Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Rasy - Zerg
Zobacz opis
Trzy lata Wings of Liberty: Protoss - historia #1

Trzy lata Wings of Liberty: Protoss - historia #1

Kr贸tkie spojrzenie wstecz

Gdy Wings of Liberty zbli偶a si臋 ku ko艅cowi, a Heart of the Swarm jest tu偶 za rogiem istotnym jest, aby spojrze膰 wstecz na 艣cie偶k臋 kt贸ra nas tutaj przywiod艂a. Trzyletni baga偶 do艣wiadcze艅 sprawi艂, 偶e zar贸wno Wings of Liberty jak i gracze, kt贸rzy w艂o偶yli w niego swoje serca zmienili si臋 drastycznie.

W tym k膮ciku b臋dziemy przygl膮da膰 si臋 ewolucji ka偶dej z ras w trakcie tych trzech lat z Wings of Liberty oraz graczom, kt贸rzy inspirowali nas do przezwyci臋偶ania ogranicze艅 wszystkich ras i gra膰 jak najlepiej. Ka偶da historia jest wyj膮tkowa, gracze, metagra i wszystkie inspiruj膮ce momenty, kt贸re da艂y wam pow贸d, by wierzy膰, 偶e wci膮偶 pozosta艂o co艣 do odkrycia. Chcia艂bym m贸c przytoczy膰 ka偶d膮 histori臋 po kolei i g艂臋biej spojrze膰 na proces opracowywania ka偶dej strategii, ale to by艂oby niemo偶liwe. Przytocz臋 wi臋c te historie, kt贸re wed艂ug mnie - gracza ch臋tnego do nauki i gorliwego fana, kt贸ry nie przegapi艂 偶adnego turnieju - najbardziej wyr贸偶ni艂y si臋 z t艂umu.

Protossi byli jedn膮 z najbardziej zmiennych ras od czasu wydania gry, ich styl gry wymaga艂 adaptacyjno艣ci i zmienia艂 si臋 gwa艂townie wraz ze zmianami balansowymi, zestawem map czy metagr膮. Zawsze wi膮za艂 si臋 on z pewnym procesem nauki i zdarza艂y si臋 momenty, w kt贸rych rasa nie mog艂a by膰 bardziej prostolinijna. Na szcz臋艣cie, na ko艅cu naszej podr贸偶y, rasa protoss贸w znalaz艂a swoje w艂asne miejsce i zapewni艂a nam sporo niezwyk艂ych chwil.

艢wiat warpgate'贸w: 2010

Oficjalnemu wydaniu Wings of Liberty towarzyszy艂 chaos na serwerach na ca艂ym 艣wiecie. Wi臋kszo艣膰 graczy nie pr贸bowa艂a znale藕膰 "poprawnego" sposobu grania, lecz takiego, kt贸ry przynosi艂 najwi臋cej zwyci臋stw. A tak si臋 z艂o偶y艂o, 偶e od samego pocz膮tku, z powodu pot臋偶nego mechanizmu warp-gate, protossi byli ras膮 z najskuteczniejszymi i najprostszymi do wykonania strategiami typu all-in. W efekcie protossi u偶ywali tego mechanizmu niczym pacjent o kulach, by szybko doku艣tyka膰 po zwyci臋stwo, a z ko艅cem roku ta taktyka okaza艂a si臋 wi臋cej ni偶 wystarczaj膮ca.

Sam pocz膮tek okaza艂 si臋 dziwnym i dosy膰 ulotnym dla wszystkich trzech mo偶liwych kombinacji meczowych. PvP zosta艂 wype艂niony przez 4-gate wraz ze sporadycznym all-inem colossus贸w z jednej bazy. PvZ to ekspansja z 3-gate'em wraz z ca艂膮 rzesz膮 innych all-in贸w z warp gate'ami i void rayami. No i zosta艂o jeszcze PvT.

By艂a to sytuacja, w kt贸rej protoss nie m贸g艂 wys艂a膰 zwiadu ze strachu przed rushem maruder贸w z ich dodatkiem concussive shell. Ka偶da taktyka bio all-in ze stimpackiem sp臋dza艂a protossom sen z oczu. Nie wspominajmy nawet o taktyce niewidzialnych banshee z ravenami. Protossi potrzebowali bohater贸w, kt贸rzy wyst膮pili by przed szereg i pokazali jak nale偶y gra膰 w takiej sytuacji i - co wa偶niejsze - jak gra膰 t膮 ras膮. Przy du偶ym niewykorzystanym potencjale rzucenie nieco 艣wiat艂a na t膮 spraw臋 wymaga艂o zaanga偶owania i wielkiej kontroli ich pierwszego bohatera.

Pami臋tacie: all-iny oparte na void rayach przeciwko g艂贸wnej bazie terrana ogrodzonej murem ze struktur sta艂y si臋 tak popularne, 偶e terranie na kilka miesi臋cy przestawili w og贸le stosowa膰 odgradzania? W takiej sytuacji probe zawsze m贸g艂 czu膰 si臋 zaproszony do zwiedzania bazy wroga.

Pierwszy bohater protoss贸w: oGssSKS

Ki-Soo "sSKS" Seo.
Photo by: NeverGG

Seo Ki-Soo, znany tak偶e jako sSKS, Tester oraz Trickster (jego ostatni nick, kt贸rego nigdy nie polubi臋), by艂 pierwszym protosskim graczem, kt贸ry wywar艂 wra偶enie i sta艂 si臋 twarz膮 ca艂ej protosskiej rasy.

W czasach tego powstania sSKS jedynym wydarzeniem sceny StarCrafta 2, kt贸re mia艂o znaczenie po wydaniu gry by艂o Global Starcraft League (GSL) w Korei, od pierwszego dnia komentowane przez Tastosisa. Podczas swojego meczu debiutowego Seo Ki-Soo wykaza艂 si臋 godn膮 podziwu zdolno艣ci膮 kontorli umiej臋tno艣ci forcefield i zmia偶d偶y艂 zaplanowany w czasie stimowany bio atak, kt贸ry sprawia艂 wra偶enie bardzo silnego.

sSKS przeszed艂 do 膰wier膰fina艂贸w, gdzie poleg艂 w walce z terra艅skim graczem IntoTheRainbow, ale nowy styl walki w grach PvT sta艂 si臋 ju偶 faktem. Protosscy gracze z ca艂ego 艣wiata chylili czo艂a przed Korea艅czykiem w nadziei, 偶e pozwoli on na dalszy wgl膮d w mo偶liow艣ci rasy w przysz艂o艣ci. Niestety, nigdy nie pobi艂 on swojego 膰wier膰fina艂owego wyniku, osi膮gaj膮c go jeszcze raz podczas GSL, by potem znikn膮膰 ze sceny i uniwersum StarCrafta.

Za Seo Ki-Soo, pierwsz膮 wielk膮 inspiracj臋 i bohatera protoss贸w *wylewa ca艂膮 lampk臋 szampana na pod艂og臋*


Ogromna grupa biologicznych jednostek na stimie zaserwowana przed pojawieniem si臋 colossus贸w by艂a zmor膮 senn膮 ka偶dego protossa w 2010 roku, ale Seo Ki-Soo (sSKS) da艂 nam nadziej臋 w postaci tych niesamowitych p贸l si艂owych podczas pierwszej rundy pierwszego Global Starcraft Legaue (dzi臋ki uprzejmo艣ci GomTV) dla Wings of Liberty. To by艂o to samo jedyne GSL, w kt贸rym uczestniczy艂 Artosis, ale jako zerg.

Obcy bohaterowie 2010 roku: HuK oraz MaNa

PvT pierwszej klasy w 2010: terran modli si臋 by dosta膰 si臋 na ramp臋, w nadziei 偶e jako艣 to b臋dzie ? HuK kontra Dream

Podczas gdy sSKS dawno ju偶 na opu艣ci艂, dwaj obcy bohaterowie, kt贸rzy wywarli du偶e wra偶enie na samych pocz膮tku, s膮 z nami do dzi艣. Kanadyjski protoss, kt贸ry wywalczy艂 swoje miano na ladderze, HuK, do艂膮czy艂 do Team Liquid pod koniec wrze艣nia. Nie usz艂o to uwadze ka偶dego na p贸艂nocno ameryka艅skiej scenie. Ale czy "ten dzieciak" naprawd臋 stanie si臋 kim艣 wielkim? Ka偶dy zdawa艂 sobie spraw臋 z jego istnienia, a dzi臋ki pierwszemu miejscu na MLG Raleigh i trzeciemu na MLG D.C. w 2010 roku jego gra zapowiada艂a si臋 obiecuj膮co.Ka偶dy s膮dzi艂, 偶e HuK mia艂 du偶y potencja艂, a twierdzi膰, 偶e by艂 on ulubie艅cem fan贸w by艂oby niedopowiedzeniem. "Ten dzieciak" by艂 uwielbiany przez prawie ka偶dego pod s艂o艅cem, ach jak zmiennym jest 艣wiat.

Jest kto艣, kt贸 przyci膮ga niewiele mniejsz膮 uwag臋, a zas艂uguje na dwa razy wi臋ksz膮. Tym kim艣 jest mouzMaNa. Protosski gracz, kt贸ry osi膮ga艂 wy偶yny umiejetno艣ci macro tej rasy od samego pocz膮tku, zapewni艂 niezwyk艂e przedstaweienie podczas Dreamhack Winter 2012 przeciwko Naama ? swojemu terra艅skiemu koledze z zespo艂u. W jednym z nagra艅 z trzeciej rozgrywki zosta艂 uwi臋ziony w swoim naturalu trzy razy pod rz膮d, ale ostatecznie zdo艂a艂 si臋 wyswobodzi膰.

Koniec ko艅c贸w, MaNa nie zdo艂a艂 zapewni膰 sobie szeregu zwyci臋stw. Jednak偶e, jeszcze jeden protosski mia艂 wyj艣膰 przed szereg przed ko艅cem roku i sta膰 si臋 dla wielu symbolem prawdziwego protossa.

Wej艣cie BossTossa - Min-Chul

MC przyjmuje pierwsze powa偶ne trofeum dla Aiur po wyci臋ciu sobie drogi do zwyci臋stwa w trzecim GSL dzi臋ki warpgate'om. Jego twarz nie by艂a wtedy jeszcze tak puco艂owata.

A teraz imi臋, z kt贸rym zetkn膮艂 si臋 ka偶dy, kto 艣ledzi艂 profesjonaln膮 scen臋 StarCrafta 2 - MC - protoss z niezwyk艂膮 umiej臋tno艣ci膮 przykuwania wzroku i bezwzgl臋dnym stylem gry. W czasie gry protosscy gracze zmagali si臋 z terra艅skimi graj膮c defensywnie, MC zmia偶d偶y艂 trzech terran贸w na swej drodze do zwyci臋stwa w trzecim GSL, gdzie wywalczy艂 pierwsze zwyci臋stwo dla protoss贸w. Zamiast niemrawych taktyk gateway + robotics z ekspansjami, MC wmusi艂 w MarineKinga, LiquidJinro'a i TSL_Raina all-iny oparte na warp gate'ach i void rayach, kt贸rych trzej terranie szybko nie zapomn膮. MC udowodni艂, 偶e bunkry nie s膮 偶adnym wyznacznikiem - wystarczy odpowiednia liczba p贸l si艂owych, by podyktowa膰 przebieg ca艂ego starcia. Nikt nie by艂 dobrze przygotowany na ten nowy i wybuchowy styl, a protossi kierowani przez MC sprawiali wra偶enie rasy prostej do prowadzenia w starciu ze wszystkimi trzema rasami przeciwnik贸w.

Pami臋tacie: Seed rzuci艂 halucynacj臋 na immortale w walce przeciwko Hyperdubowi, by uda膰 bardzo popularny immortal bust? Pierwszy i jeden z nielicznych moment贸w, podczas kt贸rych mogli艣my ujrze膰 naprawd臋 udane u偶ycie halucynacji, do zafa艂szowania ca艂ej taktyki lub skoordynowanego w czasie ataku.

"Chwa艂a" przed Mrocznymi Wiekami: 2011

Gdy MC si臋gn膮艂 po pierwsze du偶e zwyci臋stwo protoss贸w, wci膮偶 pozosta艂o wiele wa偶nych pyta艅, kt贸re ka偶dy wok贸艂 zadawa艂, 艣ledz膮c rozw贸j sytuacji. Czy szczytem mo偶liwo艣ci gry protoss贸w mia艂 sta膰 si臋 all-in oparty na warp gate'ach? Czy poszukiwania bezpieczniejszego i "solidniejszego" stylu by艂y strat膮 czasu w sytuacji, gdy dobrze skoordynowana i wykonana technika warp gate'贸w by艂a w stanie wp臋dzi膰 ka偶dego wroga w sytuacj臋 prawie bez wyj艣cia?

W marcowym GSL 2011 roku MC zdo艂a艂 si臋gn膮膰 po jeszcze jedno znaczne zwyci臋stwo, tym razem pokonuj膮c starego ulubie艅ca fan贸w - ST_July - podczas raczej spokojnego PvZ. Taktykami, kt贸re przynios艂y MC zwyci臋stwo, by艂y 4-gate z nexus cancel, all-in 7-gate z dw贸ch baz oraz all-in mass stalker z blinkiem. Ten pojedynek nie zostawi艂 zbyt wielu emocji wisz膮cych w powietrzu i znowu wszyscy po偶egnali to wydarzenie z identycznym pytaniem - czy to wszystko na co by艂o sta膰 protoss贸w?

Kr贸tka odpowied藕 to "nie", a przynajmniej nie tylko all-iny oparte na warp gate'ach.

Nieunikniony spadek 2011 roku

Sp贸jrzmy na cz臋sto艣ci zwyci臋stw protoss贸w w peirwszym roku StarCrafta 2 (dzi臋ki uprzejmo艣ci SC2Statistics). Zielona linia oznacza protoss贸w na obu wykresach.

Podczas gdy protossi nigdy nie b艂yszczeli zbyt jasno w PvT, to przynajmniej dobrze radzili sobie z PvZ. Na pocz膮tku. Ale tu偶 pod zwyci臋stwie wywalczonym przez MC podczas GSL March mo偶na by艂o zaobserwowa膰 gwa艂towny spadek ich jako艣ci gry w PvZ (dobijaj膮c do poziomu 42%), przy wolniejszej, ale sta艂ej obni偶ce w przypadku PvT, kt贸ra zacz臋艂a si臋 w tym samym czasie (ostatecznie oscyluj膮c ko艂o warto艣ci 46%).

All-iny oparte na warp gate'ach, jeden po drugim, zostawa艂y rozpracowywane, podobnie jak all-iny z void rayami. Bez wsparcia wielu silnych graczy, kt贸rzy mogliby postawi膰 fundament dla ca艂ej rasy, protossi rozpocz臋li sw贸j zjazd po r贸wni pochy艂ej w wiadomym kierunku. Podczas gdy w p贸藕nym etapie gry przeciwko terranom protossi radzili sobie dobrze, to teraz cz臋sto zmagali si臋, by w og贸le dotrze膰 do tego etapu, u偶ywaj膮c taktyk timingowanych (jak 1-1-1). Wykresy dowodzi艂y, 偶e wyniki star膰 PvZ lecia艂y na 艂eb na szyj臋 (i zdecydowanie nie na korzy艣膰 protoss贸w) i pod koniec 2011 roku, protosscy gracze modlili si臋 do wszystkich znanych b贸stw o ocalenie przed infestorami.

W maju oFsInca dotar艂 do fina艂贸w GSL [by cheesing his way there] tylko po to, by zosta膰 zawstydzonym przez "Tw贸rc臋 Wszech艣wiata" i najlepszego zergowskiego gracza tamtych czas贸w - LGIMNestea. Problemem nie by艂o to, 偶e Inca poleg艂, ale jak doszed艂 tak wysoko i jak przegra艂: poprzed otwarcie z u偶yciem DT w ka偶dej grze. W K-A-呕-D-E-J. Poniewa偶 "poprawny styl gry" by艂 wci膮偶 poj臋ciem obcym dla rasy protoss贸w, obawa, 偶e jedna z trzech ras mo偶e by膰 prostolinijna znowu wyp艂yn臋艂a na powierzchni臋. Pomimo tego nie wszystko by艂o jeszcze stracone.

Obce nadzieje: HuK i Naniwa

Protosskich graczy wartych wzmianki przez wi臋kszo艣膰 2011 roku by艂o - poza MC - w zasadzie dw贸ch: HuK oraz Naniwa. Byli oni odpowiedzialni za stworzenie nowych taktyk i styl贸w gry, takich kt贸re przeci臋tny gracz spo艂eczno艣ci protoss贸w m贸g艂 na艣ladowa膰 i polega膰 na nich, przynajmniej przez jaki艣 czas. Nie ka偶da gra PvZ musia艂a sprowadza膰 si臋 all-inem +2 stalker贸w z blinkiem, podobnie nie ka偶de PvP oznacza艂o taktyki 4-gate. W ka偶dym razie nie na okr膮g艂o. I 偶eby nie by艂o nieporozumie艅 - HuK oraz Naniwa stosowali tak偶e i te taktyki, ale pokazali, 偶e nowe strategie i style gry by艂y wci膮偶 do odkrycia.

Nie wa偶ne czy m贸wimy o Food PvT z ekspansj膮 stworzonym przez Huka czy o "r贸b szybk膮 ekspansj臋 z forgem lub gi艅" ? sloganie Naniwa'y dla PvZ. Obie taktyki pokaza艂y, 偶e protossami mo偶na gra膰 sprytniej i finezyjniej ni偶 wcze艣niej mogli艣my to zobaczy膰. Mimo tego, w powietrzu da艂o si臋 wyczu膰, 偶e i ten wysi艂ek nie pozwoli protossom utrzyma膰 si臋 zbyt d艂ugo.

Sp贸jrzmy wstecz na Liquid'Huk, gdy w maju pokona艂 bardzo popularnego SlayerS_MMA, by zosta膰 w Code S:

Obaj gracze mieli za sob膮 imprezy uwie艅czone pierwszym miejscem na podium oraz w艂asne niesamowite historie z roku 2011. Od sprawiaj膮cej wra偶enie szar偶y Naniwy przez MLG Open Bracket do pierwszego miejsca dla HuKa w Dallas wywalczonego pdczas Dreamhack Summer w 2011 w starciu z Moonem. Ci dwaj gracze stali si臋 synonimem zwyci臋stwa.

Pamietacie: HuK rzuci艂 halucynacj臋 na chmar臋 void ray贸w podczas MLG Dallas (2011) w trudnej walce z IdrA? Gdy przeciwnik z miejsca zrezygnowa艂 z gry? Oczywi艣cie, 偶e pami臋tacie. Wszyscy pami臋taj膮.

O honorowym White-Ra i o tym jak BossToss pozostawi艂 po sobie niesmak za oceanem

"Stawiamy ekspansj臋 i bronimy jej"

Jednym z niezaprzeczalnych czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na ras臋 protoss贸w w Wings of Liberty by艂 legendarny Wujek Toss - WhiteRa.

Chocia偶 osi膮gane przez niego wyniki nigdy nie wystarcza艂y by m贸wi膰 same za siebie, to jednak jego innowacyjna gra oraz inspiracja jak膮 wywo艂a艂 u fan贸w by艂y w pe艂ni wystarczaj膮ce. Jego "Specjalne Zagrania" sta艂y si臋 jedn膮 z najpopularniejszych powiedzonek sceny StarCrafta II na jaki艣 czas, a jego filmy zawsze traktowane by艂y jak nie lada okazja. Od 艣wietnych zagra艅 warp prismem (przed ulepszeniem os艂on warp prisma, gdy protossi nie byli skorzy do ich u偶ywania) do innowacyjnych taktyk z u偶yciem stargate'贸w - WhiteRa bada艂 mo偶liwo艣ci swojej ukochanej rasy, nie przejmuj膮c si臋 ograniczeniami jakie narzuca艂o Wings of Liberty.

Jednak偶e, pojawi艂 si臋 jeden moment w 2011 roku, gdy WhiteRa pokaza艂, 偶e sta膰 go na wi臋cej ni偶 jego "Specjalne Zagrania". Podczas kwietniowego Dreamhack Stockholm Invitational 2011 dotar艂 to fina艂贸w, by stan膮膰 w szranki naprzeciw najlepszego protossa tamtych czas贸w - MC.

Podczas emocjonuj膮cego fina艂owego meczu PvP do trzech zwyci臋stw, wi臋kszo艣膰 kibicowa艂a Wujkowi Tossowi, tylko po to by do艣wiadczy膰 dotychczas najwi臋kszego zawodu Wings of Liberty. WhiteRa zacz膮艂 znakomicie od przyt艂aczaj膮cego 4-gate'a na Tal'Darim Altar poprzedzaj膮cego siln膮 obron臋 przed all-inem zblinkowanych stalker贸w na Metalopolis. Potencja艂 by艂 bardzo du偶y, lecz MC wywalczy艂 pi膮t膮 rund臋 rozgrywki, gdzie zagra艂 troch臋 nieczysto - za pomoc膮 proxy gate.... Bardzo nieczystego proxy gate.

Wielu poczu艂o si臋 obrabowanych z oczekiwanej epickiej pi膮tej rundy. Inny twierdzili, 偶e MC zrobi艂 co by艂o konieczne i pozosta艂 wierny swojemu stylowi gry. Dla mnie te uwagi pozosta艂y nieistotne, gdy偶 z rozczarowanien utrwali艂o si臋 we mnie przekonanie, 偶e gry PvP najwy偶szego poziomu niewiele r贸偶ni艂y si臋 od rzutu (z rzadka wykazuj膮c膮 inicjatyw臋) monet膮.

U schy艂ku 2011 roku okaza艂o si臋, 偶e nadzieja wi臋kszo艣ci graczy zwr贸ci艂a si臋 w stron臋 HuKa, kt贸ry do艂膮czy艂 do EG. Naniwa dozna艂 gorzkiej pora偶ki w brutalnej walce (czy raczej 艂omocie) ZvP z Leenockiem z FXo podczas MLG Providence. Ale wci膮偶 jeszcze jeden bohater mia艂 powsta膰 przed ko艅cem roku.

Bieg zwyci臋stwa HerO'a i koniec roku 2011

Do艂膮czeniu HerO, wcze艣niej nale偶膮cego do oGs, do Liquid wywo艂a艂o mieszane reakcje spo艂eczno艣ci. M艂ody korea艅ski protoss niewiele wcze艣niej pokaza艂, ale stawi艂 si臋 na Dreamhack Winter 2011 i zapewni艂 pokaz, kt贸ry pozosta艂 niezapomniany, delikatnie m贸wi膮c.

Podczas decyzyjnej bitwy HerO rozgromi艂 Puma'臋 z EG - wobec kt贸rego by艂y du偶e oczekiwania - po czym roz艂o偶y艂 opatentowan膮 przez przeciwnika taktyk臋 "1-1-1" na cz臋艣ci pierwsze przy u偶yciu niedocenionych phoenix贸w. By艂a to jedna z najbardziej jednostronnych potyczek jakie dane mi by艂o zobaczy膰. Wielu stwierdzi艂o, 偶e HerO rozgryz艂 strategi臋 uznawan膮 przez rzesz臋 graczy za nie do zatrzymania. Mo偶ecie do艣wiadczy膰 tego sami, stosuj膮c jego, jedn膮 z najlepszych moim zdaniem, kontr-taktyk 2011 roku.

Wraz z korea艅skim protossem z Liquid i jego odkrywcz膮 gr膮, na horyzoncie pojawi艂 si臋 promie艅 s艂o艅ca, kt贸ry da艂 nadziej臋 na pod藕wigni臋cie protoss贸w z tej piekielnej metagry w 2012 roku.

Ci膮g dalszy nast膮pi...


Autor: Cyniko
殴r贸d艂o: GosuGamers.net
T艂umaczenie: Gotrek


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona