Strona g艂贸wna Forum Podzi臋kowania Kontakt Wsp贸艂praca Linki O serwisie Autorzy
Jednostki - Protoss High Templar
Zobacz opis
Jednostki - Zerg Zergling
Zergling - lekki wojownik szturmowy Ma艂e, piekielne stworzenie

Ma艂e, krwio偶ercze Zerglingi s膮聟 blisko spokrewnione z Zza'gash, potocznie zwanych wydmobiegaczami. Terra艅scy naukowcy przypuszczaj膮聟, 偶e r贸j w jaki艣 spos贸b pobra艂 DNA tych spokojnych niegdy艣 stworze艅 i uczyni艂 z nich szybkich, ma艂ych, pokrytych kolcami oraz uzbrojonych w ostre jak brzytwa pazury morderc贸w. Struktura DNA Zerglinga jest niezwykle prosta - z jednej larwy mog膮聟 wyklu膰 si臋 a偶 dwa Zerglingi. Zerglingi,pomimo swoich niewielkich rozmiar贸w czy niskiego do艣膰 wska藕niku zdrowia s膮聟 bardzo niebezpiecznymi jednostkami. Za pomoc膮聟 nich tylko mo偶na wygra膰 gr臋, szybko buduj膮聟c niezliczone ilo艣ci tych jednostek. Podczas gdy przeciwnik dopiero buduje kolejnych robotnik贸w, ty masz ju偶 sz贸stk臋 tych stworze艅 - cho膰 Zerglinga wytrzyma艂o艣膰 jest ni偶sza, ni偶 jakiegokolwiek robotnika, ich szybko艣膰 ataku decyduje o zwyci臋stwie roju. Na samym pocz膮聟tku gry Zerglingi zazwyczaj s膮聟 nie-upgrade'owane, potem, z odkrytym upgradem szybko艣ci poruszania si臋 i ataku staj膮聟 si臋 niezwykle gro藕n膮聟 broni膮聟.

Statystyki
Koszt: 50 1 / 2 sztuki
Czas mutacji: 28 sek.
Mutowany z: Larva
Potrzebne struktury: Spawning Pool
Klawisz budowy:

Morph to Zergling

Wytrzyma艂o艣膰: 35
Rozmiar: ma艂y
Rodzaj: naziemny
organiczny
Pancerz: 0 + 1 x 3 (Zerg Carapace)
Bro艅 naziemna: 5 + 1 x 3 (Zerg Melee Attacks): Claws
Bro艅 przeciw-powietrzna: brak
Zasi臋g: bezpo艣redni
Op贸藕nienie ataku: 8 - 6 (Adrenal Glands)
Energia: brak
Pole widzenia: 5
Szybko艣膰: 2,6 t/s - 4,0 t/s (Metabolic Boost)
Specjalne zdolno艣ci: Burrow (Burrow)
Opis

Pierwsze zastosowanie Zerglinga polega na bardzo cz臋sto spotykanym rushu. Polega on oczywi艣cie na tym, 偶e gracz jak najszybciej buduje jak najwi臋ksz膮聟 ilo艣膰 jednostek i pakuje je do bazy wroga. Zazwyczaj jest to sze艣膰 lub dwana艣cie Zergling贸w. Rush wydaje si臋 niezwykle prosty od zrobienia, jednak taki nie jest - ca艂y czas tocz膮聟 si臋 debaty co zbudowa膰 pierwsze i czy w og贸le to budowa膰 (Spawning Pool, potrzebny do budowy Zergling贸w, ilo艣膰 Dron贸w zbieraj膮聟cych minera艂y, czy budowa Overlorda przed czy po rushu). Dalej poda艂em kilka technik rushowania za pomoc膮聟 Zergling贸w. Oczywi艣cie zak艂adam, 偶e od razu rzucicie wojska do bazy wroga, a nie b臋dziecie czeka膰 na Hydraliski czy Lurkery. Oczywist膮聟 spraw膮聟 te偶 jest u偶ywanie skr贸t贸w klawiszowych. Ka偶d膮聟 taktyk臋 rozpocznijcie od wys艂ania ka偶dego Drona do innego z艂o偶a minera艂贸w oraz od zbudowania nast臋pnego.

Dragoony nie maj膮聟 szans w starciu z Zerglingami

Opr贸cz rush贸w te ma艂e stworzonka mog膮聟 by膰 u偶yte w wielu innych celach. S膮聟 dobre na wszystkie w艂a艣ciwie jednostki, z wyj膮聟tkiem oczywi艣cie tych lataj膮聟cych. Ich du偶a ilo艣膰 najlepiej sprawdza si臋 w niszczeniu jednostek o ma艂ej cz臋stotliwo艣ci ataku lub powolnego poruszania si臋, czyli np. Goliath, Vulture, Dragoon (ten szczeg贸lnie), Ultralisk. Dobrze sprawdzaj膮聟 si臋, ze wzgl臋du na sw膮聟 szybko艣膰, w niszczeniu niebezpiecznych jednostek, kt贸re maj膮聟 daleki zasi臋g, czyli Siege Tank w trybie Siege i Reaver. W przypadku tego drugiego radz臋 zaatakowa膰 go najpierw jednym Zergilngiem, aby straci艂 Scaraba, a potem wszystkimi. U偶ywaj ich te偶 do niszczenia szczeg贸lnie niebezpiecznych dla Zerg贸w High Templar贸w, wrogich Defiler贸w, Ghost贸w. Upgradeowane Zerglingi s膮聟 doskona艂ymi zab贸jcami Hydralisk贸w (2 ich oddzia艂y rozwalaj膮聟 1 oddzia艂 Hydr).

Czego natomiast nasz kochany Zergling powinien ba膰 si臋 jak ognia? Przede wszystkim ognia, czyli Firebat贸w. Gdzie Firebaci, tam i Medycy, wi臋c nie do艣膰, 偶e atakowany wr贸g ca艂y czas b臋dzie regenerowa艂 sw膮聟 偶ywotno艣膰, to los Zergling贸w, kt贸re wpad艂y w ogie艅 krzy偶owy kilku-kilkunastu miotaczy ognia jest raczej przes膮聟dzony. Mo偶esz atakowa膰 natomiast Marines贸w, ale upewnij si臋, 偶e nie ma w pobli偶u 偶adnych Medyk贸w i masz przewag臋 przynajmniej 2;1. To samo z Zealotami mo偶esz pr贸bowa膰 ich pokona膰, ale wymagana jest przewaga 4;1, inaczej ich psioniczne ostrza potn膮聟 ci臋 na kawa艂ki. Mo偶esz pr贸bowa膰 atakowa膰 Dark Templar贸w, ale chyba oczywist膮聟 spraw膮聟 jest posiadanie w pobli偶u jakiego艣 detektora. Lurkery atakuj tylko i wy艂膮聟cznie w ostateczno艣ci. Je艣li widzisz, 偶e jaki艣 Terran zapuszkowa艂 si臋 Supply Depotami za to postawi艂 kilka bunkr贸w i czo艂g贸w, to nie pr贸buj jego obrony z艂ama膰 pieskami. W og贸le odradzam atakowanie Zerglingami bunkr贸w chyba 偶e nie masz innego wyj艣cia. Wystrzegaj si臋 te偶 Protosskiej umiej臋tno艣ci Psionic Storm - pod ni膮聟 biedne Zerglingi padaj膮聟 jak muchy, maj膮聟 co prawda szanse ze wzgl臋du na sw膮聟 szybko艣膰, ale te szanse s膮聟 raczej nik艂e. Oczywi艣cie nie zawachaj si臋 zaatakowa膰 High Templara, je艣li ten zamierza potraktowa膰 burz膮聟 twoje Guardiany czy Mutaliski. W po藕niejszych stadiach gry Zergling贸w u偶ywaj jako odwr贸cenie uwagi wroga.

Zerglingi s膮聟 te偶 doskona艂ym dodatkiem do Defilera, kt贸ry ma odkryt膮聟 umiej臋tno艣膰 Consume - 12 Zergling贸w pozwoli na bardzo szybk膮聟 regeracj臋 energii, co sprawi, 偶e Defilery stan膮聟 si臋 jeszcze bradziej niebezpieczne. Mo偶esz te偶, po rozwaleniu wszystkich dzia艂ek i jednostek w bazie wroga za pomoc膮聟 np. Guardian贸w, wysadzi膰 kilkana艣cie-kilkadziesi膮聟t Zergling贸w. Guardiany mo偶esz wtedy wykorzysta膰 np. do obrony w艂asnej bazy.

Taktyki
RUSH 1
  1. Poczekaj na 50 min i zbuduj Drone'a
  2. Poczekaj na 150 min i zmutuj 6 Drona w Spawning Pool
  3. Gdy b臋dziesz mia艂 50 min - Drone
  4. Gdy 100 - Overlord
  5. Teraz zaznacz trzy larwy...
  6. ... i zbuduj 6 Zergling贸w, kt贸re od razu pakujesz do bazy wroga

Ten spos贸b jest do艣膰 uniwersalny. Nie jeste艣 uzale偶niony wy艂膮聟cznie od Zergling贸w, a pierwszy atak i tak spisujesz na straty. Po wys艂aniu psiak贸w do bazy wroga szybko zacznij budowa膰 Drone'y i drugie Hatchery, potem Hydralisk Den, Lair... I tak do ko艅ca gry.

RUSH 2
  1. Gdy uzbierasz 100 minera艂贸w, zbuduj Overlorda
  2. Gdy 150 - Spawning Pool
  3. Teraz zacznij budowa膰 Zerglingi, im wi臋cej tym lepiej - 6-12 powinno wystarcze膰

Taktyka ta jest niez艂a, jednak ma znacz膮聟c膮聟 wad臋 - jeste艣 uzale偶niony tylko i wy艂膮聟cznie od Zergling贸w, poza tym masz ma艂o Drone'贸w w bazie, wi臋c z minera艂ami te偶 jest cienko. Stosuj t膮聟 taktyk臋 w艂a艣ciwie tylko wtedy, gdy jeste艣 pewien zwyci臋stwa nad baz膮聟 wroga. Za pomoc膮聟 niej najszybciej dobiegniesz Zerglingami do przeciwnika i przy odrobinie szcz臋艣cia najszybciej go te偶 wyko艅czysz.

RUSH 3
  1. Budujesz do 7 Drone'贸w
  2. Gdy uzbierasz 150 min - Spawning Pool
  3. Drone
  4. Overlord
  5. Drone
  6. Teraz same Zerglingi (w jednym momencie pojawi si臋 Overlord, Spawning Pool i odpowiednia ilo艣膰 larw)

To w艂a艣ciwie inny wariant poprzednich taktyk. W kwestii szybko艣ci ataku na wroga jest na trzecim miejscu, jednak je艣li nie zamierzasz atakowa膰 wroga samymi Zerglingami - ta taktyka jest lepsza od rush'u numer 1. W艂a艣ciwie to jest podstawowa i najlepsza taktyka Zerg贸w - atakuj膮聟c tak przeciwnik nigdy nie b臋dzie wiedzia艂 czy chcesz dalej kontynuowa膰 rush Zerglingami czy te偶 masz ochot臋 szybko przej艣膰 na zaawansowane jednostki.

RUSH 4
  1. Buduj Drony a偶 b臋dziesz mia艂 8
  2. Gdy b臋dziesz mia艂 100 min - Overlord, a potem 9-ty Drone
  3. Dobuduj 3 Drony
  4. Kiedy bedziesz mia艂 ze 150-200 min, we藕 1 Drone i zbuduj Hatchery
  5. Zbuduj 1 Drona
  6. Zbuduj Spawning Pool
  7. Zbuduj 3-cie ju偶 Hatchery
  8. Zbuduj Overlorda
  9. Zbuduj Extractor i kolejne 4 Drony
  10. Wy艣lij 4 Drony do gazu
  11. Zaznacz swoje Hatchery cyframi (najlepiej 0,9,8, gdy偶 1,2,3 b臋dziesz wykorzystywa艂 do zaznaczania grup Zergling贸w)
  12. Zacznij mutowa膰 Zerglingi. Ca艂y czas. Gdy b臋dziesz mia艂 ju偶 z 4-5 oddzia艂贸w (czyli 50-60 Zergling贸w) - atakuj.

Ta taktyka ma tylko jedn膮聟 wad臋 - nie mo偶na zaskoczy膰 przeciwnika, w czasie gdy my b臋dziemy go atakowali, on na pewno b臋dzie mia艂 ju偶 wojsko (a nie, jak w przypadku dw贸ch poprzednich - samych robotnik贸w, chyba 偶e te偶 szykuje rush :)). Reszta to same zalety. Fala Zergling贸w nie jest droga, dzi臋ki czemu mo偶esz z 艂atwo艣ci膮聟 budowa膰 wojsko bez obawy, 偶e zabraknie ci kasy. Kolejne Hatchery (czyli drugie i trzecie) mo偶esz budowa膰 albo w miejscach z nowymi minera艂ami, albo w swojej bazie - w obu przpadkach, szczeg贸lnie w drugim, radz臋 zaopatrzy膰 si臋 w kilka Sunken贸w do obrony. Je艣li atak si臋 nie uda, to nie rozpaczaj - w banku powiniene艣 mie膰 co艣 ze 500-1000 mienra艂贸w i 100-300 gazu. To nie jest oczywi艣cie ma艂o - zacznij budowa膰 Drony ze wszystkich trzech miejsc i du偶膮聟 obron臋 (szczeg贸lnie, je艣li wybudowa艂e艣 Hatchery w trzech r贸偶nych miejscach), co zaowocuje szybkim wzrostem got贸wki. B臋dziesz w znacznie lepszym po艂o偶eniu, ni偶 wr贸g - z 艂atwo艣ci膮聟 przygotujesz nast臋pny atak. Czy z艂o偶ony z Hydralisk贸w, Lurker贸w, Mutalisk贸w czy Guardian贸w, zale偶a艂o b臋dzie wy艂膮聟cznie od ciebie. Taktyka ta jest najlepsza na Protoss贸w, cho膰 sprawdza si臋 w ka偶dej praktycznie walce.

RUSH 5
  1. 5'ty Drone
  2. Gdy b臋dziesz mia艂 150 min - Spawnig Pool
  3. 2 Drone
  4. Teraz, gdy Spawnig Pool si臋 wymutuje - 3 Larwy i 150 minera艂贸w zamie艅 na Zerglingi
  5. Gdy tylko b臋dziesz mia艂 100 min - Overlord
  6. Po艣lij Zerglingi do ataku bazy wroga
  7. Teraz wr贸膰 do bazy - znowu zmutuj 6, a potem znowu 6 (czyli razem 12) Zergling贸w i wy艣lij je do bazy wroga
  8. Nie buduj wi臋cej Zergling贸w - postaw drugie Hatchery oraz zacznij mutowa膰 Drony

Ten rush jest po prostu najlepszy, jaki dotychczas mog艂em spotka膰. Nie tylko 艂膮聟czy szybko艣膰 i zaskoczenie, ale tak偶e wyj艣cie z rushu do 艣redniej cz臋艣ci gry. Nie musisz atakowa膰 ca艂y czas Zerglingami - powinny one dokona膰 tylu zniszcze艅, 偶e wr贸g znajdzie si臋 daleko za tob膮聟 w tyle w ekonomii (chyba, 偶e u偶y艂 tej samej taktyki i te偶 jest Zergiem :). Gdy wpadniesz do bazy pierwsz膮聟 sz贸stk膮聟, mo偶e by膰 tam 1 Zealot lub 2 Marines贸w - z tym poradzisz sobie, jednak z wi臋kszym wojskiem nie (je艣li za d艂ugo zaj臋艂o ci przybycie do bazy wroga). Gdy wpadasz po raz drugi mo偶e by膰 tam 1-4 Zealot贸w i raczej nie wi臋cej ni偶 7 Marines贸w - to te偶 Zerglingi roznosz膮聟. Zawsze po zabiciu wojska zajmuj si臋 robotnikami. Nawet je艣li twoje Zerglingi nie zabij膮聟 偶adnego robotnika (w najgorszych przypadkach) to i tak wr贸g b臋dzie gra艂 teraz tylko defensywnie, spodziewaj膮聟c si臋 kolejnego ataku. Co dalej - decyzja nale偶y do ciebie.

Zapobieganie

Terranie

Grillowane pieski :D - pieczone na wolnym ogniu Firebat贸w

Terranie maj膮聟 doskona艂e jednostki przeciwko du偶ym masom Zergling贸w. Przede wszystkim radz臋 zwr贸ci膰 uwag臋 na Firebat贸w - nawet bez obowi膮聟zkowego Stimpacka i tak robi膮聟 z piesk贸w sieczk臋. Je艣li maj膮聟 do tego wsparcie Marines贸w i Medyk贸w, to nawet ogromna grupa Zergling贸w nie da im rady. Sami Marinesi wraz z Medykami i koniecznym Stimpackiem te偶 nie藕le sobie daj膮聟 rad臋. Aby zablokowa膰 wej艣cie do bazy, zbuduj Supply Depoty, a na nimi Bunkry. Czo艂gi powinny pomaga膰 bunkrom. Je艣li kto艣 wysadza ci -na艣cie lub -dziesi膮聟t Zergling贸w prosto w bazie, musisz przedtem zaopatrzy膰 si臋 w kilkunastu Marines贸w wraz z Medykami rozstawionych po ca艂ej bazie. Mo偶esz te偶 chroni膰 si臋 za pomoc膮聟 bunkr贸w, kt贸re radz臋 budowa膰 nie tylko przy wyj艣ciu. Mo偶esz te偶 u偶ywa膰 Irradiate na zwarte grupy Zergling贸w - je艣li zauwa偶ysz, 偶e wraz z nimi biegnie jaka艣 silna jednostka (szczeg贸lnie Ultralisk), to pu艣膰 Irradiate w艂a艣nie na niego - od radioaktywnej mg艂y zginie mn贸stwo Zergling贸w.

Zergowie

Zergowie s膮聟 w trudnej sytuacji, jako 偶e Zerglingi to tak偶e ich jednostki. W艂a艣ciwie tylko jedna jednostka mo偶e bardzo skutecznie zabija膰 Zerglingi - a mianowicie Lurkery - sz贸stka Lurker贸w potrafi odeprze膰 atak setki Zergling贸w! (nawet, je艣li Lurkery zosta艂y wykryte). Spowalniaj Zerglingi za pomoc膮聟 Ensnare, a dopiero po tym mo偶esz atakowa膰 Zerglingi Hydraliskami - inaczej po偶egnaj si臋 ze swoj膮聟 armi膮聟. Niszcz Zerglingi ka偶d膮聟 jednostk膮聟 powietrzn膮聟, jako 偶e psiaki nie mog膮聟 atakowa膰 samolot贸w. Mo偶esz pr贸bowa膰 te偶 atakowa膰 Zerglingami, ale to tylko w ostateczno艣ci (co i tak b臋dzie si臋 zdarza膰 bardzo cz臋sto :).

Protossi

Protossi to 艣wietni zab贸jcy Zergling贸w. Je艣li chcesz odeprze膰 atak Zealotami, to KONIECZNIE upgrade'uj si艂臋 naziemnych jednostek. Dzi臋ki temu, Zealoci zabij膮聟 Zerglinga w dwa uderzenia, nie w trzy, co da ci ogromn膮聟 przewag臋. Je艣li chcesz u偶y膰 do zabicia piesk贸w Dark Templar贸w - upewnij si臋, 偶e nie ma w pobli偶u Overlorda i otocz armi臋. Nie pr贸buj atakowa膰 Dragoonami - szczeg贸lnie tych Zergling贸w upgradeowanych (chyba, 偶e nie masz innego wyboru). Za to Psionic Storm to doskona艂a bro艅 na Zerglingi, ale uwa偶aj, by nie uszkodzi膰 te偶 w艂asnych jednostek i raczej nie pr贸buj atakowa膰 tym Zergling贸w z upgradem szybko艣ci i nawalania. U偶ywaj te偶 ka偶dej powietrznej jednostki, a je艣li Zerglingi w p贸藕niejszej grze rozwalaj膮聟 ci baz臋 - blokuj budynki Corsairem (w ten spos贸b zablokujesz Zerglingi) i pu艣膰 w to miejsce Psionic Storm.

Upgrady i specjale

METABOLIC BOOST
Koszt: 100 100
Czas: 100 sek.
Miejsce: Spawning Pool
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia: Evolve Metabolic Boost
Efekt: + 1,4 t/s do szybko艣ci Zerglinga

Upgrade wymagany, je艣li chcemy robi膰 jakie艣 wi臋ksze rushe Zerglingami,czy te偶 mamy zamiar robi膰 zwiady w poszukiwaniu nowych baz przeciwnika.

ADRENAL GLANDS
Koszt: 200 200
Czas: 100 sek.
Miejsce: Spawning Pool
Wymagania: Hive
Klawisz ulepszenia: Evolve Adrenal Glands
Efekt: - 2 do op贸藕nienia ataku Zerglinga

Ten upgrade podnosi sprawno艣膰 Zerglinga, poprzez zwi臋kszenie szybko艣ci jego ataku. Jest to ulepszenie niezb臋dne w p贸藕niejszych stadiach gry, kiedy chcesz 艣ciga膰 nimi High Templar贸w. Kilkana艣cie Zergling贸w wysadzonych w bazie z tym upgradem (4 Oversy po 8 Zergling贸w) potrafi dokona膰 niesamowitych zniszcze艅.

BURROW
Koszt: 100 100
Czas: 80 sek.
Miejsce: Hatchery / Lair / Hive
Wymagania: brak
Klawisz ulepszenia:

Evolve Burrow

Koszt u偶ycia: brak
Dzia艂anie: Jednostka zakopuje si臋 trac膮聟c mo偶liwo艣膰 poruszania si臋, ale staje si臋 niewidzialna

Zakopywanie si臋 w pod艂o偶u w przypadku Zerglinga mo偶e mie膰 do艣膰 du偶o znacze艅 strategicznych. Mo偶na odwr贸ci膰 uwag臋 przeciwnika i w czasie, gdy nie b臋dzie patrzy艂 na swoich robotnik贸w, zakopa膰 kilka Zergling贸w tu偶 przy minera艂ach (trudno wtedy b臋dzie mu je odkry膰) i w czasie, gdy si臋 tego najmniej spodziewa, rozwali膰 mu kilkana艣cie robotnik贸w. Zakopanych Zergling贸w mo偶na u偶ywa膰 jako zwiadowc贸w - przy ka偶dym z艂o偶u minera艂贸w powiniene艣 zakopa膰 przynamniej 1 Zerglinga, aby szybko zaatakowa膰 now膮聟 bezbronn膮聟 baz臋 wroga.

ZERG MELEE ATTACKS
Koszt: 100 100 + 50 + 50
Czas: 266 sek. + 32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Melee Attacks
Efekt: + 1 do obra偶e艅 Zerglinga
ZERG CARAPACE
Koszt: 150 150 + 75 + 75
Czas: 266 sek. +32 sek.
Miejsce: Evolution Chamber
Wymagania: 1) brak, 2) Lair, 3) Hive
Klawisz ulepszenia: Upgrade Carapace
Efekt: + 1 do pancerza Zerglinga

Poprzednia strona Na g贸r臋 Nast臋pna strona