Strona główna Forum PodziÄ™kowania Kontakt Współpraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Terran Firebat
Zobacz opis
Podstawy - Zwiad

Zwiad to jedna z najważniejszych rzeczy nie tylko w SC, ale praktycznie w każdej grze o tematyce strategicznej. Badają…c mapę uzyskujemy informacje o położeniu struktur i jednostek przeciwnika, oraz o jego posunięciach. Jeśli widzimy że wróg przygotował mocny atak naziemny - po prostu przygotowujemy się do jego odparcia. O wiele większe szanse na wygranie gry wtedy, gdy nie będziemy stosować jakiejś własnej taktyki, a tylko anty-taktykę do posunięć wroga. Musisz więc sprawdzać bazę wroga co jakiś czas, szczególnie w począ…tkowych fazach gry, aby wiedzieć co on robi. I odwrotnie: nie pozwalać, by wróg to robił, odpędzają…c zwiadowców i mylą…c przeciwnika na różne sposoby (o tym za chwilę). W grach zespołowych, lub nawet w pojedynczych można wysłać robotnika, by on właśnie służył za zwiadowcę - przydatne jest wtedy określenie waypointów z klawiszem Shift (patrz dział Interfejs). W grach pojedynczych jednak może mieć to opłakany skutek dlatego, że w począ…tkowych fazach gry nawet jeden robotnik ma ogromne znaczenie dla twojej ekonomii. Im dalej, tym ta rola się zmniejsza, gdyż masz po prostu więcej robotników. Pamiętaj - jeśli znajdziesz bazę przeciwnika, nie oznacza to że uzyskałeś znaczą…cą… przewagę. Nie wycofuj zwiadowcy - niech on sprawdza co chwila, jakie są… następne posunięcia przeciwnika. W późniejszych fazach gry każda z ras ma osobne technologie, które są… po prostu doskonałe do zwiadu. A zwiad jest - jeśli tego wcześniej nie wspominałem - CHOLERNIE ważny.

Terran
Ta rasa tylko na począ…tku nie ma zwiadowców. Potem, mają…c Comsat Station można szybko i bezboleśnie dowiedzieć się, co też nasz przeciwnik planuje. Wcześniej można używać SCV'ów i Marinesów. Musisz zaznaczyć Comsat Station i korzystać z niego jak tylko energia na to pozwoli (czyli 50 punktów energii na jedno użycie). Unikaj używania Scanner Sweep do odkrywania niewidzialnych jednostek typu Lurker czy Dark Templar - po prostu lepiej w tym sprawdzają… się Missile Towery, a energię przeznacz na badanie bazy wroga. Kolejną… zabawką… w arsenale Terran jest szybki Vulture - wydawać by się mogło, że przy swojej szybkości jest doskonałym zwiadowcą…. Niestety - gdy my będziemy mieli Factory, wróg już dawno zdą…ży postawić obronę, przez którą… nasz kochany sęp się nie przedrze. Wyślij je jednak do bazy wroga - a nuż uda się przejechać? Warto budować je dla samych min, które można postawić na wszelkich przejściach. Takie miny będą… informowały cię o posunięciach wroga - jeśli w przejściu nie ma miny, którą… niedawno postawiłeś oznaczać to będzie, że wróg tamtędy przechodził. Później Science Vessele świetnie odkrywają… dla ciebie teren gdyż mają… duże pole widzenia. Dobre też są… w te klocki niewidzialne Wraithy. Jednak głownie powinieneś polegać na Comsat Stations - gdy zakładasz nową… bazę, gdy Command Center się zbuduje, dołą…czaj od razu Comast Station i wszystkie zaznacz po klawiszami (od 0 w dół).

Aby uchronić się przed zwiadem wroga - musisz przede wszystkim nie pozwolić wrogowi do swojej bazy wejść. Zagrodź przejścia Bunkrami lub Supply Depotami. Terranie nie powinni się raczej martwić o to, czy wróg może ich odkryć - i tak zazwyczaj będą… to dwa wyjścia - albo szybki atak samymi Marinesami, albo Marines + Medics. A jeśli chcesz np. przygotować Firebat drop - to po prostu wybuduj potrzebne struktury w innym miejscu. Jeśli Overlord przyleciał, to nie powinieneś się go obawiać - jeden Marine w zupełności wystarczy by go odgonić, a przy odrobinie szczęścia zniszczyć.

Zerg
Na począ…tku Zergowie mają… ogromną… przewagę - mogą… po prostu wysłać latają…cego, choć straszliwie wolnego Overlorda w miejsca, gdzie wrogowie mogą… być. Tylko Terranie będą… dysponować od razu jednostką… przeciw-powietrzną… (Marine), pozostałe będą… na nie musiały trochę poczekać (ale uważałbym jednak na Photon Cannon). Możesz więc poczekać Overlordem nad bazą… wroga, jednakże uważaj na to, aby wróg go nie zestrzelił - jeśli tylko zauważysz, że wróg buduje np. Hydralisk Den, Forge, Evolution Chamber czy Cybernetiics Core - od razu uciekaj. Jeszcze wcześniej możesz użyć Drone (lub Drone'ów), by odkryć wrogów (Overlordy są…, jak wiadomo, cholernie wolne). Jeśli nie odkryłeś wroga ani Oversem ani Drone'ami (lub tych ostatnich nawet nie wysłałeś) - jak najszybciej użyj Zerglinga. Te małe zwierzą…tka są… szybkie, tanie i z łatwością… odkrywają… położenie wrogów. Gdy masz umiejętność Burrow, zakopane Zerglingi pełnią… tę samą… rolę, co miny z jedną… zaletą… - nie atakują…. Zakop Zerglingi przy każdym przejściu - będziesz wiedział gdzie wróg się poruszał. Zakop je także przy każdym miejscu z surowcami (wymagana znajomość mapy!) - będziesz wiedział, gdzie wróg zakłada nowe bazy. Jest to zazwyczaj najlepszy sposób na szybkie usunięcie nowej bazy wroga. W późniejszych fazach gry niezwykle przydatną… umiejętnością… będzie Parasite Queen. Sama Queen jest niezwykle szybka i posiada bardzo duże pole widzenia, co czyni ją… doskonałą… jednostką… zwiadowczą…. A Parasite... to po prostu cudo. Jeśli w przeciwnej drużynie nie ma żadnego Medica, to można używać pasożytów bezkarne. Taki pasożyt sprawia, że będziemy widzieć wszystko, co dana jednostka widzi. Jeśli zakazimy detektor - będziemy widzieć także niewidzialne jednostki, które detektor odkrywa. Mają…c dużą… ilość Queen (6-8), na co w późniejszych fazach gry można sobie spokojnie pozwolić, możesz zakażać wszystkie jednostki wroga - zawsze wybieraj te ważne, jak np. Guardiany, Carriery, Battlecruisery, High Templarów czy Defilerów.

A jak uchronić się przed wścibskimi oczami przeciwnika? To bardzo proste - zamienić struktury. Chcesz zrobić szybki Mutalisk rush? Wcześnie postaw Hydralisk Den. Zamierzasz używać tylko Hydralisków i Lurkerów? Spróbuj wcześnie postawić Spire. W ten sposób możesz z łatwością… "oszukać" przeciwnika. Drugi sposób, na większych mapach, to nie budowanie ważnych struktur w głównej bazie, a robienie tego przy drugim Hatchery - jeśli zdecydujemy się oczywiście postawić je przy nowych surowcach, a nie przy swoim pierwszym Hatchery. W ten sposób nie raz rozwaliłem Hydraliskami Overlorda przeciwnika, który cały czas był nad moją… bazą… główną….

Protoss
Protossi mają… chyba najgorzej ze wszystkich ras - przynajmniej na począ…tku. Rozwijają… się najwolniej - pomimo tego, że u nich kasa jest najważniejsza, to i tak radzę poświęcić jednego Probe'a na zwiad. Jeśli tego nie zrobiłeś, to 1-go albo 2-go Zealota bezwzględnie użyj do znalezienia wroga. W grach zespołowych jednak radziłbym polegać na partnerach. W późniejszych fazach gry jednakże, Protossi uzyskują… najlepszego zwiadowcę w grze - Observera. Gdy polepszysz jego szybkość i pole widzenia, Observer staje się wspaniałym zwiadowcą…. Dzięki stałej niewidzialności jest wręcz niewykrywalny - ile razy wybrałem miejsce w bazie wroga, gdzie nie było detektorów i stałem tam po prostu całą… wieczność. Gdy wróg porusza się za pomocą… jednostek nie mogą…cych atakować latają…cych wrogów, to każ Observerowi lecieć za nimi. Ustawiaj Observerów w przejściach, rozstaw ich na miejscach z surowcami. Jak tylko będziesz miał dużo kasy napływają…cej z wielu baz wydobywczych, rozpocznij masową… produkcję Observerów z co najmniej dwóch Robotics Facility. Ciekawym pomysłem będzie przejęcie zwierzą…tka za pomocą… zdolności Mind Control Dark Archona - jednak nie łudź się, że wrogie jednostki nie będą… go atakować - jeśli zbliży się ono do stoją…cych gdzieś Marinesów lub wieżyczek obronnych, to zaatakują… one twoją… biedną… maskotkę. Na mini-mapie będzie ono miało twój kolor, a nie kolor błękitny - czyli kolor neutralnych jednostek. Do zwiadu dobre są… też Corsairy ze względu na swą… szybkość.

Jeśli nie chcesz, by przeciwnik odkrył twoje plany, podziel bazę na dwie części. Postaw Pylon przy Nexusie i tam buduj tylko Gatewaye i Forge. Drugi Pylon postaw gdzieś daleko i tam buduj Cybernetics Core, Citadel of Adun, Templar Archives, Robotics Facility i Robotics Support Bay. Ten sposób służy właściwie tylko do zmylenia przeciwnika w pierwszych i średnich fazach gry - później nie będzie to miało większego znaczenia. Jeśli Overlord przyleciał cię szpiegować - to w drugiej części wybuduj Forge, a w pierwszej - postaw 2 działka. Nie czekaj na Dragoony, bo może być za późno.

Podsumowanie
Często przeprowadzenie dobrego zwiadu może znacznie przyczynić się do zwycięstwa. Jeśli wróg mozolnie przygotowywał Reaver Drop, bardzo się zdziwi gdy wysadzi swoje Reavery wprost na kolce Lurkerów. Staraj się robić zwiad tak, by wróg tego nie zauważył. Odkryj przeciwnika, a potem staraj się regularnie odwiedzać jego bazę. Zwiad to jeden z kluczy do zwycięstwa.

Ziuziek


Poprzednia strona Na górę Następna strona