Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss High Templar
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Lurker
Lurker - Cie偶ki wojownik obronny Zab贸jca piechoty

Lurker to najnowszy genetyczny wynalazek roju. Po latach bada艅, metod膮聟 pr贸b i b艂臋d贸w, Nad艣wiadomo艣膰 stworzy艂a niemal doskona艂膮聟 jednostk臋 obronn膮聟. Lurker powstaje z misternej mutacji innej doskona艂ej jednostki roju - Hydraliska. Przemiana ta trwa niezwykle szybko, dzi臋ki czemu r贸j potrafi w zastraszaj膮聟cym tempie stworzy膰 doskona艂膮聟 obron臋. Lurker nie potrafi atakowa膰 powietrznych jednostek, nie jest w stanie te偶 atakowa膰, gdy nie jest zakopany - dopiero w ukryciu, w ziemi, pokazuje sw膮聟 prawdziw膮聟 si艂臋. Jego bro艅 dzia艂a podobnie jak macka Sunken Colony - Lurker zaraz po zakopaniu wypuszcza w ziemi sieci 艣mierciono艣nych kolc贸w, kt贸re wynurzaj膮聟 si臋 z niej, rani膮聟c istoty 偶ywe i niszcz膮聟c materia艂. Lurker nie musi korzysta膰 z podstawowego ulepszenia zakopywania si臋 z Hatchery - zaraz po wykluciu si臋 ma t臋 zdolno艣膰 odkryt膮聟.

Statystyki
Koszt: 50 100 2 艂膮聟cznie: 125 125
Czas mutacji: 40 sek. 艂膮聟cznie: 68 sek.
Mutowany z: Hydralisk
Potrzebne struktury: Hydralisk Den
Klawisz budowy:

Lurker Aspect

Wytrzyma艂o艣膰: 125
Rozmiar: du偶y
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 1 + 1 x 3 (Zerg Carapace)
Bro艅 naziemna: 20 + 2 x 3 (Zerg Missile Attacks): Subterranean Spines (s)
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: 6
Op贸藕nienie ataku: 37
Energia: brak
Pole widzenia: 8
Szybko艣膰: 2,7 t/s
Specjalne zdolno艣ci: Burrow
Opis

Nawet odkryta pi膮聟tka Lurker贸w bez problem贸w sobie z tym poradzi Lurkery to pot臋偶na bro艅. W艂a艣ciwie u偶yte potrafi膮聟 dokona膰 niesamowitych zniszcze艅. Maj膮聟 dwie, niezwykle znacz膮聟ce zalety - podczas ataku pozostaj膮聟 niewidzialne do czasu, a偶 wykryje ich jaki艣 detektor oraz drug膮聟 - zadaj膮聟 obra偶enia nie tylko celowi, ale tak偶e wszystkim wrogom, kt贸rzy stali w linii prostej od Lurkera do celu jego ataku na d艂ugo艣膰 zasi臋gu. Jeden Lurker przez to, 偶e ma ma艂膮聟 cz臋stotliwo艣膰 ataku, nie pokona, nawet b臋d膮聟c zakopanym w w膮聟skim przej艣ciu, liczby dwudziestu Zergling贸w. Ale pomn贸偶my obie strony przez 5 - pi臋膰 zakopanych Lurker贸w spokojnie poradzi sobie ze st贸w膮聟 Zergling贸w (to nie 偶art!). Tak samo, cho膰 troch臋 trudniej, jest z Marinesami, Firebatami, Medykami, Hydraliskami, Ghostami, czyli og贸lnie - z ca艂膮聟 piechot膮聟. Jedynie Zealoci ze wzgl臋du na sw膮聟 wytrzyma艂o艣膰, maj膮聟 szans臋 (bardzo ma艂膮聟!) pokona膰 mur Lurker贸w. Za to Dark Templarzy, o ile nie podejd膮聟 za blisko, szybko znikn膮聟 w b艂臋kitno-niebieskim ob艂oku si艂y psi. Wa偶ne te偶 jest to, 偶e Lurkery nie rani膮聟 (tak jak np. Siege Tanki) swoich jednostek. Nie dotyczy to jednak sojusznik贸w - raz b臋d膮聟c Protossem pokona艂em kilka Siege Tank贸w stoj膮聟cych ko艂o zaprzyja藕nionych Lurker贸w, podchodz膮聟c tylko jednym Dark Templarem. M贸j Templar zgin膮聟艂, ale nie w samotno艣ci - jego los podzieli艂y r贸wnie偶 stoj膮聟ce obok Siege Tanki.

Lurkery to przede wszystkim jednostki obronne - razem z Sunkenami tworz膮聟 niesamowit膮聟 obron臋, zdoln膮聟 odeprze膰 ka偶dy atak naziemny. Jedynie jednostki dalekiego zasi臋gu, takie jak Tanki i Reavery, albo o zasi臋gu wi臋kszym - czyli np . Photo Cannon czy Dragoon mog膮聟 zaszkodzi膰 twoim Lurkerom. S膮聟 dwie metody zakopywania Lurker贸w - pierwszy to zakopanie ich na wej艣ciu do bazy, troch臋 przed Sunkenami. Robi膮聟c tak odpierasz wszelkie ataki naziemne. Ale je艣li zakopiesz je tu偶 przy swoim Hatchery (a raczej Laira), to ochroni ci臋 to przed wi臋kszo艣ci膮聟 zrzut贸w (np. Reaverami, Marinesami, Hydraliskami itd.). W p贸藕niejszych fazach gry zakop kilka-kilkana艣cie Lurker贸w w swoich bazach (oczywi艣cie, je艣li ilo艣膰 kasy ci na to pozwoli), co ochroni ci臋 przed ewentualnymi atakami.

Atak Lurker贸w trzeba przeprowadzi膰 umiej臋tnie - od razu mo偶esz zapomnie膰 o przej艣ciu przez barier臋 Supply Depot贸w + Bunkr贸w + Tank贸w + Missle Turret贸w, czy du偶ej ilo艣ci Sunken贸w + Overlord贸w, czy te偶 kilku Photo Cannon贸w. Jednak je艣li w dw贸ch pierwszych przypadkach wr贸g nie pomy艣la艂 o detektorze... podejd藕 do bunkr贸w / Sunken贸w jak najszybciej i zakop swoje wojsko. Nie pr贸buj tego robi膰, je艣li wr贸g ma Siege Tanki. Mo偶esz te偶 przeprowadzi膰 co艣, co nazywa si臋 The Lurker Push. Mianowicie: zakopujesz Lurki przed baz膮聟 wroga, bierzesz ostatniego Lurkera, wykopujesz go i zakopujesz tu偶 przed pozosta艂ymi. Bior膮聟c po kolei Lurki b臋dziesz przesuwa艂 si臋 tu偶 pod baz臋 wroga, nie daj膮聟c mu szans na skuteczny atak. Mo偶esz te偶 spr贸bowa膰 wysadzi膰 12 Hydralisk贸w w jakim艣 ustronnym miejscu (szczeg贸lnie na 艣rodkowych: lewym i prawym respawnie na The Hunters) i przemieni膰 je w Lurkery, a nast臋pnie podej艣膰 jak najbli偶ej pracuj膮聟cych robotnik贸w - nie prze偶yj膮聟 oni nawet trzech sekund.

Czego Lurkery powinny si臋 obawia膰? To chyba logiczne - detektor贸w. Nie podchod藕 do stacjonarnych detektor贸w i uwa偶aj na te lataj膮聟ce. Dobrze by by艂o, gdyby艣 eskortowa艂 Lurki za pomoc膮聟 Mutalisk贸w - s膮聟 one szybkie, pr臋dko rozprawi膮聟 si臋 z niewygodnym Siege Tankiem czy Reaverem czy jakim艣 ma艂ym powietrznym atakiem - jednak z oddzia艂em korsarzy mog膮聟 by膰 problemy. Lurkami uwa偶aj te偶 na Psionic Storm - je艣li jaki艣 Templar pu艣ci to na twoje zakopane Lurkery, to na mi艂o艣膰 Bosk膮聟, NIE ZOSTAWIAJ ICH ZAKOPANYCH! Wykop si臋 jak najszybciej i przesu艅 si臋 w bezpieczne miesjce. Takim sposobem masz jakie艣 szanse, inaczej - twoje Lurki na pewno zgin膮聟. W p贸藕niejszych fazach gry, przy ataku Lurkerami, koniecznie je eskortuj za pomoc膮聟 Mutalisk贸w, czy Hydralisk贸w - nie zapominaj, 偶e Lurkery s膮聟 ca艂kowite bezbronne wobec atak贸w z powietrza.

Taktyki
LURKER RUSH
  1. Buduj Drony a偶 b臋dziesz mia艂 9
  2. Extractor, Drone, Spawning Pool, Overlord (w takiej kolejno艣ci)
  3. Zmutuj 10, 11 i 12, Drona, po艣lij 3 Drony do Extractora
  4. Czekaj a偶 b臋dziesz mia艂 150 min i 100 gazu
  5. Zmutuj Hatchery w Laira, oraz 3 Drone'y, Overlord i Hydralisk Den
  6. Wy艣lij jednego do Extractora, zmutuj Overlorda
  7. Odkryj Lurker Aspect, gdy Lair si臋 wybuduje
  8. Teraz mutuj Hydraliski, a偶 b臋dziesz mia艂 4-6
  9. Lurker Aspect powinno si臋 odkry膰 - powiniene艣 mie膰 te偶 du偶o gazu
  10. Zmutuj w Lurkery tyle Hydralisk贸w, na ile ci starczy kasy

Oczywi艣cie wiesz chyba, 偶e przez pierwsz膮聟 faz臋 gry b臋dziesz ca艂kowicie bezbronny, wi臋c je艣li nie lubisz ryzykowa膰, postaw ze 2 Sunkeny w bazie, jak tylko wybuduje ci si臋 Spawning Pool. Pierwsze Lurkery u偶yj albo do obrony, albo do ataku, ale najlepszych chyba pomys艂em b臋dzie zakopanie ich tu偶 przed wej艣ciem do bazy wroga. Je艣li wr贸g ci臋 jeszcze nie zaatakowa艂, to zmu艣 go (ew. atakuj膮聟c jego koleg臋) do wyprowadzenia wojska z bazy - je艣li nie wie o twoich Lurkerach, zadadz膮聟 mu one ogromne rany, a przy odrobinie szcz臋艣cia rozwal膮聟 ca艂e jego wojsko. Mo偶esz te偶 spr贸bowa膰 zrobi膰 zrzut Oversami, tylko uwa偶aj na Psionic Storm, Lurkery lub Missle Turrety + Tanki + Bunkry.

Zapobieganie

Terranie

Trzeba umiej臋tnie zagra膰, a nie b臋dzie problem贸w. Przede wszystkim - NIE ZAPOMNIJ o Engineering Bay i Missle Turretach. Powiniene艣 mie膰 te偶 Comsat Station, kt贸re koniecznie zaznacz jak膮聟艣 cyfr膮聟 (najlepiej "0"). Nigdy nie atakuj piechot膮聟 zakopanych Lurker贸w - lepiej ukryj j膮聟 w bunkrach. Je艣li b臋dziesz pr贸bowa艂 zrushowa膰 lini臋 Lurk贸w z pomoc膮聟 Marines贸w + Firebat贸w + Medic贸w, to mo偶esz r贸wnie dobrze sam powybija膰 swoje jednostki. Musisz jak najszybciej zaopatrzy膰 si臋 w Siege Tanka, to jedyny spos贸b na Lurki. Ryzykownym sposobem jest atakowanie Lurk贸w wszystkim co si臋 ma wtedy, gdy nie s膮聟 one jeszcze zakopane. Ale musisz si臋 pospieszy膰. Atakuj Lurki ka偶d膮聟 jednostk膮聟 powietrzn膮聟, jako 偶e s膮聟 one wobec takich bezbronne.

Zergowie

Zergowie maj膮聟 naj艂atwiej - lataj膮聟ce Overlordy + Sunkeny to doskona艂e po艂膮聟czenie. Mo偶esz te偶 u偶ywa膰 swoich Lurk贸w, ale wtedy wygrywa ten, kt贸ry albo ma wi臋cej wojska, albo pierwszy si臋 zakopa艂. Nie pr贸buj atakowa膰 du偶ych grup Lurker贸w (4 i wi臋cej) Zerglingami, a Hydraliskami atakuj tylko w ostateczno艣ci. Bardzo szybko z Lurkerami rozprawiaj膮聟 si臋 Mutaliski i Guardiany.

Templarzy szybko rozprawiaj膮聟 si臋 z murem Lurker贸w

Protossi

Doskona艂ym sposobem jest Psionic Storm - je艣li gracz szybko nie ruszy swoich wojsk z obj臋tego burz膮聟 terenu, to jego wojska szybko zgin膮聟. A je艣li ruszy - no c贸偶, czekaj膮聟 na to tylko Dragoony i Zealoci. Je艣li zauwa偶ysz mur obronny z艂o偶ony z Lurker贸w, to mo偶esz du偶膮聟 grup膮聟 Zealot贸w spr贸bowa膰 po prostu przez niego przej艣膰 - zanim wr贸g wykopie Lurki, ty mo偶esz w jego bazie ju偶 du偶o namiesza膰. Atakuj Scoutami, Carrierami, blokuj Corsairami - najlepsza metoda: zablokowa膰 Corsairem lub Dark Archonem (za pomoc膮聟 Maelstrom) i pu艣ci膰 Psionic Storm. U偶ywaj te偶 Reaver贸w - jeden upgrade'owany Scarab wprawdzie nie zabija Lurkera, ale zostawia mu od 1 do 5 偶ycia w zale偶no艣ci od jego pancerza (Lurkera oczywi艣cie, nie Scaraba :]).

Upgrady i specjale

BURROW
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Hatchery / Lair / Hive
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Burrow

Koszt u偶ycia: brak
Dzia艂anie: Jednostka zakopuje si臋 trac膮聟c mo偶liwo艣膰 poruszania si臋, ale staje si臋 niewidzialna

Zdolno艣膰 zakopywania si臋 w przypadku Lurkera jest niezb臋dna i na szcz臋艣cie nie trzeba jej odkrywa膰 samodzielnie, gdy偶 Lurker dysponuje ni膮聟 od chwili wyklucia. Miej na uwadze to, 偶e zakopywanie si臋 i odkopywanie trwa jakie艣 3 sekundy, a przez te 3 sekundy twojego Lurkera mo偶e ju偶 nie by膰.

ZERG MISSILE ATTACKS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Missile Attacks
Efekt: + 2 do obra偶e艅 Lurkera
ZERG CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. +32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Lurkera

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona