Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Archon
Zobacz opis
Fina艂y ESL w Pary偶u - Wra偶enia z rozgrywki

Pierwsza cz臋艣膰 relacji => Statystyki oraz Q&A


Po pytaniach odno艣nie buildu SC2 na ESL w Pary偶u, przyszed艂 czas na przedstawienie wra偶e艅 z samej gry. Dzi臋ki StarCraft Legacy mo偶emy zapozna膰 si臋 z opini膮聟 Hammy’ego w kwestii poszczeg贸lnych ras, jak i og贸lnych wniosk贸w z rozgrywki.

OG膫聯LNE WRA呕ENIA

Pierwsza wymieniona cecha, to graficzne przedstawienie zasi臋gu Sensor Tower (mo偶ecie je zobaczy膰 TUTAJ) – niebieska linia z tr贸jk膮聟tami w takim w艂a艣nie kolorze. Wed艂ug Hammy’ego nie jest to z艂e rozwi膮聟zanie, lecz w niekt贸rych sytuacjach ca艂o艣膰 sprawia wra偶enie ma艂o czytelnej.

Dobrym pomys艂em natomiast jest specjalny rodzaj terenu, np. wysoka trawa – mo偶na w niej ukry膰 jednostki zwiadowcze, b膮聟d藕 u艂atwi膰 sobie ucieczk臋 przed przeciwnikiem – w pogoni za tak wycofuj膮聟cym si臋 wrogiem najlepiej u偶y膰 jednostek powietrznych. Odpowiednikiem dla map na platformach jest czarny dym. Gra bardzo dobrze wygl膮聟da, a wspomniane detale prezentuj膮聟 si臋 r贸wnie okazale tak偶e w ni偶szych rozdzielczo艣ciach.

Problem na razie stanowi jednak sama charakterystyka map – niekt贸re np. za mocno przypomina艂y Lost Temple, co prowokowa艂o do korzystania z zasi臋gu trybu obl臋偶niczego czo艂g贸w. Poprawek wydaje si臋 potrzebowa膰 r贸wnie偶 system daj膮聟cych si臋 zniszczy膰 element贸w – np. ska艂.

W kwestii MBS, Hammy uspokaja, stwierdzaj膮聟c, i偶 jest to dobry dodatek. Istnienie automining, do sp贸艂ki z MBS sprawia natomiast, 偶e na pocz膮聟tku gry nie ma si臋 zbyt wiele do roboty.

Ciekawie prezentuj膮聟 si臋 podw贸jne punkty zbi贸rki u Zerg贸w – np. klikaj膮聟c na minera艂ach albo Extractorze, punkt robi si臋 br膮聟zowy, co oznacza, 偶e jest on zarezerwowany dla robotnik贸w. Pozosta艂e jednostki maj膮聟 go natomiast w kolorze bia艂ym.

ZERGOWIE

Pojawia艂y si臋 ostatnio obawy o dynamik臋 rozgrywki – brak np. Reaver drop贸w dla niekt贸rych graczy wydawa艂 si臋 by膰 ogromn膮聟 strat膮聟, jednak pojawienie si臋 nowych jednostek – szczeg贸lnie Baneling贸w zmienia posta膰 rzeczy. Z do艣wiadcze艅 wyniesionych z gry, Hammy stwierdza, i偶 Baneling jest 艣wietn膮聟 jednostk膮聟 w atakowaniu mineral line i je艣li nie powstrzyma si臋 go, potrafi zdzia艂a膰 naprawd臋 du偶o. Zergowie powinni jednak szczeg贸lnie uwa偶a膰 na Stalker贸w – nowe wcielenie Dragoona bardzo dobrze zwalcza samob贸jcze ewolucje Zergling贸w. Natomiast przeciw Zealotom warto rzuci膰 Roache, kt贸re dzi臋ki swojemu kosztowi oraz 艂atwo艣ci kontrolowania s膮聟 wyj膮聟tkowo skuteczne w walce z Protossami. Og贸lnie w ZvP du偶ej wagi nabra艂a kompozycja armii, kt贸ra naturalnie powinna si臋 zmienia膰 wraz z rozwojem technologicznym. Przyk艂adem jest tu wykorzystanie Baneling贸w w艂a艣nie i to przeciwko swoim najwi臋kszym przeciwnikom, o kt贸rych wspomnia艂em wy偶ej.

Pozycje graczy znajduj膮聟 si臋 bardzo blisko siebie na mapach – wymusza to szczeg贸ln膮聟 ostro偶no艣膰, gdy偶 przeciwnik mo偶e zebra膰 posi艂ki i 艣ciga膰 ci臋 a偶 do bazy – nie ma wi臋c czasu na odpoczynek.

Upgrade do Lair nast臋puje p贸藕niej ni偶 w Brood War, koszt ulepszenia to 200 gazu – nale偶a艂o by wi臋c zaj膮聟膰 oba gejzery, 偶eby przyspieszy膰 mo偶liwo艣膰 rozwoju. Wed艂ug Hammy’ego, Tier 2 nie jest rewelacyjny – poza sieci膮聟 Nydus. Hydralisk kosztuje 100 minera艂贸w i 100 gazu, na dodatek nale偶y traktowa膰 go jako jednostk臋 przeciwpowietrzn膮聟.

Zmiany da艂y si臋 odczu膰 w ZvZ – zamiast Zergling贸w i Mutalisk贸w, bardziej op艂acalne i skuteczne jest 艂膮聟czenie Zergling贸w z Corruptorami – te drugie okaza艂y si臋 bardzo skuteczne w starciach z jednostkami powietrznymi, a w mirrorze ma艂o co jest w stanie da膰 op贸r Zerglingom.

Udost臋pniony build w og贸le zniech臋ca艂 do korzystania z Mutalisk贸w – przegrywa艂y i z Corruptorami, i z Vikingami.

Starcia z Terranem unaoczni艂y skuteczno艣膰 Roachy i Baneling贸w – pierwsze 艣ci膮聟gaj膮聟 na siebie ogie艅, podczas gdy drugie siej膮聟 zniszczenie we wrogich szeregach. Jest to jednak trudne do wykorzystania po艂膮聟czenie ze wzgl臋du na du偶膮聟 ilo艣膰 potrzebnego gazu. W przypadku postawienia na Roache okazuje si臋, 偶e Hydraliski staj膮聟 si臋 bezu偶yteczne, chyba 偶e przeciwnik u偶yje jednostek powietrznych – w innych przypadkach jednak bardziej op艂aca si臋 u偶y膰 np. Zergling贸w. Mapy z kolei ze wzgl臋du na swoj膮聟 konstrukcj臋 wr臋cz zach臋caj膮聟 do korzystania z Nydus Worm贸w.

Doj艣cie do Hive, mo偶e sprowadzi膰 przykr膮聟 niespodziank臋 – np. wyczerpanie wi臋kszo艣ci, b膮聟d藕 du偶ej cz臋艣ci gejzer贸w, co strasznie spowalnia wykorzystanie rozwoju technologicznego. Jak na Tier 3, Ultraliski s膮聟 strasznie drogie – 200 minera艂贸w i 400 gazu. S膮聟 to niezwykle silne jednostki, jednak nie wsz臋dzie mog膮聟 si臋 dosta膰 przez sw贸j rozmiar – podczas starcia na otwartym polu s膮聟 jednak nie do zatrzymania.

Og贸lnie ci臋偶ko jest por贸wnywa膰 dzia艂anie jednostek do tych z Brood War – wszystko przez mechanik臋 gazu. Wymaga ona przyzwyczajenia, ale na d艂u偶sz膮聟 met臋 dodaje grze g艂臋bi.

Je艣li chodzi o pozosta艂e jednostki – 艣wietnie wypad艂y Swarm Guardian – Broodlingi zdawa艂y si臋 pojawia膰 nie tylko przy kolejnych atakach, ale w og贸le co par臋 sekund – w starciu z czo艂gami dzia艂a艂y jak Zealotowe bomby. Sami Guardiani zdaj膮聟 du偶o obra偶e艅.

Jednostki przeciwlotnicze s膮聟 bardzo mocne, nie wiadomo jednak jak b臋dzie to ostatecznie wygl膮聟da艂o. Jednostki do walki naziemnej s膮聟 dobrze zbalansowane – Zerglingi, Banelingi i Roache 艣wietnie spisuj膮聟 si臋 w walce z Zealotami, Stalkerami, Nullifierami i Immortalami.

Dark Swarm Infestora to wci膮聟偶 skuteczna zdolno艣膰, ale nie mo偶na ju偶 u偶ywa膰 jej tak cz臋sto jak w Brood War (brak Consume). Hammy nie zdo艂a艂 do ko艅ca rozgry藕膰 dzia艂ania Plague – kt贸re zdawa艂o si臋 rozprzestrzenia膰 z jednostki na jednostk臋, lecz nie wiadomo na jakiej zasadzie. Natomiast Zara偶enie powodowa艂o produkcj臋 Marines - bez wzgl臋du na to czy by艂y to Koszary, Gateway czy inne Hatchery.

Overlordy s膮聟 okropnie powolne na pocz膮聟tku gry, mog膮聟 co prawda stawia膰 Creep, co z kolei pozwala na u偶ywanie Nydus Worm贸w. Uczynienie z Overlord贸w, Overseer贸w zabiera mo偶liwo艣膰 generowania Creep, ale daje now膮聟 zdolno艣膰 – Changelinga. S艂u偶y on jako jednostka zwiadowcza, kt贸r膮聟 przeciwnik mo偶e rozpozna膰 jedynie po tym, 偶e nie da si臋 jej zaznaczy膰, ani nie pod膮聟偶a ona za reszt膮聟 wojsk.

Queen jest ca艂kiem fajn膮聟, defensywn膮聟 jednostk膮聟 – posiada skuteczn膮聟 zdolno艣膰 leczenia. Wa偶na jest tak偶e umiej臋tno艣膰 mutowania larw tak, aby mo偶na by艂o je dowolnie przemieszcza膰 po mapie – trwa to chwil臋, lecz zdecydowanie jest warte zachodu. Chodzi tu o po艂膮聟czenie tej zdolno艣ci z Sieci膮聟 Nydus – nowa larwa mutuje jednostki szybciej ni偶 zwyczajna. Bardzo korzystnie mo偶na to po艂膮聟czy膰 przy wykorzystaniu do produkcji Mutalisk贸w lub Ultralisk贸w.

TERRANIE

Marines nie zmienili si臋 zbyt znacz膮聟co. Dobrym do nich dodatkiem okazali si臋 Marauderzy, kt贸rych spowalniaj膮聟ce pociski wypadaj膮聟 bardzo dobrze – s膮聟 skuteczne, lecz nie przesadzone. Medivaci r贸wnie偶 dobrze sprawdzaj膮聟 si臋 w swojej roli medyk贸w/transporter贸w. Je艣li za艣 chodzi o Helliony – ich zasi臋g wydawa艂 si臋 bardzo du偶y, cho膰 najskuteczniej jest otoczy膰 przeciwnika tymi jednostkami. Czo艂gi nie uleg艂y wi臋kszym zmianom. Z kolei Banshee by艂y bardzo gro藕ne, cho膰 zupe艂nie nieporadne w przypadku pojawienia si臋 Corruptor贸w.

Zmiana Nomada w Nighthawka wypad艂a bardzo korzystnie – s膮聟dz膮聟c z opinii jednego z przedstawicieli Blizzarda. Dzi臋ki temu, 偶e wie偶yczki stawia si臋 za koszt w minera艂ach, sta艂o si臋 to 艂atwiej dost臋pne i mo偶na lepiej je wykorzystywa膰 podczas atak贸w. Battlecruisery s膮聟 bardzo mocne, cho膰 niecz臋sto spotykane, poza tym do艣膰 艂atwo pada艂y 艂upem Corruptor贸w.

PROTOSSI

Warp-in stanowi 艣wietny dodatek do protosskich si艂. Je艣li chodzi o Nullifiera – Pole Si艂owe wymaga艂o niewielkich ilo艣ci energii, co umo偶liwia艂o odrobin臋 zbyt cz臋ste korzystanie z niego. Nawet pocz膮聟tkuj膮聟cy gracze radzili sobie z wykorzystaniem tej umiej臋tno艣ci – strach pomy艣le膰, co potrafi艂by zrobi膰 profesjonalista. Anty-grawitacja natomiast nie by艂a szczeg贸lnie u偶yteczna.

Psionic Storm okaza艂 si臋 bardzo skuteczny, mimo mniejszego zasi臋gu. Tak偶e Archoni zaskoczyli swoj膮聟 zr臋czno艣ci膮聟 w bitwie – zdolni s膮聟 jednym atakiem zabi膰 Zerglinga. Warp Ray’e z kolei dobrze radzi艂y sobie z atakowaniem budynk贸w, lecz tak jak Colossusy – s膮聟 to wra偶liwe jednostki, kt贸re wymagaj膮聟 wsparcia, inaczej szybko padaj膮聟 w obliczu dobrze zorganizowanego przeciwnika.

ULEPSZENIA ZERG膫聯W

Evolution Chamber i Spire – bez zmian.
Zergling: w Spawning Pool – szybko艣膰 (Tier 1), Adrenal Glands (Hive)
Roach: w Roach Den – ulepszenie regeneracji (Hive)
Baneling: w Baneling Nest – ulepszenie szybko艣ci (Hive)
Hydralisk: w Hydralisk Den – ulepszenie szybko艣ci (Lair)
Overlord: w Lair – szybko艣膰 (Lair)
Ultralisk: w Ultralisk Den – pancerz (Hive)


殴r贸d艂o: StarCraft Legacy
T艂umaczenie: Deimos0


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona