Strona g┼é├│wna Forum Podzi─Ökowania Kontakt Wsp├│┼épraca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Zerg Defiler
Zobacz opis
Finały ESL w Paryżu - Statystyki oraz Q&A

Druga cz─Ö┼Ť─ç relacji => Wra┼╝enia z rozgrywki


Dzi─Öki serwisowi SC Legacy zn├│w mo┼╝emy uzyska─ç porcj─Ö cennych informacji dotycz─ů┬ůcych StarCraft 2. Gra dost─Öpna by┼éa podczas rozgrywek ESL w Pary┼╝u na oko┼éo 10-15 komputerach. Ka┼╝dy z graczy mia┼é do dyspozycji maksymalnie 30 minut - nie jest to mo┼╝e du┼╝o czasu, ale mo┼╝na si─Ö chyba zgodzi─ç, ┼╝e ka┼╝da minuta przy SC2 jest cenna.
Ponadto, pojawi┼éa si─Ö informacja, ┼╝e wkr├│tce uka┼╝e si─Ö nowy Battle Report - wedle zapowiedzi ma by─ç bardzo satysfakcjonuj─ů┬ůcy, lecz ci, kt├│rzy byli na BlizzCon wiedz─ů┬ů co zostanie tam zawarte. TUTAJ mo┼╝na obejrze─ç fragment rozgrywki, kt├│ra najprawdopodobniej zostanie przedstawiona.

Build udost─Öpniony na ESL jest tym, kt├│ry pokazano na GC 2008, czyli mocno nieaktualny - Nomad zamiast Nighthawka, buduj─ů┬ůcy wie┼╝yczki za koszt energii, Queen jako jednostka unikalna i tylko jeden model Dark Templara. W obr─Öbie macro r├│wnie┼╝ brak zmian - trzeba p┼éaci─ç 100 minera┼é├│w za "od┼Ťwie┼╝enie" gejzera. Da┼éo si─Ö r├│wnie┼╝ zauwa┼╝y─ç, niedostrzegan─ů┬ů dot─ů┬ůd, funkcj─Ö interfejsu - gdy przypisze si─Ö grup─Ö jednostek jednej z liczb, po wybraniu tej grupy wy┼Ťwietla si─Ö ma┼éa ikonka zawieraj─ů┬ůca liczb─Ö wojsk w oddziale i drobne, wizualne przedstawienie jednego z ┼╝o┼énierzy.

Warta uwagi jest r├│wnie┼╝ informacja, ┼╝e jednostki zakopane (Burrow) przy Wie┼╝y Xel'Naga nie aktywuj─ů┬ů jej.

Czas jednak na najwa┼╝niejsz─ů┬ů cz─Ö┼Ť─ç, czyli Q&A, oparte o obserwacje i do┼Ťwiadczenia graczy:

PROTOSSI

Jak du┼╝a jest efektywno┼Ť─ç Void Ray w starciu z budynkami i innymi jednostkami?

Benwa: Nie uda┼éo mi si─Ö prawid┼éowo wykorzysta─ç tych jednostek, lecz s─ů┬ů one zab├│jcze je┼Ťli atakuj─ů┬ů budynki z ukrycia. Gdy tylko micrujesz oddzia┼éami w walce z nimi - staj─ů┬ů si─Ö zupe┼énie nieefektywne.

Hammy: Wygl─ů┬ůda┼éo na to, ┼╝e Protossi mieli wiele jednostek wymagaj─ů┬ůcych wsparcia: Void Ray, Colossus, Carrier, etc. Void Ray zadaje du┼╝o obra┼╝e┼ä, ale jest ma┼éo wytrzyma┼éy i ┼éatwo zostaje zniszczony, je┼Ťli nie ma jednostek, kt├│re by go chroni┼éy. Podobnie by┼éo z Colossusem, lecz te dwie jednostki maj─ů┬ů r├│┼╝ne specjalizacje: jedna w walce z przeciwnikami o ma┼éej liczbie punkt├│w ┼╝ycia, druga za┼Ť o du┼╝ej.

Jaki jest koszt opracowania Warp-In i czas do ponownego u┼╝ycia?

Koszt to 50/50, opracowywanie trwa 35 sekund. Natomiast zdolno┼Ť─ç gotowa jest do u┼╝ycia gdy nowa jednostka zostaje wyprodukowana.

Jak du┼╝y jest obszar dzia┼éania Psionic Storm? I jaka jest u┼╝yteczno┼Ť─ç drugiej ze zdolno┼Ťci HT?

Obszar jest ma┼éy, du┼╝o mniejszy ni┼╝ w oryginalnym SC (powinno to ucieszy─ç zergowych graczy) - nie obejmuje nawet tyle miejsca, ile jest na rampie, co utrudnia korzystanie z tej zdolno┼Ťci.

O czym mówi oznaczenie 5x2 w obrażeniach dla Interceptora? Czy znaczy to, że jednostka ta robi dwa przeloty zanim powróci do Carriera, czy że zadaje 10 obrażeń nieopancerzonym przeciwnikom?

Jest to do┼Ť─ç powszechna statystyka. Oznacza tyle, ┼╝e jednostka strzela dwa razy z rz─Ödu, zadaj─ů┬ůc 10 obra┼╝e┼ä, ale je┼Ťli przeciwnik ma np. 1 punkt pancerza, wtedy zada 8 punkt├│w obra┼╝e┼ä. To bardzo wa┼╝ne, bo jednostki takie, jak Thor czy Mothership zadaj─ů┬ů bardzo du┼╝o obra┼╝e┼ä jednym atakiem.

Czy Immortale niweluj─ů┬ů wszystkie obra┼╝enia powy┼╝ej 10, czy ta zdolno┼Ť─ç obejmuje tylko do 20 obra┼╝e┼ä powy┼╝ej 10?

Benwa: Nie jestem pewny. Kazałem jednemu Immortalowi strzelić w drugiego, lecz ta jednostka zadaje 30 punktów obrażeń opancerzonym przeciwnikom, więc nie mogę stwierdzić na jakiej zasadzie odbywa się zmniejszanie uszkodzeń.

Hammy: Nie dysponuj─Ö konkretnymi warto┼Ťciami, ale na pewno mog─Ö stwierdzi─ç, ┼╝e Immortale s─ů┬ů ┼Ťwietni - doskonale radz─ů┬ů sobie z czo┼égami i Hydraliskami. Dobrze r├│wnie┼╝ wspieraj─ů┬ů armi─Ö w walce z Roachami, czy Marauderami. Moim zdaniem Blizzard dobrze zrobi┼é rozdzielaj─ů┬ůc Dragoona na dwie funkcje (Immortal i Stalker).

STATYSTYKI

Colossus
P┼╗: 300
Tarcze: 150
Wykorzystanie limitu: 6
Produkcja w: Robotics Facility
Obra┼╝enia: 20
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: 7 (+2 po ulepszeniu)
Pancerz: 1

Nullifier
P┼╗: 40
Tarcze: 40
Wykorzystanie limitu: 2
Produkcja w: Gateway (wymagany Cybernetics Core)
Obra┼╝enia: 5
Dodatkowe: +5 przeciw tarczom
Pancerz: 1, lekki
Zdolno┼Ťci: Pole si┼éowe, Anty-grawitacja

Phoenix
P┼╗: 120
Tarcze: 60
Wykorzystanie limitu: 2
Produkcja w: Stargate
Obra┼╝enia: 10x2
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: 4
Pancerz: 0, lekki
Zdolno┼Ťci: Przeci─ů┬ů┼╝enie

Carrier
P┼╗: 250
Tarcze: 150
Wykorzystanie limitu: 6
Produkcja w: Stargate (wymagany Fleet Beacon)
Obra┼╝enia: 5x2 (8 Interceptor├│w)
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: -
Pancerz: 4

Mothership
P┼╗: 600
Tarcze: 600
Energia: 1000
Wykorzystanie limitu: 0
Pr─Ödko┼Ť─ç: "piekielnie powolny"
Produkcja w: Nexus
Obra┼╝enia: 8x8
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: 7
Pancerz: 4

Archon
P┼╗: 10
Tarcze: 300
Wykorzystywany limit: 4
Tworzony przez: Templar, Dark Templar
Obra┼╝enia: 35
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: 2
Pancerz: 0, lekki

TERRANIE

Czy Thor mo┼╝e by─ç transportowany?

Zdecydowanie nie.

Jakie korzy┼Ťci odnosz─ů┬ů Marines z ulepszenia, daj─ů┬ůcego im tarcze?

+10 P┼╗ (z 45 na 55) przy koszcie 150/150.

Czy Planetarna Twierdza (Planetary Fortress) daje dodatkowe P┼╗ do Command Center?

Nie, zostaj─ů┬ů one na poziomie 1500, nie wiem czy dodaje jaki┼Ť rodzaj opancerzenia. Sam budynek jest naprawd─Ö przera┼╝aj─ů┬ůcy - uratowa┼é mi ┼╝ycie przed grup─ů┬ů Zealot├│w. Nie atakuje jednak jednostek powietrznych.

Czy TechLab wci─ů┬ů┼╝ posiada mo┼╝liwo┼Ť─ç ulepszania broni i pancerzy piechoty?

TechLab posiada nast─Öpuj─ů┬ůce ulepszenia: Stimpack, Tarcze dla Marines i miny dla Reaper├│w.

Co ulepsza Engineering Bay?

W┼éa┼Ťnie ten budynek odpowiada za ulepszenia obra┼╝e┼ä i pancerzy piechoty. Nie potrafi jednak lata─ç w tym buildzie.

Jaki jest opis ataku wyrzutni rakietowych Thora?

Żadnego tekstu a sam atak nie jest tego samego typu, co naziemny. Rakiety to w sumie 4 ataki, po 4 obrażeń każdy (+2 przeciw celom opancerzonym).

Jakie s─ů┬ů koszty zdolno┼Ťci Nighthawka?

Tu wci─ů┬ů┼╝ jako Nomad - potrafi stawia─ç wie┼╝yczki, miny i Drona Celowniczego (brak jednak szczeg├│┼é├│w odno┼Ťnie koszt├│w).

Czy Battlecruiser nie jest zbyt siln─ů┬ů jednostk─ů┬ů? Wszystkie jego zdolno┼Ťci s─ů┬ů przydatne?

Yamato i ostrza┼é powietrzny to konieczno┼Ť─ç. Ka┼╝d─ů┬ů z nich wybiera si─Ö dla ka┼╝dego Battlecruisera z osobna. Bardzo silna i kosztowna jednostka.

Wie┼╝yczki mog─ů┬ů wykrywa─ç ukryte jednostki, czy do tego potrzebny jest Sensor Tower?

Obie struktury to potrafi─ů┬ů, ale Sensor Tower poka┼╝e tylko czerwone punkty na fog of war, wi─Öc tak czy inaczej wie┼╝yczka b─Ödzie potrzebna.

Czy jednostki o punkcie zbi├│rki ustawionym na bunkrze, wchodz─ů┬ů do niego?

Tak, dzia┼éa to r├│wnie┼╝ w przypadku Dropshipa. Je┼Ťli jednak o bunkier chodzi - musi by─ç on ju┼╝ wybudowany, inaczej jednostki b─Öd─ů┬ů sta┼éy obok.

STATYSTYKI

Medivac Dropship
P┼╗: 150
Energia: 200
Wykorzystywany limit: 2
Produkowany w: Starport
Obra┼╝enia: brak
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: brak
Pancerz: 1
Zdolno┼Ťci: Leczy jedn─ů┬ů biologiczn─ů┬ů jednostk─Ö w danym momencie

ZERGOWIE

Jak radz─ů┬ů sobie Hydralisk i Roach?

Benwa: W tym buildzie nie bardzo da si─Ö por├│wna─ç obie jednostki - jedna jest z Tier 2, druga z Tier 1. Hydraliski mog─ů┬ů atakowa─ç jednostki powietrzne, Roache, nie. W teorii Hydralisk jest lepszy. Gdy pierwszy raz us┼éysza┼éem o szybkiej regeneracji Roacha, zastanawia┼éem si─Ö jak szybko si─Ö to odbywa. No i si─Ö dowiedzia┼éem - w tym wypadku oznacza to niedorzecznie szybko! Zaimprowizowa┼éem pojedynek z Hydraliskiem (ten zadaje 13 obra┼╝e┼ä, Roach ma 80 HP) i zanim ten zd─ů┬ů┼╝y┼é strzeli─ç drugi raz, Roach odzyska┼é ju┼╝ pe┼éni─Ö si┼é. Je┼Ťli nie b─Ödziesz przeciw niemu microwa┼é na pocz─ů┬ůtku gry, ju┼╝ po Tobie. R├│wnie┼╝ w ZvZ, Roach to bardzo pot─Ö┼╝na jednostka - tylko sz├│stk─ů┬ů zabi┼éem tak wiele Zergling├│w, co by┼éo naprawd─Ö imponuj─ů┬ůce (a nie jestem dobry w tym match-upie).

Hammy: Jako zergowy gracz, czu┼éem si─Ö rozczarowany Hydraliskami - nie tylko z powodu przeniesienia do T2, ale r├│wnie┼╝ kosztu (100 gazu). Traktowa┼éem je wi─Öc jako jednostki przeciwpowietrzne, i to bardzo drogie. Poza tym, Hydraliski nie maj─ů┬ů szans w starciu z jakimikolwiek jednostkami walcz─ů┬ůcymi wr─Öcz. Zadaj─ů┬ů jednak niez┼ée obra┼╝enia, wi─Öc w pewnym momencie du┼╝a ich grupa nie┼║le wsp├│┼édzia┼éa┼éa z Roachami, dop├│ki oczywi┼Ťcie nie obrywa┼éo si─Ö za mocno. Stara┼éem si─Ö poch┼éania─ç obra┼╝enia Roachami, a ostrza┼é zostawi─ç Hydraliskom. Nie by┼éa to jednak miarodajna pr├│ba, poniewa┼╝ mia┼éem zbyt du┼╝─ů┬ů przewag─Ö nad przeciwnikiem.

Podsumowuj─ů┬ůc: nie nale┼╝y traktowa─ç Hydralisk├│w tak, jak niegdy┼Ť. Nie s─ů┬ů z┼ée, lecz posiadaj─ů┬ů ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlone przeznaczenie. Zealoci i Immortale mia┼╝d┼╝─ů┬ů je bezlito┼Ťnie, lecz ┼╝adna jednostka powietrzna nie mo┼╝e czu─ç si─Ö bezpieczna.

Roache dla odmiany s─ů┬ů po prostu ┼Ťwietne - szybkie, tanie i przyjemne w micro. Po prostu super.

Opowiedzcie o zdolno┼Ťci spuszczania creep'u przez Overlordy i obecnych formach transportu.

Benwa: To naprawd─Ö super! Gdy ulepszysz Hatchery do Lair, Overlordy mog─ů┬ů spuszcza─ç creep - trzeba jednak trzyma─ç je nieruchomo, aby tworzona ma┼║ nie znikn─Ö┼éa. Wykorzysta─ç to mo┼╝na oczywi┼Ťcie do u┼╝ycia Nydus Worma i zalania przeciwnika miliardem Baneling├│w! Gdy creep zniknie, Nydus Worm powoli umiera.

Hammy: Jak wy┼╝ej, to ┼Ťwietna sprawa. Overlord posiada dwie zdolno┼Ťci - pierwsza pozwala opuszcza─ç creep przez dowolny czas, a nie ma to ┼╝adnego kosztu. Gdy w┼é─ů┬ůczy si─Ö t─ů┬ů umiej─Ötno┼Ť─ç, Overlord przez ca┼éy czas spuszcza creep i trzeba to wy┼é─ů┬ůczy─ç, ┼╝eby m├│c nakaza─ç Overlordowi ruch. Je┼Ťli za┼Ť chodzi o transport - w tym buildzie Oversy na pewno tego nie potrafi─ů┬ů (ale w informacje pojawi┼éy si─Ö informacje, ┼╝e ta umiej─Ötno┼Ť─ç powr├│ci┼éa). Tak naprawd─Ö jednak, kto by si─Ö tym przejmowa┼é, kiedy do dyspozycji ma si─Ö Sie─ç Nydus! To po prostu niesamowite: stawiasz budynek (gdy b─Ödziesz mia┼é Lair) , przypisujesz go jakiemu┼Ť klawiszowi i cieszysz si─Ö stawianiem Nydus Worm├│w w dowolnym miejscu na mapie (tam, gdzie masz creep oczywi┼Ťcie, ale ten umie┼Ťci si─Ö w odpowiednim miejscu dzi─Öki Overlordom). Fakt, Worm kosztuje 100 minera┼é├│w, ale jest ┼Ťwietny i stworzenie go zajmuje zaledwie kilka sekund. Potem wyznaczasz tylko jednostkom punkt zbi├│rki w kt├│rym┼Ť miejscu Sieci. Nast─Öpnie wystarczy klikn─ů┬ů─ç "wy┼éaduj" na dowolnym Wormie i gotowe. Nie ma chyba ┼éatwiejszej metody na przemieszczanie armii i posy┼éanie posi┼ék├│w. Na dodatek, je┼Ťli atakujesz innego Zerga, nie b─Ödziesz potrzebowa┼é dodatkowego creepu.

Jak działa Sieć Nydus w tej wersji gry?

Stawiasz budynek w Tier 2, dzi─Öki temu mo┼╝esz potem umie┼Ťci─ç Nydus Worma w dowolnym punkcie mapy, zawieraj─ů┬ůcym creep - Worm tam pozostanie dop├│ki nie zginie (a animacja ┼Ťmierci jest bardzo fajna). Jednostki mo┼╝esz za┼éadowa─ç do budynku Nydus, albo innego Worma, a potem wy┼éadowa─ç u dowolnego ko┼äca Sieci.

O ile zwi─Ökszona jest Kontrola, jak─ů┬ů daje Overseer?

Benwa: Nie powiem na pewno, podpowiedzi o tym m├│wi─ů┬ů, ale wydaj─ů┬ů si─Ö zabugowane.

Hammy: Nie s─ů┬ůdz─Ö, ┼╝eby dawa┼é jej wi─Öcej.

Infestor daje mo┼╝liwo┼Ť─ç produkcji Zara┼╝onych Terran czy Zara┼╝onych Marines?

Benwa: Marines - 7 lub 8, nawet po zaka┼╝eniu struktury Zerg├│w. Zadaj─ů┬ů 6 obra┼╝e┼ä przy zasi─Ögu r├│wnym 5.

Hammy: Tak, s─ů┬ů to Marines. Nawet je┼Ťli u┼╝yjesz Infestora na wrogim Hatchery - wci─ů┬ů┼╝ otrzymasz Infested Marines. Celem ataku Infestora mog─ů┬ů by─ç jednak tylko struktury produkcyjne.

STATYSTYKI

Infestor
P┼╗: 120
Obra┼╝enia: brak
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: brak
Pancerz: 0, lekki
Zdolno┼Ťci: te same, co Defilera za wyj─ů┬ůtkiem Consume, dodatkowo zdolno┼Ť─ç zara┼╝ania wrogich budynk├│w.

Lurker
P┼╗: 125
Wykorzystywany limit: 2
Mutacja z: Hydralisk
Obra┼╝enia: 10
Dodatkowe: +20 przeciw opancerzonym jednostkom
Zasi─Ög: 7
Pancerz: 1

Swarm Guardian
P┼╗: 200
Wykorzystywany limit: 2
Mutacja z: Mutalisk
Obra┼╝enia: 25
Dodatkowe: brak
Zasi─Ög: 8
Pancerz: 2


Źródło: StarCraft Legacy
Tłumaczenie: Deimos0


Poprzednia strona Na g├│r─Ö Nast─Öpna strona