Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Defiler
Zobacz opis
Macro - poradnik nie tylko dla br膮zu

Podstawy Macro

Wst臋p

Przegl膮daj膮c forum cz臋sto spotykam w膮tki, w kt贸rych gracze z ni偶szych lig (szczeg贸lnie z br膮zu) prosz膮 o pomoc, a tak偶e odpowiedzi lepszych graczy od platyny wzwy偶, gdzie porady dotycz膮 konkretnych kompozycji, pozycjonowania, czy u偶ycia specyficznych umiej臋tno艣ci jednostek. Jednak problem graczy z ni偶szych lig polega przede wszystkim na mechanice gry, ci膮g艂ym tworzeniu robotnik贸w, nie wpadania w supply blocki i przede wszystkim - w wydawaniu surowc贸w. Rozumiem podej艣cie lepszych graczy, bo faktycznie taki gracz zazwyczaj pope艂nia zdecydowanie wi臋cej b艂臋d贸w ni偶 te wymienione przeze mnie, ale s膮 one mimo wszystko podstawowe i je艣li kto艣 chce naprawd臋 poprawi膰 swoj膮 gr臋, powinien si臋 w pierwszej kolejno艣ci skupi膰 na tych aspektach, kt贸re wymieni艂em powy偶ej, nie zwracaj膮c uwagi na wszystkie inne aspekty. Z w艂asnego do艣wiadczenia wiem, 偶e to najlepsza droga do poprawienia swoich umiej臋tno艣ci i wyj艣cia z br膮zu, srebra, czy nawet z艂ota, w kt贸rym sam siedz臋 (aktualnie autor jest w platynie - przyp. nAiL). W niniejszym poradniku postaram si臋 pokaza膰, jak mo偶na poprawia膰 swoje umiej臋tno艣ci w grach ligowych, skupiaj膮c si臋 przede wszystkim na poprawie macro.

Czym jest Macro?

Macro gr臋 generalnie mo偶na opisa膰 jako zdolno艣膰 do prawie natychmiastowego odtworzenia armii, kt贸r膮 si臋 po艣wi臋ci艂o w bitwie. Aby to osi膮gn膮膰 nale偶y ca艂y czas tworzy膰 robotnik贸w i trzyma膰 surowce na jak najni偶szym poziomie. I to wszystko - ca艂a reszta tego artyku艂u wynika bezpo艣rednio z tych dw贸ch za艂o偶e艅. Upraszcza to gr臋 do tego stopnia, 偶e nie trzeba si臋 uczy膰 (przynajmniej na pocz膮tku) build order贸w, a wydaj膮c surowce na armi臋 jeste艣my w zasadzie odporni na wszelkie ataki w pocz膮tkowej fazie rozgrywki.

Aby unaoczni膰 to, o czym pisz臋, zamieszczam dwie gry jakie rozegra艂em z koleg膮 Dolarem. Postanowi艂em tworzy膰 tylko zealot贸w oraz opracowywa膰 upgrade'y. W pierwszej grze nie poinformowa艂em, co go czeka, w drugiej by艂 przygotowany na atak. Warto zauwa偶y膰, 偶e nawet pomimo posiadania armii powietrznej z mothershipem, nie poradzi艂 sobie z obron膮 nieustaj膮cych atak贸w. Nie jest to intuicyjne, bo wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e to w艂a艣nie jednostki powietrzne i odpowiednio postawiony wall z budynk贸w i cannon贸w powinny by膰 odpowiedzi膮, jednak w ni偶szych ligach strategie oparte na macro grze s膮 zab贸jcze dla wi臋kszo艣ci graczy, niezale偶nie od kompozycji - wystarczy mie膰 po prostu zdecydowanie wi臋cej jednostek od przeciwnika, a b臋dziemy bezpieczni. Nie potrzeba wielkiego APM, aby si臋 upora膰 z wi臋kszo艣ci膮 strategii stosowanych przez naszych przeciwnik贸w.

Gra nr 1: KLIK
Gra nr 2: KLIK

Od czego zacz膮膰?

Jest wiele narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 w nauczeniu si臋 wydawania surowc贸w w cyklach produkcyjnych. Warto zainteresowa膰 si臋 szczeg贸lnie Multitasking Trainerem, kt贸ry dost臋pny jest w zak艂adce Arcade (w polskiej wersji klienta: Salon Gier). Poza tym gor膮co polecam system The Staircase, kt贸ry om贸wi臋 w dalszej cz臋艣ci artyku艂u.

The Staircase

System The Staircase zosta艂 opracowany przez JaKaTaKa z forum Teamliquid.

Oficjalny w膮tek na forum TeamLiquid: KLIK
Kana艂 JaKaTaK-a na Youtube: KLIK

Korzystam z tego systemu tylko na ladderze od blisko 200 gier i moje ratio ci膮gle wynosi 50%, a dodatkowo uda艂o mi si臋 awansowa膰 lig臋 wy偶ej (obecnie jestem w z艂ocie). Z tego powodu polecam od razu zacz膮膰 zabaw臋 graj膮c przeciwko "偶ywym" przeciwnikom, kt贸rym zale偶y na wygranej - wtedy taki trening jest najskuteczniejszy.

Niezale偶nie od rasy jak膮 wybra艂e艣 drogi czytelniku, powiniene艣 mie膰 ca艂y czas z ty艂u g艂owy podstawowe zasady, kt贸re pomog膮 osi膮gn膮膰 zadowalaj膮cy wynik (kt贸ry jak si臋 sam przekonasz, nie ma zbyt wiele wsp贸lnego ze zwyci臋stwem w pojedynczej grze):

1. Ci膮gle tw贸rz robotnik贸w. Docelowo powiniene艣 mie膰 20 robotnik贸w w ka偶dej z czterech baz - 16 w linii minera艂贸w i po 2 w asymilatorach. 艁膮cznie - 80 robotnik贸w. Przy tej liczbie powiniene艣 skupi膰 si臋 wy艂膮cznie na wydawaniu surowc贸w na budynki i jednostki.

2. Nie kolejkuj! Kolejkowanie jest z艂e z prostego powodu - jednostki, kt贸re "czekaj膮 w kolejce" s膮 jak minera艂y, kt贸re przez pewien okres nie s膮 produktywne. Za 3 czekaj膮ce w kolejce marinsy mo偶esz mie膰 dodatkowe baraki, a jeden stalker czekaj膮cy w kolejce, to ju偶 dodatkowy gateway.

3. Uwa偶aj na supply blocki: ka偶dy supply block op贸藕nia Ci臋 i sprawia, 偶e nie mo偶esz wydawa膰 efektywnie surowc贸w. Z tego powodu nale偶y wyrobi膰 sobie nawyk stawiania pylon贸w, supply depot贸w i produkowania overlord贸w w liczbie o jeden wi臋kszej od liczby baz, czyli przy 2 bazach, powinni艣my produkowa膰 3 pylony/supply depoty/overlordy na raz.

4. U偶ywaj macro energii z nexus贸w, kr贸lowych i centr贸w dowodzenia. Utrzymywanie na niskim poziomie energii spowoduje, 偶e b臋dziesz gra艂 szybciej.

The Staircase nak艂ada na Ciebie ograniczenia co do jednostek i budynk贸w, kt贸re mo偶esz produkowa膰. W ten spos贸b 艂atwiej mo偶na osi膮gn膮膰 zak艂adany cel jakim jest masowa produkcja jednostek. Nie zra偶aj si臋 je艣li na pocz膮tku nie b臋dzie Ci wychodzi艂o, z czasem to si臋 zmieni i docenisz umiej臋tno艣膰 jak膮 jest szybkie pozyskiwanie i WYDAWANIE surowc贸w. Szczeg贸lnie podkre艣lam s艂owo "wydawanie", poniewa偶 prawdziwa macro gra opiera si臋 w艂a艣nie na trzymaniu surowc贸w na bardzo niskim poziomie (poni偶ej 500) przy bardzo du偶ych wp艂ywach (nawet 2000).

Najpierw jednak nale偶y wybra膰 odpowiedni poziom, do kt贸rego zamierzasz d膮偶y膰. Aby to sprawdzi膰 otw贸rz klienta Starcrafta 2, wejd藕 w histori臋 gier i spisz ze swoich ostatnich 6 gier ligowych dane z zak艂adki "Analiza gospodarki". Interesuj膮 Ci臋 dwie warto艣ci: "艢rednia ilo艣膰 surowc贸w" oraz "Tempo zbierania surowc贸w". Generalnie im ni偶sza pierwsza warto艣膰 i im wy偶sza druga - tym lepiej.

Wi臋cej na temat Spending Quotient: KLIK

Aby obliczy膰 SQ (Spending Quotient) mo偶na u偶y膰 arkusza kalkulacyjnego. Ja jednak polecam serwisy takie jak ggtracker.com i spendingq.com. Oba dzia艂aj膮, z tym, 偶e ten pierwszy sam oblicza nasze SQ. W drugim wypadku wprowadzamy dane odpowiednio:

"艢rednia ilo艣膰 surowc贸w" w pole: "Avarage Unspent"
"Tempo zbierania surowc贸w" w pole: "Collection Rate"

Po u艣rednieniu wyjdzie Ci poziom, na jakim grasz. Warto艣ci SQ odpowiadaj膮 ligom:

  • 60 - Srebro
  • 65 - Z艂oto
  • 70 - Platyna
  • 75 - Diament
  • 80 - Master
  • 90 - Grandmaster
  • 100 - Pro

Patrzymy w tabelk臋 dost臋pn膮 TUTAJ.

Jako cel polecam wybra膰 dwie-trzy ligi wy偶ej ni偶 ta, w kt贸rej obecnie grasz. Chodzi o to, aby by艂o to odpowiednie wyzwanie dla Ciebie. Nast臋pnie z tabelki odczytaj warto艣膰 SQ, do kt贸rej b臋dziesz d膮偶y艂, a tak偶e ilo艣膰 dozwolonych supply block贸w, aczkolwiek im mniej ich b臋dzie, tym lepiej.

Kolejny etap to gra w lidze zaczynaj膮c od pierwszego poziomu i pr贸ba sprostania wyzwaniu trzy razy z rz臋du (a nie jest to takie proste). Po przej艣ciu na kolejny poziom, kt贸ry oznaczony jest jako micro musimy wykona膰 to samo 膰wiczenie ponownie, ale tym razem pr贸buj膮c microwa膰 dost臋pnymi jednostkami. Jako nagrod臋 otrzymujemy "nowe" jednostki, kt贸re w kolejnym etapie do艂膮czamy do naszej armii i zabawa zaczyna si臋 od nowa.

Budowanie mentalno艣ci zwyci臋zcy

Jedn膮 z wa偶niejszych rzeczy, na kt贸re nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋, to podej艣cie do gry nie na zasadzie rywalizacji, ale na zasadzie samodoskonalenia, poprawiania wszystkich element贸w gry krok po kroku. Nie nale偶y jednak skupia膰 si臋 na zbyt wielu zagadnieniach, poniewa偶 wtedy nie b臋dzie to tak efektywne jak praca nad poprawieniem jednego wybranego elementu. Priorytety pracy nad mechanik膮 gry powinny wygl膮da膰 nast臋puj膮co:

1. Macro (SQ jest 艣wietnym wska藕nikiem).
2. Multitasking.
3. Micro.
4. Strategia (konkretny build order).

Nale偶y si臋 te偶 pogodzi膰 z faktem, 偶e b臋d膮 zdarza膰 si臋 pora偶ki, na pocz膮tku prawdopodobnie bardzo cz臋sto, ale w pewnym momencie sami zaczniecie zauwa偶a膰, 偶e warto by艂o po艣wi臋ci膰 te "na艣cie", czy nawet "dziesi膮t" gier, aby w ko艅cu w pe艂ni doceni膰 mo偶liwo艣ci jakie daje graczom Starcraft 2. Dopiero maj膮c w r臋kach pot臋g臋 jak膮 jest masowa produkcja jednostek, b臋dziemy w stanie doceni膰 uroki micro i atak贸w z wielu stron, z jakich mo偶emy gn臋bi膰 naszego przeciwnika.

Na koniec zagadka: wska偶 na poni偶szym wykresie moment, od kt贸rego zacz膮艂em u偶ywa膰 systemu The Staircase: KLIK




Autor: JJThompson
殴r贸d艂o: Forum Battle.net


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona