Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Shuttle
Zobacz opis
Trzy lata Wings of Liberty: Protoss - historia #2

Trzy lata Wings of Liberty: Protoss - historia #2

Du偶y zwrot obaw: pocz膮tek 2012 roku

Od 2010 roku, ras膮 kt贸ra przysporzy艂a protossom najwi臋kszym zmartwie艅 i problem贸w byli terranie. Jednak偶e dzi臋ki os艂abieniu niezwykle popularnej taktyki 1-1-1 w wyniku zwi臋kszenia zasi臋gu immortali o 1, we wrze艣niu 2011 roku mo偶na by艂o zaobserwowa膰 gruntown膮 stabilizacj臋 PvT. Pojawi艂o si臋 kilka nowo艣ci, ale w og贸lno艣ci kombinacja PvT zosta艂a "rozszyfrowana". PvP w zasadzie dalej sprowadza艂o si臋 do rzutu, nieco kapry艣n膮 i uprzedzon膮, monet膮, doprowadzaj膮c do powszechnej akceptacji PvP jako najs艂abszej kombinacji w ca艂ym StarCrafcie 2. Strategie oparte na phoenixach czy expansjach z Robotics zaczyna艂y powoli odwraca膰 szal臋, wi臋c nadzieja nie by艂a stracona.

Dzi臋ki uprzejmo艣ci Carbot Animations

To prowadzi nas do wci膮偶 trwaj膮cych zmaga艅 pomi臋dzy si艂ami Aiur, a Rojem. PvZ nie by艂o "prost膮" kombinacj膮, ale zawsze mia艂a prost膮 opcj臋 wykonania "All-inu miesi膮ca" ze skuteczno艣ci膮 na poziomie 50% i wi臋cej. Je艣li protoss chcia艂 w pe艂ni wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci makro, to stawa艂o si臋 to du偶o trudnijesze, po tym gdy kombinacja broodlord贸w i infestor贸w zyska艂a na popularno艣ci w 2011 roku. Oczywi艣cie dla wi臋kszo艣ci wojownik贸w Aiur najlepsz膮 opcj膮 w grze opartej na makroekonomii by艂a, przy odrobinie szcze艣cia, taktyka Archo艅skiej sp艂uczki :)

Jednak偶e, rok 2012 by艂 pocz膮tkiem ery, w kt贸rej zergowie nie tylko stawali si臋 silniejsi w uzyciu ostatecznej kombinacji w p贸藕nej fazie rozgrywki, ale stawali si臋 coraz lepsi w zwiadzie i przygotowaniach do radzenia sobie z wszelkiej ma艣ci naciskami, zanim do p贸藕nej fazy gry dotarli. Profesjonalni gracze i wojownicy z laddera zacz臋li drapa膰 si臋 w g艂ow臋. Skoro gry oparte na makro i sp艂uczce z Archonami by艂y ryzykowne, a all-iny zacz臋艂y by膰 wykrywane i mia偶d偶one 艂atwiej z ka偶dym dniem, to co w tej sytuacji zosta艂o protossowi? W celu uzyskania odpowiedzi zwracamy si臋 do najlepszych w Korei, by zobaczy膰 co dzieje si臋 na najwy偶szym poziomie.

Ostatni zryw Geniusa.

Mo偶ecie by膰 zdziwieni, 偶e nie wspomnieli艣my jeszcze o Geniusie. By艂 jednym z fundament贸w GSL i podczas niego zaprezentowa艂 sporo innowacyjnych taktyk oraz wysok膮 skuteczno艣膰. Jednak偶e na pocz膮tku 2012 roku mia艂 okazj臋, by wyrwa膰 si臋 z grona w finale PvZ, gdzie sam napisa艂by nowy rozdzia艂 historii protoss贸w, o kt贸rych s艂ycha膰 b臋dzie na ca艂ym 艣wiecie. Czempion Blizzconu i samozwa艅czy "geniusz" nie potrafi艂 jednak w pe艂ni otworzy膰 nowego rozdzia艂u podr臋cznika "jak dobrze gra膰 w PvZ".

Zdj臋cie: Player's Cut

Podczas fina艂u GSL w 2012 roku stan膮艂 w szranki ze swoim koleg膮 z dru偶yny i nieposkromionym zergiem tamtych czas贸w - DongRaeGu. Rozgrywki pomi臋dzy zawodnikami z jednej dru偶yny zwykle objawiaj膮 nowy aspekt, w kt贸rym przeciwnicy znaj膮 swoje style gry i stosowane taktyki, wielu s膮dzi艂o, 偶e Genius b臋dzie w stanie wykorzysta膰 to na swoj膮 korzy艣膰. Niestety okaza艂o si臋 to za ma艂o i o ile dane nam by艂o zobaczy膰, w sumie interesuj膮cy, fina艂, to jednak protossi nie wyci膮gn臋li z niego 偶adnej nauki, poza jedn膮 - Aiur by艂o w opa艂ach.

Je艣li chodzi o jego faktyczn膮 rozgrywk臋, to Genius, by wygra膰, dodawa艂 do swojego stylu prosty all-in z stalkerami z blinkiem, ale pokaza艂 te偶, 偶e wyr贸s艂 ze swojego sztandarowego efekciarskiego stylu. Intensywna 6 gra na Crossfire by艂a jedn膮 z najbardziej trzymaj膮cych w napi臋ciu i jedn膮 na najabardziej niedocenionych w historii fina艂贸w GSL, w kt贸rej z si艂 DRG osta艂o si臋 sze艣膰 mutalisk贸w.

Niestety, dla Geniusa oraz reszty protoss贸w, jego zas艂ugi w Wings of Liberty by艂y ju偶, w zasadzie, zako艅czone. Salut i podzi臋kowanie za s艂u偶b臋.


Stly DRG obfitowa艂 w mutaliski w pierwszych fina艂ach GSL 2012, a w grze sz贸stej zdo艂a艂 wyrwa膰 tytu艂 z r膮k Geniusa w jednej z najbardziej trzymaj膮cych w napi臋ciu gier z ci膮g艂膮 wymian膮 baz w historii fina艂贸w GSL. Zrzut ekranu po prawej ukazuje ostateczne starcie - wszystko sprowadzi艂o si臋 do tych kilku ostatnich jednostek.

Eksplozja w dru偶ynie StarTale - Squirtle oraz PartinG

Poniewa偶 wysi艂ki maj膮ce na celu zrozumienie idei PvZ wydawa艂y si臋 bezcelowe, protoss musia艂 wzi膮膰 si臋 w gar艣膰 w kwestii PvT, PvP by w og贸le utrzyma膰 si臋 na powierzchni. PvT zacz臋艂o si臋 stabilizowa膰, ale nikt nie zdo艂a艂 zdominowa膰 tej kombinacji, ale to mia艂o si臋 wkr贸tce zmieni膰.

Parting wykonuje jedn膮 z wersji swojej strategii tr贸jnexusa w starciu z ForGG w rundzie grupowej rozgrywek GSL 2012 (Sezon 2). W tym przypadku stara艂 si臋 on wymusi膰 bunkry i odci膮gn膮膰 SCV przeciwnika, by艂a to w tamtych czasach elastyczna i silna strategia.


Pami臋tacie gdy: Naniwa oraz SaSe zacz臋li u偶ywa膰 strategii dw贸ch gejzer贸w z dwoma probe'ami w ka偶dym, kt贸r膮 u偶ywaj膮 teraz gracze PvT z ca艂ego 艣wiata? Strategie, kt贸re Artosis lubi艂 nazywa膰 "Expandiwa" oraz "2-BaSe".

W GSL 2012 (Sezon 2) w rundzie 16 graczy tylko dwaj gracze byli zergami. Dwaj. By艂o za to 7 protoss贸w i 7 terran. To by艂a wspania艂a okazja, by Aiur odzyska艂o przewag臋 na g贸rnych i 艣rodkowych szczeblach. Protossi nie mogli poradzi膰 sobie z PvZ, ale za to dwaj gracze z dru偶yny Startale zjadali terran贸w na 艣niadanie, obiad i kolacj臋. Mowa oczywi艣cie o Squirtle i PartinGu, razem z Naniw膮 - zagraniczn膮 nadziej膮 - kt贸ry dotar艂 do rundy 8 graczy GSL, by polec w walce z IMMvp.

Przypomnijmy, 偶e zanim PartinG sta艂 si臋 (nie)s艂awny w kombinacji PvZ, stworzy艂 strategi臋 potr贸jnego nexusa przechodz膮c膮 w masowe gatewaye przeciwko terranowi na mapie Daybreak. Parting ukaza艂 swoj膮 dominacj臋 w tej kombinacji, trzymaj膮c swoich przeciwnik贸w w 偶elaznym u艣cisku za pomoc膮 czystej si艂y, podobnie jak zrobi艂 to MC, gdy si臋gn膮艂 po sw贸j pierwszy tytu艂 GSL. Posiada艂 t膮 elastyczno艣膰 w swoich strategiach, kt贸ra pozwala艂a mu albo zbudowa膰 przyt艂aczaj膮ce ekonomicznie zaplecze gateway贸w, albo zaj膮膰 natural, zanim terran doczeka艂 si臋 pierwszego medevaca.

Niestety Parting was r贸wnie m艂ody i butny, co silny, a w wywiadzie na temat jego nadchodz膮cego starcia z terranem numer 1 - IMMvp - stwierdzi艂, 偶e "Terranie to dla mnie kaszka z mleczkiem, niezale偶nie kto nimi gra". Tym razem jednak kaszka mia艂a wyj艣膰 mu bokiem, poniewa偶 Mvp wykaza艂 si臋 lepszym do艣wiadczeniem i doborem strategii, co pozwoli艂o mu zwyci臋偶y膰 i stan膮膰 do walki z drugim silnym protossem - Squirtle.

Najlepszy fina艂 GSL ca艂ego Wings of Liberty: Mvp kontra Squirtle

Je艣li chcecie si臋 spiera膰, 偶e fina艂 GSL 2012 (Sezon 2) pomi臋dzy ST_Squirtlem oraz IMMvpem nie by艂 najlepszym fina艂em GSL w historii Wings of Liberty - okej. Widzia艂em je wszystkie i mia艂em mo偶liwo艣膰 osobi艣cie obejrze膰 ten jeden. Dla samej warto艣ci rozrywkowej - to by艂 najlepszy mecz z wystarczaj膮c膮 dawk膮 emocji i napi臋cia, by wprawi膰 w chichot ka偶dego nerda. Pomimo tego, 偶e ST_Squirtle nie zosta艂 definitywnym bohaterem protoss贸w, to jednak pokaza艂 nam tego dnia co艣 specjalnego.

Zanim jednak przejdziemy do tego, prawdopodobnie, najs艂ynniejszego momentu w ca艂ym Wings of Liberty, chcia艂bym zaznaczy膰, 偶e ta seria gier by艂a niezwyk艂a zaczynaj膮c od pojedynku numer cztery. My艣l臋, 偶e gra sz贸sta by艂a r贸wnie ekscytuj膮ca i trzymaj膮ca w napi臋ciu jak gra pi膮ta, wi臋c je艣li nie widzieli艣cie jej ju偶 jaki艣 czas, to id藕cie j膮 obejrze膰.

A oto s艂ynny klip z gry numer 5 na Metropolis, zawieraj膮cy, wed艂ug wielu, najbardziej klimatyczny moment w ca艂ym Wings of Liberty. Je艣li wasze oczy nie wysz艂y z orbit, gdy pierwszy raz to zobaczyli艣cie, to prawdopodobnie nie macie duszy. Wyra偶enie "nerdowski dreszcz" (ang. nerd chills) nigdy nie by艂o bardziej na miejscu.

Pami臋tacie gdy: podczas najgorszych fina艂贸w GSL wszechczas贸w, Seed by艂 drugim protosskim graczem, kt贸ry kiedykolwiek zdoby艂 tytu艂 GSL w walce przeciwko MC w jedynym finale PvP? Mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e poniewa偶 przedstawiamy tu histori臋 protoss贸w, to powinni艣my po艣wi臋ci膰 temu wi臋cej uwagi. Jednak偶e ca艂a sprawa z sezonem nienawi艣ci GSL od Monseiur J pozostawi艂a we mnie niesmak. Nie cierpi臋 ich. Wola艂bym ju偶, 偶eby to nigdy nie mia艂o miejsca.

Zemsta Partinga: PvZ - spraw膮 osobist膮

Pami臋tacie gdy: Parting stan膮艂 w szranki z CombatEXem podczas WCG 2012, gdzie CombatEX odebra艂 gr臋 korea艅skiej bestii? Nagle zacz膮艂em kibicowa膰 temu tandeciarzowi.

W pierwszej po艂owie 2012 PvZ to wci膮偶 by艂 kompletny chaos i poza (wzgl臋dnie) du偶ym wysi艂kiem graczy jak Liquid'Hero, aby w pe艂ni wykorzysta膰 ulepszone Warp prismy, by n臋ka膰 nieruchome z艂o偶enie infestory/bloodlordy nie by艂o 偶adnego "standardowego" stylu gry, kt贸ry owocowa艂 by prawdziwym sukcesem. Jednak i to mia艂o si臋 wkr贸tce zmieni膰, gdy tylko wsiedli艣my do Pociagu Duszy.

Zanim jeszcze Parting ulepszy艂 swoj膮 strategi臋 i uczyni艂 z niej swoje narz臋dzie dominacji, on i jego kolega z dru偶yny - Squirtle - u偶ywali r贸偶nych jej odmian. Artosis lubi m贸wi膰, 偶e Squirtle i jego spryt mia艂y du偶y udzia艂 w sukcesie Partinga, ale c贸偶 on mo偶e wiedzie膰.

Up贸r i dominacja z jak膮 Parting u偶ywa艂 tej strategii sprawi艂o, 偶e sta艂a si臋 ona tym dla PvZ czym taktyka 1-1-1 jest dla PvT. Musisz przeprowadzi膰 zwiad, musisz perfekcyjnie si臋 na ni膮 przygotowa膰, a je艣li pozwolisz by zjawi艂a si臋 pod twoim progiem - ju偶 przegra艂e艣.

Wielu zgodzi艂oby si臋 ze stwierdzeniem, 偶e jest to najsilniejsza taktyka w ca艂ym Wings of Liberty, pozostawiaj膮ca zerg贸w ca艂kowicie og艂upionych. Przez kilka pierwszych miesi臋cy, a nawet p贸藕niej, mog艂e艣 przeprowadzi膰 zwiad i wydedukowa膰 jak b臋dzie wygl膮da艂 atak, ale nawet wtedy, przy dobrej grze protossa, strategia ta by艂a niezwykle trudna do zatrzymania. A je艣li wzi膮膰 pod uwag臋 jak wykonywa艂 ja Parting - z u偶yciem warp-prism贸w i dobrym micro - by艂o to praktycznie niemo偶liwe. Dzi臋ki temu Parting zacz膮艂 wygrywa膰 mistrzostwa i zarabia膰 pieni膮dze. Wygra艂 Battle.net World Championship i WCG w 2012, cz臋艣ciowo dzi臋ki tej pot臋偶nej taktyce.


Krok 1: Zbuduj Immortale, Sentries, Stalker贸w, Warp Prismy i rozpocznij push.
Krok 2: Wymachuj膮 korea艅sk膮 flag膮, gdy偶 w艂a艣nie wygra艂e艣 25 000 dolar贸w, 艣miej膮c si臋, gdy偶 kilka tygodni temu wygra艂e艣 100 000 dolar贸w podczas Battle.net World Championship.

Szar偶uj膮cy s艂o艅 - SKT

Rain przyni贸s艂 nam aspekt protoss贸w, kt贸rego nie widzieli艣my od dawna - wygl膮daj膮cy na solidny, przesycony observerami, skupiony na ekonomii styl gry, kt贸ry sprawia艂 wra偶enie pobo偶nego.

Koncepcja "s艂onia w pokoju" zago艣ci艂a na d艂ugo w spo艂eczno艣ci Starcrafta 2. Wielu dokona艂o zrywu, tylko po to by wkr贸tce polec bez wi臋kszych wynik贸w. Z graczami takimi jak Flash, Jaedong czy ka偶dym innym profesjonalnym graczem Brood Wara przechodz膮cym na SC2 przepowiednia mog艂a si臋 spe艂ni膰 lub nie. I w wi臋kszo艣ci przypadk贸w, nie sprawdzi艂a si臋 tak jak niekt贸rzy przewidywali. Pomimo tego, jeden dzieciak szybko wyst膮pi艂 przed szereg i pokaza艂 wszystkim, 偶e by膰 mo偶e spos贸b w jaki grano protossami by艂 po prostu nieprofesjonalny.

C贸偶 mog臋 powiedzie膰 na temat tego dzieciaka - Rain z SK Telecom - to po prostu prawdziwy potw贸r. Nie b臋d臋 wnika艂 w obszerne szczeg贸艂y jego sukcesu, bo efektem by艂aby 10-stronicowa rozprawa, ale sukces jest niew膮tpliwy. Przyni贸s艂 nam aspekt protoss贸w, kt贸rego nie widzieli艣my od dawna - wygl膮daj膮cy na solidny, przesycony observerami, skupiony na ekonomii styl gry, kt贸ry sprawia艂 wra偶enie pobo偶nego. Wygrywa艂 gry opieraj膮c si臋 na doinformowaniu i reakcji na rozgrywk臋, stylem kt贸ry wielu uwa偶a艂o za "s艂abszy" w przypadku tej rasy, przynajmniej w 艣wiecie najlepszych Korea艅czyk贸w.

Wypracowa艂 niesamowite osi膮gi podczas OSL 2012 (sezon 1), pokonuj膮c w finale DRG wynikiem 4-1, w WCS Asia Finals 2012 Partinga 2-0 oraz lekko, ale jednak przegrywaj膮c z IMMvp w 膰wier膰fina艂ach GSL 2012 (sezon 4) z wynikiem 2-3. Wtedy ten dzieciak sta艂 si臋 precedensem dwukrotnie osi膮gaj膮c Royal Road (zwyci臋stwo OSL w debiucie) i przegrywaj膮c tu偶 przed ko艅cem GSL, triumfuj膮c za to w OSL.

Pokaza艂 silne taktyki DT z ekspansj膮, kt贸re by艂y stosunkowo bezpieczne, pokaza艂 nasycony templarami p贸藕n膮 gr臋 w PvT, z ka偶d膮 baz膮 pi臋knie bronion膮 przez dzia艂ka i templar贸w na rozci膮gni臋tych mapach, jak Whirlwind. Wykaza艂 si臋 niezwykle przemy艣lanym doborem taktyk w zale偶no艣ci od przeciwnika, ale nie 艣lepymi all-inowymi kontrami. By艂 graczem pe艂nym inspiracji, o kt贸rym wielu my艣la艂o jak o uosobieniu protoss贸w i ich gry a偶 do ko艅ca Wings of Liberty.

Jednak偶e, pomimo jego imponuj膮ce szar偶y i 艣wietnych wynik贸w, on tak偶e przystopowa艂 wraz z ko艅cem Wings of Liberty. Cho膰 wci膮偶 jest wspania艂ym graczem, to jego wyniki po pierwszej szar偶y nie by艂y ju偶 takie jakich si臋 spodziewano. Wszystko co mog臋 powiedzie膰, to to, 偶e nie mog臋 si臋 doczeka膰, by zobaczy膰 tego dzieciaka w Heart of the Swarm.

Debiut Heart of the Swarm: 2013

To by艂a wyboista droga dla protoss贸w i taka, na kt贸rej ko艅cu nie mo偶na by艂o oczekiwa膰 jasnej odpowiedzi na pytanie czy ich rasa b臋dzie kiedy艣 kompletna. Terranie byli postrzegani przez wielu jako najbardziej "pe艂na" rasa przez Blizzarda, ale tak偶e wielu innych, a szczyt mo偶liwo艣ci Zerg贸w znajdowa艂 si臋 tak wysoko jak wszyscy oczekiwali. W wielu miejscach protossi wpadali w spodziewany efekciarski do艂ek, ale wykazali tak偶e, 偶e s膮 wystarczaj膮co dynamiczni, by stworzy膰 te wspania艂e wspomnienia tych minionych 3 lat. Wiem, 偶e pomin膮艂em wiele z tych wspania艂ych chwil, nie kr臋pujcie si臋, 偶eby wspomnie膰 o tych, o kt贸rych wy pami臋tacie poni偶ej, w komentarzach.

Na pocz膮tku 2013 roku MC znowu powsta艂, by podczas GSL pokaza膰 nieskaziteln膮 i dobrze przemy艣lan膮 gr臋 protossk膮 flot膮, a przy pot臋dze Tempest贸w i wzmocnionych void ray贸w, powinni艣my zobaczy膰 jeszcze wi臋cej w Heart of the Swarm. Ale czy nowe jednostki ka偶dej z trzech ras oka偶膮 si臋 wystarczaj膮ce, by pod藕wign膮膰 protoss贸w z ich wstydliwego k膮ta i uczyni膰 z nich kompletn膮 ras臋?

Ulepszenia Protoss贸w w latach 2010?2012

Od czas贸w premiery Wings of Liberty Protossi mieli swoje chwile triumfu, jak i chwile kl臋ski. Rasa, kt贸rej taktyki sk艂adaj膮 si臋 g艂贸wnie z r贸偶nej ma艣ci all-in贸w, jednak偶e jest to tak偶e rasa, kt贸r膮 uwielbia wielu graczy, 艂膮cznie ze mn膮 (i ze mn膮 - przyp. t艂um.).

Natychmiast po premierze SC2 Protossi osi膮gneli umiarkowany sukces w ladderze oraz w mistrzowstwach, gdy偶 z rozwojem przera偶aj膮cego "4 gate'a" Protossi zdobyli solidne narz臋dzie do pokonywania wrog贸w. Blizzard zauwa偶y艂, 偶e ta taktyka by艂a odrobin臋 za silna, wi臋c wypuszczony zosta艂 patch 1.3.3 skoncentrowany na os艂abieniu 4 gate'a. Nie tylko czas potrzebny na ich odkrycie wzr贸s艂 o 20 sekund, ale zasi臋g zasilania pylon贸w zosta艂 zmniejszony o 1. Jednocze艣nie czas budowy Sentries zosta艂 zmniejszony o 5 sekund i przez to da艂 protossom mo偶liwo艣膰 wkroczenia w 艣redni膮 faz臋 rozgrywki i zab艂y艣ni臋cia w rozgrywkach PvP za pomoc膮 prostej taktyki dw贸ch gateway贸w i robotics facility zamiast mocnego opierania si臋 na warp gate'ach. Zwi臋kszony zasi臋g i masywna kategoria jednostki uczyni艂y Archona zdatnego do u偶ytku w starciach ze wszystkimi trzema rasami, co szybko doprowadzi艂o do powszechnego zwyczaju stosowania ich jako podstawowego "czo艂gu pierwszej linii" w ka偶dej protosskiej armii.

Po tym du偶ym patchu protossi mieli problem z ponownym znalezieniem swojego miejsca, gdy偶 nie mogli poradzi膰 sobie z ekonomi膮 Zerg贸w - potrzeba r贸偶nych odmian all-in贸w wzros艂a. W przypadku PvT protossi byli w tarapatach, gdy偶 Immortale nie by艂y u偶yteczne w starciach w p贸藕nej fazie rozgrywki. Zwi臋kszenie zasi臋gu ataku Immortala o jeden zosta艂o przewidziane jako prosty 艣rodek zaradczy.

Jednak偶e efektem by艂o co艣 wi臋cej ni偶 tylko poprawienie jednostki - uczyni艂o j膮 wspania艂膮 jednostk膮, daj膮c jej ten sam zasi臋g ataku co Stalkerom w rozgrywkach PvP, co sprawi艂o, 偶e taktyka "Podw贸jny Gate i Robo" sta艂a si臋 jeszcze bardziej u偶yteczna. W przypadku PvZ da艂o to protossom mocny argumentem w starciu z Roachami i utorowa艂o drog臋 do opracowania przez PartinGa all-ina opartego na Sentries i Immortalach. Tak偶e w Patchu 1.4.0 zwi臋kszono przyspieszenie Mothershipa z 0,3 do 1,375, znacznie u艂atwiaj膮c Protossowi starcie z maksymalnie ulepszon膮 armi膮 Brood lord贸w/Infestor贸w w艂a艣nie poprzez zwi臋kszenie mobilno艣ci Mothershipa i u艂atwienie stosowania Vortexa, zw艂aszcza przeciwko du偶ym armiom Zerga.

Jaki艣 czas po patchu 1.4.0 Blizzard chcia艂 zwi臋kszy膰 u偶yteczno艣膰 Protossa w powietrzu. Wynikiem by艂 patch 1.4.3, kt贸ry doda艂 Protossowi ulepszenie Anion Pulse-Crystals, czyni膮c z Phoenixa jeszcze lepsze narz臋dzie do walki z Mutaliskami. Jednak偶e, pomimo tego wi臋kszo艣膰 Protosskich graczy wci膮偶 decydowa艂a si臋 na postawienie Robotics Facility zamiast Stargate'a. Pod膮偶anie 艣cie偶k膮 Stargate'a w drzewie technologicznym po prostu nie zapewnia艂o Protossowi odpowiednich warunk贸w w 艣redniej fazie rozgrywki, sprawiaj膮c, 偶e ta strategia zosta艂a w wi臋kszo艣ci zostawiona w spokoju.


Autor: Cyniko
殴r贸d艂o: GosuGamers.net
T艂umaczenie: Gotrek


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona