮聟 ekonomi膮聟), to nie b臋dziesz mia艂 takiego stracha, kiedy twoj膮聟 armi臋 co艣 zniszczy.

5: Nie graj na Big Game Hunters, bo to oaza debilnych zagrywek...

Aha - i dla 艣wi臋tego spokoju, najlepiej doprowad藕 drzewko technologiczne do ko艅ca.

Niezale偶nie, jak膮聟 armi膮聟 uderzysz, musisz mie膰 jednostki specjalne. Maj膮聟 one s艂u偶y膰 jako wspomaganie dla twojej armii. 艁ataj tak偶e luki w armii - je艣li robisz Tanki, to zabezpiecz je przed atakiem z powietrza, dorzucaj膮聟c Goliathy. Hydraliski s膮聟 niebezpieczne - ale Hydraliski z Zerglingami, Queenem i Defilerem jeszcze bardziej. Na ka偶d膮聟 walk臋 zabieraj detektor!

8. Bij, zabij.

I wreszcie fina艂 - zniszczenie bazy wroga. Z du偶膮聟 armi膮聟 nie powinno by膰 problem贸w, ale zaplanuj atak odpowiednio. Cz臋艣膰 jednostek mo偶esz pos艂a膰 na prz贸d, a reszt臋 zdropowa膰 na ty艂y. W czasie ca艂ej gry powiniene艣 kontrolowa膰 map臋 i patrzy膰 przeciwnikowi na r臋ce, no i expowa膰. Komputer oczywi艣cie w tym czasie nie pr贸偶nowa艂 i te偶 b臋dzie mia艂 jakie艣 jednostki, ale on nie jest taki dobry jak my, hy hy :D. W czasie gry te偶 przeprowadzaj ataki, ale raczej "strategiczne", kt贸re maj膮聟 op贸藕ni膰 wroga lub zniszczy膰 mu ekspansj臋. Ta faza gry nie powinna ci sprawi膰 problemu. Skasuj mu najpierw expa, a potem wjed藕 ca艂膮聟 armi膮聟 do jego bazy. Nie powinien tego prze偶y膰 - od punktu 7 gra nale偶y do ciebie.

9. A je艣li co艣 si臋 nie powiedzie...

Nie zra偶aj si臋. R贸b kolejne jednostki w razie utraty poprzednich. Problem b臋dzie tylko wtedy, je艣li kompletnie spartoli艂e艣 atak i wr贸g nie straci艂 ani troch臋 armii - masz prawo mie膰 pretensje tylko do siebie. Wtedy raczej ju偶 po tobie, chocia偶 nic jeszcze nie jest przes膮聟dzone. Je艣li atak si臋 powi贸d艂 i wr贸g straci艂 armi臋 i mo偶e jakie艣 budynki, to odbuduj armi臋 i w razie potrzeby za艂贸偶 kolejnego expa, kt贸rego odpowiednio obro艅. Dodatkowo polecam wzmocni膰 kolejn膮聟 armi臋 jednostkami z "g贸rnej p贸艂ki". I tak a偶 do zwyci臋stwa.

呕ycz臋 szcz臋艣cia w waszych potyczkach z komputerem i ci膮聟g艂ego polepszania swoich umiej臋tno艣ci!

No i - 偶ycz臋 szcz臋艣cia na BN :).


Autor: Winth


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona