Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss Archon
Zobacz opis
Strategie - Przewodnik Zerg vs Protoss - Early Game

Liquipedia Logo 殴r贸d艂o oryginalne: LiquiPedia
Zamieszczone za zgod膮聟 TeamLiquid
T艂umaczenie: Trydium


Zerg vs. Protoss jest matchupem 艂atwiejszym od ZvZ czy ZvT w kryteriach zarz膮dzania ekonomi膮 ale o wiele trudniejszy je艣li chodzi o micro. S膮 dwa sposoby na rozpatrywanie gry Zergiem niezale偶nie od przeciwnika. Jeden z nich to okre艣lenie ilo艣ci wyl臋garni z jakiej chcemy korzysta膰, drugim jest tw贸j poziom technologiczny. Ten przewodnik jest skupiony wok贸艂 techu poniewa偶 jest to dok艂adniejsze i bardziej miarodajne ni偶 ilo艣膰 Hatchy.

Early Game: Hatchery Tech

Build otwieraj膮cy: 9 Pool speed

Kolejno艣膰 budowania:

  • 9 - Spawning Pool
  • 8 - Drone
  • 9 - Extractor
  • 8 - Overlord
  • 8 - Drone
  • Sze艣膰 Zergling贸w jak tylko doko艅czy si臋 Pool (oszcz臋dzamy Larwy).
  • Trzy Dronki wydobywaj膮 gaz kiedy tylko Extractor zostanie wybudowany.
  • Przy 88 gazu, wycofuj po 1 Dronie od gazu do minera艂贸w.
  • Przy 104 gazu natychmiast zacznij opracowywa膰 Zergling Speed.

Cel
Generalnym za艂o偶eniem tego BO jest uniemo偶liwienie wrogowi dokonywania zwiadu, Zerglingi ze speed upgrade s膮 znacznie szybsze ni偶 Probe i z 艂atwo艣ci膮 je eliminuj膮. To sprawia, 偶e Protoss nie jest w stanie zobaczy膰 na jaki tech si臋 zdecydowa艂e艣 w midgame oraz kiedy zdecydowa艂e艣 si臋 przej艣膰 do Lair. Jest to r贸wnie偶 popularny spos贸b na uniemo偶liwienie Protossowi odkrycia, je艣li zdecydowa艂e艣 si臋 na Chess builda (all-in Zerglingi albo all-in Hydraliski). Generalnie wp艂yw na twoj膮 ekonomi臋 b臋dzie taki, 偶e Dronka po艣wi臋cona na Extractor i stracony mining-time 3 Dronek poprowadzi si臋 do naturalnego przej艣cia w all-in build (nie zabraniamy tutaj zagrania inaczej, po prostu Chess b臋dzie najskuteczniejszy).

Popularne przej艣cia
Popularnymi przej艣ciami z tego BO b臋d膮 generalnie all-iny takie jak 3 Hatch Hydra albo 3 Hatch Zerglings.

Build otwieraj膮cy: 9 Pool/Overpool

Kolejno艣膰 budowania - 9 Pool:

Kolejno艣膰 budowania - Overpool:

  • 9 Overlord
  • 9 Spawning Pool
  • 6 Zergling贸w kiedy tylko doko艅czy si臋 Spawning Pool.
  • Hatchery po sze艣ciu Zerglingach.

Cel
Ten build jest najbezpieczniejszy dla Zerga przy ZvP. U偶ywa si臋 go g艂贸wnie na mapach dla 2-3 graczy gdzie wczesny 9 Probe Scout mo偶e przeszkodzi膰 w ustawienia Hatcha z 12 Dronki. Ponadto ten build pozwala obroni膰 si臋 przeciwko 2 Gate Rush jak i spr贸bowa膰 wykonania run-by przez Cannony wroga i os艂abieniu jego ekonomii na ile tylko b臋dzie to mo偶liwe. Wykonywanie run-by zw艂aszcza przy u偶yciu Overpoola jest bardzo skuteczne i mo偶e poprowadzi膰 do bardzo 艂atwych zwyci臋stw.

Popularne przej艣cia
Z tego miejsca mo偶esz 艂atwo zaadaptowa膰 si臋 do niemal wszystkiego co Protoss m贸g艂by ci zgotowa膰. Informacje jakie mo偶esz zgromadzi膰 swoim zwiadem dop贸ki Protoss nie wybuduje pierwszego Corsaira pozwalaj膮 ci 艂atwo kontrolowa膰 gr臋, mo偶esz zdecydowa膰 si臋 na dwa dodatkowe Hatche dla bardziej standardowej i bezpiecznej gry lub zrobi膰 tylko jeden dodatkowy Hatch do gry bardziej agresywnej.

Build otwieraj膮cy: 12 Hatchery

12 Hatchery jest standardowym otwarciem dla Zerga w ZvP na mapie dla czterech graczy. Szybka ekspansja zapewni ci przewag臋 ekonomiczn膮 kt贸ra b臋dzie bardzo trudna do obej艣cia dla Protossa. Mo偶e by膰 ryzykowny je艣li wykonany na mapie z kr贸tkimi dystansami takimi jak Neo Requiem. Ale generalnie jest bezpieczny nawet przeciwko 2 Gate Rush przy odpowiednim micro i rozs膮dnym ustawieniu Sunken贸w.

Kolejno艣膰 budowania - 9 Pool:

  • 9 Overlord
  • 12 Hatchery
  • 11 Spawning Pool

Zr贸b przynajmniej 4 Zerglingi kiedy Spawning Pool zostanie uko艅czony aby zabi膰 scouting Probe.

Cel
Silna ekonomia i uniwersalno艣膰 oferowana przez 12 Hatch pozwala na przej艣cia w praktycznie ka偶dy standardowy Build ZvP. Pozwala on r贸wnie偶 na produkcj臋 wi臋kszej ilo艣ci Zergling贸w w przypadku agresywnego 2 Gate Rusha, ponadto 12 Hatch zapewnia Creep w miejscu gdzie Creep Colony b臋dzie du偶o bardziej skuteczne je艣li zajdzie potrzeba ustawienia statycznej obrony.

Popularne przej艣cia
12 Hatch Build daje ci silniejsz膮 ekonomi膮 ni偶 9 Pool i 9 Pool Speed, nie pozwala jednak na tak agresj臋 w early-game. Z drugiej strony, z tego miejsca mo偶esz zdecydowa膰 si臋 na 艂atwe przej艣cie w agresywny 2 Hatch build albo bardziej pasywny i standardowy 3 Hatch Eko build.

Cheesy

All-in Hydraliski

S膮 dwa g艂贸wne sposoby na zagranie tego Cheesa, 2 Hatch Hydra i 3 Hatch Hydra, ka偶dy z nich jest przeznaczony na inny typ map.

2 Hatch Hydraliski
2 Hatch Hydra nie jest cz臋sto spotykanym buildem poniewa偶 nadaje si臋 on wy艂膮cznie na mapy gdzie Nexus mo偶na "ustrzeli膰" Hydraliskami z Range Upgrade, takie jak Destination albo Peaks of Beakdu. W g艂贸wnych za艂o偶eniach tego buildu jest zniszczenie Scouting Probe zanim Protoss zobaczy co chcesz zagra膰. Wr贸g KATEGORYCZNIE nie mo偶e zobaczy膰 braku trzeciego Hatcha inaczej zacznie co艣 podejrzewa膰. Kiedy tylko Hydralisk Den zostanie uko艅czone zacznij opracowywa膰 Range Upgrade zamiast Speed Upgrade i masowo produkuj Hydraliski. Kiedy upgrade do zasi臋gu zostanie opracowany wyrusz swoimi Hydraliskami w kierunku naturala Protossa i wystrzekaj wszystkie Cannony kt贸re mog膮 ci zagrozi膰. Nast臋pnie ustaw swoje Hydraliski na Hold-Position i atakuj Nexus aby go zniszczy膰. Dosy艂aj wi臋cej jednostek ze swojego Maina i Naturala. Zacznij Speed Upgrade dla Hydralisk贸w kiedy tylko b臋dziesz mia艂 do艣膰 gazu. Musisz uwa偶nie pozbywa膰 si臋 wszystkich Cannon贸w jakie Protoss b臋dzie pr贸bowa艂 postawi膰. Generalnie 12 Hydralisk贸w powinno wystarczy膰 aby ustrzeli膰 Nexus. Po zniszczeniu Nexus'a zajmij si臋 resztkami Cannon贸w. Je艣li Protoss zdecydowa艂 si臋 na ich masowe ilo艣ci wycofaj si臋 i zajmij ekonomi膮. Ze wzgl臋du na ograniczenie Protossa do tylko jednej bazy i znaczne ilo艣ci minera艂贸w jakie musia艂 zainwestowa膰 w Cannony mo偶esz spokojnie makrowa膰 z du偶ym wyprzedzeniem w stosunku do swojego oponenta.

3 Hatch Hydraliski
3 Hatch Hydra build to timing build kt贸ry ma na celu uderzenie na Protossa zanim b臋dzie on posiada艂 Zealot Speed albo Templar Tech. Mo偶na przechodzi膰 do tej strategii z niemal ka偶dego openingu Zerga i jest bardzo silna na mapach z szerokim Choke-Pointem, takich jak: Andromeda, Carthade czy Neo Medusa. Ten build jak ka偶dy Chess nie mo偶e zosta膰 odkryty je艣li ma zadzia艂a膰. Zerglingi powinno si臋 umie艣ci膰 na rampie tak, aby uniemo偶liwi膰 wej艣cie Scouting Probe, a produkcja Hydralisk贸w powinna mie膰 miejsce w g艂贸wnym mainie i trzecim Hatchu gdziekolwiek ten b臋dzie. Hydralisk Den powiniene艣 postawi膰 wraz z uzbieraniem pierwszych 50 jednostek gazu. A zanim Den wybuduje si臋 powiniene艣 uzbiera膰 do艣膰 surowc贸w na Speed Upgrade dla Hydralisk贸w. Zacznij produkowa膰 Hydraliski i Dronuj w Naturalu aby wygl膮da艂o to tak, jakby艣 gra艂 standardowo. Kiedy Speed Upgrade zostanie uko艅czony zacznij natychmiast opracowywanie Range Upgrade. Kiedy Range Upgrade zostanie niemal uko艅czony wyrusz swoimi |Hydraliskami. Timingi dopracuj tak, aby pod baz膮 wroga zjawi膰 si臋 wraz z uko艅czeniem Range Upgrade. Snipe'uj Cannony i wycofuj si臋 spoza ich zasi臋gu je艣li Zealoci rusz膮 do ataku. Dopiero poza zasi臋giem Cannon贸w zacznij walczy膰 z Zealotami. Nieprzerwanie dosy艂aj Hydralisk贸w ze swoich trzech wyl臋garni, ustrzel pozosta艂e Cannony a zwyci臋stwo powinno by膰 twoje. Z drugiej strony Hydra Break mo偶e zawie艣膰 je艣li Protoss zrobi艂 4 lub wi臋cej Cannon贸w, zale偶y to mocno od ich ustawienia. Je艣li atak Hydraliskami si臋 nie powiedzie b臋dziesz mocno op贸藕niony chyba, 偶e uda ci si臋 zr贸wna膰 Naturala wroga z ziemi膮, wtedy z kolei b臋dziesz mocno do przodu.

All-in Zerglingi

Jednym z najbardziej popularnych Chees贸w dla Zerg贸w przeciwko Protossom s膮 Mass Zerglingi. Jednak w tym przypadku nie ma okre艣lonych timing贸w. Po prostu musisz scoutowa膰 i dopasowa膰 sw贸j styl gry do tego co zobaczysz u przeciwnika aby znale藕膰 odpowiednie otwarcie dla swoich Zergling贸w.

Jednym z podstawowych element贸w tej strategii jest opracowanie speed upgrade dla Zergling贸w. Nie jest on konieczny, ale znacznie poprawi skuteczno艣膰 jednostek za relatywnie ma艂y koszt.

Kolejn膮 wa偶n膮 rzecz膮 w tym buildzie (tak samo jak przy innych Chessach Zerga) jest uniemo偶liwienie zwiadu przeciwnikowi. Buildy typu All-In trac膮 wszelk膮 skuteczno艣膰 je艣li zostan膮 odkryte I je艣li przeciwnik b臋dzie wiedzia艂 kiedy zaatakujesz. Zergling speed upgrade to najskuteczniejszy spos贸b na pozbycie si臋 Scouting Probe. Otwieraj膮c gr臋 Overpoolem albo 9 Poolem Zerg jeste艣 w stanie wykona膰 ten upgrade bardzo szybko co pozwoli na wczesne odci臋cie Protossa od informacji na nasz temat. Protoss graj膮cy w ciemno艣ciach nie b臋dzie wiedzia艂 co dzieje si臋 u nas w bazie ani kiedy atakujemy co zdecydowanie podniesie skuteczno艣膰 Chessa.

Kolejn膮 opcj膮, aczkolwiek troszk臋 bardziej ryzykown膮, na utrzymanie Protossa w ciemno艣ciach jest zagranie standardowego 12 Hatch builda. Za艂贸偶 ekspansj臋 w swoim naturalu i zbuduj standardow膮 ilo艣膰 Zergling贸w kiedy ju偶 Spawning Pool zostanie uko艅czony.Je艣li scouting Probe zostanie wys艂any p贸藕no mo偶na zatrzyma膰 j膮 w choke'u cz臋艣ci膮 Zergling贸w a potem wyko艅czy膰 reszt膮. Je艣li natomiast scouting Probe pojawi si臋 w twojej bazie przed twoim Spawning Pool'em trzeba b臋dzie si臋 jej pozby膰 jak najszybciej, najlepiej przed twoim zwyczajowym czasem przej艣cia do Lair. Podczas gdy b臋dziesz ugania艂 si臋 za scouting Probe graj jak najbardziej standartowo tak, 偶eby tw贸j oponent nie domy艣li艂 si臋 co planujesz, to na og贸艂 oznacza postawienie trzeciego Hatcha w nast臋pnym expie. Na t膮 chwil臋 celem b臋dzie sprawienie by Protoss pomy艣la艂, 偶e gramy standardowo ale opracowanie Zergling Speed Upgrade przy pierwszych 100 gazu zamiast Lair. Jest to bardziej ryzykowne poniewa偶 scouting jest dla Protossa du偶o 艂atwiejszy we wczesnej fazie gry co sprawia, 偶e wzrasta szansa na odkrycie i pora偶k臋. Tw贸j Zergling Speed Upgrade r贸wnie偶 pojawi si臋 p贸藕niej ni偶 gdyby艣 otworzy艂 buildem kt贸ry zak艂ada postawienie najpierw Spawning Poola, wi臋c Protoss b臋dzie mia艂 wi臋cej czasu na postawienie dodatkowych Cannon贸w czy produkcj臋 Zealot贸w. Jednak偶e, ten build ma szanse zadzia艂a膰 je艣li tw贸j przeciwnik b臋dzie scoutowa艂 niedostatecznie. Jest to powszechnie znany standardowy 3 Hatch Zerglings build.

Macro Cheesy

Ten rodzaj Cheesa jest raczej niespotykany ze wzgl臋du na du偶e op贸藕nienie w produkcji pierwszych jednostek bojowych i jeszcze wi臋ksze op贸藕nienie techu. Wi臋kszo艣膰 build贸w przeznaczonych dla Zerg贸w zaprojektowanych jest tak, aby gracz m贸g艂 Drone'owa膰 i Techowa膰 w tym samym czasie, co pozwala 艂atwo si臋 broni膰 I dostosowa膰 do tego, co m贸g艂by zgotowa膰 nam Protoss Jednak偶e je艣li uwa偶asz, 偶e Protoss b臋dzie gra艂 bardzo defensywnie na pocz膮tku gry mo偶esz pozwoli膰 sobie na po艣wi臋cenie wi臋kszej ilo艣ci czasu na budowanie kolejnych wyl臋garni I robotnik贸w ni偶 normalnie.

Dwa sztandarowe przyk艂ady to:
3 Hatch przed Spawning Pool
4 Hatch przed Extractorem


Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona