Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protosss Probe
Zobacz opis
Podstawy - Zwiad

Zwiad to jedna z najwa偶niejszych rzeczy nie tylko w SC, ale praktycznie w ka偶dej grze o tematyce strategicznej. Badaj膮聟c map臋 uzyskujemy informacje o po艂o偶eniu struktur i jednostek przeciwnika, oraz o jego posuni臋ciach. Je艣li widzimy 偶e wr贸g przygotowa艂 mocny atak naziemny - po prostu przygotowujemy si臋 do jego odparcia. O wiele wi臋ksze szanse na wygranie gry wtedy, gdy nie b臋dziemy stosowa膰 jakiej艣 w艂asnej taktyki, a tylko anty-taktyk臋 do posuni臋膰 wroga. Musisz wi臋c sprawdza膰 baz臋 wroga co jaki艣 czas, szczeg贸lnie w pocz膮聟tkowych fazach gry, aby wiedzie膰 co on robi. I odwrotnie: nie pozwala膰, by wr贸g to robi艂, odp臋dzaj膮聟c zwiadowc贸w i myl膮聟c przeciwnika na r贸偶ne sposoby (o tym za chwil臋). W grach zespo艂owych, lub nawet w pojedynczych mo偶na wys艂a膰 robotnika, by on w艂a艣nie s艂u偶y艂 za zwiadowc臋 - przydatne jest wtedy okre艣lenie waypoint贸w z klawiszem Shift (patrz dzia艂 Interfejs). W grach pojedynczych jednak mo偶e mie膰 to op艂akany skutek dlatego, 偶e w pocz膮聟tkowych fazach gry nawet jeden robotnik ma ogromne znaczenie dla twojej ekonomii. Im dalej, tym ta rola si臋 zmniejsza, gdy偶 masz po prostu wi臋cej robotnik贸w. Pami臋taj - je艣li znajdziesz baz臋 przeciwnika, nie oznacza to 偶e uzyska艂e艣 znacz膮聟c膮聟 przewag臋. Nie wycofuj zwiadowcy - niech on sprawdza co chwila, jakie s膮聟 nast臋pne posuni臋cia przeciwnika. W p贸藕niejszych fazach gry ka偶da z ras ma osobne technologie, kt贸re s膮聟 po prostu doskona艂e do zwiadu. A zwiad jest - je艣li tego wcze艣niej nie wspomina艂em - CHOLERNIE wa偶ny.

Terran
Ta rasa tylko na pocz膮聟tku nie ma zwiadowc贸w. Potem, maj膮聟c Comsat Station mo偶na szybko i bezbole艣nie dowiedzie膰 si臋, co te偶 nasz przeciwnik planuje. Wcze艣niej mo偶na u偶ywa膰 SCV'贸w i Marines贸w. Musisz zaznaczy膰 Comsat Station i korzysta膰 z niego jak tylko energia na to pozwoli (czyli 50 punkt贸w energii na jedno u偶ycie). Unikaj u偶ywania Scanner Sweep do odkrywania niewidzialnych jednostek typu Lurker czy Dark Templar - po prostu lepiej w tym sprawdzaj膮聟 si臋 Missile Towery, a energi臋 przeznacz na badanie bazy wroga. Kolejn膮聟 zabawk膮聟 w arsenale Terran jest szybki Vulture - wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e przy swojej szybko艣ci jest doskona艂ym zwiadowc膮聟. Niestety - gdy my b臋dziemy mieli Factory, wr贸g ju偶 dawno zd膮聟偶y postawi膰 obron臋, przez kt贸r膮聟 nasz kochany s臋p si臋 nie przedrze. Wy艣lij je jednak do bazy wroga - a nu偶 uda si臋 przejecha膰? Warto budowa膰 je dla samych min, kt贸re mo偶na postawi膰 na wszelkich przej艣ciach. Takie miny b臋d膮聟 informowa艂y ci臋 o posuni臋ciach wroga - je艣li w przej艣ciu nie ma miny, kt贸r膮聟 niedawno postawi艂e艣 oznacza膰 to b臋dzie, 偶e wr贸g tamt臋dy przechodzi艂. P贸藕niej Science Vessele 艣wietnie odkrywaj膮聟 dla ciebie teren gdy偶 maj膮聟 du偶e pole widzenia. Dobre te偶 s膮聟 w te klocki niewidzialne Wraithy. Jednak g艂ownie powiniene艣 polega膰 na Comsat Stations - gdy zak艂adasz now膮聟 baz臋, gdy Command Center si臋 zbuduje, do艂膮聟czaj od razu Comast Station i wszystkie zaznacz po klawiszami (od 0 w d贸艂).

Aby uchroni膰 si臋 przed zwiadem wroga - musisz przede wszystkim nie pozwoli膰 wrogowi do swojej bazy wej艣膰. Zagrod藕 przej艣cia Bunkrami lub Supply Depotami. Terranie nie powinni si臋 raczej martwi膰 o to, czy wr贸g mo偶e ich odkry膰 - i tak zazwyczaj b臋d膮聟 to dwa wyj艣cia - albo szybki atak samymi Marinesami, albo Marines + Medics. A je艣li chcesz np. przygotowa膰 Firebat drop - to po prostu wybuduj potrzebne struktury w innym miejscu. Je艣li Overlord przylecia艂, to nie powiniene艣 si臋 go obawia膰 - jeden Marine w zupe艂no艣ci wystarczy by go odgoni膰, a przy odrobinie szcz臋艣cia zniszczy膰.

Zerg
Na pocz膮聟tku Zergowie maj膮聟 ogromn膮聟 przewag臋 - mog膮聟 po prostu wys艂a膰 lataj膮聟cego, cho膰 straszliwie wolnego Overlorda w miejsca, gdzie wrogowie mog膮聟 by膰. Tylko Terranie b臋d膮聟 dysponowa膰 od razu jednostk膮聟 przeciw-powietrzn膮聟 (Marine), pozosta艂e b臋d膮聟 na nie musia艂y troch臋 poczeka膰 (ale uwa偶a艂bym jednak na Photon Cannon). Mo偶esz wi臋c poczeka膰 Overlordem nad baz膮聟 wroga, jednak偶e uwa偶aj na to, aby wr贸g go nie zestrzeli艂 - je艣li tylko zauwa偶ysz, 偶e wr贸g buduje np. Hydralisk Den, Forge, Evolution Chamber czy Cybernetiics Core - od razu uciekaj. Jeszcze wcze艣niej mo偶esz u偶y膰 Drone (lub Drone'贸w), by odkry膰 wrog贸w (Overlordy s膮聟, jak wiadomo, cholernie wolne). Je艣li nie odkry艂e艣 wroga ani Oversem ani Drone'ami (lub tych ostatnich nawet nie wys艂a艂e艣) - jak najszybciej u偶yj Zerglinga. Te ma艂e zwierz膮聟tka s膮聟 szybkie, tanie i z 艂atwo艣ci膮聟 odkrywaj膮聟 po艂o偶enie wrog贸w. Gdy masz umiej臋tno艣膰 Burrow, zakopane Zerglingi pe艂ni膮聟 t臋 sam膮聟 rol臋, co miny z jedn膮聟 zalet膮聟 - nie atakuj膮聟. Zakop Zerglingi przy ka偶dym przej艣ciu - b臋dziesz wiedzia艂 gdzie wr贸g si臋 porusza艂. Zakop je tak偶e przy ka偶dym miejscu z surowcami (wymagana znajomo艣膰 mapy!) - b臋dziesz wiedzia艂, gdzie wr贸g zak艂ada nowe bazy. Jest to zazwyczaj najlepszy spos贸b na szybkie usuni臋cie nowej bazy wroga. W p贸藕niejszych fazach gry niezwykle przydatn膮聟 umiej臋tno艣ci膮聟 b臋dzie Parasite Queen. Sama Queen jest niezwykle szybka i posiada bardzo du偶e pole widzenia, co czyni j膮聟 doskona艂膮聟 jednostk膮聟 zwiadowcz膮聟. A Parasite... to po prostu cudo. Je艣li w przeciwnej dru偶ynie nie ma 偶adnego Medica, to mo偶na u偶ywa膰 paso偶yt贸w bezkarne. Taki paso偶yt sprawia, 偶e b臋dziemy widzie膰 wszystko, co dana jednostka widzi. Je艣li zakazimy detektor - b臋dziemy widzie膰 tak偶e niewidzialne jednostki, kt贸re detektor odkrywa. Maj膮聟c du偶膮聟 ilo艣膰 Queen (6-8), na co w p贸藕niejszych fazach gry mo偶na sobie spokojnie pozwoli膰, mo偶esz zaka偶a膰 wszystkie jednostki wroga - zawsze wybieraj te wa偶ne, jak np. Guardiany, Carriery, Battlecruisery, High Templar贸w czy Defiler贸w.

A jak uchroni膰 si臋 przed w艣cibskimi oczami przeciwnika? To bardzo proste - zamieni膰 struktury. Chcesz zrobi膰 szybki Mutalisk rush? Wcze艣nie postaw Hydralisk Den. Zamierzasz u偶ywa膰 tylko Hydralisk贸w i Lurker贸w? Spr贸buj wcze艣nie postawi膰 Spire. W ten spos贸b mo偶esz z 艂atwo艣ci膮聟 "oszuka膰" przeciwnika. Drugi spos贸b, na wi臋kszych mapach, to nie budowanie wa偶nych struktur w g艂贸wnej bazie, a robienie tego przy drugim Hatchery - je艣li zdecydujemy si臋 oczywi艣cie postawi膰 je przy nowych surowcach, a nie przy swoim pierwszym Hatchery. W ten spos贸b nie raz rozwali艂em Hydraliskami Overlorda przeciwnika, kt贸ry ca艂y czas by艂 nad moj膮聟 baz膮聟 g艂贸wn膮聟.

Protoss
Protossi maj膮聟 chyba najgorzej ze wszystkich ras - przynajmniej na pocz膮聟tku. Rozwijaj膮聟 si臋 najwolniej - pomimo tego, 偶e u nich kasa jest najwa偶niejsza, to i tak radz臋 po艣wi臋ci膰 jednego Probe'a na zwiad. Je艣li tego nie zrobi艂e艣, to 1-go albo 2-go Zealota bezwzgl臋dnie u偶yj do znalezienia wroga. W grach zespo艂owych jednak radzi艂bym polega膰 na partnerach. W p贸藕niejszych fazach gry jednak偶e, Protossi uzyskuj膮聟 najlepszego zwiadowc臋 w grze - Observera. Gdy polepszysz jego szybko艣膰 i pole widzenia, Observer staje si臋 wspania艂ym zwiadowc膮聟. Dzi臋ki sta艂ej niewidzialno艣ci jest wr臋cz niewykrywalny - ile razy wybra艂em miejsce w bazie wroga, gdzie nie by艂o detektor贸w i sta艂em tam po prostu ca艂膮聟 wieczno艣膰. Gdy wr贸g porusza si臋 za pomoc膮聟 jednostek nie mog膮聟cych atakowa膰 lataj膮聟cych wrog贸w, to ka偶 Observerowi lecie膰 za nimi. Ustawiaj Observer贸w w przej艣ciach, rozstaw ich na miejscach z surowcami. Jak tylko b臋dziesz mia艂 du偶o kasy nap艂ywaj膮聟cej z wielu baz wydobywczych, rozpocznij masow膮聟 produkcj臋 Observer贸w z co najmniej dw贸ch Robotics Facility. Ciekawym pomys艂em b臋dzie przej臋cie zwierz膮聟tka za pomoc膮聟 zdolno艣ci Mind Control Dark Archona - jednak nie 艂ud藕 si臋, 偶e wrogie jednostki nie b臋d膮聟 go atakowa膰 - je艣li zbli偶y si臋 ono do stoj膮聟cych gdzie艣 Marines贸w lub wie偶yczek obronnych, to zaatakuj膮聟 one twoj膮聟 biedn膮聟 maskotk臋. Na mini-mapie b臋dzie ono mia艂o tw贸j kolor, a nie kolor b艂臋kitny - czyli kolor neutralnych jednostek. Do zwiadu dobre s膮聟 te偶 Corsairy ze wzgl臋du na sw膮聟 szybko艣膰.

Je艣li nie chcesz, by przeciwnik odkry艂 twoje plany, podziel baz臋 na dwie cz臋艣ci. Postaw Pylon przy Nexusie i tam buduj tylko Gatewaye i Forge. Drugi Pylon postaw gdzie艣 daleko i tam buduj Cybernetics Core, Citadel of Adun, Templar Archives, Robotics Facility i Robotics Support Bay. Ten spos贸b s艂u偶y w艂a艣ciwie tylko do zmylenia przeciwnika w pierwszych i 艣rednich fazach gry - p贸藕niej nie b臋dzie to mia艂o wi臋kszego znaczenia. Je艣li Overlord przylecia艂 ci臋 szpiegowa膰 - to w drugiej cz臋艣ci wybuduj Forge, a w pierwszej - postaw 2 dzia艂ka. Nie czekaj na Dragoony, bo mo偶e by膰 za p贸藕no.

Podsumowanie
Cz臋sto przeprowadzenie dobrego zwiadu mo偶e znacznie przyczyni膰 si臋 do zwyci臋stwa. Je艣li wr贸g mozolnie przygotowywa艂 Reaver Drop, bardzo si臋 zdziwi gdy wysadzi swoje Reavery wprost na kolce Lurker贸w. Staraj si臋 robi膰 zwiad tak, by wr贸g tego nie zauwa偶y艂. Odkryj przeciwnika, a potem staraj si臋 regularnie odwiedza膰 jego baz臋. Zwiad to jeden z kluczy do zwyci臋stwa.

Ziuziek


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona