Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Arbiter
Zobacz opis
Jednostki - Terran Science Vessel
Science Vessel - Explorer / Stacja badawcza Science Vessel Amerigo na orbicie Explorer reporting.
Receiving Head Quarters
Aaaah... the ship... out of danger.

Ogromne statki badawcze s膮聟 obs艂ugiwane przez setki wykwalifikowanych naukowc贸w pracuj膮聟cych w pocie czo艂a. Wykonywane przez nich zaawansowane obliczenia i pomiary dostarczaj膮聟 wielu cennych informacji. Statek badawczy potrafi namierzy膰 niewidzialne jednostki wroga, a badaj膮聟c i rozwijaj膮聟c specjalne typy broni i pancerzy wspieraj膮聟 w walce swoich towarzyszy na wiele sposob贸w. Jednym z nich jest wywo艂anie impulsu elektromagnetycznego, kt贸ry zak艂贸ca dzia艂anie system贸w gromadz膮聟cych energi臋. Inn膮聟 broni膮聟 jest chmura radioaktywna, powoduj膮聟ca 艣mier膰 偶ywych jednostek.

Statystyki
Koszt: 100 225 2
Czas budowy: 80 sek.
Budowany w: Starport
Potrzebne struktury: Science Facility, Control Tower
Klawisz budowy:

Build Science Vessel

Wytrzyma艂o艣膰: 200
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: lataj膮聟cy
mechaniczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Terran Ship Plating)
Bro艅 naziemna: brak
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: brak
Op贸藕nienie ataku: brak
Energia: 200 - 250 (Titan Reactor)
Pole widzenia: 10
Szybko艣膰: 2,5 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Detector
Defensive Matrix
EMP Shockwave
Irradiate


(EMP Shockwave)
(Irradiate)
Opis

C贸偶 tu mo偶na powiedzie膰? Vessel to jednostka dysponuj膮聟ca szerokim wachlarzem specjalnych umiej臋tno艣ci, kt贸re s膮聟 bardzo przydatne. Ma ich a偶 4. Nie ma 偶adnej broni, a pancerz ma niezbyt dobry, bo tylko 1 pkt. W p贸藕niejszych stadiach gry nie wykorzystanie go w ataku lub obronie jest grzechem ;]. Science Vessel nie jest zbytnio wytrzyma艂y – 200 HP, a jego koszt ma艂y nie jest. Kosztuje du偶o gazu, jak wszystkie spellcastery zreszt膮聟. Pr臋dko艣膰 jest niedu偶a, ale wystarczaj膮聟ca (mo偶e mu to jednak utrudnia膰 ucieczk臋 przed zagro偶eniem w po艂膮聟czeniu ze 艣redni膮聟 wytrzyma艂o艣ci膮聟). Trudno si臋 nim gra, szczeg贸lnie pocz膮聟tkuj膮聟cym graczom, kt贸rzy cz臋sto nie u偶ywaj膮聟 go, chocia偶 z pewno艣ci膮聟 m贸g艂by on pom贸c. Mimo tego, Science Vessela uwa偶a si臋 za jedn膮聟 z wa偶niejszych terra艅skich jednostek. Vessel jest jednostk膮聟 nietypow膮聟 i trzeba nauczy膰 si臋 ni膮聟 sprawnie kierowa膰. Przejd藕my do specjali.

Podstawowa zdolno艣膰 – detekcja. Science Vessel jest detektorem, a chyba wiadomo co robi detektor. Zawsze w bazie trzymaj ich kilku, szczeg贸lnie w miejscach, w kt贸rych nie masz Turret贸w, a m贸g艂by ci grozi膰 atak niewidzialnymi jednostkami. Ale nie zostawiaj ich samych! Nie b臋d膮聟 one w stanie uciec, a tym bardziej obroni膰 si臋 przed wi臋ksz膮聟 grup膮聟 wrog贸w. W ataku podobnie – zabieraj je ze sob膮聟 i to nawet nie jednego, lecz kilku. Tylko pami臋taj, 偶eby Vessel nie lecia艂 na czele. A specjale niech stara si臋 rzuci膰 przed walk膮聟, aby ju偶 od samego pocz膮聟tku mie膰 przewag臋.

Marines s膮聟 dobrze chronieni, zabili ju偶 wiele Zergling贸w

Specjalem, kt贸rego nie trzeba odkrywa膰 i w kt贸ry statek badawczy jest standardowo wyposa偶ony jest Defensive Matrix. To matryca obronna, kt贸r膮聟 u偶ywa si臋 na swoim wojsku, aby by艂o lepiej chronione przed atakami. Wok贸艂 jednostki chronionej matryc膮聟 pojawia si臋 pole si艂owe (niebieska os艂ona), kt贸re jest tym wyra藕niejsze im wi臋cej obra偶e艅 odbija. W艂a艣ciwie to jest ci臋偶ka sprawa z u偶yciem Matrix. Co niekt贸rzy pocz膮聟tkuj膮聟cy w ramach eksperyment贸w (ale ci, kt贸rzy kompletnie nie znaj膮聟 SC i angielskiego) u偶ywaj膮聟 tego na wrogu :D. Nie ma si臋 tu z czego 艣mia膰, ja te偶 tak zaczyna艂em :P (graj膮聟c z kompem oczywi艣cie). Dopiero, gdy zauwa偶y艂em, 偶e to mu bardziej pomaga ni偶 szkodzi, zacz膮聟艂em u偶ywa膰 tego na swoich unitach. Zreszt膮聟 nazwa m贸wi za siebie – Defensive, czyli obronny. Teraz dok艂adne info o nim. Defensive Matrix kosztuje 100 pkt. energii. Tworzy on na wskazanej jednostce tarcz臋, kt贸ra ma 250 偶ycia i daje tej jednostce 250 punkt贸w pancerza!!! Niemo偶liwe? A jednak. Tylko pewnie powiecie, 偶e w takim razie Siege Tank nie powinien nic zrobi膰 jednostce z tarcz膮聟, ale robi. Hehe, co wi臋cej ka偶da jednostka robi. I to nie tylko dotyczy jednostki z Defensive Matrix. Teraz troch臋 teoretyki StarCraftowej. Je艣li mamy 10 damage, a wr贸g 5 pkt. pancerza to zadajemy mu 5 obra偶e艅. Proste? Proste. Je艣li ma 9 pancerza, to 1 damage. A je艣li ma 10 lub wi臋cej armora? Wtedy zadajemy mu ZAWSZE 0,5 obra偶e艅. Tzn. 偶e dowolna jednostka z mniej ni偶 11 obra偶e艅 i tak teoretycznie zabije Larw臋 w 50 ciosach (50 x 0,5 = 25, czyli wytrzyma艂o艣膰 Larwy). Teoretycznie, bo Larwa si臋 regeneruje. W skr贸cie - ZAWSZE (nie wliczaj膮聟c nuka i Infested Terrana) zadasz jednostce z Matrixem na sobie tylko 0,5 punkta obra偶e艅. Wszystko jasne? We藕my na przyk艂ad Carriera na full upgradach. Ma on wtedy 7 pkt. pancerza. Atakuje go Marine, kt贸ry ma damage 6. Teoretycznie nie powinien nic zrobi膰 Carrierowi, ale zadaje mu 0,5 punktu obra偶e艅 za ka偶dym strza艂em, co zreszt膮聟 wida膰, bo co drugi strza艂 Carrierowi ubywa 1 HP, poniewa偶 w grze nie ma u艂amk贸w.

Dok艂adnie tak samo jest z Matrixem. We藕my tym razem Siege Tanka, kt贸ry atakuje Marina z os艂on膮聟. Czo艂g w trybie obl臋偶niczym zadaje 70 pkt. obra偶e艅, wi臋c po pierwszym strzale Marine b臋dzie mia艂 nadal max 偶ycia, ale jego os艂once z 250 zostanie ju偶 tylko 180. Po drugim strzale Marine b臋dzie mia艂 39 HP, a os艂ona 110. Po trzecim Marine 38,5 PH, os艂ona 40. Po 4 strzale os艂ony ju偶 nie b臋dzie, a Marinowi zostanie 24 HP. A dlaczego 24 a nie 8,5 (40 + 38,5 - 70 = 8,5)? Bo Tank ma atak explosive, kt贸ry ma艂ym jednostkom zadaje 50% obra偶e艅. Policzmy dok艂adnie. 40 pkt z dmg tanka idzie na os艂on臋, zostaje wi臋c 30. Marine ju偶 nie traci 0,5 HP, kt贸re dawa艂 mu pancerz os艂ony, wi臋c ma ci膮聟gle 38,5 偶ycia. 50% z 30 dmg Tanka to 15, wi臋c 38,5 - 15 = 23,5 (gra pokazuje 24). I wszystko jasne. Nie? Skomplikowane troch臋, humani艣ci skupcie si臋 :P. Ja jestem 艣cis艂owcem, wi臋c wszystko pojmuj臋. Je艣li nadal nie kumacie to pozw贸lcie, 偶e was o艣wiec臋. Dam jeszcze inny przyk艂ad. Ghost z atakiem typu concussive atakuj膮聟cy Firebata. Aha, nie wspomnia艂em o tym, ale os艂ony odbieraj膮聟 max obra偶e艅 od ka偶dego typu broni, niezale偶nie czy to normal, czy explosive, czy concussive. Wi臋c Firebat, kt贸remu pom贸g艂 Vessel ma 50 swojego 偶ycia 250 od os艂onki. Za ka偶dym strza艂em Ghost zabiera os艂onie 10 HP i Firebatowi 0,5. 艁atwo wi臋c policzy膰, 偶e po 24 strzale os艂ona ma 10 HP, a Firebat 38 HP. Dwudziesty pi膮聟ty strza艂 pozbawia Firebata os艂ony i zostaje mu nadal 38 HP (czyli ma 37,5). Teraz, dlatego 偶e Firebat ma 1 punkt pancerza Ghost zabierze mu 9 za ka偶dym strza艂em, wi臋c b臋dzie to kolejno 29, 20, 11, 2 HP i 艣mier膰.

Z tego wszystkiego wynika wi臋c, 偶e Zergling szybciej rozwali cokolwiek, ni偶 jaki艣 Siege Tank, czy Reaver. No i to jest prawda, ale nie do ko艅ca. Zergling szybciej b臋dzie niszczy艂 jednostk臋 z os艂on膮聟, a taki czo艂g jednostk臋 bez os艂ony. Wi臋c wiadomo co stosowa膰 na chronione jednostki – co艣 szybko atakuj膮聟cego. Mog膮聟 to by膰 Zerglingi, Marines na Stimie, Zealoty, Valkyrie, Corsairy, Carriery, itp. (SCV, Drone, Probe :P). Mo偶emy te偶 p贸j艣c w drug膮聟 stron臋. Zadajemy czo艂giem tylko 0,5 obra偶e艅, ale samemu DM 70 do 85, wi臋c za czwartym lub trzecim strza艂em pozb臋dziemy si臋 os艂ony. Z kolei Reaver ze upgradem Scarab Damage przy drugiej salwie ma nas g艂臋bko w d.... Trzeba jeszcze pami臋ta膰, 偶e tarcza wytworzona przez Science Vessela nie regeneruje si臋 tak jak protosskie os艂ony. Czas, po kt贸rym tarcza zanika to 90 sekund, wi臋c mo偶na spokojnie nawet w bazie da膰 os艂ony jednostkom, a potem wys艂a膰 je na walk臋, je艣li pole bitwy jest niedaleko (jednak tego nie polecam, bo Vessel zawsze si臋 przyda na polu bitwy). Jeszcze co艣: nak艂adanie kilku Matrix贸w na jednostk臋 nic nie da. Nie spowoduje to, 偶e b臋dzie ona mia艂a np. 500 HP wi臋cej. Je艣li przed za艂adowaniem jednostki do Dropshipa mia艂a ona Defensive Matrix, to po wy艂adowaniu r贸wnie偶 b臋dzie go mie膰. Warto o tym pomy艣le膰 przy robieniu drop贸w. Szersze u偶ycie tej umiej臋tno艣ci w dziale Taktyki. Jeszcze dopowiem, 偶e Science Vessel nie mo偶e u偶y膰 DM na samym sobie. Teraz przejd藕my do drugiego specjala.

EMP Shockwave zwi臋kszy szanse Terran

Nast臋pn膮聟 i zarazem jedn膮聟 z pot臋偶niejszych w grze umiej臋tno艣ci膮聟 jest EMP Shockwave (ElectroMagnetic Pulse). Kosztuje ona 100 punkt贸w energii. A do czego si臋 ona mo偶e nam przyda膰? Ot贸偶 do wielu rzeczy. Pierwsz膮聟, podstawow膮聟 rzecz膮聟 jest wyssanie ca艂ej energii magicznej, kt贸r膮聟 posiada艂y spellcastery. Czyli wystarczy wystrzeli膰 takie co艣 w kierunku Kr贸lowej, kt贸ra chce nas potraktowa膰 Parasite, Ensnare lub Spawn Broodling, aby wybi膰 jej ten pomys艂 z g艂owy :). Niezale偶nie ile mia艂a ona energii, teraz b臋dzie jej mia艂a 0, wi臋c nie b臋dzie mog艂a u偶y膰 偶adnego specjala. Wiadomo ju偶, 偶e EPM dzia艂a na wszystkie jednostki posiadaj膮聟ce energi臋 magiczn膮聟. Nie b臋d臋 ich tutaj wymienia艂, to strata czasu, a ka偶dy dobrze wie, kt贸re to jednostki. Ale jeszcze jeden przyk艂ad mo偶e podam. U偶yj, je艣li Arbiter wlecia艂 ci do bazy. Os艂abisz wroga, pozbawisz Arbitra zamra偶ania i Recall: po prostu miodzio. EMP jest bardzo przydatny zar贸wno podczas obrony, jak i podczas ataku. Przyk艂adem dla obrony mo偶e by膰 gromada atakuj膮聟cych Ci臋 Battlecruiser贸w. Po potraktowaniu ich EMP mo偶esz by膰 pewnie, 偶e 偶aden nie u偶yje Yamato Guna (o ile EMP obejmie je wszystkie swoim zasi臋giem). O jego przydatno艣ci podczas ataku 艣wiadczy inne w艂asno艣膰 EMP. Potrafi on zrobi膰 jeszcze co艣. A to „co艣” to ju偶 wy偶sza szko艂a jazdy. Ot贸偶 EMP Shockwave zdejmuje r贸wnie偶 wszystkie protosskie os艂ony! To ju偶 jest bardzo mocny argument, aby u偶ywa膰 Vessela w walce przeciwko Protossom. Os艂ony cz臋sto stanowi膮聟 prawie po艂ow臋 ich 偶ycia, wi臋c po jego u偶yciu twoje szanse na wygran膮聟 wzrastaj膮聟 nawet o 40%! Haha, ale zabawniejsze jest co innego. Przecie偶 Archony maj膮聟 350 os艂on i 10 偶ycia :D. Wystarczy strza艂 z EMP, aby zosta艂o im te marne 10 punkcik贸w. No i co? Robi wra偶enie prawda? EMP Shockwave to g艂贸wna bro艅 przeciw-Protosska. U偶ywaj jej najcz臋艣ciej jak si臋 da. Ja sam wiele razy graj膮聟c Terranem na Battle.necie przeciwko Protossowi wygrywa艂em dzi臋ki EMP. Gdy dochodzi艂o do walk Battlecruiser贸w z Carrierami wystarczy艂a jedna rakieta, aby przechyli膰 szal臋 zwyci臋stwa na moj膮聟 stron臋. No i Protossi nie mieli nic do gadania, musieli skapitulowa膰. EMP 艣ci膮聟ga wszystkie Protosskie os艂ony, ju偶 to pisa艂em. Ale 艣ci膮聟ga je r贸wnie偶 z budynk贸w. Mo偶esz szybciej zniszczy膰 Protossowi baz臋, gdy do niej wpadniesz. Zawsze kombinuj i staraj si臋 zaskakiwa膰 Prota. A, jeszcze o czym艣 zapomnia艂em. To, 偶e EMP pozbawia jednostek energii dotyczy r贸wnie偶 struktur posiadaj膮聟cych energi臋, czyli Shield Battery i Comsat Station. Vessel, kt贸ry wystrzeli艂 EMP i znajduje si臋 w zasi臋gu jej dzia艂ania (ko艂o o promieniu 3 p贸l) jest odporny na impuls elektromagnetyczny. Jednak inne sojusznicze i twoje jednostki zostan膮聟 pod wp艂ywem impulsu. EMP nie pozbawia Defensive Matrixa jednostki, kt贸ra go mia艂a.

Teraz kolej na trzeci膮聟 umiej臋tno艣膰 – Irradiate. Kosztuje ona mniej, bo 75 energii, ale r贸wnie偶 ma kluczowe znaczenie, tym razem w walce z Zergami. A co ona robi? Ano robi i to du偶o, bo w wi臋kszo艣ci przypadk贸w powoduje 艣mier膰 偶ywych organizm贸w. Wok贸艂 jednostki, na kt贸rej tego u偶yjesz pojawia si臋 radioaktywna chmura i jednostka ta oraz wszystkie przyleg艂e do niej, je艣li s膮聟 one istotami 偶ywymi zaczynaj膮聟 traci膰 偶ycie. U Zerg贸w wiadomo – wszystko jest 偶ywe, wi臋c b臋d膮聟 oni g艂贸wn膮聟 ofiar膮聟 tej umiej臋tno艣ci. Lista pozosta艂ych jednostek podatnych na Irradiate:

Terran:SCV i piechota (Marine, Firebat, Medic, Ghost)
Protoss:Zealot, High Templar, Dark Templar

No, ale do rzeczy. Co konkretnie robi Irradiate? Wskazana jednostka ma na sobie radioaktywn膮聟 chmur臋 przez 40 sekund. W tym czasie dana jednostka oraz te, kt贸re znajduj膮聟 si臋 w odleg艂o艣ci do 2 p贸l (zar贸wno lataj膮聟ce, jak i l膮聟dowe) trac膮聟 250 punkt贸w 偶ycia. Co prawda jako cel mo偶na wskaza膰 dowoln膮聟 jednostk臋, ale tylko organiczne b臋d臋 doznawa艂y obra偶e艅. Irradiate nie mo偶na u偶ywa膰 na organicznych zergowskich strukturach. Dwukrotne u偶ycie Irradiate na tej samej jednostce nie spowoduje zadania wi臋kszych obra偶e艅. Ale jednostki znajduj膮聟ce si臋 w pobli偶u 2 innych, kt贸re s膮聟 ska偶one b臋d膮聟 otrzymywa膰 2 razy wi臋ksze obra偶enia. Z tego wynika prosty wniosek: Irradiate nale偶y stosowa膰 na kilka znajduj膮聟cych si臋 blisko siebie jednostek organicznych. Jeszcze mog臋 dopowiedzie膰, 偶e Irr nie robi nic zakopanym jednostkom b臋d膮聟cym w pobli偶u tego w艂a艣nie czaru. Np. Obok siebie s膮聟 zakopane Zerglingi i Lurker. Science Vessel u偶y艂 Irra na Lurkerze, kt贸ry, pomimo i偶 jest zakopany traci 偶ycie i b臋dzie musia艂 zgin膮聟膰. Ale b臋d膮聟ce obok niego Zerglingi, r贸wnie偶 zakopane nie trac膮聟 偶ycia.

Czyli w tym wypadku Irradiate jest g艂贸wn膮聟 broni膮聟 przeciw-Zergowsk膮聟. Je艣li twoja jednostka zostanie potraktowana Irradiate, to mo偶esz przed艂u偶y膰 jej 偶ywot stosuj膮聟c na niej Defensive Matrix, kt贸re zmniejsza zadawane obra偶enia. Ciekaw膮聟 rzecz膮聟 jest u偶ycie Irradiate na jakiej艣 jednostce, a potem za艂adowanie jej do transportowca lub bunkra. Co si臋 stanie? Wszystkie jednostki, kt贸re by艂y w transportowcu lub bunkrze b臋d膮聟 otrzymywa艂y obra偶enia od Irradiate, co spowoduje zapewne ich 艣mier膰. Irradiate mo偶e zosta膰 usuni臋ty przez Restoration Medyka.

Taktyki
DEFENSIVE MATRIX - ZAAWANSOWANE U呕YCIE

O tym, 偶e warto u偶ywa膰 DM (Defensive Matrix) chyba przekonywa膰 nie trzeba. Ale jak tego u偶ywa膰, aby by艂o ono wykorzystane i skuteczne? To jest dobre pytanie. Podam od razu gotowe przyk艂ady. Nie ma co tu si臋 roz偶ala膰 nad czyst膮聟 teori膮聟.

1. U偶yj tego na Dropshipach, aby nie zosta艂y tak szybko zniszczone. Je艣li b臋dziesz mia艂 szcz臋艣cie to uda ci si臋 wlecie膰 i wy艂adowa膰 wojsko nawet w do艣膰 dobrze strze偶onej bazie wroga. Polecam bra膰 kilka Dropship贸w i wszystkim da膰 DM. Od razu po wy艂adowaniu uciekaj transportowcami jak najpr臋dziej. Mo偶e uda im si臋 przetrwa膰.

2. U偶yj tego na wojsku, kt贸re wsadzasz do transportowca. Oczywi艣cie Dropshipowi te偶 daj DM, aby艣 go nie straci艂 razem z 艂adunkiem. Takie dzia艂anie bardzo zaskoczy wroga. Nie do艣膰, 偶e atakujesz go w samym sercu jego bazy, to jeszcze twoje wojsko jest chronione Defensive Matrixem. Co si臋 op艂aca przewozi膰 w takich Dropshipach? We藕 6 Marines i 2 Medyk贸w. Medycy b臋d膮聟 leczy膰 z pocz膮聟tku niewielkie ubytki w zdrowiu 偶o艂nierzy. A co jeszcze jest ciekawe: 1 Marine z Matrixem zabija Lurkera! Niestety gdy Lurk贸w jest wi臋cj, to one maj膮聟 przewag臋, bo maj膮聟 splash damage.

3. Takie bardziej standardowe u偶ycie, to zastosowanie DM na jednostkach atakuj膮聟cych. Daj to Siege Tankom, aby mog艂y przez d艂u偶szy czas ostrzeliwa膰 baz臋 wroga. Dobrym pomys艂em jest u偶ycie DM na Wraithach i Battlecruiserach atakuj膮聟cych wie偶yczki przeciw-lotnicze.

4. Mo偶esz u偶y膰 tego, aby wzmocni膰 nukuj膮聟cego Ghosta. Ale pami臋taj, 偶e je艣li ma on na sobie Defensive Matrix, to staje si臋 on widzialny, wi臋c u偶ywaj z rozwag膮聟.

5. Inn膮聟 spraw膮聟 jest gra w trybie CTF (Capture The Flag). Chro艅 wtedy SCV'a i ukradnij wrogowi flag臋.

EMP SHOCKWAVE - ZAAWANSOWANE U呕YCIE

Tutaj opisz臋 kilka taktyk w punktach, tak samo jak powy偶ej

1. Nie ma si臋 co sprzecza膰, ale ZAWSZE gdy wr贸g ma Archony u偶yj tego 艣wi艅stwa na nich, aby pozbawi膰 ich os艂on. Ale pami臋taj, pozw贸l Archonom wej艣膰 ci przed a nawet do bazy i dopiero wtedy wystrzel EMP. W przeciwnym razie ka偶dy normalny gracz od razu wycofa swoje Archony. Potem to ju偶 jest masakra. Archony z 10 HP zniszczysz nawet Marinami. Wr贸g jest baaardzo w tyle. Przecie偶 jeden Archon kosztuje go 100 minera艂贸w i 300 gazu.

2. Je偶eli grasz przeciwko Terranowi, kt贸ry niespodziewanie wlecia艂 ci niewidzialnymi Wraithami lub wszed艂 niewidzialnymi Ghostami, to kieruj Vessela w ich stron臋. Wiem, 偶e Vessel jest detektorem, ale zauwa偶, 偶e mo偶esz go straci膰, bo przecie偶 Wraithy szybko si臋 go pozb臋d膮聟, a Ghosty maj膮聟 Lockdown. Strzelaj EMP, od razu wszystkie stan膮聟 si臋 widoczne. Je艣li wr贸g je wycofa to przynajmniej masz je z g艂owy a偶 do odnowienia im si臋 energii.

3. Czasem warto wys艂a膰 Vessela na ma艂y patrol, w miejsca nieopodal naszej bazy. Mo偶esz si臋 tam natkn膮聟膰 na grup臋 jednostek, kt贸ra ma ci臋 za chwil臋 zaatakowa膰, takie jak Battlecruisery, Queeny, Ghosty, Dark Archony. Przelatuj膮聟c obok nich nie zapomnij wystrzeli膰 EMP Shockwave :).

4. W ataku na Protossa nie zapomij ze sob膮聟 Science Vesseli. Pu艣膰 EMP na kawa艂ek bazy, kt贸ry b臋dziesz atakowa艂 i niszcz go, najlepiej czo艂gami. Nie zapomnij, 偶e dysponujesz te偶 Defensive Matrixem, gdyby obrona Prota by艂a silna.

EMP + NUKE

Tak :]. W sumie to zabawa, ale straty u wroga s膮聟 ogromne. Chyba nazwa m贸wi sama za siebie. Bierzesz Ghosta i Science Vessela. Znajdujesz dobre miejsce w bazie wroga, 艣wiecisz laserkiem (najpierw!) i potem wystrzeliwujesz EMP Shockwave na budynki, kt贸re oczywi艣cie strac膮聟 os艂ony. Zostanie wi臋c im tylko po艂owa 偶ycia, kt贸ra prawdopodobnie te偶 zostanie im odebrana przez Nuka. Dlaczego najpierw Nuke? Bo jak strzelisz EMP w to miejsce to Protossowi od razu wyda to si臋 podejrzane. No, ale co偶, jak zabawa to przynajmniej czerpmy z niej rado艣膰. Polecam przy usuwaniu s艂abo bronionych exp贸w. Problem w tym, 偶e rzadko si臋 u偶ywa nuk贸w i trudno jest to wykona膰.

IRRADIATE - KONWENCJONALNE U呕YCIE

I znowu kilka przyk艂ad贸w u偶ycia:

Defensive Matrix i Irradiate robi膮聟 swoje

1. Zacznijmy od podstawowych zastosowa艅. U偶yj Irra na wrogim robotniku (Drone lub SCV), aby zniszczy膰 jego i tych, kt贸rzy wydobywaj膮聟 minera艂y w pobli偶u.

2. U偶yj na wi臋kszej grupie skupionych jednostek takich jak piechota terra艅ska, Zerglingi, Zealoty i to najlepiej na kilku z nich. Efekt murowany. Dobrym celem jest te偶 wszelkie zergowskie ptactwo, kt贸re cz臋sto wisi w powietrzu "jedno na drugim". Takie dzia艂ania doprowadz膮聟 twojego przeciwnika do gimnastyki palc贸w :D. Zanim odizoluje on tego radioaktywnego lotnika (a jeszcze lepiej gdy b臋dzie ich kilku) mo偶liwe, 偶e zdechnie mu kilka jednostek. Atakuj膮聟 ci臋 Guardiany? Irradiate pomo偶e.

3. U偶yj tego do zniszczenia nukuj膮聟cego Ghosta, Dark Templar贸w masakruj膮聟cych Ci baz臋, zakopanych Lurker贸w czy High Templar贸w, kt贸rzy sztormuj膮聟. HT jest wolny, je艣li wi臋c znajduje si臋 ich kilka blisko siebie to mo偶e zgin膮聟膰 nawet wi臋ksza ich ilo艣膰.

4. Graj膮聟c przeciwko Zergowi mo偶esz go porz膮聟dnie wkurzy膰, gdy b臋dziesz cz臋sto stosowa艂 Irradiate na jego Oversach. Ci膮聟gle b臋dzie mu brakowa艂o slot贸w. Daj swoim Vesselom Defensive Matrix, wle膰 do jego bazy i dzia艂aj.

IRRADIATE - NIEKONWENCJONALNE U呕YCIE

Hehe, opisane tutaj taktyki sprawiaj膮聟 wiele rado艣ci podczas gry. S膮聟 one o tyle dziwne, 偶e nie u偶ywasz w nich Irradiate na wrogich jednostkach, ale na swoich :). Jak wiesz tylko jednostki organiczne odnosz膮聟 obra偶enia od Irradiate, wi臋c mo偶esz spokojnie tego u偶y膰 na swoim mechanicznym wojsku.

Tu z pewno艣ci膮聟 by艂o wi臋cej Dronek. Wida膰 偶e Vessele t臋pi膮聟 je jedna po drugiej

1. 艢wietn膮聟 taktyk膮聟 przeciwko Zerglingom jest spowodowanie ich masowej 艣mierci. Irr zrobi to nawet szybko, bo zabiera on 250 punkt贸w 偶ycia a Zergling ma ich 35. Tylko jak to zrobi膰, co? U偶yj Irradiate na jakiej艣 mechanicznej jednostce, jak Tank (najlepiej) i po艣lij j膮聟 na atak. Roz艂贸偶 go do trybu obl臋偶niczego i tylko poczekaj na nadchodz膮聟ce Zerglingi. Je艣li kt贸ry艣 tylko zbli偶y si臋 do Ciebie i b臋dzie pr贸bowa艂 Ci臋 atakowa膰 to zostanie u艣miercony przez Irradiate, kt贸ry znajduje si臋 na Tanku. Dobre, co? Problem w tym, 偶e gdy zbierze si臋 du偶o Zergling贸w to szybko ci臋 rozwal膮聟. Ale masz chyba Defensive Matrix :). Doskona艂ym pomys艂em jest zablokowanie wej艣cia do bazy (twojej lub przeciwnika) czo艂giem. Ustaw go na rampie i roz艂贸偶 do trybu Siege. Daj mu Defensive Martix i Irradiate. A teraz czekaj tylko, a偶 b臋d膮聟 nadchodzi膰 lingi.

2. Skombinuj cokolwiek lataj膮聟cego. Dobrze b臋d膮聟 si臋 nadawa膰 nawet same Vessele. Le膰 pod baze wroga i daj im Defensive Matrixy oraz Irradiate. A teraz nich lec膮聟 prosto nad robotnik贸w (SCV lub Drone). Efekt - wiadomy, chyba 偶e wr贸g zauwa偶y podst臋p i ucieknie lub zakopie swoich robotnik贸w. Wtedy mo偶esz poszuka膰 do艣膰 ciasnych grupek innych jednostek, np. Zergling贸w. Post贸j chwilk臋 nad nimi a potem szukaj nast臋pnych grup :).

IRRADIATE + DEFENSIVE MATRIX

W艂a艣ciwie ju偶 opisa艂em taktyki z wykorzystaniem tych 2 umiej臋tno艣ci (niekonwencjonalne u偶ycie Irra), ale mo偶na jeszcze zrobi膰 inaczej. Daj Dronie lub SCV'owi wroga Defensive Matrix i Irradiate. On sam b臋dzie 偶y艂 do艣膰 d艂ugo, a maj膮聟c na sobie Irradiate b臋dzie niszczy艂 wszystkich pobliskich robotnik贸w.

Zapobieganie

Og贸lna zasada obrony przed Irradiate jest taka, 偶eby nie skupia膰 swoich jednostek w zbite grupki. Robotnicy niestety musz膮聟 jako艣 wozi膰 surowce, wi臋c chro艅 ich jak tylko mo偶na. Aby zlikwidowa膰 jednostki z Defensive Matrixem u偶ywaj jednostek o ma艂ym cooldownie oraz takich zadaj膮聟cych du偶o obra偶e艅.

Terranie

Gdy tylko widzisz 偶e w ataku b臋dzie bra艂 udzia艂 Vessel te偶 we藕 Vessela i jak najszybciej wystrzel do niego EMP Shockwave, aby pozbawi膰 go mo偶liwo艣ci u偶ycia specjali. Baz臋 obstawiaj Turretami, a do zwalczania Science Vesseli zatrudnij Goliath贸w z upgradem zasi臋gu lub Vakyrie, kt贸rym to sam Vessel nic nie zrobi. Gdy tylkko zobaczysz jak膮聟艣 艣wiec膮聟c膮聟 na zielonkawo jednostk臋 schowaj swoje organiczne unity. Szczeg贸lnie bro艅 robotnik贸w, nie daj rzuci膰 na nich Irradiate. Piechot臋 mo偶esz trzyma膰 w rozproszeniu (tak dla zapobiegania). Je艣li w walce z Tob膮聟 zosta艂 u偶yty EMP Shocwave, to nie b臋dziesz m贸g艂 u偶ywa膰 jedynie specjali. Gdy id膮聟 na Ciebie jednostki z Defensive Matrixem do ataku wysy艂aj te jednostki, kt贸re maj膮聟 ma艂e op贸藕nienie ataku, czyli Marines ze Stimpackiem (najlepiej jeszcze z Matrixem na sobie) oraz jakie艣 jednostki zadaj膮聟ce du偶o obra偶e艅 (Siege Tanki), aby szybko zdj膮聟膰 os艂ony. Je艣li atakuje ci臋 grupa lotnictwa pod ochron膮聟 DM, atakuj z ziemi Goliathami, z powietrza Batkami i Valkyriami, z tym, 偶e najlepiej daj Batkom r贸wnie偶 DM. Pomocny mo偶e okaza膰 si臋 te偶 Ghost z Lockdownem. Zamykaj Science Vesseli, gdy tylko jaki艣 wleci ci do bazy.

Zergowie

Zergowie maj膮聟 najgorzej, bo nie do艣膰, 偶e jednostki potraktowane Irradiate s膮聟 skazane na 艣mier膰 (opr贸cz Ultraliska i Devourera), to jeszcze cz臋sto si臋 one skupiaj膮聟 w ciasne grupy. Ale istniej膮聟 na to sposoby. Najwa偶niejsze jest to, 偶eby nie pozwoli膰 u偶y膰 Irradiate. Baz臋 niech patroluj膮聟 Scourge (byle nie w ciasnych grupach, najlepiej pojedynczo, ale niedaleko siebie). Z g贸ry uprzedzam przed u偶ywaniem Mutalisk贸w, kt贸re zawsze wlatuj膮聟 "jeden na drugiego" i s膮聟 praktycznie do pokonania nawet przez jednego Vessela. U偶ywaj za to Devourer贸w. Og贸lnie, to stawiaj du偶o Spore Colony. U偶yj Plague Defilera, aby os艂abi膰 t膮聟 lataj膮聟c膮聟 stacj臋 badawcz膮聟. Mo偶esz te偶 wykorzysta膰 Queena i spowolni膰 Vessela Ensnarem, jak r贸wnie偶 da膰 mu Parasite (Vessel jest detektorem).W przypadku, gdy Irradiate ju偶 zosta艂 u偶yty nie panikuj, ale staraj si臋 oddzieli膰 radioaktywn膮聟 jednostk臋 od reszty grupy. Jest to do艣膰 trudne, ale gdyby艣 j膮聟 tak zostawi艂, to niewiele wojska by艣 mia艂. Na jednostki z Defensive Matrixem posy艂aj Zerglingi, o ile ta jednostka nie ma jeszcze Irradiate. Stosuj te偶 Lurkery. Na lotnictwo z DM posy艂aj Mutaliski, Devourery i Scourge.

Protossi

Protossi najbardziej musz膮聟 si臋 ba膰 EMP Shockwave. Irradiate b臋dzie rzadko u偶ywany, wi臋c mo偶na go sobie odpu艣ci膰. Ale zasada taka sama jak u innych ras - 艣wiec膮聟c膮聟 jednostk臋 jak najszybciej oddziel od reszty. Priorytetowym celem jest nie dopuszczenie Science Vessela do u偶ycia EMP. W tym celu stosuj Dark Archony. Posiadaj膮聟 one takie co艣 jak Feedback. Je艣li Vessel b臋dzie mia艂 pe艂no energii, czyli powy偶ej 199 to zginie na miejscu. Je艣li nie, to go uszkodzisz. U偶ywaj r贸偶nego rodzaju odstraszaczy w postaci Psionic Storm贸w, Hallucination. Gdy tylko mo偶esz stosuj Mind Control. Zyskasz pot臋偶n膮聟 j臋dnosk臋, kt贸r膮聟 oczywi艣cie potem w pe艂ni wykorzystasz. U偶ywaj Korsarzy do zniszczenia SV, a z ziemi Dragoon贸w. Jednostki z DM atakuj Reaverami, Zealotami i ewentualnie Archonami. U偶ywaj te偶 Maelstrom do zatrzymalnia organicznych jednostek i stosuj Psionic Storm. Natomiast na lataj膮聟ce jednostki stosuj te偶 lataj膮聟ce. Mo偶esz u偶y膰 ka偶dej - Corsaira, Scouta czy Carriera. Z ziemi Archony lub Dragoony. Protoss jest jeszcze w tej dobrej sytuacji, 偶e jego robotnicy nie s膮聟 organiczni, wi臋c nie musi si臋 o nich obawia膰. Mimo to zawsze buduj Cannony.

Upgrady i specjale

TITAN REACTOR
Koszt: 150 150
Czas: 166 sek.
Miejsce: Science Facility
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Research Titan Reactor
Efekt: + 50 Science Vessela

Ten upgrade ma wa偶ne znaczenie. Koniecznie go odkryj. Pozwoli on na 3-krotne u偶ycie Irradiate.

DEFENSIVE MATRIX
Koszt u偶ycia: 100
Zasi臋g: 10
Czas trwania: 90 sek.
Dzia艂anie: Tworzy ochronn膮聟 tarcz臋 maj膮聟c膮聟 250 HP i daje jednostce 250 pancerza.

Ta zdolno艣膰 jest standardowo odkryta. Wykorzystuj j膮聟 kiedy mo偶esz.

EMP SHOCKWAVE
Koszt: 200 200
Czas: 120 sek.
Miejsce: Science Facility
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research EMP Shockwave

Koszt u偶ycia: 100
Zasi臋g: 8
Rozrzut: 6x6
Dzia艂anie: Pozbawia Protoss贸w os艂on i wysysa magiczn膮聟 energi臋 z jednostek

W walce przeciwko Protossom obowi膮聟zkowo odkryj. W walce z innymi rasami te偶 ;). Zawsze si臋 przyda.

IRRADIATE
Koszt: 200 200
Czas: 80 sek.
Miejsce: Science Facility
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Research Irradiate

Koszt u偶ycia: 75
Zasi臋g: 9
Czas trwania: 40 sek.
Obra偶enia: 250 HP (6,25 HP/sek.)
Dzia艂anie: Tworzy radioaktywn膮聟 chmur臋 niszcz膮聟c膮聟 jednostki organiczne.

Koniecznie odkryj je艣li walczysz z Zergiem. Mo偶esz go troch臋 pom臋czy膰.

TERRAN SHIP PLATING
Koszt: 150 150 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Armory
Wymagania: 1)brak, 2-3) Science Facility
Klawisz ulepszenia: Upgrade Ship Plating
Efekt: + 1 do pancerza Science Vessela

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona